Menselijke waarde

hier is plaats voor alle wereldreligies

Henriette 2

30 okt 2012, 20:36

talisman schreef:
Alle, voor af te sluiten, heb je nog één van je unieke Haiku 's ? :lol:
Lieverd, volgens mij verwar je mij met iemand anders. :D

talisman

30 okt 2012, 20:49

Henriette 2 schreef:
talisman schreef:
Alle, voor af te sluiten, heb je nog één van je unieke Haiku 's ? :lol:
Lieverd, volgens mij verwar je mij met iemand anders. :D
Nee hoor.

Vesselin

31 okt 2012, 09:05

talisman schreef: Reini, je moet eens letten op hoeveel topics hier gaan over dood, leven na de dood, reïncarnatie, levensvormen na de dood enz. Een bezoeker ziet zo dat dit een topic is van senioren. Ik zie hier weinig topics over zelfontdekking en zelfrealisatie, iets betekenen voor de maatschappij en wat dit zou kunnen zijn of toe bijdragen. De titels alleen al zijn depri.
Hahaha!... Waar het hart van vol is loopt de mond van over!
Het is ook het enige wat kopij oplevert.
Het is de gemakkelijkste weg om aan 'discussie' te doen:
"Laat die onnozelaars van gelovigen hun nek uitsteken om hun onzin wereldkundig te maken! Wij, rationele sciëntisten zullen hun gezever aan de kaak stellen."
Het is, al bij al, nogal getuigend van een puberaal hooligansme en vervult me min of meer met walging.
Voor mij is sciëntisme - de overtuiging dat het materialisme, met zijn reductionisme als onderzoeksmethode, de totale menselijke situatie kan beschrijven - een ersatz-religie.
Het is eenvoudigweg onwaar dat het materialisme alle antwoorden heeft.
"Bewijs dat eens!" werpt men me dan voor de voeten - alsof je dat even tussen de soep en de patatten uit je neus zou kunnen peuteren.
"Zoek het zelf maar uit!" antwoord ik tegenwoordig.
Er is een uitgebreide literatuur over de beperkingen van de wetenschappelijke onderzoeksmethoden.
De interessantste boeken zijn die, geschreven door vooraanstaande theoretische fysici, die niet meer moeten vrezen voor hun carrière en daarom openhartig kunnen zijn.
Lees bvb eens "Doubt and Certainty" van Tony Rothman en George Sudarshan en ge zult nogal oogskes open trekken!
Maar dat ge dat niet gaat doen is één van de absolute zekerheden in dit universum. :lol: :lol: :lol:

En wat met de hoofdonderwerpen 'Filosofie', 'Psychologie'?
Die staan als lege dozen te blinken... dozen die nooit gevuld gaan worden omdat het nu eenmaal aartsmoeilijk is om daar over te debatteren. Ik waag er me ook niet aan... het staat daar voor de schone schijn.

Inderdaad... de berichten hier volgen de weg van de minste weerstand.

talisman

31 okt 2012, 09:30

Vesselin schreef: Hahaha!... Waar het hart van vol is loopt de mond van over!
Het is ook het enige wat kopij oplevert.
Het is de gemakkelijkste weg om aan 'discussie' te doen:
"Laat die onnozelaars van gelovigen hun nek uitsteken om hun onzin wereldkundig te maken! Wij, rationele sciëntisten zullen hun gezever aan de kaak stellen."
Het is, al bij al, nogal getuigend van een puberaal hooligansme en vervult me min of meer met walging.
Voor mij is sciëntisme - de overtuiging dat het materialisme, met zijn reductionisme als onderzoeksmethode, de totale menselijke situatie kan beschrijven - een ersatz-religie.
Het is eenvoudigweg onwaar dat het materialisme alle antwoorden heeft.
"Bewijs dat eens!" werpt men me dan voor de voeten - alsof je dat even tussen de soep en de patatten uit je neus zou kunnen peuteren.
"Zoek het zelf maar uit!" antwoord ik tegenwoordig.
Er is een uitgebreide literatuur over de beperkingen van de wetenschappelijke onderzoeksmethoden.
De interessantste boeken zijn die, geschreven door vooraanstaande theoretische fysici, die niet meer moeten vrezen voor hun carrière en daarom openhartig kunnen zijn.
Lees bvb eens "Doubt and Certainty" van Tony Rothman en George Sudarshan en ge zult nogal oogskes open trekken!
Maar dat ge dat niet gaat doen is één van de absolute zekerheden in dit universum. :lol: :lol: :lol:

En wat met de hoofdonderwerpen 'Filosofie', 'Psychologie'?
Die staan als lege dozen te blinken... dozen die nooit gevuld gaan worden omdat het nu eenmaal aartsmoeilijk is om daar over te debatteren. Ik waag er me ook niet aan... het staat daar voor de schone schijn.

Inderdaad... de berichten hier volgen de weg van de minste weerstand.
Zo, je hebt je hart eens kunnen luchten ( alhoewel mijn post deze keer niks met religie te maken had ) kun je opnieuw uw aandacht richten op dood, hiernamaals of reïncarnatie. :lol:

bluevelvet

31 okt 2012, 10:02

talisman schreef:
bluevelvet schreef: geen Drievuldigheid in de Schriften waar te nemen. [/color]
Wat een scherpe opmerkingsgeest zeg ! :lol:
( heb ik dat ooit beweerd m'n kind ? )
De Arianen waren die mening toegedaan, ze werden uitgeroeid !

Henriette 2

31 okt 2012, 10:16

talisman schreef:
Zo, je hebt je hart eens kunnen luchten ( alhoewel mijn post deze keer niks met religie te maken had ) kun je opnieuw uw aandacht richten op dood, hiernamaals of reïncarnatie. :lol:
Onderwijl kun jij de jouwe richten op... DE BIJBEL.. :lol:

Ik ken geen Haikus maar wel 'n goeie mop over de 11 demonen die God vreselijk haatten.
Maar die is te lang om haiku te zijn. :?

Zou wel van toepassing zijn op jou. :D

talisman

31 okt 2012, 10:27

bluevelvet schreef:
talisman schreef:
bluevelvet schreef: geen Drievuldigheid in de Schriften waar te nemen. [/color]
Wat een scherpe opmerkingsgeest zeg ! :lol:
( heb ik dat ooit beweerd m'n kind ? )
De Arianen waren die mening toegedaan, ze werden uitgeroeid !
:lol: Net andersom m'n simpele ziel. En uitgeroeid zou ik niet durven beweren. Uitgeweken is juister.

ebenhaezer

31 okt 2012, 11:06

VESSELIN , je zei ergens : ik begrijp de mensen die in een andere vorm van overleven van het individu geloven . Ook al geloven ze misschien in onzin .
Inderdaad ' MISSCHIEN ' ! Voor mij is mijn geloof absoluut geen onzin , maar een werkelijke zekerheid , waar ik mij al 80 jaar over verheug . Er zijn in mijn leven ook veel diepe dalen geweest , maar juist door mijn geloof , kwam ik overal goed doorheen !
ONZIN ? Ik geloof eerder dat alle wijsheden die ' geloof in God ' naar de prullemand verwijzen , onzinnig zijn ! Ik zag op het prentje dat daar nog van uitgegaan wordt , dat apen naar mensen geëvolueerd zijn , dàt is pas onzin en is allang achterhaald , daar men nog steeds niet de tussenvormen ontdekt heeft in opgegraven sceletten ; over onzin gesproken !
Maar ik ben blij Vesselin , dat je ook mij begrijpen kunt . Veel liefs , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Zondervrees

31 okt 2012, 11:21

Dat ebenhaezer het geloof nodig heeft zoals een kind een warm dekentje nodig heeft kan ik begrijpen. Net zoals ik kan begrijpen dat Vesselin dat zelfde dekentje soms mist en en de wereld als kil en koud ervaart.
Maar tegelijkertijd toont ebenhaezer de gevaren van dat dekentje: het geeft wat denkbeeldige warmte maar het schermt je ook compleet af van de realiteit.
En dan krijg je wantoestanden als het afwijzen van de evolutietheorie en het promoten van allerlei creationistische leugens. En daar valt volgens mij geen begrip voor op te brengen.
Ni Dieu, Ni Maître

Reini

31 okt 2012, 11:40

Prachtige vergelijking ZV !
En 't is daarom dat men hier schrijft om erover te discussiëren.
Het historische vergelijken met het ingebeelde.
En niet : Laat die onnozelaars van gelovigen hun nek uitsteken om hun onzin wereldkundig te maken! Wij, rationele sciëntisten zullen hun gezever aan de kaak stellen." .
Zoals Vesselin venijnig opmerkte.
Zo voel ik dat helemaal niet aan, alhoewel het bij sommigen soms de spuigaten uitloopt: een machientje dat ons met de doden laat praten bv.
Een realist (geen sciëntist :twisted:) vindt dat een brug te ver.

Zondervrees

31 okt 2012, 12:03

Afbeelding
Lucy van Pelt: "Dekentjes zijn het opium van de hopeloos onvolwassenen!"
Linus van Pelt: "Schelden! Altijd maar schelden!"
Ni Dieu, Ni Maître

Reini

31 okt 2012, 13:41

Hm, hm... ZV; daar haal jij dus je wijsheid vandaan. :)
Maar 't is waar: de wijsheid komt uit een kindermond.
Ze hebben nog niet leren rond de pot draaien....

Henriette 2

31 okt 2012, 13:42

Henriette 2 schreef:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap.
Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination.

For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature."

Alan Watts.

Zondervrees

31 okt 2012, 14:17

Respect voor de natuur heeft niets met mystiek te maken, alles met ratio: als er geen natuur meer is, dan is de mens er ook niet meer.
Het is natuurlijk prima als iemand zich om met uitsterving bedreigde soorten bekommert omdat de ogen van die panda toch zo mooi zijn. Maar die liefde zou wel eens van korte duur kunnen zijn. Een panda is immers een uiterst nukkig en helemaal geen lief dier. En gemakshalve wordt door de mystici nooit nagedacht over die minder mooie kantjes van de natuur.
Ratio is als basis voor een houding oneindig veel stabieler dan een 'gevoel van eenheid'.
Ni Dieu, Ni Maître

Vesselin

31 okt 2012, 16:05

talisman schreef:Zo, je hebt je hart eens kunnen luchten ( alhoewel mijn post deze keer niks met religie te maken had ) kun je opnieuw uw aandacht richten op dood, hiernamaals of reïncarnatie.
"Es geht alles vorüber, es geht alles vorbei!
Hij scheet in september en stonk nog in mei!"