Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies
Fazal

23 jul 2012, 14:23

Maar nog wijzer zijn degenen die NIET op zoek zijn naar god!
Zij kunnen tenminste van het leven genieten dat hen werd geschonken, namelijk met de enige bedoeling het leven te beleven!
Alleen de gelovigen zelf, zijn op zoek naar god, al beweren sommigen dat zij hem hebben gevonden!?
Ik zoek er niet naar, maar ik vraag mij toch af, waar die zich heeft verstopt! En dan nog, eigenlijk interesseert het mij hoegenaamd niet!
Ik zit hier tenslotte ook in mijn eigen hoekske, maar ik, verstop mij tenminste niet! 8)
Fazal

23 jul 2012, 19:36

Eigenlijk he, zou ik het hen nog veel moeilijker kunnen maken.
Zo zouden ze (misschien) god nog eerder vinden dan mij. :wink:

Paul Siemons

23 jul 2012, 19:46

Reini schreef:Je hebt geen god nodig om goed te doen voor een ander Eb.
Dat is weer zo'n dwaze denkfout van alle religies.
Een goede opvoeding en/of moraalleer zijn voldoende.
En liefst een goed karakter. Dat heb je of heb je niet.
Dat moet toch bij vele "believers" enorme frustraties opwekken om het feit dat zij telkenmale wegwijs moeten worden gemaakt dat ze goed moeten zijn voor hun medemens terwijl "non-believers" dat altijd uit zichzelf kunnen!

Mvg,
P.Siemons

janx

23 jul 2012, 23:05

Paul Siemons schreef: Dat moet toch bij vele "believers" enorme frustraties opwekken om het feit dat zij telkenmale wegwijs moeten worden gemaakt dat ze goed moeten zijn voor hun medemens terwijl "non-believers" dat altijd uit zichzelf kunnen!

Mvg,
P.Siemons
Weet je wat nog krommer is? Te denken dat alle "non-believers" dat altijd uit zichzelf kunnen! Sommigen leren het nooit. Evenzo is het met religie gelovigen, sommigen leren het ook nooit en maken misbruik van zij die het wel proberen. Die statement die je maakt slaat dus nergens op.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Zondervrees

24 jul 2012, 05:46

janx schreef:[…] Weet je wat nog krommer is? Te denken dat alle "non-believers" dat altijd uit zichzelf kunnen! Sommigen leren het nooit.
En wie beweert dat dan? Niemand.
janx schreef:Evenzo is het met religie gelovigen, sommigen leren het ook nooit en maken misbruik van zij die het wel proberen.
M.a.w. Geloof of een god heeft er niets mee te maken.
janx schreef:Die statement die je maakt slaat dus nergens op.
Het statement is perfect geldig. De stroman die jij er van maakt is vals.
Ni Dieu, Ni Maître

ebenhaezer

25 jul 2012, 11:44

Paul Siemons schreef:
Reini schreef:Je hebt geen god nodig om goed te doen voor een ander Eb.
Dat is weer zo'n dwaze denkfout van alle religies.
Een goede opvoeding en/of moraalleer zijn voldoende.
En liefst een goed karakter. Dat heb je of heb je niet.
Dat moet toch bij vele "believers" enorme frustraties opwekken om het feit dat zij telkenmale wegwijs moeten worden gemaakt dat ze goed moeten zijn voor hun medemens terwijl "non-believers" dat altijd uit zichzelf kunnen!

Mvg,
P.Siemons

Zo PAULKE , non - believers kunnen dat altijd uit zichzelf ! Hebben die dat soms op school en van hun ouders niet geleerd ? Of zijn die non - believers wijs geboren ?
Gelovigen hebben dat ook juist op diezelfde manier geleerd , maar sinds ze tot geloof kwamen , hebben ze de beste Leermeester zoals er geen ander is . Hij kon zeggen : Ik ben de weg , de waarheid en het leven !
En REINI , zonder God is men zowiezo verloren , want Hij alleen , de Heer Jezus , overwon de dood en schonk een heerlijke toekomst na dit leven , dan kunnen al de goede werken , zelfs een goed karakter hier op aarde , daar kan niets aan veranderen . Schijn bedriegt zou ik zeggen , of alles is niet zoals het lijkt !
Er is maar één juiste weg in een doolhof , zo ook hier in deze wereld , en die éne weg is Hij , de Schepper van dit heelal ; daarom dat gelovigen zich laten leiden door geloof in Hem ! Dat is mijn overtuiging . Vriendelijke groetjes , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Fazal

25 jul 2012, 18:24

Volgens mij, is er een heel andere, doch énige weg!
Namelijk de weg van het rationeel (kunnen) denken!
Hetgeen blijkbaar absoluut niet aan alle gelovigen is gegeven!

wayti

08 aug 2012, 18:06

Maar nog wijzer zijn degenen die NIET op zoek zijn naar god!
Zij kunnen tenminste van het leven genieten dat hen werd geschonken, namelijk met de enige bedoeling het leven te beleven!
Zoals: Hitler, Stalin, Mussolini, Napoleon, Dutroux... e.v.a..
GOD=LIEFDE voor alles wat leeft.
Fazal

08 aug 2012, 18:44

Ja, ook van mij een prettig verlof toegewenst EB!
En vergeet vooral niet alle kerken en alle kapelltjes te bezoeken.
God zal u daarvoor bijzonder dankbaar wezen ... met een paar aflaten of zo!?
Ik weet natuurlijk niet hoe uw reisgenoten hierover zullen denken.
Ik ben zo eens met zo'n pierewiet op reis geweest. Hij keek nooit om, dus ik was hem gestadig kwijt. Maar goed dat ik hem telkens weer in een of andere dichtsbijzijnde kerk heb teruggevonden, want hij hing, qua vervoer in ieder geval, af van mij. Ik weet dus heel goed waar ik het over heb. Met die vent, ben ik nooit meer op reis geweest, en zal het ook nooit meer doen. Niet alleen zijn autootje leek op een kapel, maar ook van zijn woning, had hij een halve kapel gemaakt. Leuk om (ééns) te zien weliswaar. :D

ebenhaezer

01 okt 2012, 10:11

Ziezo , terug uit vacantie , intens genoten van Gods wondermooie natuur , in al zijn verscheidenheid , zelfs het mooie weer , op een paar dagen na , was heel fantastisch ! Ik moest telkens denken : Heer , hoe groot zijt Gij ! en daar tegenover : hoe klein zijn wij , toch mogen wij genieten van al dat mooie , door de goede en veilige wegen en tunnels die er zijn aangelegd ! Het bracht mij nogmaals dichter bij mijn Schepper en Heer . Het gaf mij ook nieuwe moed om verder te gaan in dit leven en te groeien in 't geloof . Ik dacht : hoe vér kan een gelovige eigenlijk gaan in het groeien van zijn geloof ? Hoe dicht kan een gelovige groeien bij zo'n Heilig , groot en volmaakte God !
Persoonlijk weet ik , dat daar veel hindernissen te overwinnen zijn , maar als je écht wil moet dat kunnen , want voor de Heer is niets onmogelijk , en dat is een mooi doel om naar te streven ! Heel veel liefs aan allen , EB.

Reini

01 okt 2012, 10:29

ebenhaezer schreef: ...Heer , hoe groot zijt Gij ! en daar tegenover : hoe klein zijn wij , toch mogen wij genieten van al dat mooie , door de goede en veilige wegen en tunnels die er zijn aangelegd ! Het bracht mij nogmaals dichter bij mijn Schepper en Heer . EB.
....

Tiens, heeft God die wegen en bruggen en tunnels aangelegd?
Bedankt dan.
Maar blijkbaar heb je je ver gehouden van landen waar mensen worden doodgehongerd door gebrek aan voedsel en water....Zijn schuld als hij die macht heeft !
Oorlogen doen de mensen zichzelf aan, akkoord, maar hier en daar een wondertje om kinderen daaruit te redden zou moeten kunnen, vind je niet?
Dit allemaal in ogenschouw nemend, trok ik reeds lang mijn conclusies....
ER is niks, nada, niente.... dat ons beschermt. We zijn alleen en trekken onze plan.We moeten wel.

ebenhaezer

02 okt 2012, 15:49

Reini schreef:
ebenhaezer schreef: ...Heer , hoe groot zijt Gij ! en daar tegenover : hoe klein zijn wij , toch mogen wij genieten van al dat mooie , door de goede en veilige wegen en tunnels die er zijn aangelegd ! Het bracht mij nogmaals dichter bij mijn Schepper en Heer . EB.
....

Tiens, heeft God die wegen en bruggen en tunnels aangelegd?
Bedankt dan.
Maar blijkbaar heb je je ver gehouden van landen waar mensen worden doodgehongerd door gebrek aan voedsel en water....Zijn schuld als hij die macht heeft !
Oorlogen doen de mensen zichzelf aan, akkoord, maar hier en daar een wondertje om kinderen daaruit te redden zou moeten kunnen, vind je niet?
Dit allemaal in ogenschouw nemend, trok ik reeds lang mijn conclusies....
ER is niks, nada, niente.... dat ons beschermt. We zijn alleen en trekken onze plan.We moeten wel.

Arme Reini , dat jij en je bondgenoten , jullie zo alleen en onbeschermt voelen ! Maar dat MOET welliswaar niet hoor , Gods Liefde is niet verandert , Zijn armen staan nog steeds open om jullie met kracht bij te staan ( 2 Kron.16: 9a ) . Wie wil , neme het water des Levens om niet !
Het ligt alleen aan jou ( jullie ) , dat te weigeren . Als er millioenen gelovigen zijn in de wereld , die met blijdschap aan Zijn kant staan , en steeds weer Zijn hulp en troost ervaren , spreekt dat dan geen boekdelen ?
Dat er ellende is in de wereld , is NIET Gods schuld , maar van de vijanden van God hun Schepper , maar dat vergeet je het liefst , merk ik .
Die mooie wegen en bruggen zijn door mensen gemaakt , die daartoe hersenen kregen , en die ze goed gebruikt hebben , en daar dank ik hen voor ! Veel liefs , EB.

Zondervrees

02 okt 2012, 16:19

ebenhaezer schreef:[...] Arme Reini , dat jij en je bondgenoten , jullie zo alleen en onbeschermt voelen ! [...]
Ik neem maar even aan dat ik mij tot de bondgenoten van Reini mag rekenen...
Reini is helemaal niet 'arm' en van een gelovige hoeft ze ook helemaal geen medelijden of mededogen of zo. Zij voelt zich ook niet alleen of onbeschermd. Integendeel zelfs.
Kijk, jij bent als een kindje, als het zijn lievelingsknuffel moet missen voelt het zich alleen en onbeschermd. Jij hebt een imaginaire knuffel: een god. Net zoals die kleine denk jij dat mensen zonder een knuffel zich alleen voelen en onbeschermd. Dat is niet zo. Wij weten dat die knuffel je alleen maar een gevoel geeft van veiligheid, van geborgenheid. En dat je die knuffel dus niet nodig hebt, zeker niet als het een denkbeeldige knuffel is.
Ni Dieu, Ni Maître

Paul Siemons

02 okt 2012, 17:26

Ebenhaezer schreef: Zijn armen staan nog steeds open om jullie met kracht bij te staan

En hoe "krachtig" dat die is kunnen we hieronder zien:

1 jong kind sterft elke 6 seconden aan ondervoeding
11 kinderen elke minuut ...
600 kinderen elk uur ...
15.000 kinderen elke dag ...
5.6 miljoen kinderen elk jaar ...

Zelfs een beetje water laten geworden om de gewassen te doen groeien, moet voor die "krachtige" toch een makkie zijn denk ik zo, doet hij nog niet eens!

Reini

02 okt 2012, 23:34

Eb tikte overtuigd:

Het ligt alleen aan jou ( jullie ) , dat te weigeren . Als er millioenen gelovigen zijn in de wereld , die met blijdschap aan Zijn kant staan , en steeds weer Zijn hulp en troost ervaren , spreekt dat dan geen boekdelen ?

Ik zie nu duizenden gelovigen , roepend naar hun God; "Allah akbar"!, terwijl de bommen hun vrouwen , kinderen en henzelf in stukken bombarderen.
Het helpt hen geen zier.
Alleen als er vrede is helpt die god blijkbaar, terwijl het dan helemaal niet nodig is. Van zo'n god heb ik rap mijn buik vol.
Maar je moet er eens over durven nadenken: het is je eigen brein dat je troost biedt door aan die knuffelbeer te denken.....
Mensen als Cappa, ZV, Socrates, Claus, die bieden mij troost door de wetenschap dat er nog mensen zijn met gezond verstand.