Heeft God alles doen ontstaan?
-
ippa - Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:07
Ik vind dat Gloria haar bijdrage niet alleen handelt over de ontdekking van een "nieuwe aarde", maar ook over compleet andere thema's zoals het "laatste oordeel" en andere "bekrompen zaken".
Hierdoor blijkt duidelijk dat Gloria een zekere bekrompenheid heeft in deze geloofsmaterie, wellicht lijdt ze hierdoor zelfs aan een bepaalde frustratie die ze hier wil uiten.
Goed weekend,
JLD
Hierdoor blijkt duidelijk dat Gloria een zekere bekrompenheid heeft in deze geloofsmaterie, wellicht lijdt ze hierdoor zelfs aan een bepaalde frustratie die ze hier wil uiten.
Goed weekend,
JLD
-
Gloria - Lid geworden op: 28 dec 2006, 23:22
Ippa, ik weet niet wat bij jou BEKROMPEN betekent! Ik heb juist een heel grote kijk op zaken om mij heen. Juist de mensen die zich vastklampen aan hun religie zijn enorm gestagneerd en WILLEN of KUNNEN niet aannemen dat er wel degelijk leven is op andere planeten en ook dat er heus wel leven zal zijn met verstand zoals wij die hebben. Dat daardoor de Godsdienst een heel andere betekenis gaat krijgen. Immers in alle geloven is de aarde het middelpunt en dáár alleen zijn er de mensen met verstand...Daar is Jezus voor hen aan het kruis gestorven om de mensheid van de zonden te verlossen....volgens de boeken dan. Is Hij dan ook gestorven aan het kruis voor alle planeten waar mensachtigen op leven? Zijn er op al die planeten alleen een ADAM en een EVA geweest die de mensachtigen heeft laten ontstaan? ONZIN, ONZIN!!!!Mensen met een gezond verstand weten heus wel dat dit nooit waar kan zijn! Wij zijn uit het water ontstaan zoals alle dieren ook! Onze primaten waren niet zo verstandig zoals wij nu zijn, want ook de mens moest zich langzaam ontwikkelen tot wat hij nu is!
Ik zit er niet mee en ben verre van gefrustreerd, maar juist open voor wetenschap en vooruitgang. Ook open voor de ontdekkingen die worden gedaan.
Mensen om mij heen die geloven in hun religie en niet in staat zijn hogere wetenschap te begrijpen, zal ik nooit gaan vertellen dat ze er vreselijk naast zitten, want het is voor hen een steun en hulp in hun leven en ook een hoop op een verdere voortzetting van bestaan na de dood.
Maar hier op dit forum spreek ik wel mijn bedenkingen uit in de veronderstelling dat ik hier te maken heb met mensen die open staan voor de wetenschap en ook in staat zijn het te begrijpen. Het heet niet voor niets hier een wetenschappelijk forum.....
Ik zit er niet mee en ben verre van gefrustreerd, maar juist open voor wetenschap en vooruitgang. Ook open voor de ontdekkingen die worden gedaan.
Mensen om mij heen die geloven in hun religie en niet in staat zijn hogere wetenschap te begrijpen, zal ik nooit gaan vertellen dat ze er vreselijk naast zitten, want het is voor hen een steun en hulp in hun leven en ook een hoop op een verdere voortzetting van bestaan na de dood.
Maar hier op dit forum spreek ik wel mijn bedenkingen uit in de veronderstelling dat ik hier te maken heb met mensen die open staan voor de wetenschap en ook in staat zijn het te begrijpen. Het heet niet voor niets hier een wetenschappelijk forum.....
Wat ik probeer te weten is een druppel, wat ik niet weet is een oceaan...
-
ippa - Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:07
Gloria,
Je hebt 100 % gelijk: het besproken thema hoort niet thuis in "wetenschap en techniek".
Religie kun je niet door wetenschap omvatten. Het zijn 2 verschillende zaken.
En dat er leven is op andere planeten, met of zonder Eva, dat kan uiteraard... de schepping, met de daarop volgende evolutie, is immers universeel en is omnipresent.
Groetjes,
JLD
Je hebt 100 % gelijk: het besproken thema hoort niet thuis in "wetenschap en techniek".
Religie kun je niet door wetenschap omvatten. Het zijn 2 verschillende zaken.
En dat er leven is op andere planeten, met of zonder Eva, dat kan uiteraard... de schepping, met de daarop volgende evolutie, is immers universeel en is omnipresent.
Groetjes,
JLD
-
tester - Lid geworden op: 31 aug 2008, 12:29
Gloria,
De afstand naar die nieuwe wereld is voor ons wel te groot, maar daarom niet voor de bewoners van die nieuwe wereld. Wie weet waren zij wel de Goden die uit de hemel op aarde nederdaalden. Dan zou jezus wel eens echt de zoon van de gelovigen hun God kunnen zijn. Toch iets om over na te denken.
Tester
De afstand naar die nieuwe wereld is voor ons wel te groot, maar daarom niet voor de bewoners van die nieuwe wereld. Wie weet waren zij wel de Goden die uit de hemel op aarde nederdaalden. Dan zou jezus wel eens echt de zoon van de gelovigen hun God kunnen zijn. Toch iets om over na te denken.
Tester
Alles is relatief.
-
Tester , verklaar je nader: relatief! Het is niet alleen een mogelijkheid dat de afstand te groot is maar óók een feit!!!Denk eens na! 20 lichtjaren afstand! Dit zou alleen overbrugd kunnen worden indien je sneller dan het licht kunt reizen. Dan duurt het ook nog veel langer dan een mensenleven en dus zal de volgende generaties op de planeet kunnen aankomen. Om dan de info te kunnen delen met je eigen planeet, gaan er weer enige generaties overheen voor ze dan weer op de aarde zijn. Dit schiet niet op en het heeft totaal geen zin, alhoewel het best erg interessant zou zijn voor de generatie die het mag meemaken om de mensen te zien terug komen...
Als er ergens een planeet zou zijn waar men de mogelijkheid zou hebben om sneller te kunnen gaan dan het licht (véle malen sneller dan...)dan waren ze al hier komen kijken...Dus niet! Jammer! Misschien ergens wel goed,daar ieder levend wezen altijd andermans grond in bezit willen nemen en dit dan wel eens heel verkeerd zou kunnen uitvallen voor ons aardse mensen!
Terugkomend op de godsdiensen: Ik zal nooit gaan beweren dat er geen God bestaat, maar ik geloof dit dan op een heel andere manier en veel groter dan de mensen die hier gevangen zitten in hun religie dat door de MENSEN is verzonnen! Hoe God is of hoe Hij bestaat, weet ik niet wel dat ik Hem zie als het Oneindige gelijk het grote NIETS dat ook oneindig is, waar alles in is ontstaan en dus het begin bij God (het grote Niets) is...die in de duisternis het licht heeft geschapen....en ook de rest verder liet ontstaan.
Als er ergens een planeet zou zijn waar men de mogelijkheid zou hebben om sneller te kunnen gaan dan het licht (véle malen sneller dan...)dan waren ze al hier komen kijken...Dus niet! Jammer! Misschien ergens wel goed,daar ieder levend wezen altijd andermans grond in bezit willen nemen en dit dan wel eens heel verkeerd zou kunnen uitvallen voor ons aardse mensen!
Terugkomend op de godsdiensen: Ik zal nooit gaan beweren dat er geen God bestaat, maar ik geloof dit dan op een heel andere manier en veel groter dan de mensen die hier gevangen zitten in hun religie dat door de MENSEN is verzonnen! Hoe God is of hoe Hij bestaat, weet ik niet wel dat ik Hem zie als het Oneindige gelijk het grote NIETS dat ook oneindig is, waar alles in is ontstaan en dus het begin bij God (het grote Niets) is...die in de duisternis het licht heeft geschapen....en ook de rest verder liet ontstaan.
-
Stephaan - Lid geworden op: 31 jan 2005, 16:08
@ gloria
"20 lichtjaren afstand! Dit zou alleen overbrugd kunnen worden indien je sneller dan het licht kunt reizen"
Zelfs als je slechts aan halve lichtsnelheid reist zal die 20 lichtjaren-afstand in 40 jaar afgelegd zijn. Zijn dat echt "enige generaties"?
Als het zou lukken van véle male sneller dan de lichtsnelheid te reizen, bvb 10 maal sneller, dan ben je er in 2 jaar.
Ben je zeker dat de definitie van lichtjaar afstand die je hanteert de gebruikelijke versie is?
"20 lichtjaren afstand! Dit zou alleen overbrugd kunnen worden indien je sneller dan het licht kunt reizen"
Zelfs als je slechts aan halve lichtsnelheid reist zal die 20 lichtjaren-afstand in 40 jaar afgelegd zijn. Zijn dat echt "enige generaties"?
Als het zou lukken van véle male sneller dan de lichtsnelheid te reizen, bvb 10 maal sneller, dan ben je er in 2 jaar.
Ben je zeker dat de definitie van lichtjaar afstand die je hanteert de gebruikelijke versie is?
-
40 Jaren is wel te lang en het is toch wel zeker 2 generaties. Je moet dan ook nog terug en dat zijn er weer 40 jaren. Nee, er moet wel degelijk een mogelijkheid komen om je véél sneller dan het licht te kunnen verplaatsen, wil het interessant zijn om zo'n reis te gaan maken. Ik kan wel indenken dat als er 10 jaren heen en 10 jaren terug zou duren om de reis te maken en de info mee terug te nemen dat dit best heel interessant zou kunnen zijn....Jammer dat we dit niet meer mee zullen maken...
-
Gast
Gewoon een vraagje, Gloria. Is er een reden waarom je dit onderwerp niet in het forum religie plaatst of anders waarom precies hier dan wel?
-
Waarom ik dit hier geplaatst heb? Omdat de wetenschap ook invloed heeft op het religieuze vlak. Er zijn veel dingen die eerst op een wonder lijken, maar later wetenschappelijk verklaarbaar zijn geworden. Zo ook op het relieuze vlak. De mens wil toch blijven zoeken naar een verklaring voor zaken dat ongrijpbaar zijn of onverklaarbaar. Wij willen toch liever iets zeker weten dan alleen maar geloven. Heel veel mensen onder ons willen niet zomaar iets geloven en dat zijn meestal mensen die erg geïnteresseerd zijn in de wetenschap. Mensen die verder durven te kijken en niet als een schaap achter de kudde aan gaan:" want het zal zo wel wezen..." Er zijn ook genoeg mensen die niet in staat zijn om verder te kijken dan onze aarde en misschien nog wel tot de maan en de sterren kijken die hier in de buurt staan, maar iets wat heel ver staat en moeilijk te begrijpen stof is, zal niet aan hun besteed zijn en blijven ze makkelijk geloven wat hun geleerd is op school. Er zijn ook mensen die liever hun ogen sluiten voor andere explicaties over het leven en het leven na de dood...Liever blijven ze gestagneerd geloven in alles wat er verteld en geschreven wordt in hun kerk.
Ik begrijp hun manier van denken want het geeft steun en hoop en vooral een geruststelling bij het sterven om dan minder bang te zijn. Als men daar dan gelukkig mee is, moet dat gerespecteerd worden. Alleen hier op dit forum acht ik de mensen in staat om groter te denken en vandaar dat ik dit hier schrijf, ook om hun inzicht te krijgen van de lezers op dit forum.
Ik begrijp hun manier van denken want het geeft steun en hoop en vooral een geruststelling bij het sterven om dan minder bang te zijn. Als men daar dan gelukkig mee is, moet dat gerespecteerd worden. Alleen hier op dit forum acht ik de mensen in staat om groter te denken en vandaar dat ik dit hier schrijf, ook om hun inzicht te krijgen van de lezers op dit forum.
-
Gast
Ik kan je beweegreden waarom je dit topic op dit forum plaatst wel enigzins begrijpen. Anderzijds ben jij het zelf die God steeds aanhaalt in je topic en dat begrijp ik dan weer niet. Het geeft mij een dubbel gevoelGloria schreef: Alleen hier op dit forum acht ik de mensen in staat om groter te denken en vandaar dat ik dit hier schrijf, ook om hun inzicht te krijgen van de lezers op dit forum.
Je eindconclussie spreekt toch ook van een grote vooringenomenheid, Gloria. Alsof op het forum religie enkel gelovigen zitten en dat al wie daar post een beperkt denken zou hebben. Ik ben van mening dat dit zeer onterecht is.
Maar ieder zijn mening, natuurlijk. Ik vind het jammer, want het is een interessant onderwerp die volgens mij beter op het religieforum zou passen. Misschien moet je daar toch maar eens een keertje gaan lezen.
-
Hierop heb ik mijn antwoord gegeven en dat is dat juist door steeds meer ontdekkingen op wetenschappelijk gebied ook de vraag van God naar voren komt. Dat is nu eenmaal zo dat mensen meer willen weten. Ik heb ook duidelijk gezegd dat ER MENSEN ZIJN ETC. dus schrijf ik niet alsof iedereen religieus is. Maar juist díe mensen reageren zó, zodat ik daar wel een antwoord op moet geven.
Na dit allemaal geschreven hebben hierover, ben ik daar klaar mee en richt mij weer op de wetenschap!
Na dit allemaal geschreven hebben hierover, ben ik daar klaar mee en richt mij weer op de wetenschap!
-
Hawkings betrekt ook God in zijn wetenschap. Dit kan ik wel begrijpen. Hij zegt ook dat er meerdere heelallen zijn en ook dit kan ik begrijpen. Nu ik langzaam er achter ben gekomen wat en wie God mogelijk is, begrijp ik ook de bewering dat er meerdere heelallen zijn.
Als je God kunt zien als het grote NIETS dat ook oneindig is dan is het ook eigenlijk logisch dat God ooit een begin heeft gemaakt aan al die heelallen die ondertussen zijn ontstaan. Hij heeft iets laten beginnen dat indifferent is, dus iets dat door blijft gaan en niet meer ophoudt. Vandaar de heelallen. Net als de sterren die ontstaan en ook weer ophouden te bestaan, gebeurt dit ook met een heelal. Ook sterren worden weer geboren, zoals ook de heelallen ontstaan. Het houdt nooit meer op want er zal altijd materiaal zijn om weer iets te laten ontstaan. De eerste zet is geweest in het grote NIETS dat in mijn ogen God is. Men komt er steeds meer achter dat er genoeg materiaal aanwezig is om ook ergens anders een vorm van leven te kunnen aantreffen.
Als je God kunt zien als het grote NIETS dat ook oneindig is dan is het ook eigenlijk logisch dat God ooit een begin heeft gemaakt aan al die heelallen die ondertussen zijn ontstaan. Hij heeft iets laten beginnen dat indifferent is, dus iets dat door blijft gaan en niet meer ophoudt. Vandaar de heelallen. Net als de sterren die ontstaan en ook weer ophouden te bestaan, gebeurt dit ook met een heelal. Ook sterren worden weer geboren, zoals ook de heelallen ontstaan. Het houdt nooit meer op want er zal altijd materiaal zijn om weer iets te laten ontstaan. De eerste zet is geweest in het grote NIETS dat in mijn ogen God is. Men komt er steeds meer achter dat er genoeg materiaal aanwezig is om ook ergens anders een vorm van leven te kunnen aantreffen.
-
martien55 - Lid geworden op: 21 feb 2009, 23:28
Nou nee.
Hawkins heeft in zn laatste boek gezegd dat er geen God nodig is om het heelal te laten ontstaan.
In zn eerdere boeken zei ie "dat hij God niet kon uitsluiten". Dat is wat heel anders dan zeggen dat "je God in je wetenschap betrekt".
Hawkins heeft in zn laatste boek gezegd dat er geen God nodig is om het heelal te laten ontstaan.
In zn eerdere boeken zei ie "dat hij God niet kon uitsluiten". Dat is wat heel anders dan zeggen dat "je God in je wetenschap betrekt".
Evolution is a fact of life. Deal with it.