OP satijnen vleugels...3
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42

Beste Robbe,
Het is wel een vlinderverhaal maar het leert ons ook veel
over onszelf. Ik weet niet wie het geschreven heeft maar
vond het prachtig. Ik dacht het eerst bij ons te plaatsen
maar omdat ik je even dag wou komen zeggen en aan het
zoeken was naar een mooie foto van vlinders, dacht ik
ineens, waarom dit niet gebruiken ? Hopelijk vind je het
ook goed ?!
Lieve groetjes van ons beiden en...sweet dreams...
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
woord en zin.....
-
jure - Lid geworden op: 27 okt 2004, 11:28
Ik vermoed dat deze knaap ( deerne ) onze poezen haat. Of...dat ze een nest heeft in de buurt. Zo'n 6 keer per dag komt die van zijn oren maken.
Je, moet naar buiten zo hard.
Maar het ontspant naar hem te kijken en hij is niet meer cameraschuw.
Mvg.
Ik geef je geen hand. Ik wil je omhelzen.
-
Robol - Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Elleke, graag gedaan hoor, wat het opzoeken betreft, ik had de foto even op het forum van natuurpunt Vlaanderen gezet, dat bespaart heel wat tijd!
Rankje, de mooie tekst is hier zeker op zijn plaats, een mooie levensles !
Jure, het is een knaap hoor, geen deerne. Wat het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes betreft (bij merels dan...
)
Het mannetje heeft een zwart verenpak en een gele bek...
Aan de beek bloeien de dagkoekoeksbloem en de avondkoekoeksbloem (blaadjes open zich eerst in late namiddag) op enkele meters van mekaar...
mvg
Robbe

Rankje, de mooie tekst is hier zeker op zijn plaats, een mooie levensles !
Jure, het is een knaap hoor, geen deerne. Wat het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes betreft (bij merels dan...
Het mannetje heeft een zwart verenpak en een gele bek...
Aan de beek bloeien de dagkoekoeksbloem en de avondkoekoeksbloem (blaadjes open zich eerst in late namiddag) op enkele meters van mekaar...
mvg
Robbe

walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...
-

Het sprookje van de koekoeksbloem
"Lang geleden leefde er aan de rand van een wetering, niet ver van de natte weiden, een mooie wijze heks, Silene genaamd. Zij hulde zich graag in prachtige roze en paarse gewaden en was de helpende hand voor zieke mensen uit de wijde omgeving.
In die dagen leefde er ook een trotse tovenaar met een prachtige hermelijnen mantel. Als een echte Don Juan had hij al menige vrouw en kind in tranen achtergelaten. Deze trotse tovenaar kon de stralende ogen van de mooie Silene niet weerstaan en werd op slag verliefd. Hij verliet huis en haard om bij haar te zijn. Silene en de tovenaar hadden alleen maar oog voor elkaar en al snel kwam uit deze liefde een prachtige dochter voort. Het drietal leek volmaakt gelukkig, tot er een nieuwe vrouw in het leven van de tovenaar verscheen en hij Silene achterliet, zoals hij bij al zijn vorige liefdes ook ad gedaan. Zonder de liefde van haar vader kwijnde het kind weg.
In grote wijsheid besloot Silene dat deze tovenaar een ramp was voor zijn nageslacht en nooit meer een kind mocht teleurstellen door zijn onverantwoordelijke gedrag. Ze veranderde hem in een saaie, bruine vogel, die moeizaam door het luchtruim vloog. Iedereen zou weten dat hij die onverantwoordelijke vogel was, die zijn eigen kinderen verliet. En om de schande kompleet te maken moest hij de hele dag als een kind zeuren om koekjes “koek koek, koek koek”, zodat in de verre omgeving iedereen hoorde waar die slechte vader zat. Daarom zijn de mensen hem koekoek gaan noemen.
Maar Silene stak de hand ook in eigen boezem. Ze was zo beschaamd dat ze met al haar wijsheid niet had voorzien dat ze een mislukte vader had verleid. Ze veranderde zichzelf in een plant, met bloemen in de kleuren van haar gewaden, roze en paars.
Op een dag ontdekte de koekoek de betoverde heksenbloem en was zo kwaad over zijn eigen lot als lelijke, domme vogel, dat hij de blaadjes van de roze bloemen kapot maakte. Tot vandaag de dag zijn de gerafelde blaadjes te zien aan de roze bloemen van de echte koekoeksbloem."
Els Baars

Beste vriend,
Bij het (virtueel) zoeken van bloemen zag ik ineens 'het sprookje
van de koekoeksbloem en dacht natuurlijk aan jou, die zojuist die
mooie foto's plaatste.
Nog een fijne zondag en lieve groetjes van Alter en Rankje
Ps.Ik heb nog veel ontdekt over de 'echte', de dag- en de nacht-
koekoeksbloemen. Interessant !
woord en zin.....
woord en zin.....
-
Beste Rankje
Bedankt voor het mooie sprookje !
Als ik nog eens ga wandelen neem ik een koek mee, misschien kan ik de koekoek dan eens van nabij bewonderen, want je hoort hem wel, maar je ziet hem niet.
De plaatselijke wijkagent hier,Suske genaamd, gaat wel eens op zoek naar geheime wietplantages. Hij neemt altijd een vink mee.
Bij vermoedens laat hij de vink los, die dan over de verborgen tuin vliegt.
Als de vink roept: "Suske...wiet". Dan haalt hij zijn huiszoekingsbevel boven.
mvg
Robbe
Bedankt voor het mooie sprookje !
Als ik nog eens ga wandelen neem ik een koek mee, misschien kan ik de koekoek dan eens van nabij bewonderen, want je hoort hem wel, maar je ziet hem niet.
De plaatselijke wijkagent hier,Suske genaamd, gaat wel eens op zoek naar geheime wietplantages. Hij neemt altijd een vink mee.
Bij vermoedens laat hij de vink los, die dan over de verborgen tuin vliegt.
Als de vink roept: "Suske...wiet". Dan haalt hij zijn huiszoekingsbevel boven.
mvg
Robbe
-
Toch enkele hooibeestjes kunnen vastleggen vandaag. Deze kleine vlindertjes vliegen maar heel laag over het weidegras, maar het zijn pareltjes.
Het onderste is een uiltje, een dagactieve nachtvlinder, de naam volgt nog...
mvg
Robbe

Het onderste is een uiltje, een dagactieve nachtvlinder, de naam volgt nog...
mvg
Robbe

-

Ik ben er weer
Heb je dit gelezen of gehoord bij de Vroege vogels op Vara ?
Als je 'vermiljoenkever' typt bij Google, kun je naar de reportage
luisteren.
Ondertussen, een samenvatting :
Zeldzame kever in Nederland aangetroffen !
In een natuurgebied bij Eindhoven is de vermiljoenkever aangetroffen. Dat werd zondag bekendgemaakt in het radioprogramma Vroege Vogels. De kever is zeer zeldzaam in Europa. Volgens NCB Naturalis (Nederlands Centrum voor Biodiversiteit Naturalis) is het insect nooit eerder aangetroffen in Nederland en België.
De vermiljoenkever is 1 tot 1,5 centimeter groot. Een groot deel van het dier is rood. De poten, sprieten en bovenkaken zijn zwart.
Dré Teunissen en Cor Vendrig, twee leden van de Nederlandse Entomologische Vereniging, troffen de dieren in januari aan achter de schors van twee eiken. De larven leven van afbrekend hout achter schors, maar ze voeden zich waarschijnlijk ook met andere houtbewonende insecten. De soort is zeer zeldzaam en mag dus niet gevangen worden.
"De soort heeft de kern van zijn verspreidingsgebied in Hongarije. Van daaruit heeft de vermiljoenkever zich richting het noordwesten verspreid, maar niet verder dan Beieren en Baden-Würtemberg", aldus Dré Teunissen in Vroege Vogels. "Nu treffen we hem dus ineens 700 kilometer verderop aan. Hoe hij hier terechtgekomen is, is ons ook een raadsel."
Wel interessant, nietwaar ?
Vriendelijke groetjes van ons beiden
En Robbe, vergeet niet een koek mee te nemen bij je volgende
'Peace Safari' he ! We hebben goed gelachen met je verhaalte en
groetjes aan Suske
woord en zin.....
woord en zin.....
-
Het is een speciaal keverjaar, denk ik Rankje...
Ook in buurgemeente Oostham duikt er een kever na 40 jaar weer op:
kever Oostham
Onderstaande kevertjes trekken het zich niet aan, zij zijn ook niet echt inlands, het zijn ingevoerde Aziaten !
mvg
Robbe

Ook in buurgemeente Oostham duikt er een kever na 40 jaar weer op:
kever Oostham
Onderstaande kevertjes trekken het zich niet aan, zij zijn ook niet echt inlands, het zijn ingevoerde Aziaten !
mvg
Robbe

-

De kleine vos fladdert al enkele dagen in mijn voortuintje
hij (of zij) houdt van de aromische lavendelbloemen
Onder een mannelijk bruin zandoogje, meestal zitten ze met gesloten vleugels, het vrouwtje heeft een oranje vlek op de binnenvleugels...
mvg
Robbe
-
Gast
Beste Robbe,
Met dank voor de mooie bloemen uit jouw tuin
een foto van de eerste teunisbloem die zich vanavond opende.

vanavond stond ze daar te stralen
als eerste tussen al dat groen
haar boodschap kon ik wel vertalen:
'ik breng aan jou een zomerzoen'
(Weer mooie jachttrofeeën meegebracht!)
mvg elleke
-
De Teunisbloem, heeft die iets te maken met Sint Antonius, Elleke?
Eergisteren was het Sint-Jan en de "Sint-Jansbezen" zijn bijna rijp en het Sint-Janskruid staat in de knop...
Vandaag zag ik weer een jong vogeltje in de tuin. Het bleef stilletjes zitten en ik heb me in het gras gelegd voor een kiekje...Ik denk een heggemusje, maar zeker ben ik niet. Het huppelde wel, maar vliegen zat er niet in...Even later was het wel verdwenen, onder de heg, denk ik.
In de Vallei van de Zwarte Beek heb ik wat vlinders betreft enkel bruine zandoogjes gezien. Ze fladderden bij tientallen over de natte weide...
Op de brandnetels tal van zwarte rupsen...
mvg
Robbe

Eergisteren was het Sint-Jan en de "Sint-Jansbezen" zijn bijna rijp en het Sint-Janskruid staat in de knop...
Vandaag zag ik weer een jong vogeltje in de tuin. Het bleef stilletjes zitten en ik heb me in het gras gelegd voor een kiekje...Ik denk een heggemusje, maar zeker ben ik niet. Het huppelde wel, maar vliegen zat er niet in...Even later was het wel verdwenen, onder de heg, denk ik.
In de Vallei van de Zwarte Beek heb ik wat vlinders betreft enkel bruine zandoogjes gezien. Ze fladderden bij tientallen over de natte weide...
Op de brandnetels tal van zwarte rupsen...
mvg
Robbe

-
Gast
Robbe,
Ik heb het even opgezocht, de teunisbloem heeft inderdaad iets te maken
met Antonius van Padua omdat ze meestal rond zijn naamdag bloeit,
dat is op 13 juni.
Misschien zijn ze dit jaar wat later door het koudere weer,
of omdat het niet de wilde variant maar de gecultiveerde is.
Meestal staan ze wel vroeger in bloei.
Wat een prachtige vlinders zijn er in jouw streek.
En het (waarschijnlijk) heggemusje, een echt fotomodel.
Morgen weer een mooie dag voorspeld, zet je camera maar klaar!
groetjes van
elleke
-
Beste Elleke, toch leuk om weten hoe onze planten aan hun volksnamen kwamen...Vandaag Sint Jan en Sint Paul, zie ik op de Druivelaer.
Ik bezocht de Zwarte beek en dicht bij de oever bloeide het Sint-Janskruid.
Ik geloof wel dat het giftig is, Rankje weze gewaarschuwd!
Norman, geen rupsenplaag...al deze rupsen, als ze niet ten prooi vallen aan de vogels, zouden prachtige dagpauwogen moeten worden. De rupsen van het landkaartje lijken er wel op, maar deze hebben gespleten stekeltjes, ik ben het nog eens gaan nakijken !
Ongeveer een uurtje geleden zat er plots een vogeltje op mijn achterbouw, gelukkig geen ooievaar, maar een jonge rijger !
mvg
Robbe

Ik bezocht de Zwarte beek en dicht bij de oever bloeide het Sint-Janskruid.
Ik geloof wel dat het giftig is, Rankje weze gewaarschuwd!
Norman, geen rupsenplaag...al deze rupsen, als ze niet ten prooi vallen aan de vogels, zouden prachtige dagpauwogen moeten worden. De rupsen van het landkaartje lijken er wel op, maar deze hebben gespleten stekeltjes, ik ben het nog eens gaan nakijken !
Ongeveer een uurtje geleden zat er plots een vogeltje op mijn achterbouw, gelukkig geen ooievaar, maar een jonge rijger !
mvg
Robbe

-
Beste Robbe, bedankt om mij te waarschuwen maar wees
gerust, ik heb nooit de intentie gehad om ervan te eten
Inderdaad is het jakobskruiskruid giftig maar het Sint Janskruid
niet.
Men denkt vaak dat planten enkel gunstige effecten hebben op
de gezondheid, want het zijn "natuurlijke" producten. Men mag echter
niet vergeten dat elke geneeskrachtige plant een werkzame stof bevat
die, net zoals geneesmiddelen, bijwerkingen kan veroorzaken.
De meeste klassieke geneesmiddelen vinden trouwens hun oorsprong
in planten. Het sint-janskruid kan ernstige gevolgen hebben, met name
als het wordt gecombineerd met bepaalde andere geneesmiddelen.
Onze arts (ondertussen een vriend geworden na al die jaren) is allopaat
en homeopaat en ik probeer nooit iets zonder zijn advies.
Ik heb ondertussen een legende gevonden over het Sint Janskruid (bij
Google natuurlijk
Deze legende dateert uit de tijden van de Germanen. Het sintjanskruid bloeit rond 24 juni.
De Germanen vierden op deze datum het 'midzomerzonnewendefeest' met grote vuren.
Na de intrede van het christendom is het feest omgedoopt tot 'sint jansfeest', nog steeds op 24 juni.
Ook is het Germaanse sprookje aangepast aan het nieuwe geloof. Hoe het sint-janskruid aan zijn naam is gekomen leest u in dit sprookje:
"Kijk," zei Maria Magdalena met tranen in haar ogen, staand onder het kruis waaraan Jezus was vastgenageld, "zelfs de bloemen vangen het kostbare bloed van Jezus op in hun knoppen om niets van zijn erfenis verloren te laten gaan."
Ze groef een aantal van deze plantjes op toen zij na de begrafenis van Jezus weer terugging naar haar woonplaats en verzorgde hen goed. "Deze bloemen dragen een druppel van het bloed van Jezus in zich en zullen Zijn zegen met zich dragen en de mensen verlichting geven" sprak Maria Magdalena. De kruiden werden zo goed door haar verzorgd dat ze zich door het talrijke zaad snel vermeerderden en geliefd werden door de mensen.
De duivel zag met lede ogen aan dat het kruidenplantje iedere zomer weer het bloed in zijn knoppen koesterde waarmee het de mensen van talloze klachten genas. Het was geliefd om zijn geneeskrachtige en warmtegevende eigenschappen. In grote razernij sloeg hij met een bos distels gaatjes in de blaadjes om ze zo compleet tot moes te slaan. Kokend van woede schreeuwde de duivel "vernietigen zal ik ze, uitroeien tot het laatste exemplaar!" Johannes sloeg dit alles gade vanuit de hemel en stuurde in razende vaart een engel naar de aarde om het geneeskrachtige kruid voor de ondergang te behoeden. "Blijf van deze planten af! Deze bloemen zijn heilig, want ze dragen het bloed van Jezus in zich. Zij zullen de mensen helpen die warmte nodig hebben voor hun genezing," riep de engel. Deze stortte zich op de duivel en joeg hem weg, slaand met zijn eigen bos distels.
Uit dankbaarheid voor zijn redding heet dit waardevolle kruidenplantje sintjanskruid, genoemd naar zijn beschermheilige.
Volgens de legende zit in iedere bloemknop een druppel bloed. Dat kan je tot de dag van vandaag zien, want als je een bloemknopje van het sint-janskruid fijnknijpt komt er paars-
rood sap uit. De wondjes op de blaadjes die ontstaan zijn door het slaan met de distels door de duivel zijn nooit meer geheeld.
Als u een blaadje tegen het licht houdt ziet u talloze gaatjes. Het sap kunt u nu in de winkel kopen als Sint-jansolie. Het is ook een populair natuurlijk antidepressivum.
Sweet dreams en lieve groetjes van ons beiden
woord en zin.....
woord en zin.....