Verhalen uit de wereld
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Klimaatverandering in Peru
In Peru komt er steeds minder smeltwater van de gletsjers van de Cordillera Blanca, de hoogste tropische bergketen ter wereld. Volgens een nieuw onderzoek gebeurt dit twintig jaar vroeger dan verwacht. Het water voorziet een belangrijk deel van het noorden van het land van water.
Geen weg terug
In het droge seizoen is er tot 30 procent minder water. De daling is permanent. Er is geen weg terug.
De Andesgletsjers verloren de laatste 30 jaar tot 50 procent van hun ijs en wordt toegeschreven aan de stijgende temperaturen door klimaatwijziging.
Peru is één van de landen waar de klimaatverandering zichtbaar en aan de lijve voelbaar is.
Een enorme biodiversiteit, een bevolking die voor haar inkomen sterk afhankelijk is van de natuur én wijdverspreide armoede. Dat zijn de belangrijkste factoren die Peru bijzonder kwetsbaar maken voor klimaatverandering.
In de Andesregio zijn ongeveer tien miljoen mensen direct afhankelijk van water van gletsjers. In veel valleien van de tropische en subtropische Andes is het smeltwater van de gletsjers in de lente en zomer van vitaal belang voor de landbouw, de veeteelt en de menselijke consumptie.
Daarnaast zijn veel steden, zoals Lima, afhankelijk van voedsel dat geproduceerd wordt in gebieden die geïrrigeerd worden met smeltwater van gletsjers. Peru telt zo'n vijfhonderd gletsjers.
Minstens tweehonderd miljoen mensen lopen het risico zonder water te komen zitten, omdat ze afhankelijk zijn van smeltende gletsjers. Dat hebben experts bepaald op het Wereldwatercongres in Brazilië.
Terwijl de wereldwijde temperatuur gemiddeld met 0,6 graden steeg in de afgelopen honderd jaar, steeg de temperatuur van gletsjers met 1,5 graden in slechts twintig jaar.
Woestijn
Het meest smeltwater van de bergketen gaat naar het stroomgebied van de Santarivier. Van de negen zones van het stroomgebied zijn zeven al over hun hoogtepunt heen en vertonen ze een dalende watertoevoer in het droge seizoen.
De Andes in het noorden (van Peru) staat dicht bij het punt een woestijn te worden, zegt Baraer, glacioloog.
Uitzonderlijke mix aan ecosystemen
Op een relatief kleine oppervlakte vind je in Peru een enorme veelvuldigheid aan ecosystemen. De smalle kuststrook is erg droog. Ze beschikt over slechts 5% van de watervoorraad, terwijl er twee derde van de totale bevolking leeft. Lima alleen telt meer dan 10 miljoen inwoners! Daarnaast ligt het Andesgebergte, met op de toppen de 'eeuwige' sneeuw, een enorme bron van zoet water. Oostelijk daarvan strekt zich het Amazonewoud uit, dat bekend staat voor zijn enorme biodiversiteit. Al deze ecosystemen zijn op een complexe manier met elkaar verbonden en ze zijn erg gevoelig voor klimaatverandering.
Meer ziektes
In Peru heeft de klimaatverandering nu al veel sociale, economische en culturele gevolgen. Vooral de bevolking die leeft van de landbouw in kwetsbare gebieden van het Andesgebergte of in het Amazonewoud voelt die gevolgen. Door zware regenval in sommige regio's, droogtes in andere en extreme temperatuursverschillen gaat de productiviteit van de landbouw achteruit en zijn boeren gedwongen naar de stad te trekken.
Ook voor de volksgezondheid zijn de gevolgen merkbaar. Meer dan vroeger lijden kinderen aan longaandoeningen terwijl ook tropische ziektes, zoals malaria en dengue, oprukken waar het voordien te koud was.
Ook culturele tradities verdwijnen. Zo trekken al sinds het Inca-tijdperk elk jaar in juni de 'Ukukos' (mythische personages uit de Andes) naar de top van de Ausangate, op meer dan 6.000 meter hoogte. Ze brengen ijs van de berg mee naar hun dorp om de landbouwgronden te zegenen voor een goede oogst en de Apus (berggoden) te danken. Enkele jaren geleden was het echter onmogelijk dit ritueel verder te zetten. Er was zo weinig sneeuw op de Ausangate dat de 'Ukukos' beslisten om niets weg te nemen, uit respect voor de Apus.
Door al deze veranderingen gaat de productiviteit van de landbouw erop achteruit: gebrek of net teveel aan regen op het goede moment om te zaaien, nieuwe plagen die de oogst aantasten, sterfte onder de veestapel door de barre koude of verzengende droogte. En zoals het dikwijls gaat: de meest arme sectoren van de Peruaanse samenleving zijn meteen ook de meest kwetsbare. Het is vooral de op landbouw aangewezen bevolking in meer afgelegen gebieden van het Andesgebergte of het Amazonewoud, die de meeste schade ondervindt van de klimaatopwarming.
gustilpe

Yna,
net gezien dat je er ondertussen was met een mooi hondje
zeer bedankt!
In Peru komt er steeds minder smeltwater van de gletsjers van de Cordillera Blanca, de hoogste tropische bergketen ter wereld. Volgens een nieuw onderzoek gebeurt dit twintig jaar vroeger dan verwacht. Het water voorziet een belangrijk deel van het noorden van het land van water.
Geen weg terug
In het droge seizoen is er tot 30 procent minder water. De daling is permanent. Er is geen weg terug.
De Andesgletsjers verloren de laatste 30 jaar tot 50 procent van hun ijs en wordt toegeschreven aan de stijgende temperaturen door klimaatwijziging.
Peru is één van de landen waar de klimaatverandering zichtbaar en aan de lijve voelbaar is.
Een enorme biodiversiteit, een bevolking die voor haar inkomen sterk afhankelijk is van de natuur én wijdverspreide armoede. Dat zijn de belangrijkste factoren die Peru bijzonder kwetsbaar maken voor klimaatverandering.
In de Andesregio zijn ongeveer tien miljoen mensen direct afhankelijk van water van gletsjers. In veel valleien van de tropische en subtropische Andes is het smeltwater van de gletsjers in de lente en zomer van vitaal belang voor de landbouw, de veeteelt en de menselijke consumptie.
Daarnaast zijn veel steden, zoals Lima, afhankelijk van voedsel dat geproduceerd wordt in gebieden die geïrrigeerd worden met smeltwater van gletsjers. Peru telt zo'n vijfhonderd gletsjers.
Minstens tweehonderd miljoen mensen lopen het risico zonder water te komen zitten, omdat ze afhankelijk zijn van smeltende gletsjers. Dat hebben experts bepaald op het Wereldwatercongres in Brazilië.
Terwijl de wereldwijde temperatuur gemiddeld met 0,6 graden steeg in de afgelopen honderd jaar, steeg de temperatuur van gletsjers met 1,5 graden in slechts twintig jaar.
Woestijn
Het meest smeltwater van de bergketen gaat naar het stroomgebied van de Santarivier. Van de negen zones van het stroomgebied zijn zeven al over hun hoogtepunt heen en vertonen ze een dalende watertoevoer in het droge seizoen.
De Andes in het noorden (van Peru) staat dicht bij het punt een woestijn te worden, zegt Baraer, glacioloog.
Uitzonderlijke mix aan ecosystemen
Op een relatief kleine oppervlakte vind je in Peru een enorme veelvuldigheid aan ecosystemen. De smalle kuststrook is erg droog. Ze beschikt over slechts 5% van de watervoorraad, terwijl er twee derde van de totale bevolking leeft. Lima alleen telt meer dan 10 miljoen inwoners! Daarnaast ligt het Andesgebergte, met op de toppen de 'eeuwige' sneeuw, een enorme bron van zoet water. Oostelijk daarvan strekt zich het Amazonewoud uit, dat bekend staat voor zijn enorme biodiversiteit. Al deze ecosystemen zijn op een complexe manier met elkaar verbonden en ze zijn erg gevoelig voor klimaatverandering.
Meer ziektes
In Peru heeft de klimaatverandering nu al veel sociale, economische en culturele gevolgen. Vooral de bevolking die leeft van de landbouw in kwetsbare gebieden van het Andesgebergte of in het Amazonewoud voelt die gevolgen. Door zware regenval in sommige regio's, droogtes in andere en extreme temperatuursverschillen gaat de productiviteit van de landbouw achteruit en zijn boeren gedwongen naar de stad te trekken.
Ook voor de volksgezondheid zijn de gevolgen merkbaar. Meer dan vroeger lijden kinderen aan longaandoeningen terwijl ook tropische ziektes, zoals malaria en dengue, oprukken waar het voordien te koud was.
Ook culturele tradities verdwijnen. Zo trekken al sinds het Inca-tijdperk elk jaar in juni de 'Ukukos' (mythische personages uit de Andes) naar de top van de Ausangate, op meer dan 6.000 meter hoogte. Ze brengen ijs van de berg mee naar hun dorp om de landbouwgronden te zegenen voor een goede oogst en de Apus (berggoden) te danken. Enkele jaren geleden was het echter onmogelijk dit ritueel verder te zetten. Er was zo weinig sneeuw op de Ausangate dat de 'Ukukos' beslisten om niets weg te nemen, uit respect voor de Apus.
Door al deze veranderingen gaat de productiviteit van de landbouw erop achteruit: gebrek of net teveel aan regen op het goede moment om te zaaien, nieuwe plagen die de oogst aantasten, sterfte onder de veestapel door de barre koude of verzengende droogte. En zoals het dikwijls gaat: de meest arme sectoren van de Peruaanse samenleving zijn meteen ook de meest kwetsbare. Het is vooral de op landbouw aangewezen bevolking in meer afgelegen gebieden van het Andesgebergte of het Amazonewoud, die de meeste schade ondervindt van de klimaatopwarming.
gustilpe

Yna,
net gezien dat je er ondertussen was met een mooi hondje
zeer bedankt!
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
-
-
Gustilpe,
Een fijne dag gewenst en ook al de volgende, ik lees
hier en daar geregeld en weet dat je regelmatig voor de
kleintjes zorgt. Dat brengt leven maar ook drukte he.
Een gedeelte van je schrijven over Peru heb ik gelezen,
tja die klimaatverandering is over de ganse wereld voelbaar.
Zoals gewoonlijk zijn het de armeren die er het meest onder
lijden en zeker als je afhankelijk bent van landbouw.
Ik weet hoe moeilijk de fruitteelt het heeft in Sint Truiden.
Minder plukkers krijgen een kans enz.
We weten niet hoe goed we het hebben.
Liefs,
bomi.

-
Gustilpe,
Een fijne dag gewenst en ook al de volgende, ik lees
hier en daar geregeld en weet dat je regelmatig voor de
kleintjes zorgt. Dat brengt leven maar ook drukte he.
Een gedeelte van je schrijven over Peru heb ik gelezen,
tja die klimaatverandering is over de ganse wereld voelbaar.
Zoals gewoonlijk zijn het de armeren die er het meest onder
lijden en zeker als je afhankelijk bent van landbouw.
Ik weet hoe moeilijk de fruitteelt het heeft in Sint Truiden.
Minder plukkers krijgen een kans enz.
We weten niet hoe goed we het hebben.
Liefs,
bomi.

Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-
Assa - Lid geworden op: 30 okt 2007, 15:29
Gustilpe,een gezellig weekend wens ik jou,geniet van het zonnetje.
jou verhaal gelezen over de "Klimaatverandering in Peru" het is erg zeker met de droogte voor de landbouw,hopelijk komt er ooit verbetering.

Groetjes.. assa
jou verhaal gelezen over de "Klimaatverandering in Peru" het is erg zeker met de droogte voor de landbouw,hopelijk komt er ooit verbetering.

Groetjes.. assa
Groetjes van assa
-
elisa20 - Lid geworden op: 01 nov 2008, 18:10
gustilpe,
een fijne wandeling gemaakt..
en graag gelezen:
'het misverstand' .. hoe kindjes denken...
een leuk verhaaltje !
''zingen voor het klimaat' ...
mentaliteit zou moeten veranderen
en de regeringen moeten ingrijpen .. als dat zou lukken !
'klimaat in Peru' ! ... een drama... helaas ,
de armen lijden het meest , wanneer een ommekeer ?
Je hebt deze mistoestanden duidelijk beschreven,
Beseffen wij hoe goed wij het hebben?
Maar de wereld is veel groter dan .. ons landje !
Dank en groetjes,
elisa
een fijne wandeling gemaakt..
en graag gelezen:
'het misverstand' .. hoe kindjes denken...
een leuk verhaaltje !
''zingen voor het klimaat' ...
mentaliteit zou moeten veranderen
en de regeringen moeten ingrijpen .. als dat zou lukken !
'klimaat in Peru' ! ... een drama... helaas ,
de armen lijden het meest , wanneer een ommekeer ?
Je hebt deze mistoestanden duidelijk beschreven,
Beseffen wij hoe goed wij het hebben?
Maar de wereld is veel groter dan .. ons landje !
Dank en groetjes,
elisa
-
bo'ke - Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:47
een goeie morgen Gustilpe,
die gedreven door het leven stapt
'Klimaatverandering in Peru'
met aandacht gelezen .....
een lieve groet
bo'ke
die gedreven door het leven stapt
'Klimaatverandering in Peru'
met aandacht gelezen .....
een lieve groet
bo'ke
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42
Lieve Gustilpe,
Bedankt voor je lieve bezoeken en ook voor
al het interessants en moois dat je schrijft in
je prachtig stekje !
Warme herfstgroetjes van ons beiden en liefs
van Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Neske, Bomi, Assa, elisa, bo'ke, yna, Rankje, Norman,
een welgemeende lieve dankjewel voor al wat ik mocht lezen en bekijken,
fijn dat jullie er waren.
Momenteel heb ik het heel druk door de verkiezingen, kindjes, e.a.
Deze week is het de week van de FairTrade, daar wij al jaren werken om van onze gemeente een Fairtrade gemeente te maken en we er uiteindelijk in geslaagd zijn kan ik niet anders dan hier toch een rijmke neer te pennen.
Na de verkiezingen met een beetje meer tijd breng ik iedereen een bezoekje
Week van de FairTrade
Een kans op duurzame ontwikkeling
deze week geeft mij weer een tinteling
voor elk product een eerlijke prijs
rechtvaardiging voor drank en spijs .
Het kwetsbare Zuiden respecteren
een meerprijs voor producten accepteren
het loopt niet van een leien dakje
met minder geld in het eigen zakje.
Op ecologisch vlak staat veel op het spel
in mijn binnenste klinkt weer het appél
het Zuiden is slachtoffer van klimaatverandering
en het gevoeligst voor milieuaantasting.
Mijn hart gaat uit naar de Peruaanse boeren
in de Andes vergt het werkelijk krachttoeren
van een lapje grond moeten ze overleven
en een eerlijke prijs dat is hun streven.
Op Rock Ternat eerlijke koffie en chocolade
op de boterhammen choco en marmelade
komend weekend het doel van onze stuurgroep
iedereen gratis proeven als warme oproep.
gustilpe

een welgemeende lieve dankjewel voor al wat ik mocht lezen en bekijken,
fijn dat jullie er waren.
Momenteel heb ik het heel druk door de verkiezingen, kindjes, e.a.
Deze week is het de week van de FairTrade, daar wij al jaren werken om van onze gemeente een Fairtrade gemeente te maken en we er uiteindelijk in geslaagd zijn kan ik niet anders dan hier toch een rijmke neer te pennen.
Na de verkiezingen met een beetje meer tijd breng ik iedereen een bezoekje
Week van de FairTrade
Een kans op duurzame ontwikkeling
deze week geeft mij weer een tinteling
voor elk product een eerlijke prijs
rechtvaardiging voor drank en spijs .
Het kwetsbare Zuiden respecteren
een meerprijs voor producten accepteren
het loopt niet van een leien dakje
met minder geld in het eigen zakje.
Op ecologisch vlak staat veel op het spel
in mijn binnenste klinkt weer het appél
het Zuiden is slachtoffer van klimaatverandering
en het gevoeligst voor milieuaantasting.
Mijn hart gaat uit naar de Peruaanse boeren
in de Andes vergt het werkelijk krachttoeren
van een lapje grond moeten ze overleven
en een eerlijke prijs dat is hun streven.
Op Rock Ternat eerlijke koffie en chocolade
op de boterhammen choco en marmelade
komend weekend het doel van onze stuurgroep
iedereen gratis proeven als warme oproep.
gustilpe

vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
Gast
gustilpe,
Het gaat er niet altijd eerlijk aan toe in de wereld!
Mensen worden uitgebuit en gediscrimineerd.
Dat kan mij ook boos maken.
Onze gemeente is sinds 2006 een fair-trade gemeente.
Als iedereen zijn steentje bijdraagt, kan elk gebaar, hoe klein ook,
anderen gelukkig maken.
Ik vind jouw onderschrift ook zo mooi
'Vriendschap is het kostbaarste geschenk'
want dat is iets wat niet te koop is, faire prijs of niet.
Veel succes!
groetjes van,
elleke