Mijmeringen 3
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Sneeuwwandeling gemaakt nog voor de grote hoeveelheid die we kregen:

Het wandelpaadje schijnt verlaten
doch voetstappen verraden....

Op de velden geen vee te bespeuren
verdwenen zijn ook de aardkleuren

Bij de ingang van het natuurgebied
een prachtige wandeling geschiedt

Waarheen leidt de weg tussen bomen
hij lijkt tot een andere planeet te behoren

Eenzaam en alleen door de sneeuw dolen
ijskoude wind doet de wangen blozen

De leunig van het brugje lijkt van damast
al biedt het in de eentonigheid een zeker houvast

Het beekje weleer overvloedig gezwollen
is nu opgehouden te hollen
ligt er helemaal dichtgevroren
niemand blijkt er zich aan te storen

de open weiden van de fjordenpaarden
lijken vermoeid en rustig te aanvaarden
paarden hebben nood aan beschutting
of worden geveld door uitputting

Door bankjes tot heimwee bewogen
denkend aan blije kinderogen
tijdens zomerse wandelingen een stop
met koek en fruitsapje er boven op

Onder last van het gewicht neigen
steeds dichter naar elkaar de twijgen

Voor vogeltjes een harde tijd
doch nog even een groot jolijt
bij 't ontdekken der besjes
al dragen ze allen witte hesjes

Het dorp ontwarend in de verte
schenkt voldoening, moed en sterkte
de laatste kilometers door te komen
en te ontwaken uit winterdromen.
gustilpe

Het wandelpaadje schijnt verlaten
doch voetstappen verraden....

Op de velden geen vee te bespeuren
verdwenen zijn ook de aardkleuren

Bij de ingang van het natuurgebied
een prachtige wandeling geschiedt

Waarheen leidt de weg tussen bomen
hij lijkt tot een andere planeet te behoren

Eenzaam en alleen door de sneeuw dolen
ijskoude wind doet de wangen blozen

De leunig van het brugje lijkt van damast
al biedt het in de eentonigheid een zeker houvast

Het beekje weleer overvloedig gezwollen
is nu opgehouden te hollen
ligt er helemaal dichtgevroren
niemand blijkt er zich aan te storen

de open weiden van de fjordenpaarden
lijken vermoeid en rustig te aanvaarden
paarden hebben nood aan beschutting
of worden geveld door uitputting

Door bankjes tot heimwee bewogen
denkend aan blije kinderogen
tijdens zomerse wandelingen een stop
met koek en fruitsapje er boven op

Onder last van het gewicht neigen
steeds dichter naar elkaar de twijgen

Voor vogeltjes een harde tijd
doch nog even een groot jolijt
bij 't ontdekken der besjes
al dragen ze allen witte hesjes

Het dorp ontwarend in de verte
schenkt voldoening, moed en sterkte
de laatste kilometers door te komen
en te ontwaken uit winterdromen.
gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 26 dec 2010, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
bo'ke,
bedankt dat je er was, heel fijn, altijd blij om jou te zien!
Assa,
mooi jouw werkje, als ik ooit meer tijd heb..... wil ik ook meer prenten maken ondertussen kan ik genieten van jouw mooie werkjes, bedankt!
Alter en Rankje,
bedankt voor de mooie wensen, ook voor jullie het allerbeste voor het nieuwe jaar!
gustilpe
bedankt dat je er was, heel fijn, altijd blij om jou te zien!
Assa,
mooi jouw werkje, als ik ooit meer tijd heb..... wil ik ook meer prenten maken ondertussen kan ik genieten van jouw mooie werkjes, bedankt!
Alter en Rankje,
bedankt voor de mooie wensen, ook voor jullie het allerbeste voor het nieuwe jaar!
gustilpe
-
Music For Live haalt gigantische bedragen op voor de aids-weeskinderen
Waar gaan deze bedragen naar toe?
Pater Samijn uit Sint-Eloois-Winkel, 80 jaar en sinds meer dan 55 jaar werkzaam in Zuid-Afrika levert al een twintigtal jaren een dagelijkse strijd voor ‘zijn’ aids-weeskinderen.
Als er iemand een steun verdient dan is het wel Pater Samijn voor zijn project:
Mohau-Kanana
Mohau betekent medelijden.
Dit project loopt in de Kanana township in Orkney, een mijnstad ten noordwesten van Johannesburg. In de township wonen 200.000 mensen.
Het project omvat verschillende activiteiten, waaronder het uitdelen van voedselpakketten aan ongeveer 200 child headed households in Kanana, financiele hulp aan HIV besmette kinderen wiens ouders gestorven zijn, financiele en geestelijke hulp aan families die iemand moeten begraven.
Sinds een tiental jaren hebben ze ook een dagcentrum voor HIV besmette kinderen waarvan de ouders reeds gestorven zijn, waar ze onderwijs en voedsel krijgen. Hun leeftijd schommelt tussen enkele maanden en 18 jaar. Er komen momenteel dagelijks een 300 tal kinderen.
In het dagcentrum kunnen jongeren ook verschillende vaardigheden aanleren zoals houtbewerking, naaien en breien enz. De maandelijkse kosten bedragen ong.13000 rand (1500 euro), voor de aankoop van voedsel, het personeel van het dagcentrum, het onderhoud en materiaal etc.
Hieronder de pater zelf aan het woord:
Vroeger was ik verantwoordelijk voor 15 parochies nu zijn dat nog maar 2 meer. Eén parochie van de kleurlingen en één van de zwarten.
In Kanana Orkney zorg ik nog voor zo’n 300 weeskinderen en 250 aidspatienten. Het onderhoud van hen is zowel eten bezorgen als financieel steunen. Tweemaal per dag wordt er eten voorzien en de weeskinderen krijgen onderwijs. De arme families worden financieel gesteund om hun overleden familie op een deftige manier te begraven. De oudste weeskinderen leren naaien, breien en timmeren.
Er worden ook voedselpakketten, vitamines en medicijnen verdeeld onder de hulpbehoevenden.
Door deze hulp stellen wij vast dat er minder aidspatiënten sterven en dat de weeskinderen langer blijven leven. Het einde van de aidsepidemie is nog niet in zicht. Elke dag worden er nog 1500 besmet. Het zijn meestal jonge arme mensen omdat die de medicijnen voor anti-retrovirale behandeling niet kunnen bekostigen. Het aantal weeskinderen in de kleuterschool was zo groot dat we verplicht waren uit te breiden. We kregen een nabijgelegen stuk grond en daarop hebben we twee klaslokalen gebouwd. Dat werk doe ik natuurlijk niet alleen, er zijn ook onze 30 hulpverleners die paliatieve werk doen bij de patiënten thuis. Het is een rpoject van de locatie Kanana in Orkney. Door de goede samenwerking verloopt alles goed.
Het grote probleem blijft natuurlijk het bekostigen van dergelijk project, waarvoor wij aangewezen zijn op steun uit het buitenland. Het blijft een voortdurend gevecht.

Gisteren kreeg ik een telefoon van de pater zelf uit Zuid-Afrika of ik kon proberen iets van de grote koek van Music For Life voor zijn project te bekomen. Ik zit met mijn handen in het haar van onmacht! Toch proberen, al weet ik voor het ogeblik niet hoe!
We vergeten hem niet!
Op 29 januari houden we met het koor onze jaarlijkse Kaas- en wijnavond met steun voor het goede doel.
De goede doelen zijn: 'Manthoc Peru' de school voor werkende kindjes die ik bezocht deze zomer, 'Gift by gift' het armenproject in Roemenië en 'Mohau' het aidsproject van pater Samijn in Zuid-Afrika, alle drie waardige projecten die mijn hart wegdragen.
gustilpe
Waar gaan deze bedragen naar toe?
Pater Samijn uit Sint-Eloois-Winkel, 80 jaar en sinds meer dan 55 jaar werkzaam in Zuid-Afrika levert al een twintigtal jaren een dagelijkse strijd voor ‘zijn’ aids-weeskinderen.
Als er iemand een steun verdient dan is het wel Pater Samijn voor zijn project:
Mohau-Kanana
Mohau betekent medelijden.
Dit project loopt in de Kanana township in Orkney, een mijnstad ten noordwesten van Johannesburg. In de township wonen 200.000 mensen.
Het project omvat verschillende activiteiten, waaronder het uitdelen van voedselpakketten aan ongeveer 200 child headed households in Kanana, financiele hulp aan HIV besmette kinderen wiens ouders gestorven zijn, financiele en geestelijke hulp aan families die iemand moeten begraven.
Sinds een tiental jaren hebben ze ook een dagcentrum voor HIV besmette kinderen waarvan de ouders reeds gestorven zijn, waar ze onderwijs en voedsel krijgen. Hun leeftijd schommelt tussen enkele maanden en 18 jaar. Er komen momenteel dagelijks een 300 tal kinderen.
In het dagcentrum kunnen jongeren ook verschillende vaardigheden aanleren zoals houtbewerking, naaien en breien enz. De maandelijkse kosten bedragen ong.13000 rand (1500 euro), voor de aankoop van voedsel, het personeel van het dagcentrum, het onderhoud en materiaal etc.
Hieronder de pater zelf aan het woord:
Vroeger was ik verantwoordelijk voor 15 parochies nu zijn dat nog maar 2 meer. Eén parochie van de kleurlingen en één van de zwarten.
In Kanana Orkney zorg ik nog voor zo’n 300 weeskinderen en 250 aidspatienten. Het onderhoud van hen is zowel eten bezorgen als financieel steunen. Tweemaal per dag wordt er eten voorzien en de weeskinderen krijgen onderwijs. De arme families worden financieel gesteund om hun overleden familie op een deftige manier te begraven. De oudste weeskinderen leren naaien, breien en timmeren.
Er worden ook voedselpakketten, vitamines en medicijnen verdeeld onder de hulpbehoevenden.
Door deze hulp stellen wij vast dat er minder aidspatiënten sterven en dat de weeskinderen langer blijven leven. Het einde van de aidsepidemie is nog niet in zicht. Elke dag worden er nog 1500 besmet. Het zijn meestal jonge arme mensen omdat die de medicijnen voor anti-retrovirale behandeling niet kunnen bekostigen. Het aantal weeskinderen in de kleuterschool was zo groot dat we verplicht waren uit te breiden. We kregen een nabijgelegen stuk grond en daarop hebben we twee klaslokalen gebouwd. Dat werk doe ik natuurlijk niet alleen, er zijn ook onze 30 hulpverleners die paliatieve werk doen bij de patiënten thuis. Het is een rpoject van de locatie Kanana in Orkney. Door de goede samenwerking verloopt alles goed.
Het grote probleem blijft natuurlijk het bekostigen van dergelijk project, waarvoor wij aangewezen zijn op steun uit het buitenland. Het blijft een voortdurend gevecht.
Gisteren kreeg ik een telefoon van de pater zelf uit Zuid-Afrika of ik kon proberen iets van de grote koek van Music For Life voor zijn project te bekomen. Ik zit met mijn handen in het haar van onmacht! Toch proberen, al weet ik voor het ogeblik niet hoe!
We vergeten hem niet!
Op 29 januari houden we met het koor onze jaarlijkse Kaas- en wijnavond met steun voor het goede doel.
De goede doelen zijn: 'Manthoc Peru' de school voor werkende kindjes die ik bezocht deze zomer, 'Gift by gift' het armenproject in Roemenië en 'Mohau' het aidsproject van pater Samijn in Zuid-Afrika, alle drie waardige projecten die mijn hart wegdragen.
gustilpe
-
Norman12 - Lid geworden op: 22 sep 2008, 22:00
.
Beste Gustilpe ,
De bedragen van Music for life zijn een habbekrats voor wie help nodig heeft in deze wereld en de realiteit is dat hoeveel goede hulpvaardigheid er ook nog komt , zoals die jij beoefent er nooit een echte verbetering komt als de hele V.N en alle regeringen van de wereld eens daden gaan stellen in plaats van hun dikverdienende postjes voorop te stellen
EEN PLUIM VOOR ALLE HULPVERLENERS
maar dit is de realiteit die ik nog maar eens op het net gevonden heb

Beste Gustilpe ,
De bedragen van Music for life zijn een habbekrats voor wie help nodig heeft in deze wereld en de realiteit is dat hoeveel goede hulpvaardigheid er ook nog komt , zoals die jij beoefent er nooit een echte verbetering komt als de hele V.N en alle regeringen van de wereld eens daden gaan stellen in plaats van hun dikverdienende postjes voorop te stellen
EEN PLUIM VOOR ALLE HULPVERLENERS
maar dit is de realiteit die ik nog maar eens op het net gevonden heb

-
Nele,
bedankt om de mooie nieuwjaarswensen van Guido Gezelle, onze grote Vlaamse dichter, hier te plaatsen!
Norman,
spijtig genoeg zeg je hier de waarheid, oplossen zullen we de armoede niet maar een heel klein steentje bijdragen lukt nog net en wie het steentje krijgt is er beter door, dus doen we voort!
Een grote schande dat er zoveel geld naar bewapening gaat! Bedankt voor het geplaatste.
Yna, heel mooi hoor jouw werkje, zo kleurrijk, om van op de fleuren!
Bedankt!
Morgenstern en Herman,
een mooi nieuwjaarskaartje, laat de sneeuw nu maar wegblijven!
Bedankt!
gustilpe
bedankt om de mooie nieuwjaarswensen van Guido Gezelle, onze grote Vlaamse dichter, hier te plaatsen!
Norman,
spijtig genoeg zeg je hier de waarheid, oplossen zullen we de armoede niet maar een heel klein steentje bijdragen lukt nog net en wie het steentje krijgt is er beter door, dus doen we voort!
Een grote schande dat er zoveel geld naar bewapening gaat! Bedankt voor het geplaatste.
Yna, heel mooi hoor jouw werkje, zo kleurrijk, om van op de fleuren!
Bedankt!
Morgenstern en Herman,
een mooi nieuwjaarskaartje, laat de sneeuw nu maar wegblijven!
Bedankt!
gustilpe
-
Een neef ging heen
Doodgaan kan altijd
Is nooit zoals verwacht
Een dief kwam in de nacht
Tijd voor het aardse afscheid.
Voor zijn naasten
Speelt leeftijd geen rol
Zijn leven was waardevol
Het gemis laat zich haasten.
Zijn handen hebben hard gewerkt
Door zijn geloof werd hij gesterkt
Nooit gezagen, nooit geklagen,
Pijnen in alle stilte gedragen.
Zijn hart klopte voor zijn gezin
Niemand was voor hem te min
We gunnen je de eeuwige vree
en blijven je gedenken in ons gebee.
gustilpe
Doodgaan kan altijd
Is nooit zoals verwacht
Een dief kwam in de nacht
Tijd voor het aardse afscheid.
Voor zijn naasten
Speelt leeftijd geen rol
Zijn leven was waardevol
Het gemis laat zich haasten.
Zijn handen hebben hard gewerkt
Door zijn geloof werd hij gesterkt
Nooit gezagen, nooit geklagen,
Pijnen in alle stilte gedragen.
Zijn hart klopte voor zijn gezin
Niemand was voor hem te min
We gunnen je de eeuwige vree
en blijven je gedenken in ons gebee.
gustilpe