OM NA TE DENKEN ( vervolg ) .

hier is plaats voor alle wereldreligies
Gast

10 okt 2011, 12:55

eliana schreef: Goeie middag Fazal. God zegt aan u:Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook al sterft hij; en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit meer sterven. Geloof je dat?’ (Johannes 11: 25,26) Godszegen.
Geloof jij dat ? En wat versta je daaronder ?

cappa

10 okt 2011, 18:53

eliana schreef:Goeie middag Fazal. God zegt aan u: ...
Hebt gij dat ook gehoord, Fazal?
Gast

10 okt 2011, 18:56

cappa schreef:
eliana schreef:Goeie middag Fazal. God zegt aan u: ...
Hebt gij dat ook gehoord, Fazal?
Koine-grieks versta ik niet. 't Kan ook Aramees geweest zijn... kwee nie.

cappa

13 okt 2011, 13:26

Het vermogen om biologische beweging te zien zit diep in ons brein geworteld. Het maakte reeds zeer vroeg deel uit van ons overlevingspakket, en evolutie heeft het dus alleen maar geoptimaliseerd. Al vanaf vier maanden kijken menselijke zuigelingen liever naar bewegende lichtjes die een bewegende figuur vormen dan naar puntjes die op dezelfde manier bewegen maar eerder willekeurig bij elkaar staan. Zelfs katten kunnen gemakkelijk leren om een onderscheid te maken tussen lichtpunten die een bewegende kat vormen en dezelfde lichtpunten die willekeurig gerangschikt zijn.

Maar het gaat niet alleen om herkenning van biologische beweging. Uit die beweging destilleert ons brein met gemak informatie omtrent het gender van betrokken persoon, of hij/zij slank of zwaar is, zelfs de gemoedstoestand.

Zelfs luciferfiguurtjes hebben een geslacht:
Afbeelding
Links ziet u duidelijk Elio Di Rupo, rechts Justine Henin. :lol:

Volgende site mag je niet missen. Je kan er zelf mee experimenteren en zien hoe je brein patronen herkent uit slechts enkele bewegende punten. Vergeet ook de rest van de site niet!
Klik op "demos" om te beginnen.
www.biomotionlab.ca/projects.php

(Info uit "Ons brein" van Chris Frith)
Gast

13 okt 2011, 13:50

Hahaha, duidelijk, zelfs zonder strikje.

cappa

22 okt 2011, 09:06

"Volgens de Britse filosoof Humphrey is het bewustzijn zodanig geëvolueerd dat het ons het gevoel geeft dat we deel uitmaken van een mysterie, ook al bestaat er helemaal niet zoiets als een onstoffelijke geest, een ziel of een leven na de dood. Door onszelf te beschouwen als dragers van een bewustzijn, krijgen we meer respect en belangstelling voor andere mensen, ervan uitgaande dat ook zij bewustzijn hebben.
Maar bewustzijn is in de grond ontoegankelijk voor anderen. Dat is een groot voordeel, maar het is tevens een van de meest beangstigende eigenschappen ervan. Het doet ons beseffen dat we helemaal alleen zijn, en dat onze leefwereld op het moment van onze dood ophoudt. Daarom is, steeds volgens Humphrey, het bewustzijn geëvolueerd om ons een feeling of self te geven, en dat is uitgemond in de overtuiging dat we een onsterfelijke ziel hebben.
Evolutionair kan dit wel adaptief geweest zijn, het heeft de mens de wereld doen veroveren, terwijl het eigenlijk een illusie van de natuur is."
(Crevits - “Mijn geest van vlees en bloed”)

ebenhaezer

23 okt 2011, 18:27

David , uit de Bijbel , dichtte een lang gedicht , Ps. 119 , om de lof van het Woord van God te bezingen ; het is een literaire schoonheid . Eigenlijk heeft heel de Bijbel voor iedereen grote waarde ; onze cultuur is voor een groot deel ontstaan uit dit Boek . De meeste mensen kennen verhalen er uit en in veel museums zien we hoezeer dit oude Boek onze samenleving heeft gevormd .
Voor wie werkelijk in God geloven , heeft Zijn Woord grote waarde . Het geeft ons inzicht in het hart van God , en het leert ons onszelf te kennen . Er staat veel meer in dan we op 't eerste zicht lezen , we vinden er de gedachten van God en Zijn bedoelingen met de mensen .
Daar moest ik vandaag aan denken en vond het de moeite om dit door te geven .

Beste groetjes , EBENHAEZER .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Paul Siemons

23 okt 2011, 18:34

Ebenhaezer schreef: Eigenlijk heeft heel de Bijbel voor iedereen grote waarde.....

Inderdaad: dit misdadigersboek leert hoe je moet moorden verkrachten,hoereren, slavenhouderij promoten, incest toepassen, pedofielen verheerlijken, kreupelen uitsluiten, komplete volkeren uitroeien en ga zo maar door!

Mvg,
P.Siemons

Clausewitz

23 okt 2011, 20:14

EB:
Daar moest ik vandaag aan denken en vond het de moeite om dit door te geven .
Doe verder geen moeite a.u.b met dat infantiele geleuter.Is hier geen kindertuin maar een discussieforum.De zeer menselijke goden van de Olympos schateren het uit als ze jouw gezeur lezen.
Wie bewaakt de bewakers.
Gast

23 okt 2011, 20:34

Ebenhaezer:
onze cultuur is voor een groot deel ontstaan uit dit Boek .
Dat is duidelijk. En wie gaat nu weer de rotzooi moeten ruimen ? Daar al eens aan gedacht ?
Wist ge dat ' dit Boek ' ook de inspiratiebron was voor de Koran ?

Clausewitz

24 okt 2011, 09:13

EB:
Eigenlijk heeft heel de Bijbel voor iedereen grote waarde ; onze cultuur is voor een groot deel ontstaan uit dit Boek
Een cultuur van nomadische woestijnrovers, die gouden kalven aanbaden en ganse stammen uitmoorden op bevel van hun oorlogsgod.Ze sloegen mekaar al dood voor een bord linzensoep en offerden mensen aan hun wrede goden.Onze cultuur stamt gelukkig niet uit de bijbel maar uit het beschaafde Mesopotamië,het superieure Egypte en de griekse filosofen.Later uit de Verlichting door de franse revolutie waarbij de macht van de vadsige clerus werd gebroken.Wat minder sprookjes lezen ,zal je minder belachelijk maken.
Wie bewaakt de bewakers.

Zondervrees

24 okt 2011, 10:47

Clausewitz schreef:[...] Ze sloegen mekaar al dood voor een bord linzensoep [...]
Voor zover ik me herinner werd er geen moord gepleegd voor die soep, maar verkocht Esau er wel zijn geboorterecht voor aan Jakob.
Ni Dieu, Ni Maître
Gast

24 okt 2011, 11:38

Zondervrees schreef:
Clausewitz schreef:[...] Ze sloegen mekaar al dood voor een bord linzensoep [...]
Voor zover ik me herinner werd er geen moord gepleegd voor die soep, maar verkocht Esau er wel zijn geboorterecht voor aan Jakob.
Of hoe een bord soep al het verschil kon maken.

Reini

24 okt 2011, 11:53

Sommigen zeggen het ook ronduit: "ik zou een moord begaan voor een bord goei soep". :wink:

Clausewitz

24 okt 2011, 15:39

Zondervrees schreef:
Juist Het was Kaïn, die zijn broer Abel doodsloeg met zijn herdersstaf.De paus sleept er nog altijd zo een rond om de kudde schapen bijeen te houden.
Wie bewaakt de bewakers.