Verhalen uit de wereld
-
Alterego1 - Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
Gustilpe,
Je gedicht 'Een onbeantwoorde vraag' staat op 9 November
bij Poëzie van de dag en in het Prentenkabinet.
Vriendelijke groetjes van ons beiden,
Rankje en Alter
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht
Niemands meester,niemands knecht
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Assa,'ke,
mooie werkjes staan hier te pronken, zie ik tijgertje?
Ook het werkje met het kindje en de vlinder bekoren mij!
Neske,
de goudzoeker deed mij denken aan Nieuw-Zeeland,
we zochten er op een plaats ook oven naar goud
maar we gaven het vlug op anders was ons broek
zeker ook verleten
Bomi'ke,
heel blij met jouw bezoekje en de lieve wensen.
Een mooi werkje, daar ben ik echt niet aan toe maar
bewonder des te meer!
Yna,
genoten van de vier hondjes, je bent heel creatief,
de gedichtjes schijnen er zo uit te vliegen.
Alter en Rankje,
ik kwam jou al bedanken op jouw eigen topic maar ook hier wil
ik mijn dank uitspreken voor de mooie ppt die je maakte van
mijn gedicht 'een onbeantwoorde vraag'
Aan iedereen een lieve dankjewel!

mooie werkjes staan hier te pronken, zie ik tijgertje?
Ook het werkje met het kindje en de vlinder bekoren mij!
Neske,
de goudzoeker deed mij denken aan Nieuw-Zeeland,
we zochten er op een plaats ook oven naar goud
maar we gaven het vlug op anders was ons broek
zeker ook verleten
Bomi'ke,
heel blij met jouw bezoekje en de lieve wensen.
Een mooi werkje, daar ben ik echt niet aan toe maar
bewonder des te meer!
Yna,
genoten van de vier hondjes, je bent heel creatief,
de gedichtjes schijnen er zo uit te vliegen.
Alter en Rankje,
ik kwam jou al bedanken op jouw eigen topic maar ook hier wil
ik mijn dank uitspreken voor de mooie ppt die je maakte van
mijn gedicht 'een onbeantwoorde vraag'
Aan iedereen een lieve dankjewel!

vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
11.11.11
Dit weekend gaan in veel steden en gemeenten vrijwilligers op stap voor 11.11.11. en/of zijn er andere activiteiten gepland.
Eerst was er Sing for the Climate, daarna Sing@school. En toen nam 11.11.11 de fakkel over, want hun jaarlijkse campagne staat volledig in het teken van de klimaatverandering
11.11.11 steunen en een klimaatakkoord tekenen, vele mensen zijn er mee bezig, ook ik tekende het klimaatakkoord, gedurfd vind ik, het akkoord is gauw getekend maar houdt een opdracht in, ik probeer meer te voet of per fiets kortere afstanden te overbruggen waar ik voordien de auto voor gebruikte, niet gemakkelijk maar ik moet mijn belofte nakomen, de verwarming mag iets lager, spaarlampen gebruiken we al jaren, maar wat kan ik nog meer?
Miljoenen mensen in het Zuiden voelen nu al de gevolgen van de klimaatopwarming. Een klimaatopwarming die voornamelijk veroorzaakt werd en wordt in het Noorden.
Waarom dit klimaatakkoord tekenen? Omdat er nu al 300.000 klimaatslachtoffers zijn ieder jaar. Omdat er nu al wereldwijd 26 miljoen klimaatvluchtelingen zijn. Omdat 325 miljoen mensen kampen met ernstige gezondheidsproblemen. Het grootste deel van deze slachtoffers valt in het Zuiden. Allemaal als gevolg van de klimaatverandering.
En mijn geliefd Peru is één van de landen waar de klimaatverandering zichtbaar en aan de lijve voelbaar is.
Ik schreef er reeds over maar het laat mij niet los en dus een herhaling:
PERU bezit een enorme biodiversiteit, een bevolking die voor haar inkomen sterk afhankelijk is van de natuur én wijdverspreide armoede. Dat zijn de belangrijkste factoren die Peru bijzonder kwetsbaar maken voor klimaatverandering.
Uitzonderlijke mix aan ecosystemen
Op een relatief kleine oppervlakte vind je in Peru een enorme veelvuldigheid aan ecosystemen. De smalle kuststrook is erg droog. Ze beschikt over slechts 5% van de watervoorraad, terwijl er twee derde van de totale bevolking leeft. Daarnaast ligt het Andesgebergte, met op de toppen de 'eeuwige' sneeuw, een enorme bron van zoet water. Oostelijk daarvan strekt zich het Amazonewoud uit, dat bekend staat voor zijn enorme biodiversiteit. Al deze ecosystemen zijn op een complexe manier met elkaar verbonden en ze zijn erg gevoelig voor klimaatverandering.
Zware overstromingen, vernietigende cyclonen... Die beelden hebben we voor ogen als we denken aan klimaatverandering. Maar ook minder in het oog springende veranderingen hebben nu al impact op het dagelijkse leven in Peru. Zware regenval in sommige regio's, droogtes in andere volgen elkaar sneller op dan voorheen. Temperatuurverschillen worden extremer, zowel in het hooggebergte als in het oerwoud. De afgelopen 30 jaar is de gletsjeroppervlakte in de Peruaanse Andes met meer dan 25% geslonken, en dat heeft voelbare gevolgen voor de watertoevoer.
Een boer aan het woord: Vroeger werd het minder heet en er was niet zo veel wind. De regens komen ook niet meer op tijd. Wat is er aan de hand? Er is iets met het klimaat en dat baart me zorgen. Wij zijn boeren en we leven van wat we zaaien.
Ook voor de volksgezondheid zijn de gevolgen merkbaar. Meer dan vroeger lijden kinderen aan longaandoeningen terwijl ook tropische ziektes, zoals malaria en dengue, oprukken waar het voordien te koud was.
Door al deze veranderingen gaat de productiviteit van de landbouw erop achteruit: gebrek of net teveel aan regen op het goede moment om te zaaien, nieuwe plagen die de oogst aantasten, sterfte onder de veestapel door de barre koude of verzengende droogte. En zoals het dikwijls gaat: de meest arme sectoren van de Peruaanse samenleving zijn meteen ook de meest kwetsbare. Het is vooral de op landbouw aangewezen bevolking in meer afgelegen gebieden van het Andesgebergte of het Amazonewoud, die de meeste schade ondervindt van de klimaatopwarming.
gustilpe
de Cordilera Blanca
aardappelziekte
Dit weekend gaan in veel steden en gemeenten vrijwilligers op stap voor 11.11.11. en/of zijn er andere activiteiten gepland.
Eerst was er Sing for the Climate, daarna Sing@school. En toen nam 11.11.11 de fakkel over, want hun jaarlijkse campagne staat volledig in het teken van de klimaatverandering
11.11.11 steunen en een klimaatakkoord tekenen, vele mensen zijn er mee bezig, ook ik tekende het klimaatakkoord, gedurfd vind ik, het akkoord is gauw getekend maar houdt een opdracht in, ik probeer meer te voet of per fiets kortere afstanden te overbruggen waar ik voordien de auto voor gebruikte, niet gemakkelijk maar ik moet mijn belofte nakomen, de verwarming mag iets lager, spaarlampen gebruiken we al jaren, maar wat kan ik nog meer?
Miljoenen mensen in het Zuiden voelen nu al de gevolgen van de klimaatopwarming. Een klimaatopwarming die voornamelijk veroorzaakt werd en wordt in het Noorden.
Waarom dit klimaatakkoord tekenen? Omdat er nu al 300.000 klimaatslachtoffers zijn ieder jaar. Omdat er nu al wereldwijd 26 miljoen klimaatvluchtelingen zijn. Omdat 325 miljoen mensen kampen met ernstige gezondheidsproblemen. Het grootste deel van deze slachtoffers valt in het Zuiden. Allemaal als gevolg van de klimaatverandering.
En mijn geliefd Peru is één van de landen waar de klimaatverandering zichtbaar en aan de lijve voelbaar is.
Ik schreef er reeds over maar het laat mij niet los en dus een herhaling:
PERU bezit een enorme biodiversiteit, een bevolking die voor haar inkomen sterk afhankelijk is van de natuur én wijdverspreide armoede. Dat zijn de belangrijkste factoren die Peru bijzonder kwetsbaar maken voor klimaatverandering.
Uitzonderlijke mix aan ecosystemen
Op een relatief kleine oppervlakte vind je in Peru een enorme veelvuldigheid aan ecosystemen. De smalle kuststrook is erg droog. Ze beschikt over slechts 5% van de watervoorraad, terwijl er twee derde van de totale bevolking leeft. Daarnaast ligt het Andesgebergte, met op de toppen de 'eeuwige' sneeuw, een enorme bron van zoet water. Oostelijk daarvan strekt zich het Amazonewoud uit, dat bekend staat voor zijn enorme biodiversiteit. Al deze ecosystemen zijn op een complexe manier met elkaar verbonden en ze zijn erg gevoelig voor klimaatverandering.
Zware overstromingen, vernietigende cyclonen... Die beelden hebben we voor ogen als we denken aan klimaatverandering. Maar ook minder in het oog springende veranderingen hebben nu al impact op het dagelijkse leven in Peru. Zware regenval in sommige regio's, droogtes in andere volgen elkaar sneller op dan voorheen. Temperatuurverschillen worden extremer, zowel in het hooggebergte als in het oerwoud. De afgelopen 30 jaar is de gletsjeroppervlakte in de Peruaanse Andes met meer dan 25% geslonken, en dat heeft voelbare gevolgen voor de watertoevoer.
Een boer aan het woord: Vroeger werd het minder heet en er was niet zo veel wind. De regens komen ook niet meer op tijd. Wat is er aan de hand? Er is iets met het klimaat en dat baart me zorgen. Wij zijn boeren en we leven van wat we zaaien.
Ook voor de volksgezondheid zijn de gevolgen merkbaar. Meer dan vroeger lijden kinderen aan longaandoeningen terwijl ook tropische ziektes, zoals malaria en dengue, oprukken waar het voordien te koud was.
Door al deze veranderingen gaat de productiviteit van de landbouw erop achteruit: gebrek of net teveel aan regen op het goede moment om te zaaien, nieuwe plagen die de oogst aantasten, sterfte onder de veestapel door de barre koude of verzengende droogte. En zoals het dikwijls gaat: de meest arme sectoren van de Peruaanse samenleving zijn meteen ook de meest kwetsbare. Het is vooral de op landbouw aangewezen bevolking in meer afgelegen gebieden van het Andesgebergte of het Amazonewoud, die de meeste schade ondervindt van de klimaatopwarming.
gustilpe
de Cordilera Blanca
aardappelziekte
Laatst gewijzigd door gustilpe op 10 nov 2012, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
Gast
Gustilpe,
De klimaatverandering, ik denk dat veel mensen zich daar zorgen over maken.
Zelf kunnen we ons steentje bijdragen, en dat doe ik ook zoveel mogelijk.
Zopas nog schreef ik bij Janina dat 'de groten der aarde', die meer kunnen doen,
niet verder kijken dan hun eigen portefeuille, tot het te laat is!
Gelukkig zijn er nog velen die niet aflaten
en iedereen een geweten willen schoppen, het is hoog tijd, denk ik.
Bedankt voor je foto met de herfstpaddenstoelen.
groetjes van,
elleke
-
elisa20 - Lid geworden op: 01 nov 2008, 18:10
Gustilpe,
Met veel aandacht je' verslag ' over de klimaatsverandering gelezen
Op alle terreinen gaat het in Peru bar slecht !
We kunnen allen iets doen.. maar dat is een druppel
op de hete plaat ! Toch maar doen hé !
Dank voor je bezoekjes
Lieve November groetjes
elisa
Met veel aandacht je' verslag ' over de klimaatsverandering gelezen
Op alle terreinen gaat het in Peru bar slecht !
We kunnen allen iets doen.. maar dat is een druppel
op de hete plaat ! Toch maar doen hé !
Dank voor je bezoekjes
Lieve November groetjes
elisa
-
ria - Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
aan goede vrienden van weleer,
het is mij een hele eer
hier op bezoek te komen.
voor iedereen is er iets te vinden,
voor de lachers, de denkers en de vromen...
bedankt voor ieder woord,
geschreven, getekend, gesproken,
ik heb ze allemaal gehoord
en in mijn hart gesloten.

het is mij een hele eer
hier op bezoek te komen.
voor iedereen is er iets te vinden,
voor de lachers, de denkers en de vromen...
bedankt voor ieder woord,
geschreven, getekend, gesproken,
ik heb ze allemaal gehoord
en in mijn hart gesloten.

Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.