Gnostische evangeliën
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Ach Clausie, ook de zon is gevormd vanuit dat eerste levenslicht zoals alles. Ik heb het ooit wel eens geschreven hoe ik zie dat alles begonnen is, namelijk vanuit enkel duisternis, waarschijnlijk is dat al wel een tijdje geleden dus neem ik het je niet kwalijk dat je nu een licht van later tijdstip aanhaalde. Sjonje ... allemaal verlichting komt mooi uit zo met de kerst in het vooruitzicht.Clausewitz schreef:JanxJantje.Heeft weer een nieuwe synoniem gevonden voor wat hij het Leven noemde.Deze keer heeft hij het licht ontdekt wat hij dan de Bron noemt. Ons licht komt al vele milliarden jaren gewoon van onze ster,die we de zon noemen.Het was er al vooraleer er enig leven was op onze planeet.Mee eens, met dien verstande, dat het licht ook moet zijn voortgekomen uit iets en dat noem ik de dan Bron
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Clausewitz - Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Janx
Zo staat het inderdaad in de bijbel geschreven door totaal ignorante mensen.Ik heb het ooit wel eens geschreven hoe ik zie dat alles begonnen is, namelijk vanuit enkel duisternis,
Wie bewaakt de bewakers.
-
Gast
Heeft totaal niks met de gnostische evangeliën te maken Janx !janx schreef:Ach Clausie, ook de zon is gevormd vanuit dat eerste levenslicht zoals alles. Ik heb het ooit wel eens geschreven hoe ik zie dat alles begonnen is, namelijk vanuit enkel duisternis, waarschijnlijk is dat al wel een tijdje geleden dus neem ik het je niet kwalijk dat je nu een licht van later tijdstip aanhaalde. Sjonje ... allemaal verlichting komt mooi uit zo met de kerst in het vooruitzicht.Clausewitz schreef:JanxJantje.Heeft weer een nieuwe synoniem gevonden voor wat hij het Leven noemde.Deze keer heeft hij het licht ontdekt wat hij dan de Bron noemt. Ons licht komt al vele milliarden jaren gewoon van onze ster,die we de zon noemen.Het was er al vooraleer er enig leven was op onze planeet.Mee eens, met dien verstande, dat het licht ook moet zijn voortgekomen uit iets en dat noem ik de dan Bron
-
angelica - Lid geworden op: 13 jun 2011, 12:14
Waity, met het Al, bedoelt men volgens mij in de gnostische teksten dat wat waarneembaar is. Het Al is ontstaan uit het licht :
"de Vader, de Volmaakte, die het Al schiep, in Hem is het Al, en het Al heeft Hem nodig... " en verder " ... Hij is het die het Al schiep, en het Al is in Hem, en het Al heeft Hem nodig." Dat wat waarneembaar is : alles dus, komt voort uit het Licht, uit God. (de neter van het Al).
Bram Moerland verklaart het als volgt : In het Egyptische scheppingsverhaal wordt de wereld steeds opnieuw van moment op moment geschapen. Zoals het licht uit de zon schijnt, zo vloeit de schepping (het Al) in een nooit eindigend proces vanuit die bron van zijn (God). Zoals wij ook in yoga leren : àlles is heilig, alles, zowel het lichaam als de geest, vloeien voort vanuit de "bron", God, het Zijn, zuivere bewustzijn, ... .
En Janx, Talisman bedoelde niet dat hij dit als het licht van een lamp zag, maar dat jij dit misschien zo zou zien. Hij vroeg enkel maar of er bij jou al een lichtje ging branden. Hij bedoelde het niet zoals jij het leest. Hij weet beter dan wie ook hier op dit forum wat er met dit Licht bedoelt wordt.
Ik schreef dat het Licht uit zichzelf is ontstaan. "Wij zijn gekomen uit het Licht, daar waar het Licht uit zichzelf is ontstaan, het was er en het heeft zich in hun beeld geopenbaard." Dit wil zeggen : alles is voortgekomen uit dit Licht, het Licht echter kent geen begin noch een einde, het is uit zichzelf ontstaan. (Een energie, die steeds bestaan heeft. )
"Ik ben het Licht dat boven allen is. Ik ben het Al. Het Al is uit mij voortgekomen en het Al is tot mij gekomen. Kloof een stuk hout en ik ben daar, til een steen op en jullie zullen mij daar vinden." (Thomas evangelie, 77)
En ook :
"wie alles kent,
maar niet zichzelf,
weet niets." (evangelie van Thomas, 67)
Welke conclusie trekken jullie daar uit?
Volgens mij :
Alles is goddelijk, de steen, het stuk hout, maar ook wat daaronder ligt, en de ruimte waar het stuk hout zich in bevindt. Ook je lichaam, dat wat zich in het lichaam bevindt is goddelijk. Als jij uit de goddelijke Vader (bron van Zijn) voortkomt, waarom zou je dan niet goddelijk zijn? Zoals beschreven wordt in het Evangelie der waarheid : "Het was verbijsterend dat zij in de Vader waren zonder Hem te kennen, en dat ze in staat schenen eigenmachtig naar buiten te treden terwijl ze niet in staat bleken de ene in wie zij zich bevonden te begrijpen of te kennen. "
God is in alles en iedereen en iedereen en alles is in God. Iedereen en alles IS Goddelijk, omdat het een openbaring is van het goddelijke. (De ongeziene openbaart zich in tijdelijke vorm en naam).
Citaat van Meester Eckhart : "Wie God wil bereiken, moet zijn eigen bodem gewaarworden" of met andere woorden : wie God wil leren kennen, moet zichzelf leren kennen, doorgronden, zelfstudie verrichten.
Klopt dit volgens jullie?
vriendelijke groet
"de Vader, de Volmaakte, die het Al schiep, in Hem is het Al, en het Al heeft Hem nodig... " en verder " ... Hij is het die het Al schiep, en het Al is in Hem, en het Al heeft Hem nodig." Dat wat waarneembaar is : alles dus, komt voort uit het Licht, uit God. (de neter van het Al).
Bram Moerland verklaart het als volgt : In het Egyptische scheppingsverhaal wordt de wereld steeds opnieuw van moment op moment geschapen. Zoals het licht uit de zon schijnt, zo vloeit de schepping (het Al) in een nooit eindigend proces vanuit die bron van zijn (God). Zoals wij ook in yoga leren : àlles is heilig, alles, zowel het lichaam als de geest, vloeien voort vanuit de "bron", God, het Zijn, zuivere bewustzijn, ... .
En Janx, Talisman bedoelde niet dat hij dit als het licht van een lamp zag, maar dat jij dit misschien zo zou zien. Hij vroeg enkel maar of er bij jou al een lichtje ging branden. Hij bedoelde het niet zoals jij het leest. Hij weet beter dan wie ook hier op dit forum wat er met dit Licht bedoelt wordt.
Ik schreef dat het Licht uit zichzelf is ontstaan. "Wij zijn gekomen uit het Licht, daar waar het Licht uit zichzelf is ontstaan, het was er en het heeft zich in hun beeld geopenbaard." Dit wil zeggen : alles is voortgekomen uit dit Licht, het Licht echter kent geen begin noch een einde, het is uit zichzelf ontstaan. (Een energie, die steeds bestaan heeft. )
"Ik ben het Licht dat boven allen is. Ik ben het Al. Het Al is uit mij voortgekomen en het Al is tot mij gekomen. Kloof een stuk hout en ik ben daar, til een steen op en jullie zullen mij daar vinden." (Thomas evangelie, 77)
En ook :
"wie alles kent,
maar niet zichzelf,
weet niets." (evangelie van Thomas, 67)
Welke conclusie trekken jullie daar uit?
Volgens mij :
Alles is goddelijk, de steen, het stuk hout, maar ook wat daaronder ligt, en de ruimte waar het stuk hout zich in bevindt. Ook je lichaam, dat wat zich in het lichaam bevindt is goddelijk. Als jij uit de goddelijke Vader (bron van Zijn) voortkomt, waarom zou je dan niet goddelijk zijn? Zoals beschreven wordt in het Evangelie der waarheid : "Het was verbijsterend dat zij in de Vader waren zonder Hem te kennen, en dat ze in staat schenen eigenmachtig naar buiten te treden terwijl ze niet in staat bleken de ene in wie zij zich bevonden te begrijpen of te kennen. "
God is in alles en iedereen en iedereen en alles is in God. Iedereen en alles IS Goddelijk, omdat het een openbaring is van het goddelijke. (De ongeziene openbaart zich in tijdelijke vorm en naam).
Citaat van Meester Eckhart : "Wie God wil bereiken, moet zijn eigen bodem gewaarworden" of met andere woorden : wie God wil leren kennen, moet zichzelf leren kennen, doorgronden, zelfstudie verrichten.
Klopt dit volgens jullie?
vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer
-
M'n beste Angelica ik zal ook niets anders willen zeggen dan dat alles vanuit dat eerste licht is voortgekomen. Dat eerste licht is de uiting en werking van leven wat in gang is gezet door...... ? je zegt, uit zich zelf ontstaan. En daar mee geef je al aan dat het is ontstaan. Maar een ontstaans situatie heeft altijd een begin. Een oorzaak en gevolg. Echter wij mensen kunnen niet doorgronden wat dat allereerste is, wat het levenslicht heeft doen ontstaan. Daar kunnen we alleen maar ideeën over hebben maar geen begrip van denk ik. Daarom kan ik dat onbekende benoemen als Bron, en het levenslicht ( dus geen lampje of kaarsje) kun je dan god noemen wat betekend 'dat wat alles doet leven , instandhoud en doet voortgaan".angelica schreef:Ik schreef dat het Licht uit zichzelf is ontstaan. "Wij zijn gekomen uit het Licht, daar waar het Licht uit zichzelf is ontstaan, het was er en het heeft zich in hun beeld geopenbaard." Dit wil zeggen : alles is voortgekomen uit dit Licht, het Licht echter kent geen begin noch een einde, het is uit zichzelf ontstaan. (Een energie, die steeds bestaan heeft. )
Laatst gewijzigd door janx op 04 dec 2011, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Henriette 2 - Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51
In de gnostische evangeliën draait alles om "het verstaan.."janx schreef:Het is maar hoe je het wilt lezen talisman. Ik antwoorde op dat hoogverheven gnostische stukje van onze vriend Clausie wat naar mij was gericht.Heeft totaal niks met de gnostische evangeliën te maken Janx
Dat wordt daar(in) voortdurend te "verstaan" gegeven.
-
Lieve Janx,
Vanuit wat ik geleerd heb zie ik het zo :
God IS de bron waaruit alles ontstaat. God IS het licht.
God IS de ruimte waarin wij ons bewegen,
God IS de stilte in ons wezen en om ons heen
En jij bent voortgekomen vanuit die God, die bron.
Zie het als iets dat overal aanwezig is, alles doordringt, ijler dan lucht, ijler dan ether. Zie het als een energie, die zich manifesteert in compactere vormen zoals gedachten, gevoelens, alles wat je kan waarnemen maar nog niet zien of vastgrijpen ... en nog compacter zoals vormen, bvb de natuur, je lichaam, alles wat je kan zien en vastgrijpen. Die bron was er eerst, en die bron ben jij, maar in een "compacte vorm".
Daarom, hou je van jezelf, dan hou je ook van God, die bron in jou. (of men zegt ook wel eens : (de ruimte of de stilte in jou).
Zie je in dat jij een manifestatie bent van God? Jij bent God maar dan in vorm. En wat jou overkomt, wat jij denkt, hoe jij voelt, is allemaal goddelijke werking. Jouw gevoelens zijn ook goddelijke manifestaties, ook jouw gedachten. Daarom is er niets buiten God.
Zo heb ik het geleerd en daarom is het reuze boeiend om die gnostische teksten eens te lezen, omdat ze overeenstemmen met de oosterse denkwijzen.
vriendelijke groet
Zie het als iets dat overal aanwezig is, alles doordringt, ijler dan lucht, ijler dan ether. Zie het als een energie, die zich manifesteert in compactere vormen zoals gedachten, gevoelens, alles wat je kan waarnemen maar nog niet zien of vastgrijpen ... en nog compacter zoals vormen, bvb de natuur, je lichaam, alles wat je kan zien en vastgrijpen. Die bron was er eerst, en die bron ben jij, maar in een "compacte vorm".
Daarom, hou je van jezelf, dan hou je ook van God, die bron in jou. (of men zegt ook wel eens : (de ruimte of de stilte in jou).
Zie je in dat jij een manifestatie bent van God? Jij bent God maar dan in vorm. En wat jou overkomt, wat jij denkt, hoe jij voelt, is allemaal goddelijke werking. Jouw gevoelens zijn ook goddelijke manifestaties, ook jouw gedachten. Daarom is er niets buiten God.
Zo heb ik het geleerd en daarom is het reuze boeiend om die gnostische teksten eens te lezen, omdat ze overeenstemmen met de oosterse denkwijzen.
vriendelijke groet
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
ANGELICA , je schreef : ook EB. is God . Mooi hoor ! maar zo is het toch werkelijk niet hoor ! Waar ik het wel mee eens ben , al zie ik het misschien iets anders , is : Stilte / leegte in jezelf. Die stilte / leegte is energie .
Ik moet leeg worden van mezelf . De energie in mij helpt me daarbij .
Ik leer mezelf zo kennen , dat ik ALLES zie in mijn persoonlijkheid , niet alleen het goede , maar ook het verkeerde , dan ' schrik ' ik van mezelf ( Th. Evang. ) , en kom tot de conclusie dat ik God nodig heb . Nu komt het AL in beweging en vult in mij de leegte met Zijn Geest , waardoor ik één word met Hem ( de Vader - Christus ) . Dan kan ik wél van mezelf houden , want dan is het LICHT in mij , en daardoor ook houden van de ander , de medemens .
Zo ongeveer zie ik dat .
Vriendelijke groet , EBENHAEZER .
Ik leer mezelf zo kennen , dat ik ALLES zie in mijn persoonlijkheid , niet alleen het goede , maar ook het verkeerde , dan ' schrik ' ik van mezelf ( Th. Evang. ) , en kom tot de conclusie dat ik God nodig heb . Nu komt het AL in beweging en vult in mij de leegte met Zijn Geest , waardoor ik één word met Hem ( de Vader - Christus ) . Dan kan ik wél van mezelf houden , want dan is het LICHT in mij , en daardoor ook houden van de ander , de medemens .
Zo ongeveer zie ik dat .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
Lieve EB, die stilte in jezelf is God.God is stilte, leegte. Maar jij vloeit voort uit God. Dus ben jij ook God. Jij bent een manifestatie van God. Jij bent God die zich gemanifesteerd heeft. Zo zie ik het. Vanuit Zuiver Bewustzijn (God) komt alles voort, alles dat waarneembaar is, dus is alles God. En ja, zo ervaar ik het ook. Door in de stilte van jezelf te gaan, krijg je diepe inzichten, kennis van jezelf. Wat jij hebt, dat had ik ook, dat terugdeinzen voor de minder goede kantjes aan jezelf, ze onder ogen zien en ze leren aanvaarden. Van jezelf leren houden om zo van anderen te kunnen houden.
Dat in meditatie gaan voor jou en ook voor mij op die manier werkt, is omdat het zo moet zijn. Anders was het niet zo. Voor sommigen werkt het niet. Sommigen zijn gefrustreerd omdat ze geen vooruitgang boeken, sommigen ervaren gewoon enkel maar een lichte ontspanning, sommigen lukt het gewoonweg niet om in die stilte te gaan. We zijn allemaal zo verschillend, maar in de kern, in essentie zijn we allemaal hetzelfde : goddelijk.
vriendelijke groet
Dat in meditatie gaan voor jou en ook voor mij op die manier werkt, is omdat het zo moet zijn. Anders was het niet zo. Voor sommigen werkt het niet. Sommigen zijn gefrustreerd omdat ze geen vooruitgang boeken, sommigen ervaren gewoon enkel maar een lichte ontspanning, sommigen lukt het gewoonweg niet om in die stilte te gaan. We zijn allemaal zo verschillend, maar in de kern, in essentie zijn we allemaal hetzelfde : goddelijk.
vriendelijke groet
-
Gast
EB, als je zo blijft denken ga je de gnostische evangeliên ( en het N.T. ) nooit begrijpen.ebenhaezer schreef:ANGELICA , je schreef : ook EB. is God . Mooi hoor ! maar zo is het toch werkelijk niet hoor ! Waar ik het wel mee eens ben , al zie ik het misschien iets anders , is : Stilte / leegte in jezelf. Die stilte / leegte is energie .
Zo ongeveer zie ik dat .
-
Henriette 2 - Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51
SO WHAT?!
E.B. wordt daar niets meer of minder door en wat meer is; jij nog minder
meer!
E.B. blijf lekker jezelf hè?
meer!
-
Gast
Wat een moeilijke dag H2 ?Henriette 2 schreef:SO WHAT?!
meer!
-
@angelica
@janx
Het woordje God is ooit gegeven aan de mens, vanuit de sferen voorbij de aarde, om de mens iets te geven waar men een houvast aan had omdat het ontstaan en werking van het leven nog niet te begrijpen was voor de toenmaligen op enkelingen na. Helaas heeft men er in de loop der tijden er een persoon van gemaakt wat het dus absoluut niet is. Die werking is vanuit de bron ontstaan waar alles vanuit is … de Albron dus. Die werking of leven is God. Ik zie het dus precies andersom als dat jij het ziet maar het is wel dat wat alles heeft doen ontstaan, in standhoud en doet voortgaan.
@angelica
@janx
Er is niets wat het niet is angelica, uitgezonderd die vernietigende eigenschappen van de mens deze is geheel van de mens zelve en de mens zal het ook zelf moeten overwinnen en omzetten in liefde.
@angelica
@janx
Wij zijn allen een deeltje van de Albron en ons is het leven gegeven om ons te kunnen ontwikkelen dat is wat ik denk.
@angelica
@janx
Had je het idee dat ik het anders zie?
@angelica
@janx
De mens en al het leven is een manifestatie van de albron dmv van zijn deling en werking, niets is uitgezonderd. En hoe belachelijk velen het ook vinden, de mens is de hoogste manifestatie en zal ook naar het hoogste bewustzijn toe groeien. En het is natuurlijk ook zo dat de huidige mens van de aarde het niet alleen zijn. Er zijn velen voor ons en er komen nog velen na ons op aarde. De aarde is een tussenstation voor de vele leefruimten die nog volgen op onze evolutie weg. Maar niets zal je gegeven worden alles zal je zelf moeten eigen maken en daarom is er nog geen directe massale verbinding met de aarde om de mens daarin niet te verstoren hoe erg we het ook maken. Wij, de mens , kunnen toch niet buiten de grenzen van de levenswetten komen alleen de liefde heeft en geeft voortgang waardoor je meer en meer een ware goddelijke manifestatie wordt.
@angelica
vriendelijke groet.
@janx
Ach … ik zeg het gewoon in de Nederlandse taal ( voor zover het mij lukt) zonder moeilijk namen vanuit de prehistorie of uit het oosten. Ik leef in het hier en nu en wat ik vertel is mijn bezit en probeer vooruit te kijken en te denken en niet aldoor naar het verleden om te kijken die tijd heb ik gehad. Ik moet vooruit en zo een ieder.
vriendelijk groet.
@janx
Het woordje God is ooit gegeven aan de mens, vanuit de sferen voorbij de aarde, om de mens iets te geven waar men een houvast aan had omdat het ontstaan en werking van het leven nog niet te begrijpen was voor de toenmaligen op enkelingen na. Helaas heeft men er in de loop der tijden er een persoon van gemaakt wat het dus absoluut niet is. Die werking is vanuit de bron ontstaan waar alles vanuit is … de Albron dus. Die werking of leven is God. Ik zie het dus precies andersom als dat jij het ziet maar het is wel dat wat alles heeft doen ontstaan, in standhoud en doet voortgaan.
@angelica
@janx
Er is niets wat het niet is angelica, uitgezonderd die vernietigende eigenschappen van de mens deze is geheel van de mens zelve en de mens zal het ook zelf moeten overwinnen en omzetten in liefde.
@angelica
@janx
Wij zijn allen een deeltje van de Albron en ons is het leven gegeven om ons te kunnen ontwikkelen dat is wat ik denk.
@angelica
@janx
Had je het idee dat ik het anders zie?
@angelica
@janx
De mens en al het leven is een manifestatie van de albron dmv van zijn deling en werking, niets is uitgezonderd. En hoe belachelijk velen het ook vinden, de mens is de hoogste manifestatie en zal ook naar het hoogste bewustzijn toe groeien. En het is natuurlijk ook zo dat de huidige mens van de aarde het niet alleen zijn. Er zijn velen voor ons en er komen nog velen na ons op aarde. De aarde is een tussenstation voor de vele leefruimten die nog volgen op onze evolutie weg. Maar niets zal je gegeven worden alles zal je zelf moeten eigen maken en daarom is er nog geen directe massale verbinding met de aarde om de mens daarin niet te verstoren hoe erg we het ook maken. Wij, de mens , kunnen toch niet buiten de grenzen van de levenswetten komen alleen de liefde heeft en geeft voortgang waardoor je meer en meer een ware goddelijke manifestatie wordt.
@angelica
vriendelijke groet.
@janx
Ach … ik zeg het gewoon in de Nederlandse taal ( voor zover het mij lukt) zonder moeilijk namen vanuit de prehistorie of uit het oosten. Ik leef in het hier en nu en wat ik vertel is mijn bezit en probeer vooruit te kijken en te denken en niet aldoor naar het verleden om te kijken die tijd heb ik gehad. Ik moet vooruit en zo een ieder.
vriendelijk groet.