kazerne majoor blairon Turnhout
-
lehcim:
Hier michel bauwens aan Fokke
SORRY voor de hoofdletters,als ik al iets zou vergeten te nemen hebben
zal het eerder iets zijn van de achtergrond kleur hahaha,ja
hoe zit het nou met de blairon koffie,zal het nog lukken om dit
onderwerp aan te snijden,geduld is de boodschap.
groetjes aan allen goede avond michel
SORRY voor de hoofdletters,als ik al iets zou vergeten te nemen hebben
zal het eerder iets zijn van de achtergrond kleur hahaha,ja
hoe zit het nou met de blairon koffie,zal het nog lukken om dit
onderwerp aan te snijden,geduld is de boodschap.
groetjes aan allen goede avond michel
-
bobby1940 - Lid geworden op: 16 mei 2007, 19:02
lechin ik was in 1958 in de blairon kazene , ik was er zelfs drie maanden ,en inderdaad als je koffie uitschonk dreven er van die lichte witte ogen op dus de kamfer was er in grote hoeveelheden aan wezig ik brgrijp eigentijk niet goed waarom ze dat in de opleidings kazernes deden , hadden het beter in de kazenes in duitsland gedaan , daar liepen er meer rond met een druiper
groetjes
groetjes
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
van waar komen toch steeds weer die verhalen over "kamfer" in de koffie ???
Ik ben 38 jaar beroepsmilitair geweest maar heb nooit ergens van iemand die het écht kan weten (kok of chef huishouding die van alles de aankopen deed) dat er ook effektief kamfer gebruikt werd.
Ik was onderofficier , was bij verschillende eenheden gestationeerd , en had daardoor toch geregeld kontakt met de keuekenverantwoordelijken bv als onderofficier van week bij kontrole van de maaltijden in de "refter troep".Maar van kamfer heb ik wel geregeld horen spreken dat het "zou" gebruikt worden , maar nooit ergens een officiele noch officieuze bevestiging gekregen.
Ik ben 38 jaar beroepsmilitair geweest maar heb nooit ergens van iemand die het écht kan weten (kok of chef huishouding die van alles de aankopen deed) dat er ook effektief kamfer gebruikt werd.
Ik was onderofficier , was bij verschillende eenheden gestationeerd , en had daardoor toch geregeld kontakt met de keuekenverantwoordelijken bv als onderofficier van week bij kontrole van de maaltijden in de "refter troep".Maar van kamfer heb ik wel geregeld horen spreken dat het "zou" gebruikt worden , maar nooit ergens een officiele noch officieuze bevestiging gekregen.
-
stevens-willy - Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Dat schat ik 1259.Big Max schreef:gelegen van3 aug 1259 tot eind sept 59 dan
jeff.
U bent nog eens wat men een oudstrijder noemt,zo een staat van dienst,
dat verdient een grote medaille![]()
Big max.
Willy
-
lehcim:
goed avond aan ieder vanwege michel(lehcim)bauwens elsegem.
woordje voor bobby 1940
dank voor jou antwoord,om volgende reden wou ik het heven over de koffie hebben,het volgende is mij tot op heden bij gebleven;bij ons laatste
week Turnhout kregen we een kamer bezoek van onze aalmoezenier,waarop een van onze kamergenoten aan de almoezenier
vraagde'waarom zijn er ogen op de koffie'waarop de aalmoezenier
antwoorde; 't zal van de kalk zijn;waarop de vraagsteller antwoorde;
aan wat ik denk begint ook met ka...enz. per slot van rekening deed onze
aalmoezenier,omtrent de ka, er nog wat vette moppen er boven op
en zo werd het koffie gedoe afgesloten.
flupke 2--- als sm'ekke wil ik jou niet tegen de borst stuiten,daarom
heb ik dat koffie gebeuren als vraag geformuleerd .kontrole refter,
ja ik ken dat,in mijn stöckerbusch periode waren er zelf officieren die op
het onverwacht kwamen mee eten in de sm refter alsook zelf een pintje
in onze kantine kwamen nuttigen dat waren pas sociaal aangelegde oversten,uiteraard ,van sommige van hun collega's kregen ze een massa
kritiek .voor mij was mijn stöckerbusch periode supper goed,als je de oversten
respecteerde was het respect wederkerig,gebrul,in stöckerbusch,nooit
meegemaakt.
goed avond michel
woordje voor bobby 1940
dank voor jou antwoord,om volgende reden wou ik het heven over de koffie hebben,het volgende is mij tot op heden bij gebleven;bij ons laatste
week Turnhout kregen we een kamer bezoek van onze aalmoezenier,waarop een van onze kamergenoten aan de almoezenier
vraagde'waarom zijn er ogen op de koffie'waarop de aalmoezenier
antwoorde; 't zal van de kalk zijn;waarop de vraagsteller antwoorde;
aan wat ik denk begint ook met ka...enz. per slot van rekening deed onze
aalmoezenier,omtrent de ka, er nog wat vette moppen er boven op
en zo werd het koffie gedoe afgesloten.
flupke 2--- als sm'ekke wil ik jou niet tegen de borst stuiten,daarom
heb ik dat koffie gebeuren als vraag geformuleerd .kontrole refter,
ja ik ken dat,in mijn stöckerbusch periode waren er zelf officieren die op
het onverwacht kwamen mee eten in de sm refter alsook zelf een pintje
in onze kantine kwamen nuttigen dat waren pas sociaal aangelegde oversten,uiteraard ,van sommige van hun collega's kregen ze een massa
kritiek .voor mij was mijn stöckerbusch periode supper goed,als je de oversten
respecteerde was het respect wederkerig,gebrul,in stöckerbusch,nooit
meegemaakt.
goed avond michel
-
lehcim:
goede voormiddag van michel(lehcim)bauwens
vraagje aan de webmaster aub
kan je bericht van phyponveptone verwijderen aub,zo ja,verwijderd mijn aanvraag berichtje hier omtrend ook aub.
groetjes michel
vraagje aan de webmaster aub
kan je bericht van phyponveptone verwijderen aub,zo ja,verwijderd mijn aanvraag berichtje hier omtrend ook aub.
groetjes michel
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Michel, blijkbaar heb je nog geen ervaring met die dagelijkse spammers, die worden wel door de moderatoren automatisch verwijderd zodra er iemand on line is, dat is hun dagelijkse oefening tot ze de hun beloofde wijzigingen voor de nieuwe inschrijvingen iets moeilijker te maken door de webmaster doorgevoerd zullen worden, tot zolang, best eens eventjes kijken naar die exotische namen die daar zo gebruikt worden, en geduldig afwachten, maar het komt hoor, is ons reeds lang beloofd ...
Groetjes
Danny
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
lehcim:
goede avond beste vrienden vanwege michel(lehcim)bauwens.
aan onzen Dries 1.-------
ja Dries,ik ga moeten opletten wat ik hier schrijf,anders riskeer ik de
ganse Staf in mijn nek te krijgen,maar ja,na 42 jaar zal het geen brokken meer maken zeker,...al hoe wel ????
jou"dubbele dosis"als die ingredient al in de koffie aanwezig zou geweest
zijn,zal het geen geconcentreerde kamper geweest zijn,geconcentreerd op de faktuuren aangelenden geleverd.
aan Flupke 2--------
Ja,inderdaad,op andere legerpaginas is er veel geschreven over eten,en
weinig over koffie,dit laatste kan ook een bevestiging zijn
van "kamfer in de koffie--uitgesloten". Ja 'verhalen' die zijn er nu immer om over te fantaseren.
Het einde van dit koffie geleuter zal niet meer ver af zijn,maar .....bij de koffie horen er koeken.Het ware misschien leuk dar er een iemand
een verhaal zou opbouwen over 'blairon koeken'.
aan Danny--------
Bedankt voor jou antwoord,die volledig terecht is.Bij deze excuseer ik mij
voor het vragen van 'bericht verwijderen'
goede avond aan ieder groetjes michel
aan onzen Dries 1.-------
ja Dries,ik ga moeten opletten wat ik hier schrijf,anders riskeer ik de
ganse Staf in mijn nek te krijgen,maar ja,na 42 jaar zal het geen brokken meer maken zeker,...al hoe wel ????
jou"dubbele dosis"als die ingredient al in de koffie aanwezig zou geweest
zijn,zal het geen geconcentreerde kamper geweest zijn,geconcentreerd op de faktuuren aangelenden geleverd.
aan Flupke 2--------
Ja,inderdaad,op andere legerpaginas is er veel geschreven over eten,en
weinig over koffie,dit laatste kan ook een bevestiging zijn
van "kamfer in de koffie--uitgesloten". Ja 'verhalen' die zijn er nu immer om over te fantaseren.
Het einde van dit koffie geleuter zal niet meer ver af zijn,maar .....bij de koffie horen er koeken.Het ware misschien leuk dar er een iemand
een verhaal zou opbouwen over 'blairon koeken'.
aan Danny--------
Bedankt voor jou antwoord,die volledig terecht is.Bij deze excuseer ik mij
voor het vragen van 'bericht verwijderen'
goede avond aan ieder groetjes michel
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
nog iets om het verhaal over het al dan niet gebruiken van kamfer in de koffie te ontkrachten :
kamfer is een "medische" stof , en kan voor allerlei doeleinden worden gebruikt.Het heeft inderdaad ook een werking om het "libido" bij de man te verminderen ALS HET IN DE JUISTE DOSIS wordt toegediend.Aangezien het hier om een medicijn gaat mag het ook enkel door medisch geschoolden ( dokters) worden toegediend.Een te hoge dosis kan zéér schadelijke gevolgen hebben op gezondheidsvlak, zoals bv nierfalen (om er maar één te noemen) .Mocht het dan zo geweest zijn dat er inderdaad kamfer in de koffie zou gezeten hebben , dan zouden er zeker slachtoffers gevallen zijn , vermits men niet kon bepalen hoeveel kamfer elk individu binnenkreeg.De ene dronk maar een halve tas koffie , de andere ganse potten ....
kamfer is een "medische" stof , en kan voor allerlei doeleinden worden gebruikt.Het heeft inderdaad ook een werking om het "libido" bij de man te verminderen ALS HET IN DE JUISTE DOSIS wordt toegediend.Aangezien het hier om een medicijn gaat mag het ook enkel door medisch geschoolden ( dokters) worden toegediend.Een te hoge dosis kan zéér schadelijke gevolgen hebben op gezondheidsvlak, zoals bv nierfalen (om er maar één te noemen) .Mocht het dan zo geweest zijn dat er inderdaad kamfer in de koffie zou gezeten hebben , dan zouden er zeker slachtoffers gevallen zijn , vermits men niet kon bepalen hoeveel kamfer elk individu binnenkreeg.De ene dronk maar een halve tas koffie , de andere ganse potten ....
-
davang - Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Ben van klasse '64,heb twee maanden in 'Blairon' gelegen,eerst als gewone opleiding, vervolgens een maand koksschool.
Heb nooit eigenlijk te klagen gehad,was een plantrekker van huis uit,had 3 broers en 5 zusters.
Zal wel nooit de nachtoefeningen vergeten.
Ik en een makker hadden genoeg van die nacht oefeningen,we legden ons verdekt om zo weinig te mogelijk te moeten 'oefenen'...hadden zo 'n vaak dat we gewoon in slaap waren gevallen,er was nogal veel wind en het geruis van de bomen zou ons daarmee hebben geholpen.
Natuurlijk zag men dat we tekort waren bij de 'aftelling'(controle) om terug te keren,heb het nooit zelf gezien of gehoord,maar er was nogal beroering geweest...we zijn daarvoor nooit gestraft ...
In het donker waren we duizendman sterk,durfden al eens de '5 latter' uitmaken daar hij ons moeilijk kon zien,maar plots moesten we van de adjudant halt houden,en mochten op de manier van ganzen(gehurkt) tot aan de kazerne lopen,hebben nooit nog een scheef woord geroepen...
Ben dan als kok naar Brugge mogen verhuizen na 6-7 weken als 'filmoperateur'
te mogen rondzeulen...wist nog niet eens hoe een filmcamera eruit zag,heb me wel geamuseerd.
Heb lang in de 'keuken' gestaan,maar nooit of te nimmer gezien dat men kamfer zou hebben gebruikt,nog nooit eens ergens zien staan,heb honderden keren koffie gemaakt.
Heb nooit eigenlijk te klagen gehad,was een plantrekker van huis uit,had 3 broers en 5 zusters.
Zal wel nooit de nachtoefeningen vergeten.
Ik en een makker hadden genoeg van die nacht oefeningen,we legden ons verdekt om zo weinig te mogelijk te moeten 'oefenen'...hadden zo 'n vaak dat we gewoon in slaap waren gevallen,er was nogal veel wind en het geruis van de bomen zou ons daarmee hebben geholpen.
Natuurlijk zag men dat we tekort waren bij de 'aftelling'(controle) om terug te keren,heb het nooit zelf gezien of gehoord,maar er was nogal beroering geweest...we zijn daarvoor nooit gestraft ...
In het donker waren we duizendman sterk,durfden al eens de '5 latter' uitmaken daar hij ons moeilijk kon zien,maar plots moesten we van de adjudant halt houden,en mochten op de manier van ganzen(gehurkt) tot aan de kazerne lopen,hebben nooit nog een scheef woord geroepen...
Ben dan als kok naar Brugge mogen verhuizen na 6-7 weken als 'filmoperateur'
te mogen rondzeulen...wist nog niet eens hoe een filmcamera eruit zag,heb me wel geamuseerd.
Heb lang in de 'keuken' gestaan,maar nooit of te nimmer gezien dat men kamfer zou hebben gebruikt,nog nooit eens ergens zien staan,heb honderden keren koffie gemaakt.
Wat niet al lachend kan gezegd.....
-
jeronimo - Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Het zit hier vol met" bleukes", ben van de klas 53
Echt, in mijn tijd was er kamfer in de koffie.
Kwam wel van pas om geen landkaart te tekenen in de lakens.
Zij die in verlof gingen en een liefje hadden dronken de twee
laatste dagen zeker geen koffie.
In het blog van de karabiniers vertel ik over een overdosis
"purge"waarbij iedereen diaree '(t schijt) had?
In die tijd kon en mocht alles.
Echt, in mijn tijd was er kamfer in de koffie.
Kwam wel van pas om geen landkaart te tekenen in de lakens.
Zij die in verlof gingen en een liefje hadden dronken de twee
laatste dagen zeker geen koffie.
In het blog van de karabiniers vertel ik over een overdosis
"purge"waarbij iedereen diaree '(t schijt) had?
In die tijd kon en mocht alles.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.
-
lehcim:
dag beste mensen wanwege michel bauwens
Flupke 2 ,dank voor jou uitleg,jou artikel heeft mij geholpen voor het
vormen van mijn eigen denken over het al dan niet toegediende kamfer.
Mijn eigen mening zal ik later,in het kort hier heven mededelen.
Ik heb eens een proef gedaan door op google in te tikken
" was er kamfer in de leger koffie" moet je ook eens proberen.
goede dag vanwege michel.
Flupke 2 ,dank voor jou uitleg,jou artikel heeft mij geholpen voor het
vormen van mijn eigen denken over het al dan niet toegediende kamfer.
Mijn eigen mening zal ik later,in het kort hier heven mededelen.
Ik heb eens een proef gedaan door op google in te tikken
" was er kamfer in de leger koffie" moet je ook eens proberen.
goede dag vanwege michel.
-
lehcim:
hallo,nogmaals ikke,michel bauwens.
Alhoewel ik ver uit gepalaverd ben over de koffie,heb ik nog dit voor
boby 1940 en jeronimo-------
ik heb het met mijn vader die nu 87 is,eens gesproken over zijn soldaten tijd en kamfer,hij wist me een verhaal te vertellen dat sterk vergelijkbaar
is met dat van bobby1940 en jeronimo.
jeronimo,had het niet beter of gezonder geweest dat den abl
capote anglaisen(hoei 't begint ook bijna met ka)uitdeelde i.p.v. kamfer in
jullie koffie,maar ja,de capotejes waren misschien duurder dan de kamfer,
ofwel zou het ,voor jullie lichting,het verbruik van de capote te groot geweest zijn.
In onze 4 pagina tellende blairon krant,zijn we ongeveer met 30 schrijvers,
het is te hopen dat we later,heel veeeeel later,allen te samen,heven
mogen aankloppen bij onze kok davang om een extra sterk recept en
goed dieet over " selderij soep". Hopelijk zou hij dit willen doen,of
zou hij ons bleukes van via..... voorschrijven.
't Was maar heven voor den ambiance er in te houden.
goede namiddag michel
Alhoewel ik ver uit gepalaverd ben over de koffie,heb ik nog dit voor
boby 1940 en jeronimo-------
ik heb het met mijn vader die nu 87 is,eens gesproken over zijn soldaten tijd en kamfer,hij wist me een verhaal te vertellen dat sterk vergelijkbaar
is met dat van bobby1940 en jeronimo.
jeronimo,had het niet beter of gezonder geweest dat den abl
capote anglaisen(hoei 't begint ook bijna met ka)uitdeelde i.p.v. kamfer in
jullie koffie,maar ja,de capotejes waren misschien duurder dan de kamfer,
ofwel zou het ,voor jullie lichting,het verbruik van de capote te groot geweest zijn.
In onze 4 pagina tellende blairon krant,zijn we ongeveer met 30 schrijvers,
het is te hopen dat we later,heel veeeeel later,allen te samen,heven
mogen aankloppen bij onze kok davang om een extra sterk recept en
goed dieet over " selderij soep". Hopelijk zou hij dit willen doen,of
zou hij ons bleukes van via..... voorschrijven.
't Was maar heven voor den ambiance er in te houden.
goede namiddag michel