IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Bron? Wikipedia :dhr.antoon schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie: ... e_dynastie
En nu Antoontje ?
-
dhr.antoon - Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55
http://en.wikipedia.org/wiki/Constantinus_Manasses
ook niet direct een ooggetuigen niet ?
Hij leefde niet in die tijd maar hij zal de beschikking gehad hebben over oude boeken die nu niet meer voorhanden zijn waar moet hij anders zijn inlichtingen gehaald hebben, de bijbel geeft geen beginpunt voor de Egyptische geschiedenis, daarom is het treffend dat de chronologie van Djoser zo goed in dat plaatje past.
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
-
Wat voor onzin is me dat nu weer. Is dit het enige wat je heb kunnen verzinnen ?dhr.antoon schreef: Hij leefde niet in die tijd maar hij zal de beschikking gehad hebben over oude boeken die nu niet meer voorhanden zijn waar moet hij anders zijn inlichtingen anders gehaald hebben,
Ik vroeg je geen beginpunt van de Egyptische geschiedenis, maar in welke dynastie Mozes zou geleefd hebben. En over welk ' plaatje ' heb je het hier nu eigenlijk?de bijbel geeft geen beginpunt voor de Egyptische geschiedenis, daarom is het treffend dat de chronologie van Djoser zo goed in dat plaatje past.
Heb je daar nu een ganse week voor nodig om met deze lege doos te komen aanzetten ?
Ik wacht nog steeds op antwoord en dit is er geen.
-
Dat is niet helemaal waar op Wiki staan de regerings duren maar een fout beginpunt er staat 3150 voor Narmer dat moet 2188 zijn of rond die tijd
Het is lastig dat weet ik
maar neem de regerings duren van Narmer tot 18e jaar Djoser volgens de conventionele geschiedenis en we komen op
3150 min 2672 478 jaar
als we nu uitgaan van 2188 volgens Manasses en we trekken er de 478 jaar vanaf dan komen we op 1710 dat is heel dicht bij de bijbelse chronologie
de regeringsjaren kunnen goed zijn dat werd in steen gebeiteld en kon de tand des tijds weerstaan zeker tot Manetho die het te boek stelde aleen het beginpunt van de Egyptische historie is een probleem, het is overigens niet alleen Manasses die het in die tijd plaatst ook Flavius Josephus verankert het rond die tijd.
En in het verdere plaatje past heel goed Mozes in de 12e Dynastie dat moet rond 1500bc geweest zijn als Amenemhat IV een aangenomen zoon van Amenemhat III, Die alleen 2 dochters had Sobekneferu als zijn pleegmoeder is zeer wel mogelijk, niet te vergeten dat zij de 12e Dynastie afsloot Mozes was gevlucht naar Midian de bijbel geeft te kennen dat er een machtwisseling was bij de terugkeer van Mozes, klopt de 13e dynastie nam een aanvang en daarin past Neferhotep I zeer goed bij de Farao van de uittocht, Hij vond de dood en broers namen de regering over , waarom niet een zoon, die kan dood zijn bij de laatste plaag, daarna namen vreemde heersers het bewind in Egypte, het leger van Farao was verslagen, dus dat was makkelijk, er is nog zoveel meer van matches en chronologie maar daarbij geef ik toe dat er nooit een 100 procent bewijs gegeven kan worden, dat zou met een DNA test wel kunnen maar men was nog niet zover
Overigens de vreemde heersers bleven 400 jaar aan de macht en werden verslagen in de tijd van Saul het moeten de Amalekieten geweest zijn
Saul versloeg ze dus was in Egypte de tijd rijp voor een terugkeer van de oorspronkelijke faraos, Amhose zorgde daarvoor. daar Salomo ook bezig was geen moeilijke klus
Prachtig gaat het verder gelijk op met Salomo, gewoon bloedstollend
de verdere matches
Het is lastig dat weet ik
maar neem de regerings duren van Narmer tot 18e jaar Djoser volgens de conventionele geschiedenis en we komen op
3150 min 2672 478 jaar
als we nu uitgaan van 2188 volgens Manasses en we trekken er de 478 jaar vanaf dan komen we op 1710 dat is heel dicht bij de bijbelse chronologie
de regeringsjaren kunnen goed zijn dat werd in steen gebeiteld en kon de tand des tijds weerstaan zeker tot Manetho die het te boek stelde aleen het beginpunt van de Egyptische historie is een probleem, het is overigens niet alleen Manasses die het in die tijd plaatst ook Flavius Josephus verankert het rond die tijd.
En in het verdere plaatje past heel goed Mozes in de 12e Dynastie dat moet rond 1500bc geweest zijn als Amenemhat IV een aangenomen zoon van Amenemhat III, Die alleen 2 dochters had Sobekneferu als zijn pleegmoeder is zeer wel mogelijk, niet te vergeten dat zij de 12e Dynastie afsloot Mozes was gevlucht naar Midian de bijbel geeft te kennen dat er een machtwisseling was bij de terugkeer van Mozes, klopt de 13e dynastie nam een aanvang en daarin past Neferhotep I zeer goed bij de Farao van de uittocht, Hij vond de dood en broers namen de regering over , waarom niet een zoon, die kan dood zijn bij de laatste plaag, daarna namen vreemde heersers het bewind in Egypte, het leger van Farao was verslagen, dus dat was makkelijk, er is nog zoveel meer van matches en chronologie maar daarbij geef ik toe dat er nooit een 100 procent bewijs gegeven kan worden, dat zou met een DNA test wel kunnen maar men was nog niet zover
Overigens de vreemde heersers bleven 400 jaar aan de macht en werden verslagen in de tijd van Saul het moeten de Amalekieten geweest zijn
Saul versloeg ze dus was in Egypte de tijd rijp voor een terugkeer van de oorspronkelijke faraos, Amhose zorgde daarvoor. daar Salomo ook bezig was geen moeilijke klus
de verdere matches
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
-
Leek me nuttig hierbij aansluitend enkele passages uit " Langs het pad van Mozes " (G.Phillips ) aan toe te voegen:fotofant schreef:Zo zijn er ook nooit echt historische of archeologische bewijzen gevonden voor een exodus. Israëlische geleerden zeggen wel eens: "Wellicht heeft Mozes niet bestaan, maar ongetwijfeld had hij een neef die Mozes heette". Op oude schilderijen wordt Mozes bijna altijd met hoorntjes afgebeeld. Dit is het gevolg van een foutieve vertaling van Exodus 34:29 uit het Hebreeuws. קרן ("karan") betekent zowel hoorn als (licht)straal (beiden enkelvoud)
blz.105:
" Herziene Nieuwe Vertaling van het Nederlands Bijbelgenoodschap: ' de huid van zijn (Mozes) gelaat straalde'.- vert. Maar in een uit ca.400 daterende vertaling van het O.T. van de hand van de Italiaanse geleerde Hiëronymus luidt de passage als volgt: ' En zij ( Israëlieten ) zagen dat het hoofd van Mozes toen hij naar buiten kwam hoornen had...) Dit was de versie van de Bijbel die Michelangelo kende toen hij in 1515 zijn beroemde gehoornde beeld van Mozes voor het graf van paus Julius II creëerde."
"Deze specifieke passage uit het boek Exodus lijkt zelfs de Hebreeuwse geleerden die de oudst bewaard gebleven kopieën van het O.T. verzamelden, problemen te hebben bezorgd omdat ook zij al verdeeld waren over welk woord moest gebruikt worden. We weten alleen dat oorspronkelijk het woord -karan- werd gebruikt omdat het in deze vorm voorkomt in de oudst bewaard gebleven kopie van het O.T. in het Hebreeuws: een uit de 2e eeuw daterende kopie in de Nat.Bib. van Israël in Jeruzalem. Zoals de hebraïcus dr. Benedek heeft opgemerkt, is het goed mogelijk dat de vers verwees naar een soort hoofdtooi omdat het woord karan nog een keer voorkomt in Psalm 69:32, waar het duidelijk betrekking heeft op horens: ' ...dat de Here meer behagen dan een rund, dan een stier met karan en hoeven.'
blz. 149:
" Amos was de profeet uit Juda die predikte tegen Betel tijdens het bewind van Jerobeam II ( 782-747 v.C.) Een van de dingen die hem vooral afschuw inboezemden waren deze hoornen. Net als anderen in Juda, zag hij er een vorm van heidense afgodendienst in die misschien was verbonden met de aanhoudende verering van de stier. Ook al prediken Amos en andere profeten uit Juda in het O.T. tegen de praktijken op andere hoogten, nooit worden in samenhang met altaren aldaar ook zulke hoornen vermeld. Het gehoornde altaar werd door Mozes gebruikt in de tabernakel in de woestijn ( Exodus 29:12 ), maar voor een permanent heiligdom lijkt het specifiek bij Betel te hebben behoord.
Uit archeologisch oogpunt is ook het gehoornde altaar op de Jebel Madhbah uniek voor dergelijke plaats. Archeologen hebben andere vroeg-Hebreeuwse altaren gevonden, zoals die te Sichem en Dan, met uitsteeksels die soms als hoornen worden aangeduid. "
Hier een afbeelding van zo'n ' gehoornd hoofdtooi ' ( Karan ):
http://heiligenkalender.lagelanden.net/21-november/
-
Ik ga niet uit van Manasses, en zeker niet vanuit de bijbel.dhr.antoon schreef: als we nu uitgaan van 2188 volgens Manasses en we trekken er de 478 jaar vanaf dan komen we op 1710 dat is heel dicht bij de bijbelse chronologie
En hier zit je al met een probleem: Rond 1500 v.C. is eigenlijk 1853 - 1806 v.C. En die ' aangenomen zoon ' is vermoedelijk jou eigen bedenksel.En in het verdere plaatje past heel goed Mozes in de 12e Dynastie dat moet rond 1500bc geweest zijn als Amenemhat IV een aangenomen zoon van Amenemhat III,
http://en.wikipedia.org/wiki/Amenemhat_III
Wat ga je doen met 300 jaar ? Aan je fiets hangen ?
En hoe ga je nu de tijd dichtrijden tussen Jozua en Saul ?Overigens de vreemde heersers bleven 400 jaar aan de macht en werden verslagen in de tijd van Saul het moeten de Amalekieten geweest zijn
de verdere matches
http://nl.wikipedia.org/wiki/Saul
En trouwens zijn Jozua, Saul , David en Salomon figuren uit de bijbel en hebben totaal geen historische waarde. En nu mag je daar Ahmose nog bijsleuren, maar jou verhaaltje is totaal verzonnen en klopt langs geen kanten met de feiten.
En als je de Egyptische dynastieën wilt herdateren kan je dit alsnog voorleggen aan een academische faculteit Egyptologie. Kunnen ze daar ook nog eens lachen.
-
ilt herdateren kan je dit alsnog voorleggen aan een academische faculteit Egyptologie. Kunnen ze daar ook nog eens lachen.
Weet je wat echt lachen is, die academici waar jij mee dweept noemen mijn werk eerlijk wetenschappelijk historisch onderzoek.
Maar we gaan vrolijk verder, ik zie punten waarop ik kan reageren, bedankt
Weet je wat echt lachen is, die academici waar jij mee dweept noemen mijn werk eerlijk wetenschappelijk historisch onderzoek.
Maar we gaan vrolijk verder, ik zie punten waarop ik kan reageren, bedankt
-
Ik had zo al een sterk vermoeden dat er iets mis was met jou psyche. Laat je maar eens goed nakijken.dhr.antoon schreef: Weet je wat echt lachen is, die academici waar jij mee dweept noemen mijn werk eerlijk wetenschappelijk historisch onderzoek.
Maar dit doe je niet, en waarom ? Omdat jou fantasie ook maar nergens op slaat.Maar we gaan vrolijk verder, ik zie punten waarop ik kan reageren, bedankt
Conclusie: Jij weet verrekt helemaaaaal niet wie Mozes was. Dacht je dat dit nieuws voor mij is ? Als je verder toch niks zinnigs te zeggen hebt ga ik mijn tijd aan jou niet verder verdoen. Baaidewee, nog geen nieuws ontvangen van Bieke Mathieu, of was dit ook weer een stukje blufpoker ?
-
Ik heb een goede verstandhouding met Bieke , we wisselen gegevens uit en hoewel zij het niet met alles eens is, geeft zij blijk van waardering.
-
Het kan zijn dat het Talisman zijn niveau te boven gaat, maar zowel Bieke als ik onderzoeken de historie aan de hand van gegevens uit de geschiedenis, en komen tot de conclusie dat de bijbel goed te verdedigen is, alleen op enkele punten komen we niet helemaal tot een gelijkluidende oordeel
bv. de sabbatjaren zij zegt terecht dat geschiedschrijvers elkaar tegen spreken in deze, en dat er zoveel bedenksels zijn die onnauwkeurig zijn toch als je je indenkt en in voelt in de oude wereld van Flavius valt er veel op te lossen.
dit is een van de sabbatjaren die je kan infremen met 38/37 toen Herodes Jeruzalem innam
Uit Jesaja 37 (herziene staten vertaling)
30 En dit zal voor u het teken zijn:
men zal dit jaar eten wat vanzelf gegroeid is,
in het tweede jaar wat daarvan weer opkomt;
in het derde jaar moet u zaaien en maaien,
en wijngaarden planten en de vruchten daarvan eten,
Niet het jaar van de inval van Sanherib was een sabbatjaar ook niet het derde want men mocht zaaien maar in het tweede jaar
moest men het doen met wat vanzelf opkwam, is dit jaar te traceren, ik begin met onbetwiste data
539 is een jaar iedereen het over eens is dat Cyrus de Pers Babylon veroverde in oktober om precies te zijn
hiervan uit ga ik extrapoleren…
2 jaar later 537 gaf Cyrus toestemming aan de Joden om naar hun land terug te keren
oktober 39
oktober 38
oktober 37 de uittocht zou zeer waarschijnlijk toch niet in een koude wintermaand zijn, ik veranker de toestemming eind 38 en plaats
de uittocht in het voorjaar van 37 tegen oktober zou men dan in het ontvolkte land zijn, men zou die tocht toch niet in de winterperiode doen
Ezra 1 (nbv)
1 In het eerste regeringsjaar van Cyrus, de koning van Perzië, ging in vervulling wat de HEER Jeremia had laten aankondigen.
Hij zette de koning ertoe aan om in zijn hele koninkrijk mondeling en ook schriftelijk het volgende besluit bekend te laten maken:
De ballingschap duurde 70 jaar zowel Jeremia als Daniel schrijven dat, ook Flavius Josephus bevestigde dat 3 maal in verschillende
rekenvormen en ook rechtstreeks, dus komen we op 607 als het 1e jaar van de ballingschap.
De lijn van koningen na Salomo duurde 390 jaar Ezechiël 4:4
(in telvorm (de boeken koningen) 392 jaar maar daar zat waarschijnlijk een co-regentschap van Joram met zijn vader Josia in verweven)
dan komen we op op 997 als het eerste jaar van Jerobeam en Rehabeam, maar dat even terzijde ik ga terug naar 607 jaar van de
ballingschap en het laatste jaar van Jeremia als profeet van de ondergang, Jeremia heeft 40 jaar geprofeteerd en begon in het 13e jaar van Josia
dat wordt dan 647
en het 1e jaar van Josia is dan 659
voor Josia hebben we een 2 jarige regering van Aman en daar voor de 55 jaar van Manasse dat wordt dan 716
Hizkia regeerde 29 jaar begon dus in 745 te regeren in het 14e jaar valt Sanherib Juda binnen dat fixeer ik dan op 732
maar nu komt het, het jaar daarop is een sabbatjaar dat zou dan 731/730 zijn en ligt in de lijn van 164/163 en 38/37
746 Hizkia begint te regeren (29 jaar) 2 koningen 18:1
728 Manasse wordt geboren omstreeks deze tijd?
716 Manasse begint te regeren (vijfenvijftig jaar) 2 koningen 21:1
661 Amon Juda begint te regeren (2 jaar) 2 Koningen 21:18,19
659 Josia begint te regeren (31 jaar) 2 koningen 22:1
647 Josia pakt valse aanbidding aan en Jeremia begint met profeteren in zijn 13e jaar van Josia 2 Kronieken 34:3 Jeremia 1:1-3
Sabbatjaar van Hizkia
bv. de sabbatjaren zij zegt terecht dat geschiedschrijvers elkaar tegen spreken in deze, en dat er zoveel bedenksels zijn die onnauwkeurig zijn toch als je je indenkt en in voelt in de oude wereld van Flavius valt er veel op te lossen.
dit is een van de sabbatjaren die je kan infremen met 38/37 toen Herodes Jeruzalem innam
Uit Jesaja 37 (herziene staten vertaling)
30 En dit zal voor u het teken zijn:
men zal dit jaar eten wat vanzelf gegroeid is,
in het tweede jaar wat daarvan weer opkomt;
in het derde jaar moet u zaaien en maaien,
en wijngaarden planten en de vruchten daarvan eten,
Niet het jaar van de inval van Sanherib was een sabbatjaar ook niet het derde want men mocht zaaien maar in het tweede jaar
moest men het doen met wat vanzelf opkwam, is dit jaar te traceren, ik begin met onbetwiste data
539 is een jaar iedereen het over eens is dat Cyrus de Pers Babylon veroverde in oktober om precies te zijn
hiervan uit ga ik extrapoleren…
2 jaar later 537 gaf Cyrus toestemming aan de Joden om naar hun land terug te keren
oktober 39
oktober 38
oktober 37 de uittocht zou zeer waarschijnlijk toch niet in een koude wintermaand zijn, ik veranker de toestemming eind 38 en plaats
de uittocht in het voorjaar van 37 tegen oktober zou men dan in het ontvolkte land zijn, men zou die tocht toch niet in de winterperiode doen
Ezra 1 (nbv)
1 In het eerste regeringsjaar van Cyrus, de koning van Perzië, ging in vervulling wat de HEER Jeremia had laten aankondigen.
Hij zette de koning ertoe aan om in zijn hele koninkrijk mondeling en ook schriftelijk het volgende besluit bekend te laten maken:
De ballingschap duurde 70 jaar zowel Jeremia als Daniel schrijven dat, ook Flavius Josephus bevestigde dat 3 maal in verschillende
rekenvormen en ook rechtstreeks, dus komen we op 607 als het 1e jaar van de ballingschap.
De lijn van koningen na Salomo duurde 390 jaar Ezechiël 4:4
(in telvorm (de boeken koningen) 392 jaar maar daar zat waarschijnlijk een co-regentschap van Joram met zijn vader Josia in verweven)
dan komen we op op 997 als het eerste jaar van Jerobeam en Rehabeam, maar dat even terzijde ik ga terug naar 607 jaar van de
ballingschap en het laatste jaar van Jeremia als profeet van de ondergang, Jeremia heeft 40 jaar geprofeteerd en begon in het 13e jaar van Josia
dat wordt dan 647
en het 1e jaar van Josia is dan 659
voor Josia hebben we een 2 jarige regering van Aman en daar voor de 55 jaar van Manasse dat wordt dan 716
Hizkia regeerde 29 jaar begon dus in 745 te regeren in het 14e jaar valt Sanherib Juda binnen dat fixeer ik dan op 732
maar nu komt het, het jaar daarop is een sabbatjaar dat zou dan 731/730 zijn en ligt in de lijn van 164/163 en 38/37
746 Hizkia begint te regeren (29 jaar) 2 koningen 18:1
728 Manasse wordt geboren omstreeks deze tijd?
716 Manasse begint te regeren (vijfenvijftig jaar) 2 koningen 21:1
661 Amon Juda begint te regeren (2 jaar) 2 Koningen 21:18,19
659 Josia begint te regeren (31 jaar) 2 koningen 22:1
647 Josia pakt valse aanbidding aan en Jeremia begint met profeteren in zijn 13e jaar van Josia 2 Kronieken 34:3 Jeremia 1:1-3
Sabbatjaar van Hizkia
-
Nu wat betreft Mozes, je met de broek op je enkels staat ga je nu wat andere data ophoesten ?dhr.antoon schreef:Het kan zijn dat het Talisman zijn niveau te boven gaat, maar zowel Bieke als ik onderzoeken de historie aan de hand van gegevens uit de geschiedenis, en komen tot de conclusie dat de bijbel goed te verdedigen is, alleen op enkele punten komen we niet helemaal tot een gelijkluidende oordeel
een ding is zeker; jou niveau is ondertussen wel al bekend .
Alle respect voor Bieke haar opzoekingswerk omtrent de dood van Herodes de Grote. Maar nu je toch goed doende bent met sabbat-dagen, kan je gelijk eens vragen wat voor dubbele sabbat dagen er nog waren behalve in 30 n.C. Laten we zeggen tussen 26 en 36 n.C.
Ik bedoel hiermee de eerste Pesach dag ( 15 Nisan ) die voor of na een zaterdag viel.
O ja, nog dit: Wat haar bron is op gebaseerd dat Jezus in 33 n.C. is gekruisigd, en als historica er durft van uit te gaan dat Jezus bestaan heeft en er nog data weet op te kleven. Ben zéér benieuwd. Bij mijn weten is daar geen enkel historisch bewijs voor gevonden tot nu toe.
Heb je mijn vragen begrepen of is er iets nog niet duidelijk ?
-
Een swabberige vreemde reactie maar je bedoelt waarschijnlijk grote sabbat
15 Nisan als het ook op een gewone sabbat valt. Jezus werd gedood voorgaande aan een grote sabbat.
in 26 33 en 36 was er een grote sabbat dus daar past 33 goed in
15 Nisan als het ook op een gewone sabbat valt. Jezus werd gedood voorgaande aan een grote sabbat.
-
Zie je wel dat je al niet mee bent ? Nee, een zaterdag is voor het judaïsme een sabbatdag. Elke feestdag is ook een sabbatdag, zoals Pesach ook een sabbatdag is. Ik heb het dus niet over een sabbatjaar. Moet ik mijn vraag nog eens herhalen of ben je nu wel mee ?dhr.antoon schreef:Een swabberige vreemde reactie maar je bedoelt waarschijnlijk grote sabbat
-
Sabbat dag viel op vrijdagavond tot zaterdag avond.Zie je wel dat je al niet mee bent ? Nee, een zaterdag is voor het judaïsme een sabbatdag.
Daarom gingen de vrouwen al vroeg op zondagmorgen naar het graf
waarschijnlijk om hun werk af te maken, vrijdag was daar weinig tijd voor.
ik ontken niet dat een feestdag ook als sabbatdag gezien werd.
-
Man, lul zo niet. Stel die vraag zoals ik ze heb geformuleerd aan Mathieu.dhr.antoon schreef:Sabbat dag viel op vrijdagavond tot zaterdag avond.Zie je wel dat je al niet mee bent ? Nee, een zaterdag is voor het judaïsme een sabbatdag.
Daarom gingen de vrouwen al vroeg op zondagmorgen naar het graf
waarschijnlijk om hun werk af te maken, vrijdag was daar weinig tijd voor.
ik ontken niet dat een feestdag ook als sabbatdag gezien werd.
En jij pretendeert aan onderzoek te doen. Alles behalve !!!