OP satijnen vleugels...3
-
sunset - Lid geworden op: 26 mar 2007, 11:42
goede vrijdag 2012
een mensvrije hoogte
is de hemel: gebogen
ruimte voor het niets
een beekje stroomt
beneden op aarde
’t zijn opborrelende
tranen van een op-
gezweepte zee van
verdwaasden
sunset 06-04-2012
Heel fijne goede vrijdag en vrolijke paasdagen alvast.
Lieve groet, sunset
Ik denk niet, ik voel. Want ik prefereer het hart boven het verstand.
-
Norman12 - Lid geworden op: 22 sep 2008, 22:00
.
Jialina's journal
http://jialina.livejournal.com/
Onderaan de eerste bladzijde : vergelijking halfedelgesteenten en kleurige vlinders
Dan op tags klikken , en onderaan die foto's op de 6 plusjes klikken voor de hele verzameling

Jialina's journal
http://jialina.livejournal.com/
Onderaan de eerste bladzijde : vergelijking halfedelgesteenten en kleurige vlinders
Dan op tags klikken , en onderaan die foto's op de 6 plusjes klikken voor de hele verzameling

-
Willow* - Lid geworden op: 03 jul 2008, 04:48
Dag Robbe,
Heerlijk plekje, het doet deugd hier is binnen te wandelen om even te verpozen..
Niet alleen de gedichtjes hebben me bekoord, maar ook prachtige natuurfoto's, ook van andere posters in jouw topic, je hebt zoveel oog voor de eenvoudige schoonheid van de natuur...natuur is inderdaad poëzie...
Groetjes,
Willow
Heerlijk plekje, het doet deugd hier is binnen te wandelen om even te verpozen..
Niet alleen de gedichtjes hebben me bekoord, maar ook prachtige natuurfoto's, ook van andere posters in jouw topic, je hebt zoveel oog voor de eenvoudige schoonheid van de natuur...natuur is inderdaad poëzie...
Groetjes,
Willow

Levensvreugde is de beste cosmetica
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42
Beste Robbe,
Prachtige foto van de meidoorn !
Veel mooie herinneringen die me zin geven
om straks te gaan zoeken in mijn 'schatkaft'
naar iets dat ik jaren geleden erover geschreven
heb...
Hopelijk ga je nog veel mooie lentefoto's van je
sprookjesachtige Vallei van de Zwarte Beek en van
je mooie tuin in je topic plaatsen !?
Lieve lentegroetjes van ons beiden voor jullie beiden
en Piepje.
Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
-
Robol - Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Bedankt voor jullie bezoekje:
Sunset met een gedichtje, Bomi en Norman met vlinders, Willow voor het eerst "van harte welkom !"en Rankje met een meidoornelfje.
Bomi plaatste o.a. het oranjetipje ( toch al gezien in mijn tuin, dit jaar.)
Het is gezeten op zijn geliefde pinksterbloem en die bloeien nu in de Vallei !

In mijn tuin bloeit de magnolia of beverboom, in de volksmond ook wel eens tulpenboom genoemd, maar eigenlijk is dat verkeerd. De echte tulpenboom ziet er heel anders uit!

En dan zag ik nog een huisjesslak in de tuin, geen gewone tuinslak, maar volgens mij een wijngaardslak, ik ben niet zo'n slakkenkenner en nog veel minder een slakkeneter...

Robbe
Sunset met een gedichtje, Bomi en Norman met vlinders, Willow voor het eerst "van harte welkom !"en Rankje met een meidoornelfje.
Bomi plaatste o.a. het oranjetipje ( toch al gezien in mijn tuin, dit jaar.)
Het is gezeten op zijn geliefde pinksterbloem en die bloeien nu in de Vallei !

In mijn tuin bloeit de magnolia of beverboom, in de volksmond ook wel eens tulpenboom genoemd, maar eigenlijk is dat verkeerd. De echte tulpenboom ziet er heel anders uit!

En dan zag ik nog een huisjesslak in de tuin, geen gewone tuinslak, maar volgens mij een wijngaardslak, ik ben niet zo'n slakkenkenner en nog veel minder een slakkeneter...

Robbe
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...
-

De paardenbloem
Straks gaan de zaadjes reizen
aan hun parachutes in de wind...
De paarden vinden de plantjes lekker
vandaar de naam.
Maar ook voor de mensen kan ze nuttig
en smaakvol zijn !
Bloemen, bladeren en wortels bevatten geneeskundige eigenschappen.
Wel geen bloemen gebruiken van bemeste of vervuilde gronden
en ook niet van de berm, waar talrijke auto's hun uitlaatgassen spuien...
Afkooksels van wortels zijn heilzaam bij aandoeningen
van gal, milt, maag en lever.
De blaadjes kunnen aangewend worden als slaatje.
Van de bloemknoppen kan een heerlijke honing gekookt worden....
mvg
Robbe
-
Goed gezien, Neske, de mollen bestoppen de blaadjes met hun opgegraven zand, waardoor de jonge blaadjes bleker en zachter zijn.
ook de konijnen en de cavia's zijn er dol op
het is eerst sinds 1902 dat deze plant officieel de naam "paardenbloem" verkreeg, daarvoor circuleerden meestal de streeknamen, bij ons "pisbloem", wegens haar heilzame werking van de urinewegen.
Robbe
ook de konijnen en de cavia's zijn er dol op
het is eerst sinds 1902 dat deze plant officieel de naam "paardenbloem" verkreeg, daarvoor circuleerden meestal de streeknamen, bij ons "pisbloem", wegens haar heilzame werking van de urinewegen.
Robbe
-

Vandaag werd het toch een beetje warmer en zonniger, vandaar dat ik eventjes naar de beekvallei trok, om er vlinders te ontdekken.
Ik zag er verscheidene oranjetipjes, een klein geaderd witje en een citroenvlinder. Onderweg kwam ik nog een dagpauwoog tegen en in de tuin fladderde een oranjetipje.
De witte dovenetel (foto)
Deze plant netelt niet, net zomin als zijn paarse en gele variant.
De bloem scheidt een honingachtige nectar af, naar het schijnt een lekkernij voor de kinderen. De bladeren van de plant zuiveren het bloed, ze zijn ook bloedstelpend en normaliseren de menstruatie. (Geen ervaring).
Van de plant kan je ook een kruidenthee maken, tegen diarree en nog enkele onwennigheden.
De bladeren van de witte, de paarse en de gele dovenetel kan je bereiden als spinazie.
mvg
Robbe
-

Speenkruid
groeit nu talrijk in de buurt van de beek!
Toen de zeelui die aan scheurbuik leden vroeger aan land kwamen, gingen ze in de prille lente op zoek naar het speenkruid en zijn vitaminerijke blaadjes. Deze ziekte is te wijten aan een tekort aan vitamine C, alhoewel deze vitamine pas in 1915 ontdekt werd.
Het speenkruid groeit op vochtige plaatsen en mint de schaduw.
Wil men van de hartvormige blaadjes een lenteslaatje maken, dan plukt men deze voor de plant in bloei staat, gedurende en na de bloei verzamelt zich protoanemonine in de bladeren, deze bittere, giftige stof veroorzaakt maagirritatie, alsook maag- en darmklachten!
mvg
Robbe