Om na te denken (vervolg ).
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
‘k Ben het met je eens Reini dat het gedane feitelijkheden zijn. Maar hebben we er, als mensheid, wat van geleerd denk ik dan weer, als ik zo de wereld in kijk. Maar ook kan ik zeggen bepaalde groepen van mensen willen dat niet meer, het doden van je medemens.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Zondervrees - Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00
Wat een domme uitspraak. Wie soms wel vrolijk wordt, wie weigert om alles zwartgallig te aanschouwen, die duft niet echt na te denken?Vesselin schreef:[...] Wie echt over de menselijke situatie durft nadenken wordt daar meestal niet vrolijk van. [...]
Wat is overigens het verschil tussen nadenken en echt nadenken? Gelukkig is slects een gedeelte der mensheid een doemdenker als Vesselin, anders was de menselijke soort al lang ten onder gegaan.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Vesselin schreef:
Je bent eerder geneigd om samen met Boeddha te zeggen: "Leven is lijden".
Dit gezegd door iemand waar tekorten de normaalste zaak van de wereld waren en zijn.
Je moét dan wel fatalist worden om je leven aan te kunnen.
De vraag blijft : moeten mensen die het geluk hebben in een welvarende omgeving te leven, hun hoofd laten hangen of dankbaar wezen en genieten van het goede dat hun overkomt.
Bii u Vesselin, is het glas steeds half leeg, terwijl het bij mij half vol is.
Al is het soms niet makkelijk.
Ik besef tenvolle dat ik nooit honger moest lijden, mijn ouders lang bij mij mocht hebben.... Is niet iedereen gegund geworden.
Je bent eerder geneigd om samen met Boeddha te zeggen: "Leven is lijden".
Dit gezegd door iemand waar tekorten de normaalste zaak van de wereld waren en zijn.
Je moét dan wel fatalist worden om je leven aan te kunnen.
De vraag blijft : moeten mensen die het geluk hebben in een welvarende omgeving te leven, hun hoofd laten hangen of dankbaar wezen en genieten van het goede dat hun overkomt.
Bii u Vesselin, is het glas steeds half leeg, terwijl het bij mij half vol is.
Al is het soms niet makkelijk.
Ik besef tenvolle dat ik nooit honger moest lijden, mijn ouders lang bij mij mocht hebben.... Is niet iedereen gegund geworden.
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
" Men stond er bij , en men keek er naar " , zou ik zeggen . Inderdaad om na te denken !
En eerlijkheidshalve , moet ik bekennen , dat ook ik bij die grote massa hoor , die dit alles ziet gebeuren , terwijl we toch naar vrede hunkeren in de wereld .
Het probleem is , dat men persoonlijk daar zo weinig kan aan doen , en als daar toch ergens een kranig mens is , zoals in Egypte , die de massa mee kan krijgen om die nieuwe Pharao tegen te houden , dan loopt het gewis op grote conflikten uit , met veel slachtoffers !
Toch keur ik het niet goed , dat wij als massa zwijgend toezien , want dan zijn we in feite medeschuldig . Het is gewoon EGOISME , als het rondom ons rustig is , en wij de ellende vér weg , niet ter harte nemen . Toch kunnen we er weinig aan doen , we kunnen die fanatiekelingen niet dwingen .
Daarom dat christenen veel tijd doorbrengen aan gebed voor hen die lijden in al deze ellende . Eén troost hebben we , zij zullen niet ongestraft blijven zegt Gods Woord , wie het kwade doet , zal door het kwade vergaan , want rechtvaardigheid zal eenmaal geschieden , door een Rechtvaardige Schepper wiens Koninkrijk er wellicht spoedig zal komen . Dat zal een koninkrijk van Liefde en vrede zijn door Koning Jezus Christus .
Zo zie ik dit alles gebeuren , met vriendelijke groet , EB.
En eerlijkheidshalve , moet ik bekennen , dat ook ik bij die grote massa hoor , die dit alles ziet gebeuren , terwijl we toch naar vrede hunkeren in de wereld .
Het probleem is , dat men persoonlijk daar zo weinig kan aan doen , en als daar toch ergens een kranig mens is , zoals in Egypte , die de massa mee kan krijgen om die nieuwe Pharao tegen te houden , dan loopt het gewis op grote conflikten uit , met veel slachtoffers !
Toch keur ik het niet goed , dat wij als massa zwijgend toezien , want dan zijn we in feite medeschuldig . Het is gewoon EGOISME , als het rondom ons rustig is , en wij de ellende vér weg , niet ter harte nemen . Toch kunnen we er weinig aan doen , we kunnen die fanatiekelingen niet dwingen .
Daarom dat christenen veel tijd doorbrengen aan gebed voor hen die lijden in al deze ellende . Eén troost hebben we , zij zullen niet ongestraft blijven zegt Gods Woord , wie het kwade doet , zal door het kwade vergaan , want rechtvaardigheid zal eenmaal geschieden , door een Rechtvaardige Schepper wiens Koninkrijk er wellicht spoedig zal komen . Dat zal een koninkrijk van Liefde en vrede zijn door Koning Jezus Christus .
Zo zie ik dit alles gebeuren , met vriendelijke groet , EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
O toch wel. Wij zijn volledig medeplichtig. De door ons gekozen politiekers werken mee een bestel te ondersteunen dat gericht is op behoud van onze macht en welvaart op de rug van minder ontwikkelde landen. En wij protesteren er niet tegen. Wij houden te veel van ons gemakkelijk leventje.ebenhaezer schreef:Toch keur ik het niet goed , dat wij als massa zwijgend toezien , want dan zijn we in feite medeschuldig . Het is gewoon EGOISME , als het rondom ons rustig is , en wij de ellende vér weg , niet ter harte nemen . Toch kunnen we er weinig aan doen , we kunnen die fanatiekelingen niet dwingen .
Daar zou ik mijn boontjes toch niet te weken leggen, ebke.ebenhaezer schreef:want rechtvaardigheid zal eenmaal geschieden , door een Rechtvaardige Schepper wiens Koninkrijk er wellicht spoedig zal komen . Dat zal een koninkrijk van Liefde en vrede zijn door Koning Jezus Christus.
Jawatte
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Mijn beste mijnheer Zondervrees: uw sofistisch gezwets maakt op mij geen enkele indruk.zondervrees schreef:Wat een domme uitspraak. Wie soms wel vrolijk wordt, wie weigert om alles zwartgallig te aanschouwen, die duft niet echt na te denken?
Wat is overigens het verschil tussen nadenken en echt nadenken? Gelukkig is slects een gedeelte der mensheid een doemdenker als Vesselin, anders was de menselijke soort al lang ten onder gegaan.
Dit forum is overduidelijk het product van de baby boomer generation, die liever zondebokken zoekt ala "wat heeft de kerk ons aangedaan" dan ook maar één seconde stil te staan bij wat voor soort wereld ze hun nakomelingen cadeau gedaan heeft.
-
Ga je mij weer sombere praat doen verkopen?!
Ik dacht dat ik dat toch duidelijk beschreven heb in het topic: "Wat brengt ons de moderne wetenschap?"
Het is mijn persoonlijke overtuiging dat de mensheid gedoemd is zichzelf te vernietigen omdat langetermijndenken niet mogelijk is.
Maar hopelijk zit ik er volkomen naast.
Voor mij is hier schrijven kiezen tussen de pest en de cholera... hahahahaha...
Als ik niet schrijf schakel ik een communicatielijn uit om mijn isolement te doorbreken.
Als ik schrijf komt er alleen maar sombere praat uit en verklaart men mij zwakzinnig of raadt men mij aan professionele (psychiatrische) hulp te zoeken.
Maar ik pleit schuldig: mijn drijfveer is ergernis, verwoord met bijtend sarcasme. Daarmee maak je jezelf niet geliefd.
Maar ik vraag je nog eens: Wat is het intellectueel niveau dat je nodig hebt om ordinair verbaal geweld 'discussie' te noemen?...
Het antwoord ligt voor de hand... géén!
Ik dacht dat ik dat toch duidelijk beschreven heb in het topic: "Wat brengt ons de moderne wetenschap?"
Het is mijn persoonlijke overtuiging dat de mensheid gedoemd is zichzelf te vernietigen omdat langetermijndenken niet mogelijk is.
Voor mij is hier schrijven kiezen tussen de pest en de cholera... hahahahaha...
Als ik niet schrijf schakel ik een communicatielijn uit om mijn isolement te doorbreken.
Als ik schrijf komt er alleen maar sombere praat uit en verklaart men mij zwakzinnig of raadt men mij aan professionele (psychiatrische) hulp te zoeken.
Maar ik pleit schuldig: mijn drijfveer is ergernis, verwoord met bijtend sarcasme. Daarmee maak je jezelf niet geliefd.
Maar ik vraag je nog eens: Wat is het intellectueel niveau dat je nodig hebt om ordinair verbaal geweld 'discussie' te noemen?...
Het antwoord ligt voor de hand... géén!
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Vesselin schreef wanhopig:
Ja, en dan ???
Wetenschappers zeggen dat elk organisme ongeveer een miljoen jaar bestaat en dan verdwijnt.
Dus ook het wezen mens.
Wie dat niet wil of kan inzien, is hoogmoedig.
Waarschijnlijk wordt het tijd dat we verdwijnen; we doen er alles aan om die mooie aardbol naar de vaantjes te helpen.
Ondertussen: ervan maken wat er te maken valt. Of jezelf ophangen.
Ja, en dan ???
Wetenschappers zeggen dat elk organisme ongeveer een miljoen jaar bestaat en dan verdwijnt.
Dus ook het wezen mens.
Wie dat niet wil of kan inzien, is hoogmoedig.
Waarschijnlijk wordt het tijd dat we verdwijnen; we doen er alles aan om die mooie aardbol naar de vaantjes te helpen.
Ondertussen: ervan maken wat er te maken valt. Of jezelf ophangen.
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Vesselin schreef: Wie echt over de menselijke situatie durft nadenken wordt daar meestal niet vrolijk van.
Deze vond ik ergens op het net:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar.
Mvg,
P.Siemons
Deze vond ik ergens op het net:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar.
Mvg,
P.Siemons
-
Ja... maar je moet daar blijkbaar wel psychisch tegen bestand zijn.Paul Siemons schreef:De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar.
Ik heb enige jaren geleden een zeer zware depressie doorgemaakt en toen ben ik, wat ik noem, mijn 'gevoel voor toekomst' kwijtgeraakt.
Sindsdien ben ik psychisch een soort 'helbewoner'.
Als ik tussen de mensen ben gaat het.
Als ik alleen ben - ik heb geen partner meer - is het lastig.
Maar zelfmoord zal ik niet plegen. Ik heb dat bij mijn broer meegemaakt en weet hoe vreselijk dat is voor de nabestaanden. En ik heb kinderen en kleinkinderen.
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Met je wentelen in zelfbeklag zul je niks bereiken. Denk nu vooral niet dat jij de enige bent waar het noodlot kan toeslaan. In het verleden heb ik heb een jaar waar ik me nu niets meer uit herinner; black-out van één jaar, totaal geheugenverlies door verdriet. Weet je hoe ik daar ben doorgekomen ? Elke dag bij het ontwaken me de vraag gesteld : Wat heb ik nog ( en overliep alle goede dingen ), en nooit of te nimmer : Wat mis ik of wat heb ik niet meer. En dat voor één dag en niet denken aan de volgende dag. Eén dag tegelijk, en steeds opnieuw.Vesselin schreef: Ja... maar je moet daar blijkbaar wel psychisch tegen bestand zijn.
Ik heb enige jaren geleden een zeer zware depressie doorgemaakt en toen ben ik, wat ik noem, mijn 'gevoel voor toekomst' kwijtgeraakt.
Sindsdien ben ik psychisch een soort 'helbewoner'.
Als ik tussen de mensen ben gaat het.
Als ik alleen ben - ik heb geen partner meer - is het lastig.
Maar zelfmoord zal ik niet plegen. Ik heb dat bij mijn broer meegemaakt en weet hoe vreselijk dat is voor de nabestaanden. En ik heb kinderen en kleinkinderen.
Nooit depri-pillen genomen, alhoewel men die had voorgeschreven. Elk probleem kan je oplossen. Indien het te groot is, verdeel het in stukken.
-
Een ernstige persoonlijkheidsstoornis, die niet onderkend geweest is en dus niet behandeld werd, is als een tikkende tijdbom.
Ik ben er mee weggekomen tot rond de eeuwwisseling, toen ik al op middelbare leeftijd was. Toen is die bom wel ontploft. Met verwoestende gevolgen voor mezelf en veel verdriet voor mijn vrouw en kinderen.
Voor mij was het een absolute ramp. Alles ben ik kwijtgeraakt: contact met vrouw en kinderen, mijn huis, mijn gevoel van eigenwaarde en ik werd overgeleverd aan de psychiatrie.
Nu... een kleine vijftien jaar later zit ik nog altijd met de 'fall-out' van die gebeurtenis. Het is nooit echt meer goedgekomen. Geen enkele vrouw kan het lang bij me uithouden omdat ik zo neerslachtig ben.
Toch is er weer licht aan het einde van de tunnel. Mijn kinderen spreken weer tegen me en ik mag mijn kleinkinderen zien.
Dus... het zal wel duidelijk zijn waarom ik geschokt en nijdig reageer als men mij zegt: "Laat naar je kijken!". Het valt blijkbaar op dat er "een hoek af is"...hahahaha.
Verder heb ik een sterk verlangen naar 'verzoening', naar het 'goed kunnen maken'.
Ik heb mij veertig jaar met religie bezig gehouden in de hoop zingeving te vinden... maar ik heb die niet gevonden.
't Is daarom dat ik mensen, die wel troost vinden in religie, niet wil afvallen.
Maar het agressieve, moorddadige religieuze fanatisme wijs ik volkomen af.
Daar zitten ook kwaadaardige persoonlijkheidsstoornissen achter!
Ik ben er mee weggekomen tot rond de eeuwwisseling, toen ik al op middelbare leeftijd was. Toen is die bom wel ontploft. Met verwoestende gevolgen voor mezelf en veel verdriet voor mijn vrouw en kinderen.
Voor mij was het een absolute ramp. Alles ben ik kwijtgeraakt: contact met vrouw en kinderen, mijn huis, mijn gevoel van eigenwaarde en ik werd overgeleverd aan de psychiatrie.
Nu... een kleine vijftien jaar later zit ik nog altijd met de 'fall-out' van die gebeurtenis. Het is nooit echt meer goedgekomen. Geen enkele vrouw kan het lang bij me uithouden omdat ik zo neerslachtig ben.
Toch is er weer licht aan het einde van de tunnel. Mijn kinderen spreken weer tegen me en ik mag mijn kleinkinderen zien.
Dus... het zal wel duidelijk zijn waarom ik geschokt en nijdig reageer als men mij zegt: "Laat naar je kijken!". Het valt blijkbaar op dat er "een hoek af is"...hahahaha.
Verder heb ik een sterk verlangen naar 'verzoening', naar het 'goed kunnen maken'.
Ik heb mij veertig jaar met religie bezig gehouden in de hoop zingeving te vinden... maar ik heb die niet gevonden.
't Is daarom dat ik mensen, die wel troost vinden in religie, niet wil afvallen.
Maar het agressieve, moorddadige religieuze fanatisme wijs ik volkomen af.
Daar zitten ook kwaadaardige persoonlijkheidsstoornissen achter!
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
En men heeft nog gelijk ook ! Heb je mij hier al weten zeuren ? Dit is hier een discussieforum en geen sofa bij de psychiater ! Stop met dat zelfbeklag. De enige die in de weg staat voor jou geluk ben je zelf verdomme. Iedereen heeft wel een verhaal om bij te huilen, maar dat helpt geen zier.Vesselin schreef: Dus... het zal wel duidelijk zijn waarom ik geschokt en nijdig reageer als men mij zegt: "Laat naar je kijken!". Het valt blijkbaar op dat er "een hoek af is"...hahahaha.
Verlangen is niet voldoende. Doe er wat aan.Verder heb ik een sterk verlangen naar 'verzoening', naar het 'goed kunnen maken'.
De meest belachelijke slogan op een spandoek die ik ooit heb gelezen was: GEEF ons werk. ZOEK zelf werk tedju ! Kan je ook een spandoek maken met : GEEF ons geluk. ZOEK zelf je geluk, niemand zoekt dit voor je.
En heb je daar veertig jaar over gedaan om dit vast te stellen ???Ik heb mij veertig jaar met religie bezig gehouden in de hoop zingeving te vinden... maar ik heb die niet gevonden.
Lekker blijven zitten voor de klaagmuur ? Moet je naar Jeruzalem joh !'t Is daarom dat ik mensen, die wel troost vinden in religie, niet wil afvallen.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Ach, men spreekt hier al vlug van zich wentelen in zelfbeklag ! Zo zie ik het niet. Even het onderwerp aansnijden van je mistroostheid moet kunnen. Je hart opluchten moet kunnen. Maar je hebt al snel door wie hier de plak zwaait, ik moet geen namen noemen en dat hen dat niet aanstaat dat heb je al ondervonden en zul je nog ! Intimideren en nog intimideren is hun leuze en velen hebben het discussieforum al verlaten omwille van die paar gasten. Ze willen het fanatisme bestrijden maar ze zijn zelf fanatiek te noemen. Al wat hun niet bevalt WEG ER MEE ! Ze vertonen haat gedrag, zijn gevoelloos, zonder scrupules.........Vesselin schreef:ik begrijp dat je dat allemaal zegt!
Zelfbeklag... ik ken deze AA filosofie zeer goed.
Maar als jij beweert dat dit een "discussieforum" is, lach ik je vierkant uit!
Dit is een "verklaar je broeder tot dwaas en bespot hem onbekommerd"-forum.
Dit heeft niets, maar dan ook niets, met eerbare filosofie te maken.
Daarom toon ik mij als mens in al mijn kwetsbaarheid om dit aan te klagen!
Wat wil je aanklagen mijn beste Vesselin ? Het zal tot niets dienen als ze de regels van een discussieforum niet willen respecteren !
Even de aandacht trekken op wat moderator redpoppy schreef :
Beste mensen,
Mogen wij aub. respect en begrip vragen voor elkaars overtuiging?Religie is en blijft voor iedereen een moeilijk onderwerp.Zolang er geen 100% overtuigend bewijs bestaat van het al dan niet bestaan van God kan men blijven bewijzen en weerleggen.
Niemand is verplicht alles te lezen, als een bepaald onderwerp stoort, lees het dan niet maar val elkaar niet persoonlijk aan.Om het in voetbaltermen te zeggen, speel op de bal, niet op de man/vrouw. Wink
Verschillende mensen hebben al afgehaakt en willen niet meer posten op dit forum zolang ze niet kunnen schrijven over wat hun overtuiging is zonder persoonlijk aangevallen te worden , en dit zowel gelovigen als anders gelovigen .Iets om extra over na te denken, niet?
met dank,
redpoppy
voor het moderatorteam
Lees meer :
http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=92240
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Hoe meer we er over nadenken en naspeuren , hoe ons heelal en de natuur en al het geschapene , zo mooi in elkaar zit , hoe ondoorgrondelijk alles zo haarfijn met elkaar verbonden is en samenwerkt , dan moeten we ook echt inzien , dat dit alles véél grootser en oneindig véél wijzer is gemaakt , en het met ons verstand niet te doorgronden is ! Zelfs een Einstein moest dit tenslotte toegeven .
Gods Woord zegt : de Heer sprak EN HET GESCHIEDDE ! Wat een ' boem ' moet dat geweest zijn ! Het begin van alles was er !
Een vers uit dit lied zegt het zo mooi , en het nadenken waard .
" O Heer , mijn God ,
wanneer ik in verwondering ,
de wereld zie
die U hebt voortgebracht .
Het sterrenlicht ,
het rollen van de donder ,
heel dit heelal ,
dat vol is van Uw kracht .
Dan zingt mijn ziel,
tot U , o Heer mijn God :
Hoe groot zijt Gij ,
hoe groot zijt Gij !
( Uit Opw. Lied. nr 407 , 1.)M.vr. gr. EB.
Gods Woord zegt : de Heer sprak EN HET GESCHIEDDE ! Wat een ' boem ' moet dat geweest zijn ! Het begin van alles was er !
Een vers uit dit lied zegt het zo mooi , en het nadenken waard .
" O Heer , mijn God ,
wanneer ik in verwondering ,
de wereld zie
die U hebt voortgebracht .
Het sterrenlicht ,
het rollen van de donder ,
heel dit heelal ,
dat vol is van Uw kracht .
Dan zingt mijn ziel,
tot U , o Heer mijn God :
Hoe groot zijt Gij ,
hoe groot zijt Gij !
( Uit Opw. Lied. nr 407 , 1.)M.vr. gr. EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .