Mijmeringen 3

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

YNA

27 mei 2011, 21:46

Afbeelding

Gustilpe, ik wens je nog een gezellig weekend !
Groetjes
Yna
Wees blij en geniet.

Bosrankje

27 mei 2011, 23:36

Afbeelding
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....

Bomi

29 mei 2011, 14:05

-
-

Gustilpe,

even tussendoor heel stilletjes
mijn groetjes brengen daarna
er weer vandoor geen tralala.

Liefs,

bomi.

Afbeelding
Wazig.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

neske

29 mei 2011, 16:39

Gustilpe

nog een fijne zondag gewenst

Afbeelding

groetjes
neske
Zoek de zonnekant in het leven de schaduw volgt vanzelf

gustilpe

29 mei 2011, 19:25

Norman, Yna, Rankje, Bomike, Neske,

bedankt voor al het moois,
een verademing om alles te bekijken,
tussen studie en platte rust!

Een nieuwe week ligt voor,
we maken er het beste van!

Een warme groet!

Demon in mijn rug
verdwijn
ik wil jou niet
en ben jou liever kwijt!

Je steekt
naalden in mijn rug
scherp
ga en keer nooit terug!

Of is het sleet
sletig, versleten
ik heb jou nodig rug
nog heel lang

hoop ik!

gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

Assa

30 mei 2011, 11:35

Dag Gustilpe

Afbeelding

Groetjes.. Assa
Groetjes van assa

YNA

30 mei 2011, 21:39

Afbeelding

Bedankt voor de bezoekjes Gustilpe !

De rug is de steun van ons lichaam hé, vele mensen hebben pijn in de rug, waaronder ikzelf.
Laten we er het beste van maken .
:lol:
Groetjes !
Wees blij en geniet.

neske

31 mei 2011, 21:25

Gustilpe,

Gisteren niet meer binnengeweest, dus nu een bezoekje gebracht

Verzorg je rug maar.

Afbeelding

groetjes
neske
Zoek de zonnekant in het leven de schaduw volgt vanzelf

Assa

02 jun 2011, 19:57

Nog een gezellige avond Gustilpe,

Afbeelding

Groetjes.. Assa
Groetjes van assa

gustilpe

03 jun 2011, 08:52

Assa, Neske, Yna,

bedankt dat jullie erwaren, fijne plaatjes,
waar jullie altijd weer inspiratie halen,
het blijft mij een raadsel,
altijd heel blij jullie hier te mogen zien!

Een fijn weekend en hartelijk bedankt!

Het wordt een mooie dag, geniet er van :)

zonnige groet,
gustilpe

gustilpe

03 jun 2011, 08:57

Woensdag zag ik een aangrijpende documentaire op Canvas over de strijd van een multiraciale vrouwenorganisatie in het Zuid-Afrikaanse Dunbar tegen seksueel misbruik van kinderen.

“Bobbi Bear” is een organisatie van vrouwen in Dunbar die misbruik van kinderen opspoort, de slachtoffertjes begeleidt en de daders voor het gerecht probeert te brengen.

Door het grote aantal HIV/AIDS slachtoffers in Zuid-Afrika vallen niet alleen gezinnen uit elkaar, maar hele families en gemeenschappen.
Zonder bescherming van familie lopen kinderen het risico om in aanraking te komen met geweld, mishandeling, uitbuiting en misbruik. De afgelopen jaren is het aantal incidenten van kindverkrachtingen dramatisch gestegen.
Er heerst in Zuid-Afrika nog altijd het idee dat als men met een maagd gemeenschap heeft men genezen wordt van aids, daarom dat de meeste verkrachtingen van kinderen gebeuren tussen de leeftijd van 2 en 6 jaar, maar ook oudere kinderen wordt met de regelmaat verkracht..

Bij Bobbi bear krijgen de kinderen zeer veel aandacht, liefde en begrip, ze hanteren een heel speciale aanpak, als een kind vertelt aan zijn/haar familie over misbruik van een familielid wordt het nooit geloofd. Zegt het kind aan zijn moeder dat de vader het verkracht heeft zal de moeder het niet geloven, het kind vertelt het aan een ander familielid, die gelooft het ook niet en zo gaat het maar door, als het kind tenslotte in het beste geval bij de politie terechtkomt zegt het niets meer, het wordt toch nooit geloofd, waarom zal het zijn moeilijk te verwoorden verhaal waarvoor het zich schaamt zomaar aan een vreemde vertellen.

Bobbi Bear geeft elk kseksueel misbruikt kind een knuffelbeer die ze kunnen gebruiken om duidelijk te maken wat er met hen gebeurd is. Met de beer, een stift en pleisters kunnen ze laten zien wat hun aangedaan is, zonder dat taal een grote barrière vormt voor de vaak jonge slachtoffers. Doordat ze niet naar hun eigen lichaam hoeven te verwijzen wordt verdere vernedering, herbeleving van het trauma en herhaling van het misdrijf zoveel mogelijk vermeden.

De beer geeft hulpverleners een beter beeld van wat er met misbruikte kinderen gebeurd is zodat ze stappen kunnen ondernemen om HIV/AIDS besmetting te voorkomen of te remmen. Daarnaast kan de beer in de rechtbank gebruikt worden om aangifte van het misdrijf te doen.
Bobbi Bear helpt echter niet alleen kinderen. Kansarme vrouwen die zich inzetten voor de samenleving krijgen een opleiding om een officiële Bobbi Bear hulpverlener (Child Safety Officer) te worden. Slechts in ruil voor een vergoeding voor gemaakte kosten zetten deze vrouwen zich belangeloos in voor de jonge slachtoffers..
Geen gemakkelijke opdracht in een gemeenschap waar culturele stigma’s het aangeven van seksueel misbruik belemmeren en waar op een heel slechte manier met de slachtoffers wordt gecommuniceerd. Bobbi Bear is een medestander van formaat voor de slachtoffers die anders hun hele leven in angst en schuldgevoel zouden blijven steken, machteloos tegen hun misbruikers en genegeerd door het gerechtelijk apparaat. De vrouwen van Bobbi Bear proberen de kinderen te troosten en op te beuren. Ze roepen de misbruikers ter verantwoording en klagen hen aan bij de overheid. Ze doorbreken de raciale, culturele en socio-economische barrières in hun missie om iets te doen aan het kindermisbruik in hun gemeenschap.

Een voorbeeld:

Een vijfjarig meisje was met een schoen op haar hoofd geslagen en voor € 21,- en een geit verkocht. Gelukkig kwam ze terecht bij Bobbi Bear, waar haar hoofdwond verzorgd wordt, ze te eten krijgt en met liefde omringd wordt. De mensen van Bobbi Bear geven haar zoveel mogelijk aandacht en hulp bij het verwerken van haar trauma.

Voorzitter Michel Groenenstijn vertelt:

'Ik kijk naar haar, het meisje van 5 - vijf - dat voor 190 Rand en een geit te koop werd aangeboden. 21 euro en een geit. Haar vorige eigenaar was een oude man die haar jarenlang twee keer per dag misbruikte. Pas bij de derde transactie werd ze door Bobbi Bear opgepikt. Dat is slechts één enkel verhaal, alle kinderen die terechtkomen bij Bobbi Bear hebben hun eigen traumatisch verhaal!

Zuid-Afrika mijn geliefde land dat ooit mij tuiste was wanneer klim je uit het dal?

Volgende maand mogen we weer 42 Zuid-Afrikanen verwelkomen in ons dorp, we zullen hen met liefde en vriendschap omringen. Het zijn mensen uit één stuk de moeite waard, hun gouden stemmen zullen klinken over alle verschillen van cultuur, ras en huidskleur heen. We verwachten hen met vreugde!

gustilpe

AfbeeldingAfbeelding

bo'ke

05 jun 2011, 11:15

Gustilpe,

Dat jouw rug terug pijnloos mag zijn,
zodat je zo een grote groep mensen
met al jouw energie kan verwelkomen
zodat je in hun vreugde mag delen.
Dat wens ik jouw van harte toe !!!

een lieve groet
bo'ke
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

Norman12

05 jun 2011, 16:21

.
Beste Gustilpe

Vandaag breng ik een verfrissing
En het is ook nog goed tegen muggen :lol: :lol:

AfbeeldingAfbeelding

Assa

05 jun 2011, 18:27

Gustilpe,een gezellige avond wens ik jou.

Afbeelding

Groetjes.. Assa

bij lezen zal ik later doen,al weet ik dat al wat je doet mooi is.
Groetjes van assa

gustilpe

05 jun 2011, 20:07

bo'ke, Norman, Assa,

blij dat ik jullie weer mocht zien hier op mijn eigenste plekje :D
van harte bedankt, ik kom weldra bij jullie langs van zodra de tijd
het wat toelaat, nog enkele weken druk!

Regenbuien

Wolken zwaar en log
raken ijlings de horizon
welgekomen regenbuien
over tuin en veld en wei
kiemkracht zal ontwaken
dorre stengels weer bevrijd.

De dorstige aarde snakt!

gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 06 jun 2011, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.