Geloven in de BIJBEL of de theorie van Darwin ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet

31 mar 2011, 12:33

Tja, sommige teksten uit de bijbel zijn harde woorden, maar zijn daarom niet minder waar.
Er zijn heel wat vertalingen van de bijbel in omloop, ik weet niet juist in hoeveel talen dat boek vertaald werd, maar het zijn er veel. Het is niet zo dat ieder zomaar zijn dingetje doet. Er zijn bv. veertig jaar overgegaan om de statenvertaling volledig af te werken. Neen, het is de essentie van de boodschap die telt. Er werd vanaf Genesis een Verlosser aan gekondigd om de mensheid te verlossen van de zonde en het aardsparadijs te herstellen. Een gedeelte is al verwezenlijkt. Het zou dom van ons zijn om te blijven stilstaan op een mogelijks verkeerd woordgebruik. Of om te redetwisten over het al dan niet eten van bv. varkensvlees, of vlees dat aan valse goden geofferd werd, of men zich moest al dan niet besnijden... zoals in het NT. ter sprake komt. Men mag niet vergeten dat de Joden zich aan de Mozaïsche Wet hielden en de niet joden daar niet onder vielen. De bekeerde heidenen werden geen Joden maar christenen die niet onder de Wet vielen. Dat Joden het er moeilijk mee hadden is dan ook begrijpelijk en ook onder de apostelen ontstond er in de beginne onenigheid daaromtrent. Het heeft echter niet tegengehouden dat het christendom zich snel verspreidde en uitgegroeid is tot wat het nu is.

martien55

31 mar 2011, 13:49

bluevelvet schreef:Tja, sommige teksten uit de bijbel zijn harde woorden, maar zijn daarom niet minder waar.
:twisted: :twisted: :twisted:
Dus je gaat er nog achter staan ook?
Andersdenkenden zijn gif spuwende adders?

De GODVERGETEN arrogantie!
Evolution is a fact of life. Deal with it.

Zondervrees

31 mar 2011, 13:54

bluevelvet schreef:
Zondervrees schreef:
janx schreef:
Zondervrees schreef:
janx schreef:Mijn God , die trouwens ook de jouwe is, […]
Gelieve jouw waandenkbeelden niet aan anderen op te dringen.
[...] Ik dring niets op konstateer alleen ... Dat jij dat nu ontkent is meer dan vreemd. :wink:
En wat is een naam ?' God' of ' Leven' dat zijn letters maar het zijn in deze wereld is toch realiteit?
Al is jouw godsbeeld mij misschien 'sympathiek', toch is jouw god de mijne niet, al was het maar omdat ik geen enkele god erken. Door te zeggen dat jouw god ook de mijne is dring je jouw godsbeeld aan mij op.
De naam van die god is irrelevant.
Jij wil misschien geen godsbeeld opdringen maar een wereldbeeld dat niet de mijne is :wink:
Heb ik dan ergens gezegd "Mijn wereldbeeld, dat trouwens ook het jouwe is"? Maar elke gelovige beweert wel dat zijn god de enige universele is en dat die god dus ook de god van iedereen is. Zoals moslims die zeggen dat iedereen als moslim geboren wordt...
Ni Dieu, Ni Maître

Henriette 2

31 mar 2011, 13:59

martien55 schreef: Dus je gaat er nog achter staan ook?
Andersdenkenden zijn gif spuwende adders?

De GODVERGETEN arrogantie!
Om precies te zijn, zei "hij:"

:idea: "Wee U, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, gij slangen, addergebroed!!" :idea:

martien55

31 mar 2011, 14:02

Zondervrees schreef:Heb ik dan ergens gezegd "Mijn wereldbeeld, dat trouwens ook het jouwe is"? Maar elke gelovige beweert wel dat zijn god de enige universele is en dat die god dus ook de god van iedereen is. Zoals moslims die zeggen dat iedereen als moslim geboren wordt...
En DAAR, BV zit nou PRECIES de kern van de zaak. Gelovigen zij altijd en steeds van mening dat HUN beeld of God OOK het mijne zou moeten zijn.
Ze verheffen hun MENING tot een voor IEDEREEN geldende "waarheid". Ze kunnen geloof/mening/waarheid niet meer uit elkaar houden.

Gevolg is ook dat als iemand een andere mening heeft en die ventileert, dat als "kwetsend" ervaren wordt. Maar de gelovige kiest ZELF voor die mening, dus een andere mening is precies even geldig als ieder ander.

martien55

31 mar 2011, 14:06

Een aardig filmpje dat gaat over "intolerantie":

http://www.youtube.com/watch?v=yjO4duhM ... re=related

martien55

31 mar 2011, 14:14

Deze gaat over de arrogantie van religieuze dogmatiek.

http://www.youtube.com/watch?v=STlYN5KC ... re=related

Why debate dogma:
http://www.youtube.com/watch?v=I5cXWElb ... re=related

Clausewitz

31 mar 2011, 16:54

BV plakte:
De Bijbel zegt : "Mensen zonder God dissen leugens op; zij zijn ontspoord vanaf hun geboorte, zij dwalen van jongs af aan. Ze spuwen gif als een adder, ze zijn doof als een slang" (Psalm 58:4-5).
Hiermee bewijs je pertinent dat Joden keiharde racisten waren en wellicht nog zijn.Zij schreven je bijbel en noemden de ongelovigen-lees alle niet-uitverkoren volkeren- leugenaars,slangen en adders die gif spuwen.Hun god was uiteraard de enige ware en 'echte'.Dat iemand zulk een onzin kan voor waar aannemen en ook nog zelotisch wil verspreiden, zegt veel over het fanatisme van de bijbelaanhangers.
Wie bewaakt de bewakers.

martien55

31 mar 2011, 17:28

bluevelvet schreef:
martien55 schreef:
bluevelvet schreef: De Bijbel zegt : "Mensen zonder God dissen leugens op; zij zijn ontspoord vanaf hun geboorte, zij dwalen van jongs af aan. Ze spuwen gif als een adder, ze zijn doof als een slang" (Psalm 58:4-5).

Wat denk je van deze tekst wayti ?
Dat je een adder bent, BV. Dubbele punten: een adder is ook een slang.
Een geëvolueerde slang, dat dan weer wel.
Proficiat martien55. Jij laat hierbij duidelijk zien hoe jij 'discussieert' !
????????????????????????????????????
Dus als JIJ "addergebroed" en "gifspuiterij" aanhaalt met verwijzing naar niet gelovigen en dan OOK nog zegt "hard, maar waar", dan is dat prima,
maar als ik je CONFRONTEER met JOUW EIGEN uitspraken, dan is plots de beer los?

Dus het is ok als JIJ mensen addrs en gifspuwers, noemt, maar als ik dat doe is het plotseling "hoe ik discussieer"???
KIJK TOCH IN DE SPIEGEL, MENS.

Ga toch fietsen.

martien55

31 mar 2011, 17:35

Henriette 2 schreef::idea: "Wee U, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, gij slangen, addergebroed!!" :idea:
Ach.....
T gaat dan toch om andere mensen dan de "uitverkoren" peoples, denk ik.
Dus het blijft een nogal discriminatoire uitspraak.
In ieder geval is dit soort "teksten" niet bedoeld om zo op te vatten zoals het nu gepresenteerd wordt.

Waarom toch altijd dat veroordelende?

En ja, dat is mijn persoonlijke 'denk' interpretatie, t is altijd en spiegel.
Maar toch.

Ik word altijd een heel stuk gematigder als ik het tegen jou heb, ik kan dan veel makkelijker de kwestie naast me neerleggen.
Enfin. Wat een onzin om anderen zo voor rotte vis uit te maken.
Schriftgeleerde of niet.
In mijn gedachtewereld hoort BV ook tot de schriftgeleerden.
Maar ga dat maar es uitleggen.

bluevelvet

31 mar 2011, 19:36

Zondervrees schreef:
bluevelvet schreef:
Zondervrees schreef:
janx schreef:
Zondervrees schreef:
janx schreef:Mijn God , die trouwens ook de jouwe is, […]
Gelieve jouw waandenkbeelden niet aan anderen op te dringen.
[...] Ik dring niets op konstateer alleen ... Dat jij dat nu ontkent is meer dan vreemd. :wink:
En wat is een naam ?' God' of ' Leven' dat zijn letters maar het zijn in deze wereld is toch realiteit?
Al is jouw godsbeeld mij misschien 'sympathiek', toch is jouw god de mijne niet, al was het maar omdat ik geen enkele god erken. Door te zeggen dat jouw god ook de mijne is dring je jouw godsbeeld aan mij op.
De naam van die god is irrelevant.
Jij wil misschien geen godsbeeld opdringen maar een wereldbeeld dat niet de mijne is :wink:
Heb ik dan ergens gezegd "Mijn wereldbeeld, dat trouwens ook het jouwe is"? Maar elke gelovige beweert wel dat zijn god de enige universele is en dat die god dus ook de god van iedereen is. Zoals moslims die zeggen dat iedereen als moslim geboren wordt...
Je hoeft dat niet te schrijven in die woorden, ik heb dat zo wel begrepen. Er is maar één God, ook al geloof je er niet in, toch is hij ook jouw God ! Willen of niet ! Maar ik zal niet AANdringen :roll:

martien55

31 mar 2011, 20:13

bluevelvet schreef:Er is maar één God, ook al geloof je er niet in, toch is hij ook jouw God ! Willen of niet ! Maar ik zal niet AANdringen :roll:
:twisted:
Hardleers.
:twisted:

Ik herhaal:

Dat je een adder bent, BV. Dubbele punten: een adder is ook een slang.
Een geëvolueerde slang, dat dan weer wel.
Fazal

31 mar 2011, 20:15

Welk verschil is er tussen uw god en allah BV???
Want de moslims beweren dat ook, en dat zo'n een duizend keer per dag!
Ze "schreeuwen" het zelfs zo'n duizend keer per dag, alsof ze denken dat hun allah potdoof is. Decibel te over. De beste manier blijkbaar, om zichzelf te overtuigen, èn overtuigd te 'blijven'! In een oorlog onder elkaar, schreeuwen ze het aan beide zijden, alsof de ene partij de andere, met dezelfde allah wil om de oren slaan. Het is ronduit belachelijk om hen bezig te horen. Velen onder hen vinden dat ook, maar durven het niet zeggen! Want uit hun middeleeuwse maatschappij uitgesloten worden, is het ergste wat hen kan overkomen.

Clausewitz

31 mar 2011, 21:00

martien55 schreef:
bluevelvet schreef:Er is maar één God, ook al geloof je er niet in, toch is hij ook jouw God ! Willen of niet ! Maar ik zal niet AANdringen :roll:
:twisted:Hardleers. :twisted:
Ik herhaal:Dat je een adder bent, BV. Dubbele punten: een adder is ook een slang.Een geëvolueerde slang, dat dan weer wel.
Misschien is ze wel een reïncarnatie van de slang uit de hof van Eden. :lol:
Wie bewaakt de bewakers.

bluevelvet

31 mar 2011, 21:07

Fazal schreef:Welk verschil is er tussen uw god en allah BV???
Want de moslims beweren dat ook, en dat zo'n een duizend keer per dag!
Ze "schreeuwen" het zelfs zo'n duizend keer per dag, alsof ze denken dat hun allah potdoof is. Decibel te over. De beste manier blijkbaar, om zichzelf te overtuigen, èn overtuigd te 'blijven'! In een oorlog onder elkaar, schreeuwen ze het aan beide zijden, alsof de ene partij de andere, met dezelfde allah wil om de oren slaan. Het is ronduit belachelijk om hen bezig te horen. Velen onder hen vinden dat ook, maar durven het niet zeggen! Want uit hun middeleeuwse maatschappij uitgesloten worden, is het ergste wat hen kan overkomen.
Er is maar één God, Schepper van hemel en aarde, met welke naam ze HEM ook aanroepen. Elkeen richt zich tot God op zijn manier. Maar welke is de goede manier ? Hoe kan men oorlog voeren tussen verschillende volkeren in naam van GOD ? In het O.T. heeft men het over volkeren met valse goden die vochten tegen God's volk, of andersom. Ze moesten het beloofde land veroveren. Niets te zien met de huidige oorlogen. Diegene die nu vechten vechten niet in opdracht van God, om welke reden zouden ze ?