BIJBEL en ARCHEOLOGIE
-
Gast
Kunnen we nu overgaan tot de veiling van lot 1: Een artefact in kalksteen ' Stoel van Mozes' met Hebreeuwse tekst en geen hiërogliefen zoals mocht verwacht worden.
Laten we inzetten met 1000 euro, ... wie biedt er meer, niemand, 1000 euro.. allee mannekes, staat leuk op het terras.
Laten we inzetten met 1000 euro, ... wie biedt er meer, niemand, 1000 euro.. allee mannekes, staat leuk op het terras.
-
Gast
Nu flipt ze helemaal : een stoel van Mozesbluevelvet schreef:Chorazin was een dorp in noordelijk Galilee, en wordt samen met Bethsaida en Kafarnaüm genoemd in Mattheus en Lukas als steden (dorpen ?) waar Jezus wonderen verrichtte. Zij worden later vervloekt. In de Synagoge van Chorazin werd bij opgravingen in de 20e eeuw, een 'stoel van Mozes' gevonden. Jezus had het over de stoel van Mozes. (zie Matteüs 23).
Even citeren uit Matt. 23
Wat wil dat nu zeggen denkt BV. : dat er een stoel bestaat van Mozes die ze hebben opgegravenIn die tijd sprak Jezus tot het volk en tot zijn leerlingen: op de leerstoel van Mozes hebben de schriftgeleerden en de Farizeeën plaats genomen. Doet en onderhoud dus alles wat zij U zeggen, maar handelt niet naar hun werken, want zelf handelen ze niet naar hun woorden.
Tja ieder heeft idd. de vrijheid om zijn dommigheid te etaleren.
Leerstoel betekent de geboden die moeten onderhouden worden. Met andere woorden niets van de oorspronkelijke wetten mag gewijzigd of achterwege gelaten worden. De thorahwetten blijven van toepassing, maar wel naar woord en niet naar wat ze ervan hebben gemaakt met hun daden en woorden. Want niet dat wat de mond ingaat is verontreinigd maar dat wat de mond verlaat is verontreinigd. Snap je dat laatste? Neen he. Nog wat duidelijker. Jezus kwam niet om de wet op te heffen maar om ze nadrukkelijk te blijven volgen. Met nog andere woorden. Geloof in Jezus heft de Thorahwetten absoluut niet op. Leef je eigenlijk wel volgens de Thorah? Neen he?
-
Gast
Dat is natuurlijk een groot probleem voor de Christenen he.
Een Jezus die zegt dat de Thorah strikt moet onderhouden worden en nageleefd moeten worden. Hij kwam immers met het zwaard en niet met liefde. Is niet goed te rijmen met wat de Christenen van Jezus hebben gemaakt, he.
Hoe gaan ze dat nu oplossen? Ben benieuwd naar de volgende kwakkel.
Een Jezus die zegt dat de Thorah strikt moet onderhouden worden en nageleefd moeten worden. Hij kwam immers met het zwaard en niet met liefde. Is niet goed te rijmen met wat de Christenen van Jezus hebben gemaakt, he.
Hoe gaan ze dat nu oplossen? Ben benieuwd naar de volgende kwakkel.
-
Zondervrees - Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00
Het artefact is niet van kalksteen, de tekst is geen Hebreeuws. Duidelijk wordt ook niet begrepen wat er precies bedoeld wordt met een 'stoel van Mozes'. Zo'n slechte veilingmeester-expert zal aan mij niet veel verkocht krijgen.talisman schreef:Kunnen we nu overgaan tot de veiling van lot 1: Een artefact in kalksteen ' Stoel van Mozes' met Hebreeuwse tekst en geen hiërogliefen zoals mocht verwacht worden.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Gast
Maar jongens toch, ben jij een bolleboos zeg. Je hebt toch genoeg spiegels in huis ? Waw, wat een intelligentie zeg ! Met zeer nederige dank voor uw zeeer leerzame correctie.Zondervrees schreef:Het artefact is niet van kalksteen, de tekst is geen Hebreeuws. Duidelijk wordt ook niet begrepen wat er precies bedoeld wordt met een 'stoel van Mozes'. Zo'n slechte veilingmeester-expert zal aan mij niet veel verkocht krijgen.talisman schreef:Kunnen we nu overgaan tot de veiling van lot 1: Een artefact in kalksteen ' Stoel van Mozes' met Hebreeuwse tekst en geen hiërogliefen zoals mocht verwacht worden.
Met de meeste Hoogachting.
-
Ik pretendeer niet de grote expert te zijn in godsdienst-archeologie.armandine schreef:leg eens uit hoe het wel is.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Gast
Zondervrees schreef:Ik pretendeer niet de grote expert te zijn in godsdienst-archeologie.armandine schreef:leg eens uit hoe het wel is.
-
Gast
Laat ik het zo stellen zoals Talisman ook al stelde : je bent gewoon een opgeblazen zogezegde vrijdenkende ruzieskikker, meer niet. Hoe ik dat weet? Logische redenering vanuit al jou nietszeggende postings. Dat is eigen aan een redelijk vrij denker.
Je vond gewoon geen referentie om naar toe te surfen. Vandaar dat je het antwoord schuldig moet blijven
-
Wie zegt dat ik het antwoord niet zou weten? Alleen heb ik geen zin om het te geven: armandine luistert alleen maar naar talisman. En die beweert godsdienst-archeoloog te zijn. Dus laat ik de eer aan hem.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Gast
Zeg opgeblazen kikker, waar en wanneer heb ik beweert dat ik godsdienstarcheoloog heb ? En als het geen Hebreeuws is, zoals jij beweert, welk schrift heeft men dan gebruikt ? Als het de tuinstoel was van Mozes, moesten daar hiërogliefen te zien zijn en een andere schrift werd niet gebruikt door de joden dan het Hebreeuws. Gaat toch ergens anders wat blaasjes maken zeg !Zondervrees schreef:Wie zegt dat ik het antwoord niet zou weten? Alleen heb ik geen zin om het te geven: armandine luistert alleen maar naar talisman. En die beweert godsdienst-archeoloog te zijn. Dus laat ik de eer aan hem.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Zondervrees heeft gelijk als hij schrijft dat talisman er compleet naast zit over de 'stoel van Mozes' ! Slechte veilingmeester !
De stoel staat symbool voor de leer van Mozes, en het opschrift was in het aramees opgesteld. 'De 'leermeesters' zaten op een 'leerstoel' in de synagogen om de boeken van Mozes uit te leggen.
Er zouden nog "stoelen van Mozes" gevonden zijn in synagogen.
Spreekt men daarom misschien over de 'heilige stoel' als men het over de paus heeft ?
De stoel staat symbool voor de leer van Mozes, en het opschrift was in het aramees opgesteld. 'De 'leermeesters' zaten op een 'leerstoel' in de synagogen om de boeken van Mozes uit te leggen.
Er zouden nog "stoelen van Mozes" gevonden zijn in synagogen.
Spreekt men daarom misschien over de 'heilige stoel' als men het over de paus heeft ?
-
OK, ik merk dat jouw kennis over het jodendom redelijk miniem is. Wel gek dat je altijd zit te kappen op de -volgens jouw- dommeriken wier kennis van de bijbel afwijkend is van de jouwe.talisman schreef:Zeg opgeblazen kikker, waar en wanneer heb ik beweert dat ik godsdienstarcheoloog heb ? En als het geen Hebreeuws is, zoals jij beweert, welk schrift heeft men dan gebruikt ? Als het de tuinstoel was van Mozes, moesten daar hiërogliefen te zien zijn en een andere schrift werd niet gebruikt door de joden dan het Hebreeuws. Gaat toch ergens anders wat blaasjes maken zeg !Zondervrees schreef:Wie zegt dat ik het antwoord niet zou weten? Alleen heb ik geen zin om het te geven: armandine luistert alleen maar naar talisman. En die beweert godsdienst-archeoloog te zijn. Dus laat ik de eer aan hem.
En dat je niet kon zien dat de tekst op die basalten 'stoel' Aramees is…
Overigens neem je het begrip 'stoel van Mozes' nog altijd letterlijk. Beetje ridicuul als je weet dat een stoel van Mozes het zitje in de synagoge is dat voor de docerende schriftgeleerde of bezoekende rabbi is voorbehouden. Veronderstellen dat daar dan hiërogliefen op zouden moeten staan is gewoon hilarisch.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Gast
BV wel handig van jou he om postings niet te lezen of gewoon te doen alsof ze er nooit zijn geweest en dan een zeveraar zonder verstand gelijk geven die ook al niet gelezen heeft. Jezelf zelfs nog voordoen alsof je het zelf hebt gevonden. Nog bangelijker. Hypocriet kronkel mens toch.
En weet je nu ook van wanneer die stoelekes van jou dateren ook?
En weet je nu ook van wanneer die stoelekes van jou dateren ook?