Menselijke waarde

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman

01 nov 2012, 18:01

bluevelvet schreef:talisman, Zoals je al zelf je bron aangaf nl. WIKI. Die gebruik ik maar terloops om snel iets op te zoeken. Maar om serieus tegen een onderwerp aan te gaan lijken die niet voldoende. Iedereen kan er zomaar aan af- en aan toevoegen of bewerken zoals men dat pleegt te zeggen. Maar ga je gang hoor, misschien vindt je wel een discussiepartner die er verstand van heeft 8)
Ik zal met plezier komen lezen wat je ervan terecht brengt :P
Dus buiten wat je van Wiki kan plukken heb je verder niks. Waar haal je dan vandaan dat het Arianisme was uitgeroeid ? Heb ik je niet gecorrigeerd dat enkel het Arianisme in het Oost-Romeinse Rijk was uitgeroeid en deze aanhang de benen had genomen? En als je wat verder gaat doorklikken zal je zien dat er zelfs nog keizers waren die het Arianisme aanhingen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Arianisme
Heb ik ook niet laten weten dat er nog meer zulke sektes buiten de Arianen de benen hadden genomen ? Ge begrijpt dan toch dat ik jou hier niet ga bijscholen. Daarvoor moet je voor te beginnen wel een andere toon tegen me gebruiken hoor. Doe het voor mijn part het maar verder met De Wachttoren, maar laat toch dat gebazel.

Zondervrees

01 nov 2012, 19:57

Henriette 2 schreef:
Zondervrees schreef: En gemakshalve wordt door de mystici nooit nagedacht over die minder mooie kantjes van de natuur.
Ratio is als basis voor een houding oneindig veel stabieler dan een 'gevoel van eenheid'.
Wat 'n onzin! […] Maar het zit bij JOU.
Type voorbeeld van een puur gevoelsmatige reactie. Geen ratio. Valt dus niet mee te praten wegens geen argumenten.
Ni Dieu, Ni Maître

bluevelvet

01 nov 2012, 20:22

Allé, allé talisman, de pagina had ik al geconsulteerd, ik schreef het toch : Wiki, en er was sprake van uitroeing. Wil je dieper gaan open dan een topic over dit onderwerp.

talisman

01 nov 2012, 22:37

bluevelvet schreef:Allé, allé talisman, de pagina had ik al geconsulteerd, ik schreef het toch : Wiki, en er was sprake van uitroeing. Wil je dieper gaan open dan een topic over dit onderwerp.
Ben je weer aan het trollen omdat je het weer niet van mij kan winnen of ben je écht zo'n domme gans ? Ik denk dat liegen jou tweede natuur is.
Wiki:
Door vervolgens een streng optreden tegen 'ketterse christenen' van de trinitarisch gezinde keizer Theodosius I was het arianisme onder de Romeinen rond 400 vrijwel geheel uitgeroeid.
ENKEL HET ARIANISME ONDER DE ROMEINEN en enkel daar. Staat daar ook ' onder de Syriërs of onder de Perzen of in Oman ?? Ik zie dat daar niet staan. Jij wel ? Komt zeker door die hersenspoeling dat je gekregen hebt. En welke literatuur had je daar al over gelezen ? Wat was dat nu weer ? O, niks, enkel een bladzijde Wiki. Nog minder dan De Wachttoren.
Ga beter spelen met kiekens van jou niveau.

Henriette 2

01 nov 2012, 22:38

Zondervrees schreef:
Henriette 2 schreef:
Zondervrees schreef: En gemakshalve wordt door de mystici nooit nagedacht over die minder mooie kantjes van de natuur.
Ratio is als basis voor een houding oneindig veel stabieler dan een 'gevoel van eenheid'.
Wat 'n onzin! […] Maar het zit bij JOU.
Type voorbeeld van een puur gevoelsmatige reactie. Geen ratio. Valt dus niet mee te praten wegens geen argumenten.
Dan zou ik dat maar op mijzelf toepassen Z.V. want je weet helemaal niet waarover je het hebt.
Al denk jij uiteraard van wel.

JIJ reageert gevoelsmatig op iets waarvan je de klok hebt horen luiden en vervolgens je eigen denkbeeld daarover gelooft.
Maar dat zul jij niet geloven over jezelf.
Jij gelooft jezelf tot in 't absurde.

En aan 'n gelovige is idd niets te doen.

Henriette 2

01 nov 2012, 22:46

talisman schreef:
Vesselin schreef: Mediteren over de dood is als het staren in een bodemloze afgrond.
Die afgrond staart alleen maar terug.
En het is gevaarlijk!
Als je te lang blijft staren "begint de afgrond in jou te staren" zoals Nietzsche schreef - net voor ie gek werd.
Heb ik te lang gestaard? Komt het ooit nog goed?
Groeten van een sombere ziel!
Net wat ik bedoelde.
Wat zijn we toch maar weer stoer Talis!
Nou doet iedereen zijn pet voor jou af.

talisman

01 nov 2012, 22:57

Henriette 2 schreef:
talisman schreef:
Vesselin schreef: Mediteren over de dood is als het staren in een bodemloze afgrond.
Die afgrond staart alleen maar terug.
En het is gevaarlijk!
Als je te lang blijft staren "begint de afgrond in jou te staren" zoals Nietzsche schreef - net voor ie gek werd.
Heb ik te lang gestaard? Komt het ooit nog goed?
Groeten van een sombere ziel!
Net wat ik bedoelde.
Wat zijn we toch maar weer stoer Talis!
Nou doet iedereen zijn pet voor jou af.
Ach, hoepel toch eens op zeg. Wanneer ga jij eens voor één keer iets inbrengen waar de leden iets aan hebben, wanneer ? Nog steeds nood aan de schooljuf uit te hangen?

Vesselin

02 nov 2012, 08:06

Talisman schreef:Ach, hoepel toch eens op zeg. Wanneer ga jij eens voor één keer iets inbrengen waar de leden iets aan hebben, wanneer ? Nog steeds nood aan de schooljuf uit te hangen?
Tssss! Tssss! Foei zeg!... waar zijn uw manieren!
Zonder een goeie schooljuf had jij nooit leren lezen en schrijven!!!

Het is vandaag Allerzielen! Is iedereen gelukkig?
Ik ben in een begrafenisstemming en het eerste wat bij me opkwam was Bach's tekst uit de Mattheus-passie waarin hij een beroemde doodstrijd beschrijft. Passend voor deze dag! En ik citeer hem als oefening voor Talisman, zodat hij zich kan harden tegen het spook der depressie!

"O Schmerz!
Hier zittert das gequälte Herz;
wie sinkt es hin, wie bleicht sein Angesicht!
Der Richter führt ihn vor Gericht.
Da ist kein Trost, kein Helfer nicht.
Er leidet alle Höllenqualen,
Er soll vor fremden Raub bezahlen."

Hier de vertaling:

"O smart!
Hier siddert het gekwelde hart;
hoe zinkt het neder, hoe verbleekt zijn aangezicht!
De rechter voert hem voor het gerecht.
Daar is geen troost, geen helper.
Hij lijdt alle kwalen van de hel,
Hij moet betalen voor de misdaad van iemand anders."

Deze tekst: "Hij moet betalen voor de misdaad van iemand anders", doet mij denken aan de fameuze uitspraak van Heidegger over de menselijke conditie als 'Geworfenheit': das Dasein als geworfenes 'In-der-Welt-sein'.
'Er zijn' als ongevraagd in de wereld geworpen.
Inderdaad: ik heb nooit gevraagd om geboren te worden. Het is mij overkomen en als gevolg daarvan moet ik alle lijden, ellende en verschrikkingen doormaken die het leven voor elk van ons in petto heeft.
Als je maar genoeg lijdt kom je automatisch uit bij Boeddha's inzicht: Leven is lijden. Het is beter om niet geboren te worden!

Afbeelding

talisman

02 nov 2012, 08:38

Vesselin schreef: Tssss! Tssss! Foei zeg!... waar zijn uw manieren!
Zonder een goeie schooljuf had jij nooit leren lezen en schrijven!!!
Een goede schooljuf zou hier een discussie met haar leerlingen aangaan over een onderwerp en hier niet enkel komen trollen. Een goede schooljuf zou hier iets kunnen plaatsen waar en men over zou kunnen debatteren. Zie ik hier niet. Jij wel ? Bespaar me dus uw belerend vingertje.
Het is vandaag Allerzielen! Is iedereen gelukkig?
Ik ben in een begrafenisstemming en het eerste wat bij me opkwam was Bach's tekst uit de Mattheus-passie waarin hij een beroemde doodstrijd beschrijft. Passend voor deze dag! En ik citeer hem als oefening voor Talisman, zodat hij zich kan harden tegen het spook der depressie!
Ik heb écht geen last van spoken hoor, dank je. Heb je al de nodige potten chrysanten naar de begraafplaats gebracht ? Kan iedereen zien hoe passend jou gedrag is op deze dag.

Vesselin

02 nov 2012, 08:56

Hihihi!.... belerend vingertje!!!

Het moet zijn: 'jouw gedrag'

talisman

02 nov 2012, 09:31

Vesselin schreef:Hihihi!.... belerend vingertje!!!

Het moet zijn: 'jouw gedrag'
En maar ouwehoeren, en maar ouwehoeren.

Vesselin

02 nov 2012, 14:05

Waar is posten op een forum anders voor bedoeld?
Laatst gewijzigd door Vesselin op 03 nov 2012, 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.

bluevelvet

02 nov 2012, 14:20

talisman schreef:
bluevelvet schreef:Allé, allé talisman, de pagina had ik al geconsulteerd, ik schreef het toch : Wiki, en er was sprake van uitroeing. Wil je dieper gaan open dan een topic over dit onderwerp.
Ben je weer aan het trollen omdat je het weer niet van mij kan winnen of ben je écht zo'n domme gans ? Ik denk dat liegen jou tweede natuur is.
Wiki:
Door vervolgens een streng optreden tegen 'ketterse christenen' van de trinitarisch gezinde keizer Theodosius I was het arianisme onder de Romeinen rond 400 vrijwel geheel uitgeroeid.
ENKEL HET ARIANISME ONDER DE ROMEINEN en enkel daar. Staat daar ook ' onder de Syriërs of onder de Perzen of in Oman ?? Ik zie dat daar niet staan. Jij wel ? Komt zeker door die hersenspoeling dat je gekregen hebt. En welke literatuur had je daar al over gelezen ? Wat was dat nu weer ? O, niks, enkel een bladzijde Wiki. Nog minder dan De Wachttoren.
Ga beter spelen met kiekens van jou niveau.
talisman, het gaat hier niet om winnen of verliezen !
Tja, uitgeroeïd onder de Romeinen en dan nu ? Meen je dat het Arianisme voortleeft in de Islam ? ?

Als je beweert dat de Islam de voortzetting is van het Arianisme dan vergeet je er nog een hele boel anderen. Om nog maar een van je bronnen te gebruiken lees er het volgende over, wel in het Frans, de Nederlandse versie geeft de onderstaande lijst niet weer.
Uit Wiki.
...... au cours des 1 500 années passées, le terme « arien » est utilisé pour désigner les groupes qui se voient eux-mêmes comme adorateurs ou disciples de Jésus-Christ, mais sans le croire l’égal de Dieu et sans embrasser le credo nicéen'.(....)
Établir un parallèle entre ces groupes et les ariens peut être utile pour distinguer les anti-trinitaires entre eux, mais malgré la fréquence de l’emploi du terme comme épithète polémique, il n’y a pas de survivance historique continue de l’arianisme jusqu’à notre époque : les groupes ainsi étiquetés n’ont pas des croyances identiques à l’arianisme. Pour cette raison, ils n’utilisent pas ce nom quand ils se désignent eux-mêmes, même s’ils reconnaissent que leurs croyances sont en accord sur certains points, ou globalement semblables à l’arianisme (....)
Ceux dont les croyances religieuses ont été comparées ou faussement étiquetées comme étant arianistes incluent :
Les Cathares,
Les Unitariens
L’Église de Dieu (Septième Jour),
Les Étudiants de la Bible, mouvement fondé par Charles Taze Russell, Plusieurs groupes sont issus de l’œuvre de Charles Russell :
- L'Association des étudiants de la Bible,
- Le Mouvement missionnaire intérieur laïque,
- Les Témoins de Jéhovah
Les Christadelphes
L'Église de Jésus-Christ des saints des derniers jours
L’islam

In het kort vrij vertaald :
' Gedurende de laatste 1500 jaar wordt de term 'arian' gebruikt om groepen aan te duiden die zich aanbidders of volgelingen van Jezus Christus noemen maar zonder in hem te geloven als gelijke aan God of het Niceaans credo te omhelzen.
Het kan nuttig zijn een parallel te trekken tussen deze groepen en de arians om hen van de anti-drievuldigheid te onderscheiden doch historisch gezien bestaat er geen levende voortzetting van het arianisme tot op heden. Deze groepen hebben niet hetzelfde geloof als de Arianen. Daarom gebruiken ze ook de naam niet, zelfs als ze herkennen dat ze op sommige punten of in het algemeen genomen overeen stemmen met het arianisme.'
Daaronder volgt een lijst met geloofstrekkingen die vergeleken of geëtiketteerd worden als arianisten.....

Conclusie : het Arianisme als toen bestaat niet meer !

Vesselin

02 nov 2012, 14:27

"De menselijke waarde"... To be or not to be?... Zijn of niet zijn?
Laatst gewijzigd door Vesselin op 03 nov 2012, 07:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Henriette 2

02 nov 2012, 15:01

talisman schreef:
Ach, hoepel toch eens op zeg. :lol: Wanneer ga jij eens voor één keer iets inbrengen waar de leden iets aan hebben, wanneer ? Nog steeds nood aan de schooljuf uit te hangen?
Welke 'leden?'
Dat kleuterschooltje hier?

Dat krijgt wat 't verdient.

Wat was dat ook alweer met die 'gevoelreacties' waar Z.V. weer zo stoer mee reageerde? :roll: