witte lucht op foto's
-
Hendrik46 - Lid geworden op: 15 mar 2006, 19:25
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik werk op automatisch en ik denk niet dat de foto overbelicht is want al de rest is optimaal qua belichting maar enkel de lucht is gewoon wit, dus ik denk dat het te maken heeft met contrast verschillen. De vraag is natuurlijk hoe dit opgelost kan worden.
Ik werk op automatisch en ik denk niet dat de foto overbelicht is want al de rest is optimaal qua belichting maar enkel de lucht is gewoon wit, dus ik denk dat het te maken heeft met contrast verschillen. De vraag is natuurlijk hoe dit opgelost kan worden.
-
Gast
Je hebt een goede DSLR camera, maar ik heb de indruk dat je niet weet hoe je ermee moet omgaan...Een correcte belichting kunnen instellen is één van de basisvereisten...Een dure camera neemt niet automatisch goede foto's! Informeer u eerst eens grondig over het werken met een dergelijke camera!
-
Het is juist dat ik niet zeer thuis ben in de fotografie, spijtig genoeg, maar bij het nemen van foto's is de lucht op de ene foto goed en op andere niet, dit begrijp ik niet goed en daar zou ik graag een antwoord op willen, als er al een antwoord kan op gegeven worden. 
-
Gast
Vermoedelijk heb je teveel contrast tussen de lucht en de rest bij de overbelichte foto's. Dat kan als er veel tegenlicht is.
Een truc: stel scherp op het deel dat goed belicht moet zijn en druk de ontspanknop half in (hij onthoudt de instelling voor scherpte en belichting), kadreer dan terwijl je het knopje half ingedrukt houdt, en druk dan volledig af wanneer de foto correct gekadreerd is.
Een truc: stel scherp op het deel dat goed belicht moet zijn en druk de ontspanknop half in (hij onthoudt de instelling voor scherpte en belichting), kadreer dan terwijl je het knopje half ingedrukt houdt, en druk dan volledig af wanneer de foto correct gekadreerd is.
-
hviaene - Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
De tip van Canteclaer is zeer juist en zijn opmerking ervoor ook. Als je onderwerp (personen) iet of wat in de schaduw staan, en goed belicht zijn, dan zal het stuk hemel dat je ziet onvermijdelijk overbelicht zijn en wit op de foto zijn.
Het is en blijft zo dat de lichtkontrasten die een toestel aankunnen (ook de elektronische) vele malen kleiner zijn dat wat de realiteit ons voorschotelt. Je zou dit kunnen (min of meer) wat bijwerken met foto-software, maar dat is en blijft geknutsel.
En verder: bij een lichte nevel denken wij dat de lucht blauw ziet, maar dat is eigenlijk niet zo, en je foto's zijn in die omstandigheden ook dikwijls niet wat je er van verwacht.
Het is en blijft zo dat de lichtkontrasten die een toestel aankunnen (ook de elektronische) vele malen kleiner zijn dat wat de realiteit ons voorschotelt. Je zou dit kunnen (min of meer) wat bijwerken met foto-software, maar dat is en blijft geknutsel.
En verder: bij een lichte nevel denken wij dat de lucht blauw ziet, maar dat is eigenlijk niet zo, en je foto's zijn in die omstandigheden ook dikwijls niet wat je er van verwacht.
-
Bedankt voor jullie antwoord en de tips. Nu besef ik dat het meer is dan alleen maar aanleggen en fotootje nemen met een digitale camera. Heb reeds foto's bijgewerkt (lucht veranderen) met GIMP en dit lukt goed maar dit kan wel niet de bedoeling zijn om steeds foto's bij te werken.
Ga proberen om mij eens meer te verdiepen in fotografie d.m.v. boeken en internet.
Nogmaals bedankt
Ga proberen om mij eens meer te verdiepen in fotografie d.m.v. boeken en internet.
Nogmaals bedankt
-
mira
Hendrik46, je kan je aansluiten bij de mailgroep Fotografie van Seniorennet.
Ga hier eens kijken en neem gerust contact met administrator Mick die je alle informatie voor je inschrijving zal doorsturen. Zijn e-mailadres vind je op de startpagina van dit blog :
http://blog.seniorennet.be/fotografiegroep/
Ga hier eens kijken en neem gerust contact met administrator Mick die je alle informatie voor je inschrijving zal doorsturen. Zijn e-mailadres vind je op de startpagina van dit blog :
http://blog.seniorennet.be/fotografiegroep/
-
gblanche - Lid geworden op: 26 nov 2005, 16:21
Als echte senior kom ik uit het analoge tijdperk, zelfs nog met platen gewerkt. Toen werkten we soms 15 minuten aan een zwart-wit foto om die te retoucheren. (iemand gezicht schoner maken noemde we dat). In de vergroter werd er soms ook wat geëxperimenteerd. Een goed vergroting maken duurde soms meerdere minuten.Hendrik46 schreef:Bedankt voor jullie antwoord en de tips. Nu besef ik dat het meer is dan alleen maar aanleggen en fotootje nemen met een digitale camera. Heb reeds foto's bijgewerkt (lucht veranderen) met GIMP en dit lukt goed maar dit kan wel niet de bedoeling zijn om steeds foto's bij te werken.
Nogmaals bedankt
Vandaag werk ik op 2 digitale manieren, indien ik bvb op een toeristische uitstap ben en al vlug meer dan 300 foto's per dag neem, dan sla ik de foto's op in .jpg; maar als ik de natuur of een stad intrek om enkele speciale foto's te nemen dan werk ik in RAW-mode en dan kan ik soms wel een half uur aan één foto werken. - Ik werk wel dubbel (jpg en raw) en mijn bewerkte raw foto moet beter zijn dan de automatische omzetting naar jpg.
Ook moet je eens wat boeken lezen over fotografie en veel experimenteren.
Veel plezier.
-
Roger1945 - Lid geworden op: 09 jul 2012, 21:26
Hallo,
Als er heel veel contrast (heldere hooglichten en donkere schaduwen) in een scene is, maakt men best 3 of 5 foto's van die scene. 1 normale foto, 1 of 2 foto's met 1 of 2 stops onderbelichting en 1 of 2 foto's met 1 of 2 stops overbelichting, best in RAW. Van deze foto's kan men dan met een functie in Photoshop één foto maken en die dan verder verbeteren in Photoshop of in Lightroom.
Het voorgaande is soms niet mogelijk omdat men bv. geen statief meeheeft of dat er een bewegend onderwerp in de scene aanwezig is. Dan kan men toch bevredigende tot goede resultaten bekomen als men bij het maken van de foto de D-lighting geactiveerd heeft.
Al bij al mag men niet vergeten dat geen enkele sensor in een fototoestel zoveel stops kan overbruggen dan het menselijk oog. Perfect zal het niet altijd zijn.
Groetjes,
Roger1945
Als er heel veel contrast (heldere hooglichten en donkere schaduwen) in een scene is, maakt men best 3 of 5 foto's van die scene. 1 normale foto, 1 of 2 foto's met 1 of 2 stops onderbelichting en 1 of 2 foto's met 1 of 2 stops overbelichting, best in RAW. Van deze foto's kan men dan met een functie in Photoshop één foto maken en die dan verder verbeteren in Photoshop of in Lightroom.
Het voorgaande is soms niet mogelijk omdat men bv. geen statief meeheeft of dat er een bewegend onderwerp in de scene aanwezig is. Dan kan men toch bevredigende tot goede resultaten bekomen als men bij het maken van de foto de D-lighting geactiveerd heeft.
Al bij al mag men niet vergeten dat geen enkele sensor in een fototoestel zoveel stops kan overbruggen dan het menselijk oog. Perfect zal het niet altijd zijn.
Groetjes,
Roger1945
-
Gast
Roger1945 schreef:Hallo, Als er heel veel contrast (heldere hooglichten en donkere schaduwen) in een scene is, maakt men best 3 of 5 foto's van die scene. 1 normale foto, 1 of 2 foto's met 1 of 2 stops onderbelichting en 1 of 2 foto's met 1 of 2 stops overbelichting, best in RAW. .../...Groetjes, Roger1945
Eén RAW foto heeft voldoende informatie om er een HDR (high dynamic range) foto van te maken, die heel wat detail terughaalt uit hoge lichten en donkere partijen.
-
Bedankt voor jullie vele reacties maar voor mij begint het wel een beetje latijn te worden. Ik denk dat ik nog zeer veel te leren heb. Zal mij zeker verdiepen in de materie want het lijkt mij zeer interessant om daar meer van te weten. Heb zeker al goede tips gehaald uit jullie antwoorden, waarvoor dank.
-
mrjean - Lid geworden op: 11 jul 2012, 18:57
indien jij het toestel nieuw gekocht hebt , zou ik mij regristeren op de site van Canon = http://www.cig.canon-europe.com/login.html?locale=nl_BE , dan krijg automatisch zeer goede tips en tricks , kan je ook een foto bewerkingsprogramma (gratis) en album online zetten die jij kunt doorsturen naar je vrienden e.d.