Godsdienstarcheologie - (Deel 3 van Talisman)
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
talisman, hier nog een paar BEWIJZEN die het waarheidsgehalte van de bijbel onderbouwen.
Met "bewijzen" bedoel ik dan 'het historisch aantonen van een Bijbelse gebeurtenis' zodat de archeologie de Bijbel bewijst.
De Bijbel praat bijvoorbeeld 36 keer over de Hethieten. Tegenstanders van de Bijbel beweerden dat dit volk nooit bestaan had. Opgravingen in Turkije hebben echter bevestigd dat deze Hethieten een machtig volk waren die in het centrale gedeelte van het tegenwoordige Turkije hun koninkrijk hadden.
Bijbelcritici beweerden dat de steden Ur, Sodom en Gomorra nooit hadden bestaan, tot men op de Ebla-tabletten, die in de jaren zestig in Syrië zijn ontdekt, de namen Ur, Sodom en Gomorra, terugvonden. Tevens het bewijs dat men ten tijde van Mozes wel kon schrijven, deze tabletten werden ongeveer 1000 jaar voor Mozes geschreven !
De bijbel verwijst naar de vele Assyrische koningen. Archeologen hebben Assyrische kunstvoorwerpen gevonden waarop alle namen van deze koningen staan vermeld. Op de Nuzi-tabletten, die nog niet zolang geleden in Irak werden opgegraven worden bepaalde gewoonten vermeld zoals in Genesis opgeschreven, enz, enz.....
ZOVEEL accuraatheid in de bijbel en toch wil je beweren dat de MEESTE verhalen niet met de geschiedenis overeen komen 
Met "bewijzen" bedoel ik dan 'het historisch aantonen van een Bijbelse gebeurtenis' zodat de archeologie de Bijbel bewijst.
De Bijbel praat bijvoorbeeld 36 keer over de Hethieten. Tegenstanders van de Bijbel beweerden dat dit volk nooit bestaan had. Opgravingen in Turkije hebben echter bevestigd dat deze Hethieten een machtig volk waren die in het centrale gedeelte van het tegenwoordige Turkije hun koninkrijk hadden.
Bijbelcritici beweerden dat de steden Ur, Sodom en Gomorra nooit hadden bestaan, tot men op de Ebla-tabletten, die in de jaren zestig in Syrië zijn ontdekt, de namen Ur, Sodom en Gomorra, terugvonden. Tevens het bewijs dat men ten tijde van Mozes wel kon schrijven, deze tabletten werden ongeveer 1000 jaar voor Mozes geschreven !
De bijbel verwijst naar de vele Assyrische koningen. Archeologen hebben Assyrische kunstvoorwerpen gevonden waarop alle namen van deze koningen staan vermeld. Op de Nuzi-tabletten, die nog niet zolang geleden in Irak werden opgegraven worden bepaalde gewoonten vermeld zoals in Genesis opgeschreven, enz, enz.....
-
Gast
BV, nu spring je wel van de hak op de tak he ? Zit je zo verveelt met mijn vorige vragen? Wanneer geeft u daar eens antwoord op ? De fictieve persoon Daniël en de vervalsingen op zijn naam geschreven zijn voor later. Eerst afhandelen wat nog open staat.
Wat is me dàt nu weer voor onzin:' de tegenstanders van de bijbel ' . Er is geen enkel geschiedkundige zal het bestaan van de Hettieten ontkennen. Wat is me dàt nu weer! Er is zelfs een vredesverdrag tussen de Egyptenaren en Hettieten bekend met de titel " Het altijd durend verbond ", later door de bijbelschrijvers haast woordelijk overgenomen.bluevelvet schreef: De Bijbel praat bijvoorbeeld 36 keer over de Hethieten. Tegenstanders van de Bijbel beweerden dat dit volk nooit bestaan had. Opgravingen in Turkije hebben echter bevestigd dat deze Hethieten een machtig volk waren die in het centrale gedeelte van het tegenwoordige Turkije hun koninkrijk hadden.
Weer die nonsens " Bijbelcritici "! Dit is de laatste keer dat ik deze benaming wens te lezen of ik sluit de conversatie met u. En weer eens een open deur intrappen ? Wist u nog niet af van het bestaan van deze kleitabletten ? Iedereen hier op sennet wel, behalve u ?Bijbelcritici beweerden dat de steden Ur, Sodom en Gomorra nooit hadden bestaan, tot men op de Ebla-tabletten, die in de jaren zestig in Syrië zijn ontdekt, de namen Ur, Sodom en Gomorra, terugvonden. Tevens het bewijs dat men ten tijde van Mozes wel kon schrijven, deze tabletten werden ongeveer 1000 jaar voor Mozes geschreven !
Begint het al wat door te dringen waar de Hebreeërs de mosterd gehaald hebben ? Dat wordt zo zachtjesaan tijd.De bijbel verwijst naar de vele Assyrische koningen. Archeologen hebben Assyrische kunstvoorwerpen gevonden waarop alle namen van deze koningen staan vermeld. Op de Nuzi-tabletten, die nog niet zolang geleden in Irak werden opgegraven worden bepaalde gewoonten vermeld zoals in Genesis opgeschreven, enz, enz.....
-
talisman schreef:BV, nu spring je wel van de hak op de tak he ?
talisman, vertel dan deze onzin niet man, ik kan nog lang doorgaan om je het tegengestelde te bewijzen.talisman schreef:
En u weet toch ook dat er zoveel zaken, aan de hand van externe literatuur en artefacten al decennia lang geweten is dat DE MEESTE verhalen in de bijbel niet met de geschiedenis overeen komen.
Om te besluiten haal ik toch nog een paar interessante vondsten aan die de bijbel op waarheidsgetrouw bevestigen, alvorens ik verder ga ingaan op de verwoeste steden zoals Ai, Gibeon, Hazor.....
Het noordelijke koninkrijk Israël werd door de Assyriërs vernietigd (2 Koningen 17:6-18 ). De archeologe Kathleen Kenyon spreekt over het bijbelsverslag als 't volgt :
"Men zou het vermoeden kunnen hebben dat veel hiervan een hyperbool is...... Hetgeen door het archeologische bewijsmateriaal over de val van het koninkrijk Israël wordt onthuld, is bijna nog levendiger dan het bijbelse verslag erover. . . . De volledige vernietiging van de Israëlitische steden Samária en Hazor, en de ermee gepaard gaande verwoesting van Megiddo, vormt het op feiten berustende archeologische bewijs dat de [bijbel]schrijver niet overdreef."
De toren van Babel. Ruïnes van het oude Babylon werden blootgelegd waaronder de ruïnes van de tempel Eteymenanki. Oude verslagen van het Oude Babylon bevatten vaak de woorden: "Zijn top zal tot aan de hemel reiken." Koning Nebukadnezar heeft naar verluidt gezegd: "Ik verhoogde de top van de terrasvormige toren te Etemenanki, zodat die met de hemel wedijverde."
In één fragment wordt over de ineenstorting van zo’n zigurrat het volgende bericht: "De bouw van deze tempel krenkte de goden. Op een nacht haalden zij wat was gebouwd, omver. Zij verstrooiden hen naar alle kanten en maakten hun spraak vreemd. Zij belemmerden de vooruitgang."
We kunnen het nog hebben over De watertunnels bij de Gihonbron, ontdekt door Charles Warren in de omgeving van Jeruzalem (2 Sam. 5:6-10; 2 Kon. 20:20; 2 Kron. 32:30).
Of over de gevonden stèle in Jordanië waarop in de Moabitische taal Mesa’s eigen verslag van het conflict stond zoals beschreven in 2 Koningen 3:4-27.
Of nog over Sisaks overwinningsreliëf met hiërogliefen en afbeeldingen op de zuidelijke muur van een grote Egyptische tempel te Karnak. Sisak viel in 993 v. Chr. Juda binnen, zonder het echter volledig te verwoesten (1 Kon. 14:25-28; 2 Kron. 12:1-12). Tot voor kort scheen alleen het bijbelse verslag deze invasie te vermelden.
Of nog de Mesasteen waarop de naam van God Jahwe vermeld staat (2 Kon. 1:1; 3:4, 5).
Of over Koning Sanheribs prisma. De bijbel geeft een zeer uitvoerig verslag van de invasie door de Assyriërs onder koning Sanherib in 732 v.G.T. (2 Kon. 18:13–19:37; 2 Kron. 32:1-22; Jes. 36:1–37:38 ).
De Engelse archeoloog A. H. Layard in Nineve heeft in het gebied van het oude Assyrië de ruïnes van Sanheribs grote paleis opgegraven.
Of over de Lachisbrieven. De goddelijke naam, in de vorm van het Tetragrammaton, komt veelvuldig in de brieven voor, waaruit blijkt dat de joden destijds de naam Jehovah in het dagelijks leven gebruikten.
Ook de namen Elnathan en Hosaja, komen in deze brieven voor (Jeremia 36:12 en Jeremia 42: alsook nog drie andere namen nl. Gemarja, Neria en Jaäzanja. — Jer. 32:12; 35:3; 36:10.
Of over de Naboniduskroniek....... (Dan. 5:30, 31).
Of over de Cyruscilinder.......... (Jes. 44:28; 45:1; 2 Kron. 36:23).
Bron
-
Gast
BV:
En nu hebben we het weer over de Assyriers. Laatst, was dit niet over de Hittieten waarvan ge dacht dat deze beschaving door de wetenschap werd ontkend ? Weer in een verkeerde site geknipt he BV. Ga ens naar uw lokale bib. Zul je vast wel iets over de Hittieten vinden. Maar baaideweej, hadden we het hier niet over Jozua zijn massamoorden ? Enne, ik zie daar helemaal geen datum staan. Wanneer zijn die steden volgens Kathleen Kenyon door de ASSYRIËRS vernietigd ? Dat was toch niet onder leiding van de Joz he ?
Welke onzin heb ik geschreven BV ? En wat tracht u te bewijzen ? Wat is uw drang om " het tegendeel te bewijzen ". Het tegendeel van wat ? Nogmaals, de archeologen houden zich enkel met geschiedenis bezig en niet met wat er in de bijbel staat, gezien dat vol met fouten staat. Wat ik doe is enkel die fouten aanstippen. U hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de fouten die ik heb aangestipt. Wat met die andere steden die zogezegd door Jozua zouden vernietigd zijn. Weer eens met wat anders afkomen en weer eens van zo'n " Sinterklaas-site ".talisman, vertel dan deze onzin niet man, ik kan nog lang doorgaan om je het tegengestelde te bewijzen.
En wat Kenyon te zeggen heeft over Jericho, bent u dat ondertussen al vergeten ? Ik niet hoor. Nog eens het demootje plakken of weet g'het nog te vinden.Om te besluiten haal ik toch nog een paar interessante vondsten aan die de bijbel op waarheidsgetrouw bevestigen, alvorens ik verder ga ingaan op de verwoeste steden zoals Ai, Gibeon, Hazor.....
Het noordelijke koninkrijk Israël werd door de Assyriërs vernietigd (2 Koningen 17:6-18 ). De archeologe Kathleen Kenyon spreekt over het bijbelsverslag als 't volgt :
"Men zou het vermoeden kunnen hebben dat veel hiervan een hyperbool is...... Hetgeen door het archeologische bewijsmateriaal over de val van het koninkrijk Israël wordt onthuld, is bijna nog levendiger dan het bijbelse verslag erover. . . . De volledige vernietiging van de Israëlitische steden Samária en Hazor, en de ermee gepaard gaande verwoesting van Megiddo, vormt het op feiten berustende archeologische bewijs dat de [bijbel]schrijver niet overdreef."
En nu hebben we het weer over de Assyriers. Laatst, was dit niet over de Hittieten waarvan ge dacht dat deze beschaving door de wetenschap werd ontkend ? Weer in een verkeerde site geknipt he BV. Ga ens naar uw lokale bib. Zul je vast wel iets over de Hittieten vinden. Maar baaideweej, hadden we het hier niet over Jozua zijn massamoorden ? Enne, ik zie daar helemaal geen datum staan. Wanneer zijn die steden volgens Kathleen Kenyon door de ASSYRIËRS vernietigd ? Dat was toch niet onder leiding van de Joz he ?
-
Gast
BV
.
Maar kind toch, dat zijn die Soemerische kleitabletten he. Maar om dàt te begrijpen over die 'goden' en wat hen kwaad gemaakt heeft, daar bent u bij lange nog niet aan toe hoor. Eerst leren gaan, en dan lopen. Hebt ge enig idee wanneer deze geschiedenis zich heeft voorgedaan en wie die goden waren en wat ze met die zigurrat bedoelden ? Nee nee, dat is voor later. Laten we het houden op Mozes en zijn krijgsheer Jozua. Dat is al moeilijk genoeg.
Ho kijk, nu zitten we plots in Mesopotamië. En dan nog wel de HEIDENSE VERSIEDe toren van Babel. Ruïnes van het oude Babylon werden blootgelegd waaronder de ruïnes van de tempel Eteymenanki. Oude verslagen van het Oude Babylon bevatten vaak de woorden: "Zijn top zal tot aan de hemel reiken." Koning Nebukadnezar heeft naar verluidt gezegd: "Ik verhoogde de top van de terrasvormige toren te Etemenanki, zodat die met de hemel wedijverde."
In één fragment wordt over de ineenstorting van zo’n zigurrat het volgende bericht: "De bouw van deze tempel krenkte de goden. Op een nacht haalden zij wat was gebouwd, omver. Zij verstrooiden hen naar alle kanten en maakten hun spraak vreemd. Zij belemmerden de vooruitgang."
Maar kind toch, dat zijn die Soemerische kleitabletten he. Maar om dàt te begrijpen over die 'goden' en wat hen kwaad gemaakt heeft, daar bent u bij lange nog niet aan toe hoor. Eerst leren gaan, en dan lopen. Hebt ge enig idee wanneer deze geschiedenis zich heeft voorgedaan en wie die goden waren en wat ze met die zigurrat bedoelden ? Nee nee, dat is voor later. Laten we het houden op Mozes en zijn krijgsheer Jozua. Dat is al moeilijk genoeg.
-
Gast
Leuke filmpjes Armandine, maar het lijkt me een vreselijk verkrampte wijze om toch maar elk woord uit de schrift te verklaren. Sorry, dit is een typisch Amerikaans compromis en té gekleurd. Sommige " feiten " zijn gewoon geen feiten en historisch helemaal incorrect. Blijkbaar weten de makers van deze speudo-docu nog niet dat 40 jaar enkel een wijze is om een volle regeerperiode aan te geven, dit maar als voorbeeld uit de vele bloopers.
-
Gast
Het is voor een leek dan ook zeer moeilijk om alles uit elkaar te houden, laat staan de correctheid ervan te onderscheiden. Ik had er wel zo al een vermoeden van maar voor mij was het belangrijkste ervan die steeds bloederige enorme gevechten omwille van een God. Zulke zaken hebben met God niets te maken en toch dragen al die Christenen en andere gelovigen dit bloederige Bijbelboek in hun hart als een voorbeeld waarnaar ze opkijken.
Dat is voor mij onbegrijpelijk.
Goed dat je het vermeld Talisman. Boodschap is dus ook zulke "historische" filmpje met grote korrel zout nemen. Bedankt.
Goed dat je het vermeld Talisman. Boodschap is dus ook zulke "historische" filmpje met grote korrel zout nemen. Bedankt.
-
Gast
Ik begrijp ook niet goed hoe men zulke genocides als deel van een religie kan zien en tevens diezelfde God zien als liefde.armandine schreef:Het is voor een leek dan ook zeer moeilijk om alles uit elkaar te houden, laat staan de correctheid ervan te onderscheiden. Ik had er wel zo al een vermoeden van maar voor mij was het belangrijkste ervan die steeds bloederige enorme gevechten omwille van een God. Zulke zaken hebben met God niets te maken en toch dragen al die Christenen en andere gelovigen dit bloederige Bijbelboek in hun hart als een voorbeeld waarnaar ze opkijken.
-
Gast
Blijkt uit ( de correcte ) quote van BV dat Genesis toch een bewerking van de Soemerische versie te zijn. En nu nog onze Mozes he ?talisman schreef:BVHo kijk, nu zitten we plots in Mesopotamië. En dan nog wel de HEIDENSE VERSIEDe toren van Babel. Ruïnes van het oude Babylon werden blootgelegd waaronder de ruïnes van de tempel Eteymenanki. Oude verslagen van het Oude Babylon bevatten vaak de woorden: "Zijn top zal tot aan de hemel reiken." Koning Nebukadnezar heeft naar verluidt gezegd: "Ik verhoogde de top van de terrasvormige toren te Etemenanki, zodat die met de hemel wedijverde."
In één fragment wordt over de ineenstorting van zo’n zigurrat het volgende bericht: "De bouw van deze tempel krenkte de goden. Op een nacht haalden zij wat was gebouwd, omver. Zij verstrooiden hen naar alle kanten en maakten hun spraak vreemd. Zij belemmerden de vooruitgang.".
-
Gast
Het O.T. staat bol van de voorspellingen door "profeten", maar is dat wel zo ?
Alleen al de vorm van een profetisch boek kan misleidend zijn. Men biedt ons uitspraken die uit zijn verband zijn gerukt, gekozen uit een veel ruimer geheel dat voor ons is verloren gegaan: dit gebrek aan achtergrond verhult wat de profeet zelf kan hebben bedoeld en nodig ons uit te zoeken naar lange-termijnvoorspellingen. Op dat punt hebben latere bewerkers grote invloed uitgeoefend. De harde kern van Jeremia's uitspraken is gerangschikt tot een boek met een overduidelijke boodschap voor ballingen in Babylon na 587, en de bewerkers hebben er nog meer proza en verhalende teksten aan toegevoegd, waaruit blijkt dat ze het eens waren met het standpunt van de Deuteronomist. Er zijn zelfs onderzoekers die zich afvragen of dergelijke Deuteronomisten soms ook de boeken Amos, Hosea en andere profeten uit het noordelijke Istaël hebben bewerkt. Zoals wij ze nu lezen, lijken ze gericht tot Juda in het zuiden; misschien hebben bewerkers hun oorspronkelijke richting gewijzigd.
Door bewerking, modernisering en bedrieglijke toevoegingen is onze indruk van lange-termijnvoorspellingen sterker geworden. Hoe zat het met de profeten zelf ? Wanneer zij krachtige termen gebruikten, was dat dan een toekomstvoorspelling of waarschuwden ze hun toehoorders en probeerden ze die toekomst af te wenden ?
Men heeft wel gedacht dat het karakter van de Hebreeuwse taal bevorderlijk is voor " tevoren spreken ". De werkwoorden kennen geen toekomende tijd, en dus had een algemene mededeling kunnen aanzien worden voor een profetie voor de toekomst. Misschien maakten de vertalers de profeten meer profetisch dan ze zelf hadden bedoeld. In Joël 2:1 lezen we gewoonlijk : " De dag des Heren komt. Want hij is nabij ", maar de eerste woorden zouden ook kunnen betekenen " is gekomen ", en de tweede kan eraan zijn toegevoegd om Joël's geloofwaardigheid te ondersteunen nadat het gebeurd is. Het is bijzonder onzeker, het kan betekenen: " Hij is nabij ", of " Hij is gekomen ", of " Hij is bezig te komen ", of "Hij nadert ".. Is er een betere taal denkbaar voor een profeet ?
Alleen al de vorm van een profetisch boek kan misleidend zijn. Men biedt ons uitspraken die uit zijn verband zijn gerukt, gekozen uit een veel ruimer geheel dat voor ons is verloren gegaan: dit gebrek aan achtergrond verhult wat de profeet zelf kan hebben bedoeld en nodig ons uit te zoeken naar lange-termijnvoorspellingen. Op dat punt hebben latere bewerkers grote invloed uitgeoefend. De harde kern van Jeremia's uitspraken is gerangschikt tot een boek met een overduidelijke boodschap voor ballingen in Babylon na 587, en de bewerkers hebben er nog meer proza en verhalende teksten aan toegevoegd, waaruit blijkt dat ze het eens waren met het standpunt van de Deuteronomist. Er zijn zelfs onderzoekers die zich afvragen of dergelijke Deuteronomisten soms ook de boeken Amos, Hosea en andere profeten uit het noordelijke Istaël hebben bewerkt. Zoals wij ze nu lezen, lijken ze gericht tot Juda in het zuiden; misschien hebben bewerkers hun oorspronkelijke richting gewijzigd.
Door bewerking, modernisering en bedrieglijke toevoegingen is onze indruk van lange-termijnvoorspellingen sterker geworden. Hoe zat het met de profeten zelf ? Wanneer zij krachtige termen gebruikten, was dat dan een toekomstvoorspelling of waarschuwden ze hun toehoorders en probeerden ze die toekomst af te wenden ?
Men heeft wel gedacht dat het karakter van de Hebreeuwse taal bevorderlijk is voor " tevoren spreken ". De werkwoorden kennen geen toekomende tijd, en dus had een algemene mededeling kunnen aanzien worden voor een profetie voor de toekomst. Misschien maakten de vertalers de profeten meer profetisch dan ze zelf hadden bedoeld. In Joël 2:1 lezen we gewoonlijk : " De dag des Heren komt. Want hij is nabij ", maar de eerste woorden zouden ook kunnen betekenen " is gekomen ", en de tweede kan eraan zijn toegevoegd om Joël's geloofwaardigheid te ondersteunen nadat het gebeurd is. Het is bijzonder onzeker, het kan betekenen: " Hij is nabij ", of " Hij is gekomen ", of " Hij is bezig te komen ", of "Hij nadert ".. Is er een betere taal denkbaar voor een profeet ?
-
talisman, sorry voor het late antwoord. Grieptoestanden hebben mij een paar dagen van de pc weggehouden.talisman schreef: Welke onzin heb ik geschreven BV ? En wat tracht u te bewijzen ? Wat is uw drang om " het tegendeel te bewijzen ". Het tegendeel van wat ? Nogmaals, de archeologen houden zich enkel met geschiedenis bezig en niet met wat er in de bijbel staat, gezien dat vol met fouten staat. Wat ik doe is enkel die fouten aanstippen.
Jij vraagt welke onzin je geschreven hebt : deze dan :
En dat wil ik dus tegenspreken en "bewijzen" . Al wie de opsommingen (her)leest van de vondsten in verband met de bijbel verslagen en de geschiedenis kan het niet ontkennen dat er van fouten in de bijbel heus geen sprake kan zijn. De lijst is nog heel heel lang om de accuraatheid van de bijbel aan te tonen. Of dat je nu wilt of niet, een nuchter en oprecht mens kan zijn ogen hier niet voor sluiten.talisman schreef: En u weet toch ook dat er zoveel zaken, aan de hand van externe literatuur en artefacten al decennia lang geweten is dat DE MEESTE verhalen in de bijbel niet met de geschiedenis overeen komen.
Spijitig dat om politieke redenen er niet altijd kan gegraafd worden in die landen waar men wel zou willen en die nog veel meer aan het licht zouden kunnen brengen.
En, het is al gebeurd dat archeologen met de bijbel in de hand daar gaan 'spitten' naar plaatsen die in overeenstemming zijn met de bijbel !
-
De Hethieten waren (bijna) niet bekend tot de opgravingen in de 19e eeuw aan het licht bracht dat het gedurende 5 eeuwen een machtig rijk was geweest.talisman schreef: Er is geen enkel geschiedkundige zal het bestaan van de Hettieten ontkennen. Wat is me dàt nu weer! Er is zelfs een vredesverdrag tussen de Egyptenaren en Hettieten bekend met de titel " Het altijd durend verbond ", later door de bijbelschrijvers haast woordelijk overgenomen.
In de Oudheid bestonden er inderdaad vredesverdragen. O.a. het 'Vredesverdrag van Kades' tussen Ramses II en de koning der Hethieten, die schijnt het oudst gekende bewaarde verdrag te zijn. Daarom nog niet HET OUDSTE dat ooit bestaan zou hebben. Ten tijde van Jozua, waren het bv. de Gibeonieten die een vredesverdrag wilden sluiten met Jozua (hoofdstuk 9)
De stijl van de verdragen was een stijl die te vinden was voor het hele Nabije Oosten.
De verbondsteksten in Exodus dragen dan ook de kenmerken van die stijl ! Zeggen dat de bijbelschrijvers de stijl zouden overgenomen hebben van het 'Verdrag van Kades' is dus pure fantasie. Men mag wel zeggen dat de schrijvers zich hielden aan de gangbare gewoonten van toen.
-
Gast
BV:

Een nuchter en oprecht mens durft zo iets niet te beweren !! Einde conversatie.En dat wil ik dus tegenspreken en "bewijzen" . Al wie de opsommingen (her)leest van de vondsten in verband met de bijbel verslagen en de geschiedenis kan het niet ontkennen dat er van fouten in de bijbel heus geen sprake kan zijn. De lijst is nog heel heel lang om de accuraatheid van de bijbel aan te tonen. Of dat je nu wilt of niet, een nuchter en oprecht mens kan zijn ogen hier niet voor sluiten.
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Bluevelvet schreef: De lijst is nog heel heel lang om de accuraatheid van de bijbel aan te tonen. Of dat je nu wilt of niet, een nuchter en oprecht mens kan zijn ogen hier niet voor sluiten.
Als je zulke idiote onzin durft uit te kramen ben je serieus van de ratten besnuffeld!
(blijkt de overtreffende trap te wezen van het andere gezegde
"compleet van de pot gerukt")
zie: http://oncyclopedia.net/wiki/Lijst_van_ ... n_gezegden
Mvg,
P.Siemons
Als je zulke idiote onzin durft uit te kramen ben je serieus van de ratten besnuffeld!
(blijkt de overtreffende trap te wezen van het andere gezegde
"compleet van de pot gerukt")
zie: http://oncyclopedia.net/wiki/Lijst_van_ ... n_gezegden
Mvg,
P.Siemons