Jezus heeft nooit bestaan
-
Gast
Maar als je hierover een claim maakt, moet je het ook weten te onderbouwen. En als je dat weigerd te doen, kan dit er hard aan toe gaan. Wiens fout ? Degene die hier zomaar wat komt beweren.amjjf schreef:Sorry, maar ik vind dat het er hier soms hard aan toegaat.
Er is niemand, maar dan ook niemand die kan zeggen in volledige waarheid, het zit zo in mekaar, en dit in geen enkel geloof.
Daar gaat het hier niet over. Wel een profetie beweren die er nooit gedaan is.Wie is er al teruggekeerd om te vertellen hoe het "hierna" in werkelijk is ?
Reden te over om die geloofsfanaten op hun plaats te zetten.Er zijn al miljoenen mensen vermoord voor het geloof, dikke boeken over geschreven, en toch...
En dat zie ik hier zelden.Stop er mee om elkaar in de "haren" te vliegen en discussieer op een volwassen manier op religieuze onderwerpen.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Wat Antoon eigenlijk bedoelt is : dat er in het oude testament een hoop profetiën gemaakt werden over de "Messias".
In het NT werden die voorspellingen geënt op de figuur Jezus, en kon men zo al de profetiën doen kloppen.
Ik vraag me af of hij dat begrijpt.
Waarschijnlijk heeft men van een aantal excentrieke kerels die er toentertijd rondliepen, 1 figuur gemaakt om het verhaal te doen kloppen.
Terwijl Talisman schrijft over de rebel die inging tegen de heerschappij van de Romeinen.
En het met de kruisdood moest bekopen: (en hij was niet de enige)
In het NT werden die voorspellingen geënt op de figuur Jezus, en kon men zo al de profetiën doen kloppen.
Ik vraag me af of hij dat begrijpt.
Waarschijnlijk heeft men van een aantal excentrieke kerels die er toentertijd rondliepen, 1 figuur gemaakt om het verhaal te doen kloppen.
Terwijl Talisman schrijft over de rebel die inging tegen de heerschappij van de Romeinen.
En het met de kruisdood moest bekopen: (en hij was niet de enige)
-
jure - Lid geworden op: 27 okt 2004, 11:28
De vraag of Jezus ( zoals bedoeld door Christenen ) al of niet heeft bestaan valt of staat met de echtheid van de verhalen van de allereerste georganiseerde Christenen.
Werden zij vervolgd door de Romeinen ( ? ) omwille van hun Theïstische overtuiging en ging die gepaard met het noemen van Jezus?
Lieten er zich voor pakweg 100 jaar voor onze tijdrekening ook mensen vrijwillig afslachten omwille van hun geloof?
ikzelf heb daar te weinig informatie over. Anderen misschien wel.
Nog een vraagje. Na de kruisiging van die Jezus is men toen steeds onafgebroken blijven groeien, met het Christendom?
Waarom zou Mohammed, die bij joden heeft gewoond, en zich nadien als hoogste profeet manifesteerde toch zo veel krediet hebben gegeven aan ene Jezus. Zelfs wonderen heeft hij hem toegeschreven en het wonderlijk verhaal van de maagdheid van Maria ( Merjam of Marjam )?
Dit zou dus ca. 600 na Jezus overlijden zijn opgeschreven.
Werden zij vervolgd door de Romeinen ( ? ) omwille van hun Theïstische overtuiging en ging die gepaard met het noemen van Jezus?
Lieten er zich voor pakweg 100 jaar voor onze tijdrekening ook mensen vrijwillig afslachten omwille van hun geloof?
ikzelf heb daar te weinig informatie over. Anderen misschien wel.
Nog een vraagje. Na de kruisiging van die Jezus is men toen steeds onafgebroken blijven groeien, met het Christendom?
Waarom zou Mohammed, die bij joden heeft gewoond, en zich nadien als hoogste profeet manifesteerde toch zo veel krediet hebben gegeven aan ene Jezus. Zelfs wonderen heeft hij hem toegeschreven en het wonderlijk verhaal van de maagdheid van Maria ( Merjam of Marjam )?
Dit zou dus ca. 600 na Jezus overlijden zijn opgeschreven.
Ik geef je geen hand. Ik wil je omhelzen.
-
dhr.antoon - Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55
ik hou mij liever bij de realiteit, zoiets kan niet Reini, of het gebeurde of het gebeurde niet. Zoiets kan je niet verzinnen , of kloppend maken met al die honderden voorzeggingen.In het NT werden die voorspellingen geënt op de figuur Jezus, en kon men zo al de profetiën doen kloppen.
Goed Je kunt enkele voorzeggingen eruit halen die inderdaad later geregisseerd kunnen worden Maar de meeste verreweg de meeste daar kan je de hand niet in hebben, dat gaat tegen gezond verstand in.
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Goed Antoon .dhr.antoon schreef:ik hou mij liever bij de realiteit, zoiets kan niet Reini, of het gebeurde of het gebeurde niet. Zoiets kan je niet verzinnen , of kloppend maken met al die honderden voorzeggingen.In het NT werden die voorspellingen geënt op de figuur Jezus, en kon men zo al de profetiën doen kloppen.
Goed Je kunt enkele voorzeggingen eruit halen, die inderdaad later geregisseerd kunnen worden Maar de meeste verreweg de meeste daar kan je de hand niet in hebben, dat gaat tegen gezond verstand in.
Honderden voorzeggingen, dat zijn er inderdaad veel.
U mag me eens enkele voorbeelden geven.
Want ik ben geen bijbelkenner, maar laat ik nu door moeder natuur toch enigszins gezegend zijn met gezond verstand.
Als men jaren op voorhand voorspellingen doet, maar geen expliciete namen vermeldt, kan men dat later toepassen op eender welk persoon, niet ? (bv. Op Napoleon, of Hitler, of de paus...)
Je bekijkt iemands daden en zegt dan: "zie je wel, deze voorspelling werd toendertijd reeds gezegd" .
En neem er vooral akte van dat de bijbel geen geschiedkundig boek is, maar een geloofsboek. Maakt echt een wereld van verschil.
Bijbels worden en werden gemaakt om de mensen te dwingen van te geloven en te gehoorzamen aan het kerkelijk gezag, zeker het NT.
Er werd dan al eens met de pet naar gegooid om alles te doen kloppen.
Kritisch zijn mag.
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
De Grootmeester van de orde der Randdebielen dhr. Anthoon loog er weeral eens op los met de volgende kaskrakers :
ik hou mij liever bij de realiteit......
en als bisnummer
dat gaat tegen gezond verstand in.
Of met andere woorden: wat zijn de gevolgen al je je medicatie niet regelmatig neemt!!
Mvg,
P.Siemons
ik hou mij liever bij de realiteit......
en als bisnummer
dat gaat tegen gezond verstand in.
Of met andere woorden: wat zijn de gevolgen al je je medicatie niet regelmatig neemt!!
Mvg,
P.Siemons
-
dhr.antoon - Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55
Als men jaren op voorhand voorspellingen doet, maar geen expliciete namen vermeldt, kan men dat later toepassen op eender welk persoon, niet ? (bv. Op Napoleon, of Hitler, of de paus...)
Je bekijkt iemands daden en zegt dan: "zie je wel, deze voorspelling werd toendertijd reeds gezegd" .
Dat is zo, maar in de bijbel gaat het niet over een paar losse opmerkingen maar over honderden voorzeggingen.
Natuurlijk kan ik voorbeelden geven, maar ik heb net zo een gezond verstand als jij, ik weet namelijk nu al dat men eromheen draait met nietszeggende ambtenaren taal of zgn, acadenische prietpraat
Deze laatsten winnen ook vaak het debat omdat zij kunnen kronkelen als vissen in de vijver.
Ik/wij houdt mij aan duidelijke richtlijnen, zoals het bewijs dat veel Bijbelboeken voor de komst van Jezus geschreven zijn en ook de profetie vermelden zoals wij dat in de hedendaagse bijbel aantreffen, daar kan je niet omheen zelfs niet met ambtenaren taal.
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Nee talisman, je moet alleen maar bereid zijn onbevooroordeeld naar feitenmateriaal te kijken. Maar kan je dat ? ?talisman schreef:
Ge denk toch zeker niet dat ik wat ga scharrelen in deze religie-site ?
Velen geloven in het bestaan van Jezus. Maar gelooft men ook in zijn opstanding ? Als Jezus werkelijk is opgestaan uit de dood dan is zijn belofte van eeuwig leven geloofwaardig.
Er zijn de mythische verhalen van Osiris, Iris, Tammuz..... , die ook dood gaan en weer levend worden, maar niemand gelooft in die mythen omdat deze goden niet bestaan hebben, laat staan dat ze weer levend worden.
Als de wederopstanding van Jezus een uitvindsel zou zijn van zijn volgelingen dan zou dit het grootste bedrog uit de geschiedenis van de mensheid zijn.
Jezus had duidelijk aan zijn discipelen voorgehouden dat hij uit de doden zou opstaan. Moest hij daar voor in gebreke gebleven dan zou hij als een grote bedrieger aanzien worden.
Men twijfelt regelmatig aan het werkelijke bestaan van Jezus en zijn doodstraf. Enkele buiten bijbelse bronnen verwijzen naar Jezus doodstraf o.a. Lucianis, Flavius Josephus en Tacitus.
Nog sterker is dat GEEN enkel historisch verslag van christenen, Romeinen of Joden het bestaan van Jezus of van zijn kruisiging aanvecht.
Jezus heeft ongeveer 6 uur aan het kruis gehangen en toen hij stierf om drie uur s'middags - precies op het tijdstip dat het paaslam werd geslacht - symbolisch niet ? riep Jezus uit : Het is volbracht !
En zijn volgelingen ? Het leek of Rome en de Joodse leiders hadden gezegevierd ! Maar het was niet het einde. De Jezus-beweging verdween niet van de aardbol maar het christendom is vandaag s'werelds grootste religie geworden, dank zij zijn volgelingen en de meer dan 500 getuigenissen van de wederopstanding beschreven in het N.T. Zonder die getuigenissen GEEN christendom vandaag ! Dat moeten we goed beseffen.
DE LEGE GRAFTOMBE
Het ontbreken van pelgrimstochten naar Jezus graf, het feit dat de vijanden van de christenen het lichaam van Jezus nooit hebben laten zien, vrouwen hadden ontdekt dat het lichaam verdwenen was, dit kan geen verzinsel zijn, omdat de getuigenis van vrouwen in die cultuur geen waarde had... en veel andere argumenten maken het onbetwistbaar dat het lichaam van Jezus uit de graftombe was verdwenen.
De Britse journalist Frank Morison, schrijver van het boek 'Who moved the Stone' vroeg zich af waarom Jezus vijanden de mythe van de lege tombe niet bestreden hebben als het niet waar was. De ontdekking van zijn lichaam zou immers alles in duigen hebben laten vallen. Waarom beschuldigden de Joodse leiders de discipelen van het stelen van zijn lichaam ? ?
Alles in ogenschouw genomen had het christendom moeten uitsterven aan het kruis toen de discipelen vluchtten. Als een stelletje verslagen lafaards..... en twee dagen later zich omvormde tot een gezelschap dat door geen vervolging kon worden gestopt. Zoiets toeschrijven als een armzalig verzinsel slaat nergens op ! aldus schreef J.N.D. Anderson.
Historicus Will Durant merkte op : "Caesar en Jezus stonden tegen over elkaar in de arena en Jezus won !
Waarom won Jezus ? Wat was er gebeurd ?
Lees meer
-
Zondervrees - Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00
Er is ook geen enkel historisch verslag dat het bestaan, de dood en de wederopstanding van Osiris, Iris, Tammuz aanvecht. Dat is toch nog veel sterker!bluevelvet schreef:[…] Nog sterker is dat GEEN enkel historisch verslag van christenen, Romeinen of Joden het bestaan van Jezus of van zijn kruisiging aanvecht. […]
Een cursus formele logica is voor sommigen echt geen overbodige luxe.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Waar is jouw logica zondervrees als het om +/- 300 profetiën gaan die zich in Jezus vervulden en waaruit het christendom ontstaan is, één van de grootste religies nu.Zondervrees schreef:Er is ook geen enkel historisch verslag dat het bestaan, de dood en de wederopstanding van Osiris, Iris, Tammuz aanvecht. Dat is toch nog veel sterker!bluevelvet schreef:[…] Nog sterker is dat GEEN enkel historisch verslag van christenen, Romeinen of Joden het bestaan van Jezus of van zijn kruisiging aanvecht. […]
Boeddha, Confucius, Mohammed...... allen dood, maar volgens het christendom werd Jezus terug levend ! Het enige graf dat leeg is gevonden na zijn dood ! Dat kan je van NIEMAND anders zeggen.
Blijft de vraag waarom Jezus de dood overwon ? Alles leek zich tot hem en zijn discipelen te keren ?
-
Zondervrees - Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00
'Mijn' logica? Die bestaat niet. Maar mijn gezond verstand zegt dat het veel aannemelijker is dat die evangelies zo geschreven zijn dat die profetieën -op papier- vervuld worden.bluevelvet schreef:Waar is jouw logica zondervrees als het om +/- 300 profetiën gaan die zich in Jezus vervulden en waaruit het christendom ontstaan is, één van de grootste religies nu.Zondervrees schreef:Er is ook geen enkel historisch verslag dat het bestaan, de dood en de wederopstanding van Osiris, Iris, Tammuz aanvecht. Dat is toch nog veel sterker!bluevelvet schreef:[…] Nog sterker is dat GEEN enkel historisch verslag van christenen, Romeinen of Joden het bestaan van Jezus of van zijn kruisiging aanvecht. […]
Osiris, Iris, Tammuz, hoeveel had je gehad willen hebben? Zoals je zelf stelt: er is immers geen enkel historisch geschrift die dat tegenspreekt!bluevelvet schreef:Boeddha, Confucius, Mohammed...... allen dood, maar volgens het christendom werd Jezus terug levend ! Het enige graf dat leeg is gevonden na zijn dood ! Dat kan je van NIEMAND anders zeggen.
Die dood overwon niemand. Je vraag is dus overbodig.bluevelvet schreef:Blijft de vraag waarom Jezus de dood overwon ? Alles leek zich tot hem en zijn discipelen te keren ?
Ni Dieu, Ni Maître
-
Er is gewoonweg geen reden om het aan te vechten, het zijn mythes, dan hoeft geen tegenspraak. Dit in tegenstelling van miljarden gelovigen in Jezus en zijn wederopstanding. Daar wordt door sceptici om gemaald ! Maar tegenbewijzen ? Neen die zijn er niet !Zondervrees schreef:Osiris, Iris, Tammuz, hoeveel had je gehad willen hebben? Zoals je zelf stelt: er is immers geen enkel historisch geschrift die dat tegenspreekt!
-
Clausewitz - Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
BV:
Hoeft ook helemaal niet.Er zijn ook geen bewijzen.Er is nog nooit een mens uit de dood opgestaan en dat zal niet veranderen.Dit in tegenstelling van miljarden gelovigen in Jezus en zijn wederopstanding. Daar wordt door sceptici om gemaald ! Maar tegenbewijzen ? Neen die zijn er niet !
Wie bewaakt de bewakers.