Goeiedag,
Ik ga proberen den draad terug op te nemen. Ondertussen heb ik er al weer eens naast getipt en ging mijn naarstig werk weeral de mist in; dat was eergisteren. 't Is maar om te zeggen dat ik er mijne kop en mijn vingers moet bijhouden of 't loopt hier terug verkeerd af.
Ik sta wel wat achter, ik ben zelfs den Geronimo zijn huwelijksverjaardag overgeslagen, 5O jaar ge moet het maar kunnen... Zelf ben ik getrouwd op 30 maart, het sneewde toen, dat was in 1952; nou ja sneeuwen, er vielen enkele natte vlokjes, maar toch. Onze gouden jubilee was dus in 2002; hetzelfde jaar zou mijn lieve vrouw overlijden en sindsdien zit ik alleen.
De zon heeft hier de hele dag binnen geschenen. Nog efkes en 't is echt lente.
Ik ga eerst naar DRik, of mag ik de Rik of gewoon Rik zeggen, dat leest gemakkelijker.
Over het hof van Beuckeleers weet ik wel iets, maar niet veel, dat is misschien iets voor Spiksin. Over de versnaperingen die we in de oorlog kregen van Winterhulp weet ik wel wat. Ik heb een paar jaren samen met mijn klas-genoot en latere tweemeterlange schoonbroer van mijn zuster de soep uitgedeeld. Het was goede soep en werd tot de laatste druppel iuitgelepeld. Ja, in de oorlog smaakte alles lekker, als 't maar eetbaar was. Die soep werd aangebracht in grote ketels, en wij moesten die dan uitdelen met grote pollepels uitselen, een schep per man, en dat klopte altijd.
Maar gode, we kregen nog andere versnapering van Winterhulp. Vitaminen in onranjekleurige snoepjes,
al eens een sojakoek, al of niet inhoudende enkele wormpjes, heel zelden een appelsien of een appel, en levertraan of walvisolie of iets van die strekking. Levertraan is ontzettend voedzaam, krioelt van vitaminen en dat ging er bij ons binnen, want dat was altijd - bij ons toch - in doorzichtige gelullekes (of hoe heet zoiets). Vagelijk meen ik dat ooit thuis gekregen te hebben, thuis, lang voor de oorlog, maar ik zie niet goed in dat ze dat in de school, leerling per leerling met een lepeltje gaven. Mijn moeder die nam wel van tijd tot tijd een lepel olie (ricinus?? olijf?), maar dat was "voor naar de koer te gaan". En mijn vader die nam Haarlemmer olie, met een druppelteller enkele druppels op een klontje suiker. Maar ik weet niet meer waar het voor diende, ik weet alleen nog wel dat het een ouderwetse wonderolie was, en dat het enorm stonk.
En nu neem ik een koffiepauze. Ga nog niet weg, want ik moet het nog over dien haring hebben.
Zolang dan.
amadee
------------
het gras is nog altijd groener aan den andere kant van de heuvel,
maar hier staan de crokussen open, de vogels kijken uit naar nesten,
en de eekhoorntjes doen akrobatische toeren in de bomen.
De kat van de buren loopt met hoge poten door de sneeuw op zoek naar gezelschap