Hier niet oefenen – testen des te meer.- Laten staan a.u. b.

Hier mag je oefenen, en alles eens uitproberen.
Ik was bang om door de mand te vallen. Iemand zei: er is geen mand. (Freek de Jonge - 1943).

Oefening baart kunst

eva-sammeke

31 mar 2011, 12:29

dag cleopa,

mijn resultaat, met een gif-afbeelding en wit grondvlak - niet zoals het hoort !!!!
Afbeelding
groetjes en hou jullie goed
eva

Cleopa

31 mar 2011, 19:46

eva-sammeke -- Ik denk dat je dit vergeten bent , Als je kleine afbeeldingen naast elkaar staan , en je Uwe laatste (halve of stukje) afgeknipt hebt moet je Uw grondvlak vergroten zodat je grote afbeelding er in kan

Decorate maat = 0 x Halve hoogte van je kransafbeelding (bij mij 40) > kleur = none > border > decorate
Transform > maat = 0 - een vierde hoogte van je kransafbeelding ( 0 - 20) > roll > transform

Ik kan niet weten hoe hoog je kleinafbeelding is maar dat deel je door twee (bij mij was dat toen 80 dus werd het 40) Bij het werkje van gisteren was het 100 dus werd het 50

Laat AUB iets weten als ik niet duidelijk genoeg ben
eva-sammeke schreef:Dag Cleopa,

eva-sammeke hier : ik heb via Seniorennet.nl foto's gezocht en als ik die wilde opslaan stond er altijd jpg of jpeg bij . Moet ik me daar ook eerste registreren of niet.
groetjes
Ik weet niet of je U nog extra moet registreren maar ik denk het niet :oops: :oops:
Maar je kan die extentie in IMs steeds wijzigen in hetgeen je het beste past
Haal de afbeelding binnen in IMs
Output > Verschuif het pijltje in het vak Format naar wens > output
Links klikken op je afbeelding. Je ziet weer een nieuw venster.
Rechts klikken op je afbeelding > eigenschappen aanklikken > Opslaan als , OF je kopiëerd het URL adres en je plaatst dat opniuw in IMs zo kan je ineens verder werken

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cleopa op 18 jun 2011, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

eva-sammeke

01 apr 2011, 10:01

Dag Cleopa,
die "zaag" is er weer. Wat de jpeg afbeelding betreft . Ik heb ze met "Output veranderd in gif-afb. dit ging goed - tot het resultaat = weer zwart. Ik heb geprobeerd wat je hebt geschreven, werkt OK behalve dit : ik heb de afbeelding die op het laatste moet composite worden eerst verkleind van 300x300! naar 250x250! na de F/X stap want anders kreeg ik mijn kleine afbeeldingen helemaal platgedrukt te zien. hieronder het resultaat . nu geef ik het op !

groetjes
eva-sammeke
Afbeelding
eva

eva-sammeke

03 apr 2011, 09:56

dag cleopa,
ik denk dat ik het gevonden heb (allez jij hebt het gevonden) ik had bij Resize (bv 1048 x 100) verkeerd gedaan , moest 1048x50 zijn . het zit hem dus echt in de kleine dingen of goed GOED lezen en nadenken. ik ga dr seffens nog een proberen (toch via seniorennet.nl foto gehaald- en output > gif). Gij zijt toch ne krak hoor .

Groejes
eva
Afbeelding
eva

Cleopa

03 apr 2011, 14:16

eva-sammeke -- Als je iets meer wil weten over die zwarte achtergrond (en je hebt tijd) neem dan eens een kijkje

http://www.seniorennet.be/forum/viewtop ... ight=komen

Wat meer deskundige uitleg op de volgende blz zie de reactie van ultddave , of klik op deze link

http://www.seniorennet.be/forum/viewtop ... n&start=22

Maar ik heb (denk ik toch) ontdekt dat als je met windows XP werkt je sommige dingen niet ziet

De schaduw van die mannekes zie je enkel in Win 7
Afbeelding

Ben toch heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel blij dat je het gevonden hebt want dat lees ik niet graag
eva-sammeke schreef: hieronder het resultaat . nu geef ik het op !

groetjes
eva-sammeke
Toch niet zoals jij van een TGV en dan stoppen , je moet eerst even met de boemeltrein :oops: en terug opgang komen :lol: :lol: :lol: om over te gaan naar een raket

Afbeelding

eva-sammeke

03 apr 2011, 17:29

beste cleopa,
nog eentje om het af te leren !!! haha
groetjes
eva
Afbeelding
eva

eva-sammeke

05 apr 2011, 10:07

dag beste Cleopa,

ik ben er weer met een probleempje - in je oefening in deze topic op blz. 2 heb ik een probleem op he laatste van de oefening nl. bi Composite > plak URL adres .... (de oefening met de foto van de 2 witte hondjes met de ellipsen rond)
Dit is niet zoals het moet !
groetjes van eva

Afbeelding
eva

Cleopa

05 apr 2011, 20:23

eva-sammeke -- Kan er niet goed aan uit , maar ik ga proberen uit te leggen wat de bedoeling is . De oefening is eigenlijk een variante van deze , maar telkens wat andere vormen , die vorm draai je steeds tot je rond bent

http://www.seniorennet.be/forum/viewtop ... c&start=43

Dus een grondvlak maken waar je U afbeelding kan opplakken
Je maakt eerst een half grondvlak , waar een stuk van de cirkel op getekend word
Afbeelding
Dan word er weer een stuk cirkel getekend maar in de zelfde kleur van het grondvlak dan krijg je deze vorm . Hier denk ik dat je Uw kleur niet gewisseld hebt
Afbeelding
Dan wordt het echte grondvlak gemaakt , door je sierrand tegen elkaar te plakken
Afbeelding
Dan word het deel getekend waar je afbeelding op komt te staan en terug in't rood
Afbeelding
Nu moet al het zwart transparant worden en dan begint de oefening van al draaiend te plakken en zo je volledige vorm verkrijgt . Als je rond bent dan je gekozen afbeelding erover (copose = Atop)
Afbeelding
Je mag kleuren kiezen welke je wil , als ze maar tegen elkaar vloeken en liefst geen wit omdat je dan niet goed kan zien of het transparant maken gelukt is
NB: Om het een beetje gemakklijker te maken , doe ik Output als mijn transparant oefening klaar is en gebruik ik het URL adresom verder te werken . Waarom :?: Omdat een URL adres blijft staan en met bladeren moet je steeds je getekende oefening uit je map halen
Ik hoop dat mijn uitleg verstaanbaar is en anders je weet het nu al wel . Opnieuw vragen
Afbeelding

Denk er nog aan dat SN.BE transparant zwart maakt

Afbeelding

eva-sammeke

05 apr 2011, 21:44

cleopa,

als je nog een tijd hebt, ik heb de oefening gemaakt en ze verkeerdelijk in mijn topic gestuurd. ik heb er een hele uitleg bijgedaan - kan je misschien een gaan kijken -sorry
groetjes
eva
eva

eva-sammeke

09 apr 2011, 21:30

goedenavond Cleopa,
hier ben ik weer met een vraagje : ik heb een vijfhoek gemaakt me Draw > polygon ... op een zwart grondvlak. Kan ik in die vijfhoek een afbeelding zetten en hoe doe je dat !! is dat ook met Composite - Atop?
Afbeelding
eva

Cleopa

09 apr 2011, 21:52

eva-sammeke -- Met Atop werk je enkel als de rest transparant is (je kan het vergelijken met een tafel en een tafelkleed je legd het tafelkleed op de tafel en de rest wat tegroot is valt er af en zie je van boven niet, ik weet niet of het een goed voorbeeld is :oops: ) Dus wat je best kan doen (als ik de vraag goed begrepen heb) Teken je op een transparant grondvlak dan kan je foto er zo opgeplakt worden met Atop
Wil je die zwarte achter grond behouden :?: Dan moet je de binnen kant van je afbeelding transparant maken
Scroll naar Paint Properties > Method = Floodfill > Paint type = Matte > Fill Color = none . Klik binnen in je 5hoek . Lukt het niet goed of vind je de randen nier mooi kan je in het vakje van Fuzz per 5 % omhoog gaan of op het eind per 1% tot je tevreden bent
Nu moet je Uw foto op plakken met compose = DstOver

Ik hoop dat ik je vraag goed begrepen heb , en dat dit verstaanbaar is

Afbeelding

eva-sammeke

10 apr 2011, 09:02

dag cleopa,

ja 't is gelukt - ik had het gisteren per toeval ontdekt door een andere oefening te maken maar ik wist niet meer wat ik had gedaan, daarom het vraagje, nu schrijf ik het goed op hoor !
Afbeelding
eva

Cleopa

14 apr 2011, 21:22

In IMs

Afbeelding
De rode rand afgeknipt
Het zwarte transparant gemaakt
In Colormap grijs gemaakt
Enhance > autogamma
Een kleurvlak (lime) op geplakt met Overlay

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Norman12

24 apr 2011, 14:30

Afbeelding
Beste Cleopa ,
Ik heb een vraagje als het mag
Je ziet het kruisje.Hier moest een prent staan
Waarom lukt het met die andere prenten wel en met deze niet ?

Cleopa

24 apr 2011, 14:45

norman 12 -- Ik denk dat het komt door de extentie deze is . BMP , indien je die op het Seniorennet bij onze noorderburen zou binnen halen dan lukt dat WEL of je mag ook een andzer Uploader gebruiken . Zo ook bij sommige afbeeldingen waar transparantie aanwezig is , geeft SN.BE een zwarte achtergrond en SN.NL heeft dat niet, als je meer wil weten hier kan je eens neuzen (als je nog wat tijd over hebt)

http://www.seniorennet.be/forum/viewtop ... sc&start=0

Ik heb mij geregistreerd bij SN.NL en haal daar veel afbeeldingen binnen , die ik weet dat ze hier niet gaan

Afbeelding