kazerne majoor blairon Turnhout

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

herog

06 feb 2010, 23:28

Heb daar ook nog gelegen van oktober 1965 tot december 1965. opleiding chauffeur. Daarna naar Kassel op 3 januari 1966 naar de 2de jagers te paard als GMC - chauffeur. In tegenstelling tot MichelN schreef, stond er bij ons een toffe trut in de kantine, als ik mij goed herinner was haar naam Mia, en iedereen wou 's avonds wat later blijven om de kantine op te ruimen met Mia, juist omdat het zo'n toffe was. Wat het bier betreft, meen ik mij te herinneren dat het Christal-Alken was. Ik lag in de derde compagnie, nummer van de kamer spijtig genoeg vergeten.Wat ik nog herinner is dat daar een Antwerpenaar op onze kamer lag, met een gitaar en een Gentenaar van het patershol, gene simpele gast. Voor de rest, dikwijls bij de drie gezusters gezeten. Ook wacht geklopt in de sneeuw op Tielenheide, met de FAL en kogels meegekregen die absoluut niet geschikt waren voor de FAL, maar ja, het gedacht alleen al hé. Was toch blij na drie maand naar Duitsland te mogen, want daar begon het echte leven als milicien, heb er nog steeds geen spijt van, toffe tijd. Afbeelding
Ben de 3de van rechts op de eerste rij.
Compagnie en kamernummer vergeten? Denk derde compagnie maar ben niet zeker. Kamer lag op de benedenverdieping als ge binnenkwam in de kazerne rechts in de eerste blok.

Fokke

06 feb 2010, 23:38

herog schreef:Heb daar ook nog gelegen van oktober 1965 tot december 1965. opleiding chauffeur. Daarna naar Kassel op 3 januari 1966 naar de 2de jagers te paard als GMC - chauffeur. In tegenstelling tot MichelN schreef, stond er bij ons een toffe trut in de kantine, als ik mij goed herinner was haar naam Mia, en iedereen wou 's avonds wat later blijven om de kantine op te ruimen met Mia, juist omdat het zo'n toffe was. Wat het bier betreft, meen ik mij te herinneren dat het Christal-Alken was. Ik lag in de derde compagnie, nummer van de kamer spijtig genoeg vergeten.Wat ik nog herinner is dat daar een Antwerpenaar op onze kamer lag, met een gitaar en een Gentenaar van het patershol, gene simpele gast. Voor de rest, dikwijls bij de drie gezusters gezeten. Ook wacht geklopt in de sneeuw op Tielenheide, met de FAL en kogels meegekregen die absoluut niet geschikt waren voor de FAL, maar ja, het gedacht alleen al hé. Was toch blij na drie maand naar Duitsland te mogen, want daar begon het echte leven als milicien, heb er nog steeds geen spijt van, toffe tijd. Afbeelding
Ben de 3de van rechts op de eerste rij.
Compagnie en kamernummer vergeten? Denk derde compagnie maar ben niet zeker. Kamer lag op de benedenverdieping als ge binnenkwam in de kazerne rechts in de eerste blok.
Ik lag van augustus 1961 tot en met oktober 1961 in de vijfde kompagnie op kamer 21. Ook als leerling chauffeur. Nadien naar siegen op de Wellesberg bij 2A.
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

piket

18 feb 2010, 18:52

Halo ik heb mijn legerdienst gedaan in het ocnr3te Turnhout vanaf 1/april 1965 tot en met 28/maart 1966.Mijn opleiding in de 4compagnie de eerste blok rechts op de gelijkvloers,als autobestuurder,na mijn opleiding een gans jaar te Turnhout in de Staff.compagnie boven de kantine.Meestal was ik voerder van Majoor,Colin.EEN reuze tijd was het :P :P :P :D :D :D
Wie is er binnen gegaan te Turnhout op een april 1965 in de vierde compagnie later staff.compagnie met als einde maart 1966,ik was toen voerder van majoor Colin,allee mannen waar zitten jullie,

Fokke

18 feb 2010, 20:03

piket schreef:Halo ik heb mijn legerdienst gedaan in het ocnr3te Turnhout vanaf 1/april 1965 tot en met 28/maart 1966.Mijn opleiding in de 4compagnie de eerste blok rechts op de gelijkvloers,als autobestuurder,na mijn opleiding een gans jaar te Turnhout in de Staff.compagnie boven de kantine.Meestal was ik voerder van Majoor,Colin.EEN reuze tijd was het :P :P :P :D :D :D
In mijnen tijd (1961) waren die van de Stafcie "heren" in vergelijking met de gewone piotten!
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
Gast

22 jul 2011, 16:54

Michel Bauwens Turnhout-Stöckerbusch 4 juni 1968 tem 29 juni 1969
Dag beste mensen
ik ben Michel Bauwens woonachtig te Elsegem. Ik was in Turnhout majoor Blairon OCN 3 kamer 156B van de vierde juni 1968 tem 30 juni 1968

Onderste rij
eerste van links: Michel Bauwens (naar Stöckerbusch)
tweede van links: Balcaen
vijfde van links: Swerts of Wets (naar Stöckerbusch)
achtste van links: Bellemans (naar Stöckerbusch)

Bovenste rij:
eerste of tweede van links: wie is Braekeveld
vijfde van links : Bontridder
zevende van links: Carlos Cotteniers (naar Stöckerbusch)

Leesbare handtekeningen -CroonenM-Claessens J-Budenaers maar ik weet niet meer wie dit is
Ik was in Stöckerbush 30TPT vervoer van kernrakketten Honest Jhon. Dit van 1 juli 1968 tem 29 juni 1969
Niet leesbare handtekeningen: misschien reactie geven via net
Graag reactie op dit bericht. Groeten Michel AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Gast op 29 aug 2011, 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.

elvee

26 jul 2011, 19:12

stonie schreef:Als boefer, van december 1965 tot 1 maart 1966, opleiding chauffeur. Tielenheide koud? Vergeet het maar, vest en trui uit, en stevig glijden over het ijs op de ondergelopen stukken heide. Daarna lekker gamellen, hete soep met gehaktballen in tomatensaus. Wie beweert dat het eten er niet lekker was heeft nog nooit honger gehad. Twee keer per dag een warme maaltijd, hoevelen kregen er dat in die tijd?
De boefers vonden natuurlijk alles goed.
In de kazerne van Turnhout was het eten ronduit slecht vind ik , en thuis was ik ook geen gastronomie gewoon. Na een verblijf daar van een maand ben ik als milicien gemuteerd naar Westhoven in Duitsland. In vergelijking met Turnhout was het eten daar van goede tot zeer goede kwaliteit.
Gast

28 jul 2011, 22:44

GOEDE AVOND BESTE MENSEN.
IK BEN MICHEL(lehcim)BAUWENS VAN ELSEGEM.
AAN STONIE EN ELVEE.
ZOALS HOGER VERNOEMD WAS IK OOK IN TURNHOUT
VAN 4/6 T.E.M. 30/6/68
JA,HET ETEN,SMAKEN ZIJN NU EENMAAL NIET BETWISTBAAR,UITERAARD
WAS HET GEEN ELBULI OF NOMA KEUKEN.
HET WAS WAT HET WAS EN UITEINDELIJK GOED OF SLECHT WE ZIJN
ER NIET AAN DOOD GEGAAN HAHAHA.
k'HEB HIER NOG EEN FOTOTJE VAN DE BLAIRON SOEPKAR t'ZAL WEL NIET
VOOR DE MAJOOR GEWEEST ZIJN HAHAHA.
WE GAAN ER NOG EENS VAN DROMEN VAN ONZE GOEDE LEGERTIJD,
TOT SCHRIJFS GROETJES MICHEL Afbeelding

elvee

29 jul 2011, 11:12

Ik vraag mij af waarom er zoveel verschil was in de kwaliteit van de maaltijden naargelang de kazerne. Het was toch niet normaal dat in de ene kazerne het eten goed was en in de andere niet ? Het was allemaal ABL toch . . .
Wat Blairon in Turnhout betreft, niet alleen het eten was beneden peil, ook de hygiënische omstandigheden lieten er te wensen over. Ik denk hier aan de fameuze "Franse toiletten".

elvee

29 jul 2011, 11:13

Ik vraag mij af waarom er zoveel verschil was in de kwaliteit van de maaltijden naargelang de kazerne. Het was toch niet normaal dat in de ene kazerne het eten goed was en in de andere niet ? Het was allemaal ABL toch . . .
Wat Blairon in Turnhout betreft, niet alleen het eten was beneden peil, ook de hygiënische omstandigheden lieten er te wensen over. Ik denk hier aan de fameuze "Franse toiletten".

Fokke

29 jul 2011, 12:00

elvee schreef:Ik vraag mij af waarom er zoveel verschil was in de kwaliteit van de maaltijden naargelang de kazerne. Het was toch niet normaal dat in de ene kazerne het eten goed was en in de andere niet ? Het was allemaal ABL toch . . .
Ik was in 1961 drie maanden in Blairon voor opleiding chauffeur. Het eten was niet denderend. Dan naar Siegen en daar was het eten nog minder denderend! Vijf maal gehakt per week, maar wel in verschillende vormen (Grote ballekes, kleine ballekes, worsten, schijven, en nog iet). Niet dat we doodgingen, maar toch... Op ne keer moest ik met een transport van kanonnen en zo naar een depot in Eeklo. Eerste overnachting in Goetsenhoven: We kwamen precies in een drie sterrenrestaurant terecht! Dan naar Eeklo en daar was het vier sterren! Dan begin je wel na te denken!
Gast

29 jul 2011, 12:20

GOEDE DAG
IK BEN MICHEL(lehcim)BAUWENS VAN ELSEGEM.
VAN 4/6 TOT 30/6/68 IN OCN°3
JA ELVEE,VERSCHIL VAN ETEN;OP DE FOTO VAN DE SOEPKAR BLAIRON,
TEGEN DE MUUR ZIE JE EEN ZWARTE MERCEDES,k'HEB REGELMATIG
GEZIEN,ALS DE MANNEN VAN DE REFTER MET HUN KAR AAN DE MERCEDES VOORBIJ KWAMEN DEDEN ZE DE KOFFER OP EN WERD ER WAT
INGELEGD,t'ZAL WEL GEEN SOLDATENKOST GEWEEST ZIJN(t'zal de filet pur geweest zijn,voor huismans hahaha).
VERSCHIL VAN ETEN, HA,DE AANKOOPDIENST,OP PAPIER BESTELD 2dé
KEUS,DERDE KEUS LATEN LEVEREN,WAAR GAAT HET VERSCHIL IN CENTJES NAARTOE,DAT LAAT IK OVER AAN JOU FANTASIE HAHAHA.
DAAAAAAG MICHEL

flupke2

29 jul 2011, 16:48

of het eten is een kazerne lekker was of niet hing af van 2 personen : de chef-kok en de chef-huishouding.
Als die twee mekaar goed begrepen , goed met mekaar samenwerkten én ( en dat is het bijzonderste) van goede wil waren ,dan konden ze perfekt elke dag een lekkere maaltijd voorschotelen.
De chef huishouding had per milicien een bepaalde som per dag ter beschikking waarmee hij vrij aankopen kon doen in de "burgerij".Hij was wel ook verplicht om op bepaalde termijnen ook etenswaren af te nemen van de militaire keten.Het leger kocht namelijk geregeld voeding in conserven aan , om reserves te hebben in geval van .... Maar deze reserves werden geregeld vernieuwd en de oude reserves werden dan verdeeld onder de eenheden , met verplichte afname van x aantal artikelen per milicien.Let wel : deze voedingswaren waren niet vervallen hoor ,nog perfect eetbaar .
Nu kwam het erop aan dat de chef-menage en de chef-kok de vers aangekochte waren en de conserven op een zodanige manier combineerden dat ze een lekkere maaltijd vormden.Sommige slaagden daar zéér goed in , bij anderen lukte het nooit .
En dan waren er natuurlijk ook de gevallen van misbruik door de chef-huishouding en/of de chef-kok , waarbij één en ander in eigen zakken verdween en er daardoor minder of slechtere kwaliteit geserveerd werd aan de miliciens.
Gast

29 jul 2011, 19:24

GOEDE DAG FLUPKE 2 EN MAKKERS.
IK BEN MICHEL(lehcim)BAUWENS VAN ELSEGEM
IK WAS IN TURNHOUT VAN 4/6 T.E.M. 30/6/68
FLUPKE 2 DANK VOOR JOU ANTWOORD,PERFEKT,IK VIND ER MIJ IN TERUG.
GROETJES AAN IEDER MICHEL(lehcim)BAUWENS
Gast

29 jul 2011, 19:43

MICHEL(lehchim)BAUWENS ELSEGEM
HALLO AAN DE OUD GEDIENDEN(en jong gepensioneerde hahaha)
BESTE STONIE-ELVEE EN FLUPKE 2.
ONS VERHAALTJE OVER HET BLAIRON ETEN IS ZOGOED ALS AFGEWERKT.
WE GAAN HET EFFEKENS OVER DE KOFFIE(met ogen erop)HEBBEN.
WAS HET OOK ZO DAT ER KOFFIE MET KAMFER GESERVEERD WERDE,
ALLEZ GE WEET WEL, H E T, MIDDELTJE TEGEN "TEVEEL GEPRESENTEERDE
GEWEREN" ALS JULLIE MIJ VERSTAAN.
BENIEUWD WELKE ANTWOORDEN HIEROP VOLGEN.
GOEDE AVOND BESTE MENSEN GROETJES MICHEL

Fokke

30 jul 2011, 12:59

lehcim schreef:MICHEL(lehchim)BAUWENS ELSEGEM
HALLO AAN DE OUD GEDIENDEN(en jong gepensioneerde hahaha)
BESTE STONIE-ELVEE EN FLUPKE 2.
ONS VERHAALTJE OVER HET BLAIRON ETEN IS ZOGOED ALS AFGEWERKT.
WE GAAN HET EFFEKENS OVER DE KOFFIE(met ogen erop)HEBBEN.
WAS HET OOK ZO DAT ER KOFFIE MET KAMFER GESERVEERD WERDE,
ALLEZ GE WEET WEL, H E T, MIDDELTJE TEGEN "TEVEEL GEPRESENTEERDE
GEWEREN" ALS JULLIE MIJ VERSTAAN.
BENIEUWD WELKE ANTWOORDEN HIEROP VOLGEN.
GOEDE AVOND BESTE MENSEN GROETJES MICHEL
Michel, het hier niet de gewoonte van in hoofdletters te posten. Dat komt over alsof je 'het middel tegen teveelgepresenteerde geweren" hebt vergeten te nemen! :lol: