IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Ik hoef niet te rekenen als ik de data van moderne archeologen overneem. Ik hoef niet te liegen voor mijn clubje zoals jij dit hier constant doet.dhr.antoon schreef:Kan je nu ook al niet meer rekenen? moet ik voor jou speciaal met een lagere school telraam gaan uitleggen.Weeral foute data !!
Hoe zit het met het weer in Nederland ? Zou je hier niet beter oprotten en je shit aan de deur gaan verkopen ?
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Wat nog heel belangrijk is aan deze MESA STELE is dat hij verwijst naar Omri, koning van Israël wat een bewijs is van het bestaan van het tienstammenrijk !
Volgens 2 koningen 3 : 5-7, ging op vraag van koning Joram de koning van Juda van het tweestammenrijk , Josafat, mee ten strijde tegen Moab en overwonnen Juda en Israël op Moab.
Koning Mesa noemt nog verscheidene steden op, zoals Médeba, Ataroth,
Nebo en Jahaz. Maar hij vermeldt ook nog de naam van JHWH, zelden te vinden op een 'heidense' inscriptie.
"Ik nam vandaar [Nebo] de [vaten] van Jahweh (JHWH) en sleurde ze voor Kamos.... "
Als er archeologisch niet veel te vinden is van het Twaalf-stammenrijk wil dat niets zeggen. Ook over andere rijken van vóór 900 is er weinig bekend bv. van de Edomieten of de Filistijnen. Ze zijn vernietigd net zoals de bijbel had voorspeld.
Zijn de Salomo-paardestallen in Megiddo, nu van Omri of Achab, komen toch uit het geslacht van Salomo ? ?
Nu aan talisman om het ontstaan van het tienstammenrijk en het tweestammenrijk te weerleggen.
De huidige Samaritanen noemen zich de afstammelingen van het tienstammenrijk.
Volgens 2 koningen 3 : 5-7, ging op vraag van koning Joram de koning van Juda van het tweestammenrijk , Josafat, mee ten strijde tegen Moab en overwonnen Juda en Israël op Moab.
Koning Mesa noemt nog verscheidene steden op, zoals Médeba, Ataroth,
Nebo en Jahaz. Maar hij vermeldt ook nog de naam van JHWH, zelden te vinden op een 'heidense' inscriptie.
"Ik nam vandaar [Nebo] de [vaten] van Jahweh (JHWH) en sleurde ze voor Kamos.... "
Als er archeologisch niet veel te vinden is van het Twaalf-stammenrijk wil dat niets zeggen. Ook over andere rijken van vóór 900 is er weinig bekend bv. van de Edomieten of de Filistijnen. Ze zijn vernietigd net zoals de bijbel had voorspeld.
Zijn de Salomo-paardestallen in Megiddo, nu van Omri of Achab, komen toch uit het geslacht van Salomo ? ?
Nu aan talisman om het ontstaan van het tienstammenrijk en het tweestammenrijk te weerleggen.
De huidige Samaritanen noemen zich de afstammelingen van het tienstammenrijk.
-
Valt tegen he ventje ? Wat dacht je, ik ga die oudjes daar effe inpakku ? Tegen je k...ten !dhr.antoon schreef:Deed je dat maar ooit een keer, dan zou er een meer normale discussie kunnen volgen.Ik hoef niet te rekenen als ik de data van moderne archeologen overneem. Ik hoef niet te rekenen als ik de data van moderne archeologen overneem.
He, wat een toepasselijke woordkeuze. " Gebruikt dan wel de spijkers bij Van Teeuwen, dan hangt ie daar voor eeuwen."Even Talisman bijspijkeren
Je sekte-genoot heeft enkel al laten zien dat ze net zoals jij er niks van bakt.Bleuvelvet heeft al laten zien , ook aan de hand van referenties dat boek waar je me dweept niet te vertrouwen is.
Bronvermelding is niet gelijk met dwepen hoor meester bedrieger. Dat de opgegeven data binnen de wetenschappelijke consensus valt is hier wel duidelijk:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Omri
En dat jou datum ( Omri : 951 ) nergens op slaat zal nu ook wel duidelijk zijn zeker ? En vertrouw je de Nederlanse versie niet ? Hier de Engelstalige:
http://en.wikipedia.org/wiki/Omri
Je ziet, ventje van niks, ik heb nu niet bepaald dit boek nodig als bron. Keuze te over he kees ?
-
dhr.antoon - Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55
waarom verdwijn jij gewoon hier niet met je idiote verdachtmakingen, en je ziekelijk geblaat, je hebt gewoon al je krediet verspeelt, ik wacht verder ook nog steeds op een weerlegging van het door mij geboden materiaal
schelden doet overigens geen zeer en zeker niet als het van een dom figuur als P.S,. komt. dus..
Je kan weer met je gedrein komen, maar ik reageer niet ik niet.
wat is er trouwens mis de historiciteit van Jezus, het is te bewijzen en ik heb het ook op diverse fora duidelijk gemaakt aan voorbeelden maar of dat aan jou besteed is???
schelden doet overigens geen zeer en zeker niet als het van een dom figuur als P.S,. komt. dus..
Je kan weer met je gedrein komen, maar ik reageer niet ik niet.
wat is er trouwens mis de historiciteit van Jezus, het is te bewijzen en ik heb het ook op diverse fora duidelijk gemaakt aan voorbeelden maar of dat aan jou besteed is???
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Gore sukkel antoon blaatte hetvolgende: Je kan weer met je gedrein komen, maar ik reageer niet ik niet.
Ik ga het je nog een keertje zeggen oppassen snullemans want dat zijn woorden van u en daar is geen komma van mij bij.
Het dun loopt blijkbaar al door uw broekspijpen nu we je op alle fora waar je je onzin uitkraamt als leugenaar en bedrieger word ontmaskerd bent en ook hier niets anders doet !
Ik ga het je nog een keertje zeggen oppassen snullemans want dat zijn woorden van u en daar is geen komma van mij bij.
Het dun loopt blijkbaar al door uw broekspijpen nu we je op alle fora waar je je onzin uitkraamt als leugenaar en bedrieger word ontmaskerd bent en ook hier niets anders doet !
-
Dit is van een forum
wat is daar mis mee, je mag het zeggen.
Ligt het probleem niet bij de opponenten die aan geen enkel bewijs genoeg hebben.
Wat ik bedoel Fish is dat de Bijbel dus geen rechtstreeks bewijs is, maar de daarin opgetekende verslagen die door geschiedenis en archeologie ondersteund worden
wat is daar mis mee, je mag het zeggen.
Hoeveel materiaal hebben we al gegeven dat dat gewoon niet waar is.Antoon, je kan dat wel blijven roepen, maar het FEIT is dat dit dus juist NIET gebeurd.
Zowel Egyplogen als Archeologen staan op het standpunt dat de bijbel slechts gedeeltlijk historisch is, juist op cruciale punten is het een mythe..
Ligt het probleem niet bij de opponenten die aan geen enkel bewijs genoeg hebben.
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
-
En nu kom ik even terug op de vraag die ik je stelde en hulp mocht inroepen van B.Mahieu en waar te tot nu toe nog steeds geen antwoord op heb kunnen verzinnen omdat je zelfs de vraag niet snapte: In welk jaar tussen 26 en 36 n.C. viel er een dubbele sabbat.
Wel Guitigen eerste klas, dit was in 30 n.C. En wat voor belang dit heeft? Ik zal proberen dit op niveau van jou verstandelijk vermogen uit te leggen:
Wat betreft de sterfdatum van Herodus de Grote heeft B.Mahieu zeer goed werk verricht en gesteund op historisch materiaal. Wat de sterfdatum van Jezus betreft heb ik zo mijn zéér sterkte twijfels, gezien ze hier geen wetenschappelijke onderbouw van geeft en enkel op het evangelie van Lukas verder gaat.
De verwarring is ontstaan doordat in de evangeliën te lezen staat dat er grote haast was om zijn lichaam te begraven omdat de ' sabbat ' bijna aangebroken was. Iedereen nam aan dat met die sabbat zaterdag werd bedoeld, en dus moest de kruisiging op een vrijdag hebben plaatsgevonden. De dag van Pesach zelf wordt, zoals de joden weten, ook een ' sabbat ' of rustdag genoemd, ongeacht op welke dag van de week hij valt.
In het jaar 30 n.C. was vrijdag de 15e Nisan ook een sabbat. Er waren dus twee sabbatten vlak na elkaar, te weten vrijdag en zaterdag. Matteüs lijkt hier echter wél van op de hoogte geweest te zijn, want hij zegt dat de vrouwen die zondagmorgen naar Jezus' graf gingen na de ' sabbats '. ( In de originele Griekse versie staat sabbat in meervoudsvorm ! )
We weten nu dat men er daarmee één dag naast zit. Jezus laatste avondmaal was op woensdag en hij is op donderdag gekruisigd, op de 14e van de joodse maand Nisan ( 4 april 30 n.C. ) Het Pesach-maal zelf werd op donderdagavond gebruikt na zonsondergang bij aanvang van de 15e Nisan. Jezus heeft dat Pesach-maal nooit gebruikt. Hij was donderdag reeds in de namiddag overleden.
Als men vrijdag als sterfdag neemt zoals B.Mahieu stelt, zit men nog steeds te knoeien met de drie dagen tussen kruising en leeg graf. Als men 30 n.C, met de dubbele sabbat in acht neemt is er geen geknoei met deze drie dagen.
Wel Guitigen eerste klas, dit was in 30 n.C. En wat voor belang dit heeft? Ik zal proberen dit op niveau van jou verstandelijk vermogen uit te leggen:
Wat betreft de sterfdatum van Herodus de Grote heeft B.Mahieu zeer goed werk verricht en gesteund op historisch materiaal. Wat de sterfdatum van Jezus betreft heb ik zo mijn zéér sterkte twijfels, gezien ze hier geen wetenschappelijke onderbouw van geeft en enkel op het evangelie van Lukas verder gaat.
Verder dan het evangelie geeft ze geen bronnen, en d.w.z. dat dit onvoldoende is om hier een historisch feit van te maken.[...] Jezus werd gedoopt op ongeveer dertigjarige leeftijd in Tishri 29 n.C. Het paasfeest van 30 n.C. [...] Jezus werd gekruisigd op vrijdag 14 Nisan ( 3 april ) 33 n.C.
De verwarring is ontstaan doordat in de evangeliën te lezen staat dat er grote haast was om zijn lichaam te begraven omdat de ' sabbat ' bijna aangebroken was. Iedereen nam aan dat met die sabbat zaterdag werd bedoeld, en dus moest de kruisiging op een vrijdag hebben plaatsgevonden. De dag van Pesach zelf wordt, zoals de joden weten, ook een ' sabbat ' of rustdag genoemd, ongeacht op welke dag van de week hij valt.
In het jaar 30 n.C. was vrijdag de 15e Nisan ook een sabbat. Er waren dus twee sabbatten vlak na elkaar, te weten vrijdag en zaterdag. Matteüs lijkt hier echter wél van op de hoogte geweest te zijn, want hij zegt dat de vrouwen die zondagmorgen naar Jezus' graf gingen na de ' sabbats '. ( In de originele Griekse versie staat sabbat in meervoudsvorm ! )
We weten nu dat men er daarmee één dag naast zit. Jezus laatste avondmaal was op woensdag en hij is op donderdag gekruisigd, op de 14e van de joodse maand Nisan ( 4 april 30 n.C. ) Het Pesach-maal zelf werd op donderdagavond gebruikt na zonsondergang bij aanvang van de 15e Nisan. Jezus heeft dat Pesach-maal nooit gebruikt. Hij was donderdag reeds in de namiddag overleden.
Als men vrijdag als sterfdag neemt zoals B.Mahieu stelt, zit men nog steeds te knoeien met de drie dagen tussen kruising en leeg graf. Als men 30 n.C, met de dubbele sabbat in acht neemt is er geen geknoei met deze drie dagen.
-
Dubbele sabbat, er was wel een grote sabbat en wel in de jaren waarin 15 nisan op een normale sabbat valt dus als de vrijdag voorgaand is.
In het ambts termijn van Pilatus (26 - 36) vielen 3 grote sabbatdagen
en wel in 26, 33 en 36 gewoon een zeer duidelijk bewijs dat de dood van Jezus in 33 viel, 33 is ook nog eens te verantwoorden met het 15e jaar van Tiberius (doop van Jezus) wat afhankelijk van de rekenmethode in de 1e of 2e helft van 29 viel. Jezus maakte 3,5 jaar vol, 14 nisan 33 Was het end van die periode
33 is ook nog eens te verantwoorden met de 70 jaar weken profetie die begon najaar 455 bc en loupe zuiver uitkomt op 29 doop en 33 dood.
Er zijn nog meer verantwoordingen, ook die het nog zuiverder stellen tot bijna op de dag af met verschillende gebeurtenissen maar hier laat ik het even bij, mocht je meer specifieke details omtrent grote sabbat.. Tiberius, of de 70 jaar weken profetie willen dan hoor ik het wel, maar gelieve een beetje normaal reageren, graag zonder geschreeuw schelden en eigen meningen verkondigen over verstandelijke vermogens voor het overige sta ik je graag te woord, sterker nog ik wil er mijn vrije tijd aan besteden
met vriendelijke groet.
30 viel overigens niet op een dubbele of grote sabbat Talisman
alleen 26 33 en 36 in 30 was 14 nisan een woensdag 15 nisan een donderdag
en wel in 26, 33 en 36 gewoon een zeer duidelijk bewijs dat de dood van Jezus in 33 viel, 33 is ook nog eens te verantwoorden met het 15e jaar van Tiberius (doop van Jezus) wat afhankelijk van de rekenmethode in de 1e of 2e helft van 29 viel. Jezus maakte 3,5 jaar vol, 14 nisan 33 Was het end van die periode
33 is ook nog eens te verantwoorden met de 70 jaar weken profetie die begon najaar 455 bc en loupe zuiver uitkomt op 29 doop en 33 dood.
Er zijn nog meer verantwoordingen, ook die het nog zuiverder stellen tot bijna op de dag af met verschillende gebeurtenissen maar hier laat ik het even bij, mocht je meer specifieke details omtrent grote sabbat.. Tiberius, of de 70 jaar weken profetie willen dan hoor ik het wel, maar gelieve een beetje normaal reageren, graag zonder geschreeuw schelden en eigen meningen verkondigen over verstandelijke vermogens voor het overige sta ik je graag te woord, sterker nog ik wil er mijn vrije tijd aan besteden
met vriendelijke groet.
In het jaar 30 n.C. was vrijdag de 15e Nisan ook een sabbat. Er waren dus twee sabbatten vlak na elkaar, te weten vrijdag en zaterdag.
30 viel overigens niet op een dubbele of grote sabbat Talisman
alleen 26 33 en 36 in 30 was 14 nisan een woensdag 15 nisan een donderdag
Dan moet hij iets anders bedoelt hebben, of er is een kleine fout binnengeslopen dat laatste geloof ik niet echt, het kan ook een spraakgebruik geweest zijn.Matteüs lijkt hier echter wél van op de hoogte geweest te zijn, want hij zegt dat de vrouwen die zondagmorgen naar Jezus' graf gingen na de ' sabbats '. ( In de originele Griekse versie staat sabbat in meervoudsvorm ! )
-
Wat ligt ge nu weer aan je kruis te krabben ? Moeite met begrijpelijk lezen ?? Ik heb het hier over een DUBBELE sabbat en geen grote of kleine sabbat !! EEN DUBBELE SABBAT !!dhr.antoon schreef:Dubbele sabbat, er was wel een grote sabbat en wel in de jaren waarin 15 nisan op een normale sabbat valt dus als de vrijdag voorgaand is.
Waar slaat dát nu weer op ? Is nu koffiedrab kijken ook al wetenschappelijk ? Je bent al ver weg he joengske ?33 is ook nog eens te verantwoorden met de 70 jaar weken profetie die begon najaar 455 bc en loupe zuiver uitkomt op 29 doop en 33 dood.
Er zijn nog meer verantwoordingen, maar hier laat ik het bij,
Dan moet hij iets anders bedoelt hebben, of er is een kleine fout binnengeslopen dat laatste geloof ik niet echt, het kan ook een spraakgebruik geweest zijn.
Mijn dag is weer goed zie. Voor de zoveelste maal gaat Pipo weer eens op zijn bek.
-
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jo ... =nl&set=10
Ga alvast maar de grote sabbat bestuderen.
33 valt in dat plaatje[/quote]
viel niet in dat jaar maar inderdaad 15 nisan werd altijd als een Sabbat gehoudenIn het jaar 30 n.C. was vrijdag de 15e Nisan ook een sabbat.
33 valt in dat plaatje[/quote]
Laatst gewijzigd door dhr.antoon op 28 mar 2013, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Maar ventje toch, ik heb je daarnet proberen duidelijk maken dat ik niet geïnteresseerd ben in een grote sabbat, maar enkel en alleen ( ENKEL EN ALLEEN ) wanneer 15 Nisan ofwel op een vrijdag, ofwel op een zondag viel tussen de jaren 26 en 36 n.C. ( je weet wel, als Ponty het voor het zeggen had ).dhr.antoon schreef:http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jo ... =nl&set=10
PS: Leesbaar of moet ik de tekst wat uitvergroten ? Nog verstaanbaar voor je of moet ik er wat prentjes bij plaatsen ?
-
wanneer 15 Nisan ofwel op een vrijdag, ofwel op een zondag viel tussen de jaren 26 en 36 n.C. ( je weet wel, als Ponty het voor het zeggen had ).
en 33.
Dus 30 past niet in het plaatje toen viel 15 nisan op een donderdag, IN
26 33 en 36 daarentegen viel 14 Nisan op een vrijdag dientegevolge was 15 nisan een grote sabbat of bijzondere sabbat.
Vrijdag avond tot zaterdag avond is zo en zoal een sabbat in 33 viel het dus met de gewone sabbat samen daarom maakten de apostelen er een vermelding bij. zoals bijzondere dag
-
Wat een oen ben jij zeg !! 15 Nisan was de dag van Pesach en was ELK jaar een sabbat-dag. In 30 n.C. viel die op een vrijdag. Moeilijk he ? Kun je jou ' plaatje ' boven je bed hangen.dhr.antoon schreef:
viel niet in dat jaar maar inderdaad 15 nisan werd altijd als een Sabbat gehouden
33 valt in dat plaatje
-
Nee, op een vrijdag ( donderdag na zonsondergang tot vrijdag na zonsondergang ).dhr.antoon schreef:wanneer 15 Nisan ofwel op een vrijdag, ofwel op een zondag viel tussen de jaren 26 en 36 n.C. ( je weet wel, als Ponty het voor het zeggen had ).
en 33.
Dus 30 past niet in het plaatje toen viel 15 nisan op een donderdag,
Nee, zit je lekker fout. 15 Nisan was natuurlijk een bijzondere sabbatdag en dat weet mijn kat ook. Tjonge !!!IN 26 33 en 36 daarentegen viel 14 Nisan op een vrijdag dientegevolge was 15 nisan een grote sabbat of bijzondere sabbat.
Nee hoor, noch Matteüs, noch Johannes zijn het met jou oneens. Matteüs heeft het over sabbats ( TWEE NA ELKAAR ). En Johannes zegt nadrukkelijk dat het ' laatste avondmaal ' ( opgelet, dit is niet het Pesach maal ) van woensdagavond ' VOOR het feest van Pesach ' was. Hij schrijft ook dat Jezus, toen hij op donderdagochtend door de mensen die hem hadden beschuldigd werd afgeleverd, niet het pretorium van Pilatus wilde betreden omdat zij dan verontreinigd zouden worden en die avond niet het Pesachmaal konden gebruiken.Vrijdag avond tot zaterdag avond is zo en zoal een sabbat in 33 viel het dus met de gewone sabbat samen daarom maakten de apostelen er een vermelding bij. zoals bijzondere dag
-
Maar die uitleg slaat nergens op. Ik heb het hier nog steeds over een DUBBELE SABBAT ( sabbat in het meervoud. Twee sabbatten na elkaar. Niks geen grote, speciale, XXL sabbat, maar gewoon SABBAT BIS )dhr.antoon schreef:
Natuurlijk was het dat schreef ik ook alleen 33 was bijzonder wat dat betreft heb ik een uitlegging gegeven, maar nu stop ik ik heb het gevoel dat je een beetje leesblind ben, wat geen schande is, maar lees alles nog eens na.
tot wederhoren
Lees alles nog eens na. Jouw clubje zit fout FOUT !!!!