de tijd van toen 70+ /TE BEWAREN
-
jeronimo - Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
- Locatie: pajottenland
Alterego,
Gij schijnt een onuitputtelijk geheugen te hebben.
Die bruine koeken waren extra voer voor de koeien
kwestie van eiwit en een paar lieterkes melk meer.
Vóór de oorlog bracht mijn vader wanneer hij naar de
vroegmarkt in Brussel geweest was grote zakken gedroogd
brood mee, daarin staken ook koffiekoeken hetgeen voor ons
een lekkernij was, ons eigen gebakken bruin brood was misschien
wel gezonder maar dat witte koekenbrood ....mnnnnnnnnn... lekker
Gij schijnt een onuitputtelijk geheugen te hebben.
Die bruine koeken waren extra voer voor de koeien
kwestie van eiwit en een paar lieterkes melk meer.
Vóór de oorlog bracht mijn vader wanneer hij naar de
vroegmarkt in Brussel geweest was grote zakken gedroogd
brood mee, daarin staken ook koffiekoeken hetgeen voor ons
een lekkernij was, ons eigen gebakken bruin brood was misschien
wel gezonder maar dat witte koekenbrood ....mnnnnnnnnn... lekker
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.
-
falcon1 - Lid geworden op: 31 okt 2007, 12:46
- Locatie: De Panne - Midden-Limburg
Proficiat allemaal... jullie schrijven hier geschiedenis!
Ik heb nog niet alles gelezen, maar het verhaal van "Belga" en "Tigra"... fantastisch. Het waren als jonge snaak mijn eerste sigaretjes! En het was vooral de tekening op de pakjes die me als puber toen aanspraken!
Maar het verhaal er achter... prachtig!
Weten jullie trouwens hoe ik aan mijn eerste sigaret kwam? In de winkel durfde ik dat niet kopen.
Maar het was op de kermis... in een schietkraam...
Ik weet niet het bij jullie ook zo was, maar er waren stenenpijpjes over een ijzeren stang geschoven en doorop hing een speelgoedje... Als je het pijpje stuk schoot was het speelgoedje voor jou... Er werd natuurlijk veel gefoefeld als de aandacht van de marktkramer even verdwenen was... met de loop van het geweer het pijpje er af schuiven b.v.
Maar terug naar mijn eerste sigaret...
In het midden van de schietkraam stond een ijzeren plaat met daarop "meestal" een poster van een schoonheid.... Beneden stak een stangetje uit met een plaatje er op en daar moest je proberen op te schieten... In de mond van die schoonheid zat een klein gaatje en daar werd een sigaret in gelegd. Als het plaatje raakte sloeg er een klep tegen de sigaret die dan op haar beurt uit haar mond vloog en net voor je neus belandde. Als jonge snaak mocht je niet roken, maar als niemand keek, heel vlug op het plaatje richten, pang... en nog geen seconde later snel die sigaret in mijn bovenzak moffelen....
Ik heb nog niet alles gelezen, maar het verhaal van "Belga" en "Tigra"... fantastisch. Het waren als jonge snaak mijn eerste sigaretjes! En het was vooral de tekening op de pakjes die me als puber toen aanspraken!
Maar het verhaal er achter... prachtig!
Weten jullie trouwens hoe ik aan mijn eerste sigaret kwam? In de winkel durfde ik dat niet kopen.
Maar het was op de kermis... in een schietkraam...
Ik weet niet het bij jullie ook zo was, maar er waren stenenpijpjes over een ijzeren stang geschoven en doorop hing een speelgoedje... Als je het pijpje stuk schoot was het speelgoedje voor jou... Er werd natuurlijk veel gefoefeld als de aandacht van de marktkramer even verdwenen was... met de loop van het geweer het pijpje er af schuiven b.v.
Maar terug naar mijn eerste sigaret...
In het midden van de schietkraam stond een ijzeren plaat met daarop "meestal" een poster van een schoonheid.... Beneden stak een stangetje uit met een plaatje er op en daar moest je proberen op te schieten... In de mond van die schoonheid zat een klein gaatje en daar werd een sigaret in gelegd. Als het plaatje raakte sloeg er een klep tegen de sigaret die dan op haar beurt uit haar mond vloog en net voor je neus belandde. Als jonge snaak mocht je niet roken, maar als niemand keek, heel vlug op het plaatje richten, pang... en nog geen seconde later snel die sigaret in mijn bovenzak moffelen....
Elke dag is hetzelfde... alleen een beetje anders...
-
Alterego1 - Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
- Locatie: Antwerpen
Jeronimo,
Onuitputtelijk is mijn geheugen zeker niet,oei,oei,oei verre van,
wat ik hier schrijf is hetgeen er door de jaren heen in verankerd is.
Falcon,
Dat kermisgebeuren heb ik ook helemaal hetzelfde meegemaakt,
en samen met ons nog vele anderen denk ik.
Rijstpap met bruine suiker
In de hemel zou men naar men ons als kind wijsmaakte
rijstpap eten met gouden lepeltjes.
Wel...,die gouden lepeltjes kan ik jullie niet beloven,maar
als ge ooit naar Merksem komt dan zult ge daar een fabriek
vinden waar ze de rijst pellen en ontbolsteren tot het gekende
merk 'Bosto rijst'.
Daarmee kunt ge dan lekkere rijstpap maken.
En in een andere fabriek te Merksem zult ge zoete suiker
van 'Candico' vinden,zodat ge daarmede uw rijstpap op
smaak kunt brengen.
Smakelijk!
En zoals het in het groot op de muren van de silo's van
Bosto geschilderd staat:
'Beneden langs het lange kanaal zijn we verhaal,naast verhaal,
naast verhaal'
Waardoor gezegd wil zijn dat langs de oever van het Albertkanaal,
en de daaraan palende dokken te Merksem,de ene fabriek naast
de andere staat,elk met zijn eigen verhaal.
Voor de 'gouden lepeltjes' zult ge bij de Heer moeten aankloppen.
Groetjes,
Alterego
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht
Niemands meester,niemands knecht
-
Alterego1 - Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
- Locatie: Antwerpen
De Bredabaan, nu één van de bekendste en meest bezochte winkelassen,
deed al van in de Middeleeuwen dienst als poort van Antwerpen naar het noorden.
Vanaf 1742 werden er de eerste barreeltaksen geïnd.
Nu nog heb je er de toponiemen Oude Barreel en Kleine Barreel.
Merksem telde begin 1800 zo'n 750 inwoners en het was
tot in de helft van de 19e eeuw een landelijke gemeente.
Vanuit Merksem werd er stro geleverd aan de stad Antwerpen,
vandaar dat de Merksemenaars nog altijd de bijnaam 'stroboeren' hebben.
Dit landelijk karakter verdween met de industrialisatie die in 1874 begon.
In dat jaar werden de gronden van het "Hof van Merxem" opgekocht
door de S.A.Etablissements Industriels et Commerciaux de Merxem
waarvan Eugene Meeus directeur was.
De fabrieken van de Aveve Boerenbond staan op de gronden van
het vroegere kasteel van Merksem
Deze vennootschap vroeg en kreeg de toelating om twee, met de Kempische vaart
in verbinding staande nijverheidsdokken te graven.
In 1891 waren er in de omgeving van "het dokske" al 16 bedrijven gevestigd.
Tegenwoordig is er nog altijd veel bedrijvigheid.
Heel wat firma's vinden de ligging aan het Albertkanaal een groot pluspunt.
De industrialisering en de centrale ligging van het district werkte ook de
bevolkingstoename in de hand.
Vandaag de dag telt Merksem bijna 41.000 inwoners.
Groetjes,
Alterego
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht
Niemands meester,niemands knecht
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
-
Tijdens mijn loopbaan bij de LUCHTMACHT heb ik heel wat functies uitgevoerd
Mijn origineel doel was om bij DE LUCHTMACHT sedert 1950 als PILOOT
aktief te worden
In 1963 werdt ik als straf sterk tegen mijn zin op een basis XXXX als
MP geplaats
Ik had reeds herhaalde malen aangevraagd om mijn overplaatsing te
krijgen voor de opleiding tot PILOOT BAF zoals mij tijdens mijn verblijf
van 1958 tot 1962 in de NATO was aangeraden (belooft)
Op een NACHT was ik van veiligheidscontrole en vond ik de mogelijkheid
om de loods van het Squadron XXX te betredent
Ik plaatste toen de 12 houte springstof voorstellende blokjes in de
aanwezige F104
en vermelde in mijn verslag dat ik deze had geplaatst maar vermelde niet
in welke loods of de plaats en in welke toestellen
De dag ddarop om 0800 uur beiendigde ik mijn dienst en verdween met
mijn moto !!
Men vond echter maar 6 blokjes en 6 bleven onvindbaar
Zodoende dierf men de F104 niet in de lucht laten gaan tot twee dagen
later toen ik terug op de basis kwam
Gevolg bij DE KOLONEL welk zeer kwaad was , maar ik verklaarde in het
Nederlands dat ik de enkel in het frans bestaande voorschriften niet had
begrepen[
Gevolg een zeer kwade Kolonel en vloog onmidelijk uit zijn eenheid
en verdween naar de OPLEIDING van PILOOT te GOEDSENHOVEN bij
IENEN op SV4 en nadien naar DE LANDMACHT te
BRASCHAAT/POLYGOON als PILOOT LT/AVN op L18C
en onmiddelijk wegens mijn opgedane ervaring in de NATO opleiding en
Buergerlijke ervaring als PILOOT-INSTRUCTEUR
Ik beb de dag nadat ik mijn VLEUGELS had bekomen naar de betrokken
basis gevlogen om de betrokken KOLONEL te ontmoeten en in vloeiend
frans hem gaan bedanken en mij te excuseren voor mijn gedrag maar dat
hij moest begrijpen dat ik er alles wou voor doen om mijn doel om PILOOT
te worden
DIT is mijn ervaring met DE STARFICHTER/color]
Tijdens mijn loopbaan bij de LUCHTMACHT heb ik heel wat functies uitgevoerd
Mijn origineel doel was om bij DE LUCHTMACHT sedert 1950 als PILOOT
aktief te worden
In 1963 werdt ik als straf sterk tegen mijn zin op een basis XXXX als
MP geplaats
Ik had reeds herhaalde malen aangevraagd om mijn overplaatsing te
krijgen voor de opleiding tot PILOOT BAF zoals mij tijdens mijn verblijf
van 1958 tot 1962 in de NATO was aangeraden (belooft)
Op een NACHT was ik van veiligheidscontrole en vond ik de mogelijkheid
om de loods van het Squadron XXX te betredent
Ik plaatste toen de 12 houte springstof voorstellende blokjes in de
aanwezige F104
en vermelde in mijn verslag dat ik deze had geplaatst maar vermelde niet
in welke loods of de plaats en in welke toestellen
De dag ddarop om 0800 uur beiendigde ik mijn dienst en verdween met
mijn moto !!
Men vond echter maar 6 blokjes en 6 bleven onvindbaar
Zodoende dierf men de F104 niet in de lucht laten gaan tot twee dagen
later toen ik terug op de basis kwam
Gevolg bij DE KOLONEL welk zeer kwaad was , maar ik verklaarde in het
Nederlands dat ik de enkel in het frans bestaande voorschriften niet had
begrepen[
Gevolg een zeer kwade Kolonel en vloog onmidelijk uit zijn eenheid
en verdween naar de OPLEIDING van PILOOT te GOEDSENHOVEN bij
IENEN op SV4 en nadien naar DE LANDMACHT te
BRASCHAAT/POLYGOON als PILOOT LT/AVN op L18C
en onmiddelijk wegens mijn opgedane ervaring in de NATO opleiding en
Buergerlijke ervaring als PILOOT-INSTRUCTEUR
Ik beb de dag nadat ik mijn VLEUGELS had bekomen naar de betrokken
basis gevlogen om de betrokken KOLONEL te ontmoeten en in vloeiend
frans hem gaan bedanken en mij te excuseren voor mijn gedrag maar dat
hij moest begrijpen dat ik er alles wou voor doen om mijn doel om PILOOT
te worden
DIT is mijn ervaring met DE STARFICHTER/color]
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
In de periode 1956 tot 1961 was ik betrokken bij het ZWEEFVLIEN in
Frankrijk en slaagde ik samen met een andere Belgische Militair om enkele
Belgische Vliegrecords op onze naam te plaatsen
In 1961 terug in BELGIE werdt ik afgedeelt bij de FLICHT MP v/d
LUCHTMACHT te EVERE maar via mijn contacten met enkele hogere officieren
wist ik dat te veranderen naar de 15e Wing Transport te MELSBROEK als MP
bij de UDA;
Dit gaf me de mogelijkheid om herhaalde malen mee in de cockpit mee te
vliegen op dee PEMBROKE, DC3, DC4, C119
Samen met mijn medercordouder droomde we om met DE BELGISCHE
NATIONALE ZWEEFVLIEGPLOEG deel te nemen aan de WERELD
KAMPIEOENSCHAPPEN i ZWEEFVLIEGEN in 1963 in ARGENTINA
We bekwamen dat de BAF een DC6 beschikbaar maakte voor de ploeg
naar ARGENTINA te brengen tevens via een zending voor FN de HERSTAL
De datum van het vertrek naderde en de a&dministratieve regeling voor
mijn deelname kwam maar niet in orde
Toen de ploeg klaar was om te vertrekken heb ik geholpen en ben dan
maar zonder Marchbevel mee vertrokken zonder de verieste documenten
We hebben een heerlijke tijd doorgebracht in SENEGAL, BRAZILIE en
ARGENTINA en zelfs CARNAVAL in RIO DE JANEIRO kunnen meemaken
met een trukje van de PIC , KOLONEL PILOOT ( vertel ik later wel)
In JUNIN hebben we geen records gebroken maar wel deelgenomen, ik
heb als reserve pillot niet aan het WK Zweefvliegen deel genomen maar
als helper van de ploeg toch veel intresante ervaringen opgedaan en goed
op vliegtuigen daar gevlogen
Het was daar toen +45 a 50°C en toen we de deur van de DC6 in
MELSBROEK open deden was het hier in BELGIE -25°C ( FEBRUARIE 1963)
Er zijn toen wel enkele hoge koppen op het mateke moeten komen en ik
werdt weer naar DE FLICHT MP te EVERE geplaatst wat ik echter kon
ombuigen naar een vloiegende basis v/d LUCHTMACHT met F104 zoals ik
reeds vertelde in een vorige tekst
BLUF en DOORZETING geeft resultaat hoor !!!
Frankrijk en slaagde ik samen met een andere Belgische Militair om enkele
Belgische Vliegrecords op onze naam te plaatsen
In 1961 terug in BELGIE werdt ik afgedeelt bij de FLICHT MP v/d
LUCHTMACHT te EVERE maar via mijn contacten met enkele hogere officieren
wist ik dat te veranderen naar de 15e Wing Transport te MELSBROEK als MP
bij de UDA;
Dit gaf me de mogelijkheid om herhaalde malen mee in de cockpit mee te
vliegen op dee PEMBROKE, DC3, DC4, C119
Samen met mijn medercordouder droomde we om met DE BELGISCHE
NATIONALE ZWEEFVLIEGPLOEG deel te nemen aan de WERELD
KAMPIEOENSCHAPPEN i ZWEEFVLIEGEN in 1963 in ARGENTINA
We bekwamen dat de BAF een DC6 beschikbaar maakte voor de ploeg
naar ARGENTINA te brengen tevens via een zending voor FN de HERSTAL
De datum van het vertrek naderde en de a&dministratieve regeling voor
mijn deelname kwam maar niet in orde
Toen de ploeg klaar was om te vertrekken heb ik geholpen en ben dan
maar zonder Marchbevel mee vertrokken zonder de verieste documenten
We hebben een heerlijke tijd doorgebracht in SENEGAL, BRAZILIE en
ARGENTINA en zelfs CARNAVAL in RIO DE JANEIRO kunnen meemaken
met een trukje van de PIC , KOLONEL PILOOT ( vertel ik later wel)
In JUNIN hebben we geen records gebroken maar wel deelgenomen, ik
heb als reserve pillot niet aan het WK Zweefvliegen deel genomen maar
als helper van de ploeg toch veel intresante ervaringen opgedaan en goed
op vliegtuigen daar gevlogen
Het was daar toen +45 a 50°C en toen we de deur van de DC6 in
MELSBROEK open deden was het hier in BELGIE -25°C ( FEBRUARIE 1963)
Er zijn toen wel enkele hoge koppen op het mateke moeten komen en ik
werdt weer naar DE FLICHT MP te EVERE geplaatst wat ik echter kon
ombuigen naar een vloiegende basis v/d LUCHTMACHT met F104 zoals ik
reeds vertelde in een vorige tekst
BLUF en DOORZETING geeft resultaat hoor !!!
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
falcon1 - Lid geworden op: 31 okt 2007, 12:46
- Locatie: De Panne - Midden-Limburg
SDW... een prachtig verhaal!!!!
Maar gevlogen met Pembroke en C119! Dat klinkt voor mij alsof je ooit dinosaurussen gezien hebt! Waar is de tijd!
Ik begin meer en meer filmkes van jou belevenissen voor ogen te krijgen!
Alterego... raar maar waar... al die producten die ik in mijn jeugd in de winkel moest gaan kopen voor mijn moeder werden blijkbaar allemaal geproduceerd in het Antwerpse! En er zijn er nog meer... was Agfa ook niet een product van daar? Als ik dat zo lees was Antwerpen beter de hoofdstad van België geweest!
En... is er nog meer?
Maar gevlogen met Pembroke en C119! Dat klinkt voor mij alsof je ooit dinosaurussen gezien hebt! Waar is de tijd!
Ik begin meer en meer filmkes van jou belevenissen voor ogen te krijgen!
Alterego... raar maar waar... al die producten die ik in mijn jeugd in de winkel moest gaan kopen voor mijn moeder werden blijkbaar allemaal geproduceerd in het Antwerpse! En er zijn er nog meer... was Agfa ook niet een product van daar? Als ik dat zo lees was Antwerpen beter de hoofdstad van België geweest!
En... is er nog meer?
Elke dag is hetzelfde... alleen een beetje anders...
-
Alterego1 - Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
- Locatie: Antwerpen
Ik begrijp dat mijn geleuter over Merksem op den duur
wat begint te vervelen,ik kon nog wel een tijdje doorgaan,
maar bij gebrek aan repliek van andere Merksemnaren is
er voor mij eigenlijk ook niet veel plezier meer aan.
Misschien begin ik ooit nog wel eens terug,maar dan met
de focus op groot-Antwerpen.
Groetjes,
Alterego
P.S Falcon, Agfa-Gevaert is altijd in Mortsel geweest.
wat begint te vervelen,ik kon nog wel een tijdje doorgaan,
maar bij gebrek aan repliek van andere Merksemnaren is
er voor mij eigenlijk ook niet veel plezier meer aan.
Misschien begin ik ooit nog wel eens terug,maar dan met
de focus op groot-Antwerpen.
Groetjes,
Alterego
P.S Falcon, Agfa-Gevaert is altijd in Mortsel geweest.
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht
Niemands meester,niemands knecht
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
-
Voorlopig heb ik geen gebeurtenissen over mijn verblijf in MERKSEM
die naar voor komen in mijn stoffig geheugen
ANTWERPEN onze KOEKESTAD kan ook een intresant onderwerp zijn
Heden ben ik niet in een SCHRIJF MOOD
Ga HEARTBEAT bekijken op TV nu
Voorlopig heb ik geen gebeurtenissen over mijn verblijf in MERKSEM
die naar voor komen in mijn stoffig geheugen
ANTWERPEN onze KOEKESTAD kan ook een intresant onderwerp zijn
Heden ben ik niet in een SCHRIJF MOOD
Ga HEARTBEAT bekijken op TV nu
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
jeronimo - Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
- Locatie: pajottenland
Alterego 1,
Ja man ik weet maar al te goed wat het is "inpatience" te spelen
Ja de moed om voort te doen kan wel eens in uw schoenen zakken
Voor mij mag je Antwerpen uit de tijd van toen er zeker bij halen .
Ik had deze topic al eens willen sluiten maar op aanvraag van onze
Merksemenaren had ik aan Mira gevraagd hem weer open te doen.
Het kan best dat er iemand ergens in Vlaanderen in de pen schiet
om zijn of haar wedervaren uit de tijd van toen te komen vertellen.
Ja man ik weet maar al te goed wat het is "inpatience" te spelen
Ja de moed om voort te doen kan wel eens in uw schoenen zakken
Voor mij mag je Antwerpen uit de tijd van toen er zeker bij halen .
Ik had deze topic al eens willen sluiten maar op aanvraag van onze
Merksemenaren had ik aan Mira gevraagd hem weer open te doen.
Het kan best dat er iemand ergens in Vlaanderen in de pen schiet
om zijn of haar wedervaren uit de tijd van toen te komen vertellen.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.
-
SDW - Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
- Locatie: ANTWERPEN- BELGIE
-
In 1956 stelde ik mij kandidaat om als MP van de Belgische Luchtmacht
een functie te vervullen bij de NATO in HQ AIRCENT bij de NATO
Noodzaak kennis van NEDERLANDS, FRANS en ENGELS
Plots vernam ik dat mijn aanvraag was aanvaard
Ik moest echter een exaam ENGELS gaan afleggen te Brussel .
Gezien mijn enigste kontact met het Engels of beter gezegt AMERIKAANS
gebeurde bij de bevrijding van MERKSEM en nadien in ANTWERPEN
TOPLAND voor SIGARET for PAPA, CHEWINGUM , I have NO
SISTER
Gelukkig had ik tijdens mijn opleiding tot HONDENSTALMEESTER kennis
gemaakt met een Korporaal die nu bij de MAJOOR werkte waar ik mijn
exaam engels moest afleggen en in praktijk was hij degene die het
examen afnam
Toen ik contact met hem nam realiseerde hij dat mijn engels geheel
onbestaande was
Hij adviseerde mij om op de woensdag te komen dan was hij afwezig om
sport te doen. en was enkel de Majoor aanwezig die volgens hem praktisch
geen engels kende
Dus op de betrokken Woensdag namiddag naar PLACE DAILY
ik stapte het bureel van de Majoor binnen en begroete hem in het
vloeiende engels dat ik op een stuk papier had staan en wel 100 maal
had herhaalt
De Majoor dankte mij in het Frans en tekende mijn certificaat voor
grondig kennis van het ENGELS
Dus alles in orde en op zending naar HQ AIRCENT te Fontainebleau in
Frankrijk
Daar aangekomen begaf ik met mijn marchbevel naar de Belgische
delegatie.............daar reageerde men dat ik niet bij de Belgische moest
zijn maar in een ander gebouw
Toen ik daar binnenstapte met enkel ENGESE, AMERIKAANSE en
CANADEZEN ( engelstalige) militairen wist ik hoe laat het was, ik heb dan
met vallen en staan zeer snel AMERIKAANS geleerd maar met succes
want ben later daar opgeklommen in de struktuur van de AIRCENT
POLICE
Eerst als
GATE GUARD
later als
SECURITY CONTROL
en op het laatste als
SECURITY & CRIMINAL INVESTIGATOR
Met zelf het vooruitzicht om over te gaan naar de USAF
maar wegens mijn DROOM omPILOOT te worden in BAF kwam ik en 1962
terug naar BELGIE
In 1956 stelde ik mij kandidaat om als MP van de Belgische Luchtmacht
een functie te vervullen bij de NATO in HQ AIRCENT bij de NATO
Noodzaak kennis van NEDERLANDS, FRANS en ENGELS
Plots vernam ik dat mijn aanvraag was aanvaard
Ik moest echter een exaam ENGELS gaan afleggen te Brussel .
Gezien mijn enigste kontact met het Engels of beter gezegt AMERIKAANS
gebeurde bij de bevrijding van MERKSEM en nadien in ANTWERPEN
TOPLAND voor SIGARET for PAPA, CHEWINGUM , I have NO
SISTER
Gelukkig had ik tijdens mijn opleiding tot HONDENSTALMEESTER kennis
gemaakt met een Korporaal die nu bij de MAJOOR werkte waar ik mijn
exaam engels moest afleggen en in praktijk was hij degene die het
examen afnam
Toen ik contact met hem nam realiseerde hij dat mijn engels geheel
onbestaande was
Hij adviseerde mij om op de woensdag te komen dan was hij afwezig om
sport te doen. en was enkel de Majoor aanwezig die volgens hem praktisch
geen engels kende
Dus op de betrokken Woensdag namiddag naar PLACE DAILY
ik stapte het bureel van de Majoor binnen en begroete hem in het
vloeiende engels dat ik op een stuk papier had staan en wel 100 maal
had herhaalt
De Majoor dankte mij in het Frans en tekende mijn certificaat voor
grondig kennis van het ENGELS
Dus alles in orde en op zending naar HQ AIRCENT te Fontainebleau in
Frankrijk
Daar aangekomen begaf ik met mijn marchbevel naar de Belgische
delegatie.............daar reageerde men dat ik niet bij de Belgische moest
zijn maar in een ander gebouw
Toen ik daar binnenstapte met enkel ENGESE, AMERIKAANSE en
CANADEZEN ( engelstalige) militairen wist ik hoe laat het was, ik heb dan
met vallen en staan zeer snel AMERIKAANS geleerd maar met succes
want ben later daar opgeklommen in de struktuur van de AIRCENT
POLICE
Eerst als
GATE GUARD
later als
SECURITY CONTROL
en op het laatste als
SECURITY & CRIMINAL INVESTIGATOR
Met zelf het vooruitzicht om over te gaan naar de USAF
maar wegens mijn DROOM omPILOOT te worden in BAF kwam ik en 1962
terug naar BELGIE
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
-
spiksin - Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
- Locatie: Merksem
Ik ben niet meer van de snelste en nu en dan een beetje verward en overrompeld door de vele herinneringen .
Die foto's van jou vind ik heerlijk ! bvb bij de bevrijding waren er over de 100 fabrieken op Merxems grond gebied . De Canadezen hebben mij toen verteld dat zij niks mochten bombarderen in Merxem omdat die fabrieken onmiddelijk in gang moesten na de bevrijding !
Den Belga , voor den oorlog Den Bridges ( Engelse sigarettenfabriek ) tijdens den oorlog De Reitz , Duits legermagazijn .
Die roeiclub was er na den oorlog nog , ben de naam vergeten , mijn beste vriend was geobsedeerd
in die bootjes ,Skiff's , maar is er niet in geslaagd om daar in te geraken maar van toen af noemden wij hem " SKIFF " . Gij hebt hem zeker gekend, Alterego , hij was vele jaren vaste klant van de Esquire en goede maatjes met de Pol . Herinner je de zeer mooie replicas van de agenda Esquire die werden gemaakt door Cois en Jef Casiers , de Woodpekkers , die ook de groote reklameplaten van cinema's schilderden .
Op den hoek vande grote ( ? ) dok en 't klein " bassengeske " aan den Boerenbond moest ik een lange periode gaan " assewippen " das met een kleine zeef asse zeven , wippen , om wat schamele brandstof bij mekaar te krijgen , moet in 1941 geweest zijn , de asse kwam van de stoomketel uit de fabriek en werd daar dan voor de deur gekipt .
's avonds hadden wij dan voor een uurtje wat branbstof in de kachel .
Dat was zowat het meest miserabele jobke , nog goed dat die asse meestal nog warm was want het was daar vreselijk koud op de oever van " den Basseng " voor een 11 jarig hongerig kind . Ik heb daar een tekenende haat opgedaan tegen alle verantwoordelijken voor die oorlog , niet elleen de Duitsers .
Hier moet ik pauzeren want er komt zowat gal op en dat wil ik julie besparen .
Tot later .
-
Alterego1 - Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
- Locatie: Antwerpen
Spiksin,
Wat dat 'geduld' betreft dat jij mij aanraadt,dat zal
ik maar met een korreltje zout nemen zeker.
Ik weet niet of je bijgaande foto herkent,hij is genomen
vanop de brug naar het Sportpaleis.
Het Sportpaleis dat trouwens ook op Merksems grondgebied
staat.
Als ge de brug van het Sportpaleis opgaat,richting Antwerpen,
dan heb je aan je rechterzijde de fabriek van 'Candico',maar
langs de linkerzijde(hier vooraan links op de foto)was ook een
fabriek die ondertussen al lang afgebroken is.
Ik geloof dat het een zoutfabriek was met de naam 'Nezo' of
'Erica'.
Spiksin,jij zal daar wel meer over kunnen vertellen.
Er is in de loop der jaren ook al veel verdwenen in Merksem,
zoals 'de Glas' het Glasfabriek,de 'Griffin',de 'Welvaart',de
bloemmolens Herkens enz...
De 'Antwerpse Bloemmolens' zijn er nog .
Groetjes,
Alterego
Laatst gewijzigd door Alterego1 op 20 jan 2011, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht
Niemands meester,niemands knecht
-
reline - Lid geworden op: 24 feb 2009, 22:46
Ik herinner me ook "de solo" in Merksem, maar ik weet niet vanaf wanneer...of ben ik fout?
Ik ben niet ven Merksem, maar vind het toch tof om over toen te lezen!
SDW....eigenlijk is het niet kennen van engels en bluffen de oorzaak geweest van je carrière!!!!
Je bent niet te schatten!!!!
Ik ben niet ven Merksem, maar vind het toch tof om over toen te lezen!
SDW....eigenlijk is het niet kennen van engels en bluffen de oorzaak geweest van je carrière!!!!
Je bent niet te schatten!!!!
Zomaar voor iemand aardig zijn
Is voor jezelf, maar ook voor de ander fijn!
Is voor jezelf, maar ook voor de ander fijn!