ebenhaezer schreef:MARTIEN , het heeft eigenlijk geen zin om iets uit te leggen , want je wilt het niet verstaan ! Toch wil ik proberen je iets duidelijk te maken .
Ik versta het uitstekend, ik heb alleen een andere mening, EB.
Je zegt : ze zijn ook niet gebeurd ( al die toestanden zoals vermeld in de Bijbel ) . Toch leven we in 2011 NA CHRISTUS ! Hij is er wel geweest en Zijn Woord en wonderen zijn wel bestaande . Of wil jij je misschien meten met de hoge Instanties die dit erkend hebben ? ( ik bedoel de jaren voor en na Christus ) . Of wil jij je meten met de hoge Majesteit die alles geschapen heeft ? en waar geleerden nog altijd naar tasten ?
Misschien is het een idee om te zien wat hier nou precies aan de hand is, EB.
Ik beweer dat het onmogelijk is dat een maagd zwanger wordt. Er zijn mensen die zeggen dat het begrip "maagd" simpelweg een foute vertaling is, maar dat daargelaten. Wat ik beweer is dat de MENS Christus gewoon van vlees en bloed was en op de normale biologische wijze is verwekt.
Echter, door te zeggen dat het een MAAGD was die zwanger werd van Hem wordt uitgedrukt dat er naast een biologische OOK een spirituele geboorte plaatsvond.
Het gaat dus om de symboliek, niet om feitelijke geschiedschrijving.
Zo ook de uitspraak dat God Adam met zn adem tot leven wekte. Dat is een allegorie, die verwijst naar onze spirituele vermogens, NAAST het feit dat we gewoon naakte apen zijn.
Water in wijn veranderen is ook zo'n allegorie. Water en wijn zijn symbolen. Water heeft in de hele bijbel een bijzondere betekenis.
Door de bijbel LETTERLIJK te lezen mis je de daarin besloten spirituele betekenis, terwijl DAT nou juist de waarde van de bijbel is.
"Er zij licht". Dat is het begin. Het licht is niet dat wat je waarneemt met je ogen, maar het menselijk bewustzijn. Daar begint het allemaal en DAAR gaat de bijbel over. Die eerste zin geeft de perfecte inleiding van alles wat daarna staat.
Maar denk nou niet dat de bijbel een verzameling sprookjes voor gevorderden is. Dan mis je volledig en totaal de werkelijke betekenis.
Ik ben wat kriebelig over dat slachtoffergedrag over dat ik als wetenschapper geen uitspraak zou kunnen doen over de fysieke juistheid van de bijbelverhalen. Ik deel jouw onderdanigheid niet.
Wat genezingen betreft , is het logisch dat men naar dokters en ziekenhuizen gaat , want daartoe heeft God hen wijsheid gegeven om ziekten te genezen . Maar als ( kerken ) gelovigen , zieken genezen , is dat zuiver in geloof en vertrouwen op God , die ook écht in staat is om te genezen ( wonderen te doen ) ; Hij schiep ons lichaam ! Hier gaat het dus om sterk geloofsvertrouwen , maar dat heeft niet iedereen , dat is een groeiproces . Daarom dat God ook zorgde voor dokters .
Maar WAAROM dan naar de dokters IN PLAATS VAN naar de kerk?
Dat is dan toch dubbel? Waarom dokters als een goed gebed het kunstje ook klaart? En beter, want zonder bijwerkingen, neem ik aan.
Door te zeggen dat God ook de dokters heeft geschapen speel je verstoppertje. Ofwel je kiest voor je geloof, ofwel je kiest voor je kerk.
Natuurlijk zijn er ook ' valse ' genezers , want ook hier komt het kwaad de hoek om kijken , net zoals er ook nep-dokters zijn en falende geneesheren , of zelfs valse kerken zoals de satanskerken . Ook dat bestaat reëel ! Zo zit dat in mekaar Martien . We moeten onderscheidt kunnen maken in die dingen .
Ik maak dat onderscheid wel, maar ik vraag me ernstig af of jij dat wel doet.
Maar ik distantieer me van het dogmatische geloof. Termen als "satanskerken" zijn niet de mijne en ik wil met dat gedachtegoed verder ook niets te maken hebben.
Evolution is a fact of life. Deal with it.