de tijd van toen 70+ /TE BEWAREN
-
elisa20 - Lid geworden op: 01 nov 2008, 18:10
Hallo Merksemenaren (van tijdens de oorlog)
Nu pas lees ik boeiende verhalen over Merksem in deze topic
Ik moet nog veel inhalen, maar wil toch reeds een antwoordje plaatsen o.a over de tramsporen aan de Ijskelder.
Mijn bompa (langs moeders zijde) woonde in de Gasthuishoevestraat en reed met .. de paardentram als 'ontvanger'. Dit was nog voor de oorlog , want hij overleed in 1939 De tram reed - volgens mij - de Bredabaan af tot aan de Ijskelder
Proficiat voor alle interesante verhalen, gegevens en foto's
Vriendelijke groetjes,
margarita
Nu pas lees ik boeiende verhalen over Merksem in deze topic
Ik moet nog veel inhalen, maar wil toch reeds een antwoordje plaatsen o.a over de tramsporen aan de Ijskelder.
Mijn bompa (langs moeders zijde) woonde in de Gasthuishoevestraat en reed met .. de paardentram als 'ontvanger'. Dit was nog voor de oorlog , want hij overleed in 1939 De tram reed - volgens mij - de Bredabaan af tot aan de Ijskelder
Proficiat voor alle interesante verhalen, gegevens en foto's
Vriendelijke groetjes,
margarita
-
Alterego1 - Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
Spiksin,
Je maakt ons nieuwsgierig.
Of wil je ons blij maken met een dode mus.
We wachten in spanning op je verhaal.

Een foto van het oud gemeentehuis van Merksem vóór het
op 29 September 1944 totaal afbrandde tengevolge een
Engelse granaatinslag.
Uiterst rechts op de foto is café 'Onder de Toren',dat bestaat
nu nog.
Uiterst links,waar die straatveger bezig is,daar moet dan nadien
cinema 'Astoria' gekomen zijn.

Zo zag het er uit na de brand.
Groetjes,
Alterego
Je maakt ons nieuwsgierig.
Of wil je ons blij maken met een dode mus.
We wachten in spanning op je verhaal.

Een foto van het oud gemeentehuis van Merksem vóór het
op 29 September 1944 totaal afbrandde tengevolge een
Engelse granaatinslag.
Uiterst rechts op de foto is café 'Onder de Toren',dat bestaat
nu nog.
Uiterst links,waar die straatveger bezig is,daar moet dan nadien
cinema 'Astoria' gekomen zijn.

Zo zag het er uit na de brand.
Groetjes,
Alterego
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht
-
spiksin - Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Der komen nogal wat herinneringen op me af ! Spijtig niet zeer veel goeie , door de oorlog en onze armoede was veel plezier voor ons niet te krijgen .
Voor de oorlog was het armoede , in de oorlog armoede en honger , 't ging niet goed in de familie .
Mede daarom ben ik blij met de foto's uit de oude doos , ik heb wel oude dozen maar geen foto's
Bvb die van Corry van de St Franciscuskerk richting Oude Barreel rechts op de hoek is al jarenlang een café maar daarnaast was een snoepwinkeltje ( natuurlijk naast een straat met twee grote scholen ! ) iemand hier verwees er al naar . Tussen die schoolleerlingen , aan de eene kant ' de broederkes ' aan de andere kant de gemeenteschool was er nogal wat naijver omdat bij de broederkes gingen alle kinderen van de middenstanders en bij ons zaten de minder gegoeden en de ' minder katholieken '
tot seffe's .
Voor de oorlog was het armoede , in de oorlog armoede en honger , 't ging niet goed in de familie .
Mede daarom ben ik blij met de foto's uit de oude doos , ik heb wel oude dozen maar geen foto's
Bvb die van Corry van de St Franciscuskerk richting Oude Barreel rechts op de hoek is al jarenlang een café maar daarnaast was een snoepwinkeltje ( natuurlijk naast een straat met twee grote scholen ! ) iemand hier verwees er al naar . Tussen die schoolleerlingen , aan de eene kant ' de broederkes ' aan de andere kant de gemeenteschool was er nogal wat naijver omdat bij de broederkes gingen alle kinderen van de middenstanders en bij ons zaten de minder gegoeden en de ' minder katholieken '
tot seffe's .
-
tot seffe's zei hij,gisteren om 17u48
Spiksin,
Op deze foto van de St.Franciscuskerk in Merksem
zie ik vooraan links een winkeltje,wellicht het snoepwinkeltje
dat jij bedoelt.
Vertel a.u.b. verder Spiksin,zoveel jij je herinneren kan,
goede of minder goede,we weten dat de tijd van toen niet
was als nu in deze tijd van overvloed en luxe.
Ik ben jonger dan jij,maar bij ons thuis was het ook geen
luxe direct na de oorlog.Wij hebben ook nog haring met
ajuinsaus gegeten.En...ik lustte dat graag!
En mijn ouders waren toen ook blij met wat meubeltjes
die ze kregen van de 'geteisterden-organisatie'.
Komaan Spiksin laat ons niet langer wachten a.u.b.
Groetjes,
Alterego
-
amadee
Dag allemaal,
Er komt ineens hier nogal: wat volk binnenvallen zeg. En allemaal van Merksem. En wie gaf de merkwaardigste <foto??? Jeronimo toch wel zeker!
Dat is een merkwaardige foto van lang geleden op de Bredabaan vlak voor de St.Bartholomeuskerk, de oude kerk, toen de andere kerken er nog niet waren. Links ziet met "De Doornboom". Die werd later samen met da andere huizen herbouwd, toen de Bredabaan werd verbreed. Op de foto kan men nog juist de schandpaal staan die voor de kerk staat.
Ik heb als kleine jongen een paar keer in DE Doornboom geweest,ik denk aan een Sinterklaasfeestje en ik herinner me nog altijd het banjo- en mandllineclubje(5O man) dat daar blijkbaar aan huis was; het clubliedje kan ik nog volledig nafluiten.
Ik heb nog wel foto's liggen. En ik heb heel wat thema's bijgekregen van Alterego, Elisa, Spiksin, Corry, enz. Jullie horen er nog van, maar jullie moeten naar mij niet wachten, kunt ge soms (te)lang wachten .
En laat de mensen die niet van Merksem zijn ook eens iets doen.
Saluutjes.
--------------------------------------------------------
Het is weeral veel te laat voor mij.
Er komt ineens hier nogal: wat volk binnenvallen zeg. En allemaal van Merksem. En wie gaf de merkwaardigste <foto??? Jeronimo toch wel zeker!
Dat is een merkwaardige foto van lang geleden op de Bredabaan vlak voor de St.Bartholomeuskerk, de oude kerk, toen de andere kerken er nog niet waren. Links ziet met "De Doornboom". Die werd later samen met da andere huizen herbouwd, toen de Bredabaan werd verbreed. Op de foto kan men nog juist de schandpaal staan die voor de kerk staat.
Ik heb als kleine jongen een paar keer in DE Doornboom geweest,ik denk aan een Sinterklaasfeestje en ik herinner me nog altijd het banjo- en mandllineclubje(5O man) dat daar blijkbaar aan huis was; het clubliedje kan ik nog volledig nafluiten.
Ik heb nog wel foto's liggen. En ik heb heel wat thema's bijgekregen van Alterego, Elisa, Spiksin, Corry, enz. Jullie horen er nog van, maar jullie moeten naar mij niet wachten, kunt ge soms (te)lang wachten .
En laat de mensen die niet van Merksem zijn ook eens iets doen.
Saluutjes.
--------------------------------------------------------
Het is weeral veel te laat voor mij.
-
Alterego ni zenuwachtig worden
Dank vr de foto ven de de St Fransiscus kerk waar ik mijn eerste com heb gedaan en 57 jaar geleden ben getrouwd . Gedoopt in de St Bartolomeeuskerk want geboren in die parochie . Dat snoepwinkelte is inderdaad da winkeltje dat ik eerder vermelde en in die straat waren toen die twee scholen waarvan ik sprak .Haring met ajuinsauce , wat een luxe !
De verbreding van de Bredabaan aan St Bartholomeeus waar Amadee over spreekt klopt ! Ik geloof dat 't Doornroosje " den Bart " is geworden , die nog altijd bestaat .
Ni weggaan !
-

Gijsbreght Hoyberghen,heer van Merksem,
liet deze stenen kaak(schandpaal) in 1711 plaatsen voor de kerk,
op het toenmalige dorpslein.
Op de achtergrond zien we afspanning 'Den Hert' of 'Den Ouden Hert' genoemd.
Het gebouw stond aan de Bredabaan en dateert van het begin van de 17e eeuw.
Het werd - ondanks veel protest - in 1926 gesloopt om plaats te bieden aan het steeds toenemende verkeer.
De kaak moest er in 1947 aan geloven, maar werd in 1955 naast de kerk weer opgebouwd.
Daar staat hij nog steeds. Het Bartholomeusbeeld werd er in 1840 opgezet en is dus niet origineel.

Groetjes,
Alterego
-

De dreef die naar Villa/Kasteel leid heeft direct links op de foto een klein poortje dat toegang geeft tot de speelplaats van de " broederkes "school , waar ik al eens ging loeren en inderdaad de broeder van dienst met de rokken geheven tot aan de knie , zag voetballen met z'n leerlingen .
Die dreef werd door de binnenvallende Duitsers onmiddelijk bezet om er hun , uitgebreide , veldkeukens op te stellen , ze hebben er tamelijk lang gekampeerd ! Het Kasteel deed direct dienst als officierenverblijf en is dat heel de oorlog gebleven , mijn school, gemeenteschool rechtover de " broederkes " , werd opgeeist en deed hoofdzakelijk dienst als magazijn voor aangeslagen goederen .
De broeders bleven gevrijwaard , God mit uns weet je wel !
Het is dan voor mij heel probleemmatisch geworden omdat geen enkele andere gemeente school ons kon opvangen en wij in kleine groepjes verspreid werden en enkele van ons vielen uit de boot en kregen geen plaatsje . Goed dat ik kon zwemmen , maar geleerd heb ik van gans de oorlog niks meer !!!
Als ge einde de dreef linksaf sloeg liep je 200 m verder op de tram stelplaats waarnaast ik woonde , eigenlijk ben je dan in de Oude Bareellei
vlakbij " de jood ", " de pishoek " enz ....
Dat gebrek aan lager onderwijs merk je natuurlijk aan mijn Nederlands en pas vanaf mijn 18 de heb ik mij ingespannen , met matig succes , om terug aan te pikken .
Voor zover mijn tumultueus lageronderwijs periode .
Schandalig veel honger geleden in die tijd dank zij een afwezige vader en ondanks de heroische inspanningen door mijn moeder die met drie jobs , twee in den dag en een met de weekeindes , amper het hoofd boven water kon houden .
Persoonlijk had ik van de Duitsers geen , last te meer dat ik stro haar op mijn bol had staan en in't bezit van hemelsblauwe knikkers . Voor mijn familie was het moeilijker , die haten de Duitsers als de pest , waarover later wel wat meer .
-
Spiksin,
Ik kan de foto die jij plaatste niet bekijken,hij komt niet door.
Jammer!
Zeg als je via die dreef langs de St.Eduardusschool zo tot
in de Oude Barreellei kon geraken,dan moest je toch langs
het Bouckenborgh park achter het kasteel door.
Ik herinner mij,toen ik als kadet voetbalde bij Olse Merksem
(OLSE is afkorting van Oud Leerlingen Sint Eduardus)gingen
we via de Oude Barreellei langs het tramdepot naar het oefenveld,
en dat werd daar het 'hof van Beukeleers' genoemd.
Die oefenvelden grensden ook aan de achtertuinen van de
huizen in de Salvialei.
Ik neem aan dat daarmee 'kasteel Bouckenborgh' bedoelt werd.

Ik ben blij dat ook Amadee weer in gang geschoten is,ik lees graag
zijn bijdragen.Over het Schijn en de Dnjepr en de Laarsebeek kan ik
ook meepraten,ik was als kind veel op de 'Boerenschuur',ik woonde
er vlakbij.
Groetjes,
Alterego
Ik kan de foto die jij plaatste niet bekijken,hij komt niet door.
Jammer!
Zeg als je via die dreef langs de St.Eduardusschool zo tot
in de Oude Barreellei kon geraken,dan moest je toch langs
het Bouckenborgh park achter het kasteel door.
Ik herinner mij,toen ik als kadet voetbalde bij Olse Merksem
(OLSE is afkorting van Oud Leerlingen Sint Eduardus)gingen
we via de Oude Barreellei langs het tramdepot naar het oefenveld,
en dat werd daar het 'hof van Beukeleers' genoemd.
Die oefenvelden grensden ook aan de achtertuinen van de
huizen in de Salvialei.
Ik neem aan dat daarmee 'kasteel Bouckenborgh' bedoelt werd.

Ik ben blij dat ook Amadee weer in gang geschoten is,ik lees graag
zijn bijdragen.Over het Schijn en de Dnjepr en de Laarsebeek kan ik
ook meepraten,ik was als kind veel op de 'Boerenschuur',ik woonde
er vlakbij.
Groetjes,
Alterego
Laatst gewijzigd door Alterego1 op 17 dec 2010, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.