Verhalen uit de wereld
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Assa'ke,
blij met jouw bezoekje met een mooi werkje.
Nele,
de kleintjes zijn zo vlug groot hé, mooie jongen is Yoran
je mag er fier op zijn.
Hopelijk zijn de problemen gauw verdwenen,
veel moed!
warme avondgroet,
gustilpe
blij met jouw bezoekje met een mooi werkje.
Nele,
de kleintjes zijn zo vlug groot hé, mooie jongen is Yoran
je mag er fier op zijn.
Hopelijk zijn de problemen gauw verdwenen,
veel moed!
warme avondgroet,
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
FAIRFEVER FESTIVAL
FAIR FEVER is een gratis duurzaam wereldmuziekfestival in Ternat, voor jong en oud.
Het basisrecept is: een mix van verrassende muziek en (h)eerlijke cocktails, op smaak gebracht met culinaire genoegens uit verschillende landen van de wereld. Dit alles zachtjes overgoten met een pittig lokaal sausje!
Fair Fever is een organisatie van de Trekkersgroep Fair Trade Gemeente Ternat i.s.m. Raad voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (ISDO waar ikzelf toebehoor), Cultuurraad, Oxfam wereldwinkel Ternat, OCMW, Lokale Ternatse producenten en kringloopcentrum In&Out.
Daar het winter is of toch bijna ging het festival deze keer door in het Jeugdhuis Puls.
Dankzij de medewerking van heel wat mensen mocht het resultaat het wederom zijn!
Vanaf 9u30 waren we met een groepje mensen paraat om het lokaal aan te kleden. De kringloopwinkel leverde ons gratis enkele meubelstukken, zoals een boekenkast, zetels, een tapijt, sfeerverlichting enz. Zo ontstond een salonhoek. Daarnaast was de cocktailbar gevestigd bemand door vrijwilligers van de Wereldwinkel.
Aan een lange tafel werden de vier ISDO-projecten voorgesteld, Kongo, Burkino Faso, India en natuurlijk Peru. Aan een kledingrek werd kleding opgehangen uit de vier verschillende landen. Mensen en kinderen konden zich verkleden en alzo wereldburger worden, er werd een foto genomen en geprojecteerd op de muur, wat veel bijval en gelach opleverde.

Vanzelfsprekend gaat het in een Wereldfestival(letje) om muziek.
Als eerste groep 'Arjaun' volkse muziek uit Pamel met 'Liekes ooët den booëk van 't Pajotteland' (Liedjes uit de buik van het Pajottenland) Een mix van vrolijke, schalkse, ondeugende en heel af en toe ook ernstige liedjes, gezongen in het puurste Pamels. Ondertussen liep de zaal vol, klein en groot genoot ervan.

De tweede groep Tounga met Afro-beat en Latino muziek, liederen uit hun album 'dinero y sin dinero' oogste eveneens veel succes.

Ondertussen konden de kleintjes en minder kleintjes zich uitleven in de knutselhoekjes onder deskundige leiding terwijl hun mama's en papa's genoten van een fris fairtrade biertje, een worldshake of een fairtrade koffie uit Peru, en van de muziek.

In de workshop hennakunst waren handen tekort voor al die kindjes en volwassenen die een hennatattoo lieten aanbrengen.
Henna is een rode kleurstof die wordt gebruikt voor het verven van nagels, handpalmen en haar. Deze vorm van lichaamsversiering kwam vooral voor in Arabische, Afrikaanse en Indische culturen, maar wordt ook elders toegepast.

Ondertussen had ook de tweede muziekgroep het podium verlaten dat geruild werd voor een workshop Indisch dansen.
De hongerigen konden aanschuiven in de De Zuiderse eethoek met wereldkeuken (met medewerking van inwoners afkomstig uit vreemde landen in Ternat en het OCMW) o.a. uit Congo, de Domincaanse Republiek, Thailand. Die mensen waren gelukkig een uiterst verzorgde schotel te kunnen aanbieden uit hun moederland en zo een cent te verdienen.
En dan kwam het hoogtepunt van de avond. Na twee jaar werken werd uiteindelijk de titel:
FAIRTRADE GEMEENTE uitgereikt.
Na een korte sketch mocht de trekkersgroep samen met de burgemeester het podium betreden waar deze laatste de fel begeerde titel (vooral van de ISDO-leden en de trekkersgroep) in ontvangst mocht nemen.
De groep Skarminkels met een stevige portie third wave ska, mocht de avond afsluiten terwijl enkele danslustigen zich op de dansvloer waagden.
Kortom een zeer geslaagde FairTrade dag!.
gustilpe
FAIR FEVER is een gratis duurzaam wereldmuziekfestival in Ternat, voor jong en oud.
Het basisrecept is: een mix van verrassende muziek en (h)eerlijke cocktails, op smaak gebracht met culinaire genoegens uit verschillende landen van de wereld. Dit alles zachtjes overgoten met een pittig lokaal sausje!
Fair Fever is een organisatie van de Trekkersgroep Fair Trade Gemeente Ternat i.s.m. Raad voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (ISDO waar ikzelf toebehoor), Cultuurraad, Oxfam wereldwinkel Ternat, OCMW, Lokale Ternatse producenten en kringloopcentrum In&Out.
Daar het winter is of toch bijna ging het festival deze keer door in het Jeugdhuis Puls.
Dankzij de medewerking van heel wat mensen mocht het resultaat het wederom zijn!
Vanaf 9u30 waren we met een groepje mensen paraat om het lokaal aan te kleden. De kringloopwinkel leverde ons gratis enkele meubelstukken, zoals een boekenkast, zetels, een tapijt, sfeerverlichting enz. Zo ontstond een salonhoek. Daarnaast was de cocktailbar gevestigd bemand door vrijwilligers van de Wereldwinkel.
Aan een lange tafel werden de vier ISDO-projecten voorgesteld, Kongo, Burkino Faso, India en natuurlijk Peru. Aan een kledingrek werd kleding opgehangen uit de vier verschillende landen. Mensen en kinderen konden zich verkleden en alzo wereldburger worden, er werd een foto genomen en geprojecteerd op de muur, wat veel bijval en gelach opleverde.

Vanzelfsprekend gaat het in een Wereldfestival(letje) om muziek.
Als eerste groep 'Arjaun' volkse muziek uit Pamel met 'Liekes ooët den booëk van 't Pajotteland' (Liedjes uit de buik van het Pajottenland) Een mix van vrolijke, schalkse, ondeugende en heel af en toe ook ernstige liedjes, gezongen in het puurste Pamels. Ondertussen liep de zaal vol, klein en groot genoot ervan.

De tweede groep Tounga met Afro-beat en Latino muziek, liederen uit hun album 'dinero y sin dinero' oogste eveneens veel succes.

Ondertussen konden de kleintjes en minder kleintjes zich uitleven in de knutselhoekjes onder deskundige leiding terwijl hun mama's en papa's genoten van een fris fairtrade biertje, een worldshake of een fairtrade koffie uit Peru, en van de muziek.

In de workshop hennakunst waren handen tekort voor al die kindjes en volwassenen die een hennatattoo lieten aanbrengen.
Henna is een rode kleurstof die wordt gebruikt voor het verven van nagels, handpalmen en haar. Deze vorm van lichaamsversiering kwam vooral voor in Arabische, Afrikaanse en Indische culturen, maar wordt ook elders toegepast.

Ondertussen had ook de tweede muziekgroep het podium verlaten dat geruild werd voor een workshop Indisch dansen.
De hongerigen konden aanschuiven in de De Zuiderse eethoek met wereldkeuken (met medewerking van inwoners afkomstig uit vreemde landen in Ternat en het OCMW) o.a. uit Congo, de Domincaanse Republiek, Thailand. Die mensen waren gelukkig een uiterst verzorgde schotel te kunnen aanbieden uit hun moederland en zo een cent te verdienen.
En dan kwam het hoogtepunt van de avond. Na twee jaar werken werd uiteindelijk de titel:
FAIRTRADE GEMEENTE uitgereikt.
Na een korte sketch mocht de trekkersgroep samen met de burgemeester het podium betreden waar deze laatste de fel begeerde titel (vooral van de ISDO-leden en de trekkersgroep) in ontvangst mocht nemen.
De groep Skarminkels met een stevige portie third wave ska, mocht de avond afsluiten terwijl enkele danslustigen zich op de dansvloer waagden.
Kortom een zeer geslaagde FairTrade dag!.
gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 26 nov 2012, 08:51, 2 keer totaal gewijzigd.
-
bo'ke - Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:47
Gustilpe,
zoals jij weet : ik lees en herlees
en mocht alzo meegenieten met het 'fairever festival'
- duidelijke foto's -
een lieve groet
bo'ke
zoals jij weet : ik lees en herlees
en mocht alzo meegenieten met het 'fairever festival'
- duidelijke foto's -
een lieve groet
bo'ke
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
-
-
Gustilpe,
Gelijk altijd waar de mond vol van is . . .
Een geslaagd initiatief en knappe foto's die het verslag
in de verf zetten, knap zéér knap.
Liefs,
bomi.

Een bloemetje zomaar voor jou.
-
Gustilpe,
Gelijk altijd waar de mond vol van is . . .
Een geslaagd initiatief en knappe foto's die het verslag
in de verf zetten, knap zéér knap.
Liefs,
bomi.

Een bloemetje zomaar voor jou.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-
Neske, bo'ke, Assa'ke, Bomi'ke, Norman, Yna,
bedankt voor wat jullie meebrachten aan woorden en beelden.
Lekker slaap! (zo zeggen zeggen ze in Zuid-Afrika)
Omdat de slaap niet kwam
Een slapeloze nacht
heeft de volle maan mij in haar macht?
Het wachten duurt urenlang
eer de slaap mij overmant
Ik ben van ’t gapen moe
gevlucht uit mijn klamboe
mijn hersenen draaien dol
maar nog altijd verwachtingsvol
naar enkele uren dromenland
zwevend in mijn ledikant
om deze ochtend fris en opgewekt
te beginnen aan het nieuwe dag project.
gustilpe
bedankt voor wat jullie meebrachten aan woorden en beelden.
Lekker slaap! (zo zeggen zeggen ze in Zuid-Afrika)
Omdat de slaap niet kwam
Een slapeloze nacht
heeft de volle maan mij in haar macht?
Het wachten duurt urenlang
eer de slaap mij overmant
Ik ben van ’t gapen moe
gevlucht uit mijn klamboe
mijn hersenen draaien dol
maar nog altijd verwachtingsvol
naar enkele uren dromenland
zwevend in mijn ledikant
om deze ochtend fris en opgewekt
te beginnen aan het nieuwe dag project.
gustilpe
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42

Goede morgen lieve Gustilpe of beter gezegd : bezige bij
Zelfs na een korte nacht, sta je al klaar om zoveel mogelijk
te kunnen verwezenlijken op één dag ! Respect hoor !
Zoals gewoonlijk heb je ons met enthousiasme en veel
interessante details, een boeiend relaas gebracht over een
gelukte dag in Ternat ! Weer in dienst van de mensheid !
En jouw gedicht 'Omdat de slaap niet kwam' heb je weer
prachtig verwoord !
Bedankt voor je bezoeken in ons Laar en warme groetjes van
Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....