IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)
-
Fazal
Oké Paul, daarin geef ik u gelijk. Maar als ik dat hier zo allemaal lees, zal de ware geschiedenis nooit door iemand worden achterhaald. En dan nog, zullen er altijd discussies 'blijven' over bestaan.
Ikzelf, schrijf hier soms wat onnozelheden (mea culpa), maar eigenlijk vind ik het het discuteren niet waard. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening dan, met alle respect voor al degenen die er toch maar willen mee doorgaan.
Af en toe zullen jullie mij wel eens moeten verdragen. Ik ben namelijk ook behept met een eigen mening en een vrije wil, (gekregen van god, onze schepper), zoals al die (bij)gelovigen hier durven beweren. En ik weet dus van mijzelf dat ik soms een serieuze pestkop kan zijn. Maar gelukkig, is het nooit echt kwaad bedoeld.
Ikzelf, schrijf hier soms wat onnozelheden (mea culpa), maar eigenlijk vind ik het het discuteren niet waard. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening dan, met alle respect voor al degenen die er toch maar willen mee doorgaan.
Af en toe zullen jullie mij wel eens moeten verdragen. Ik ben namelijk ook behept met een eigen mening en een vrije wil, (gekregen van god, onze schepper), zoals al die (bij)gelovigen hier durven beweren. En ik weet dus van mijzelf dat ik soms een serieuze pestkop kan zijn. Maar gelukkig, is het nooit echt kwaad bedoeld.
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Zeker als zo'n pipo's zich blijven vastklampen aan hun eigen interpretaties.Fazal schreef:Maar als ik dat hier zo allemaal lees, zal de ware geschiedenis nooit door iemand worden achterhaald. En dan nog, zullen er altijd discussies 'blijven' over bestaan.
Zo kan men wel verbeteringen aanbrengen omtrent historische figuren waarvan men uit verschillende bronnen kan putten. Maar dit hebben we niet met de historische figuur Jezus, als die al ooit bestaan heeft. Zo kan bv. B.Mahieu haar scriptie maken omtrent de sterfdatum van Herodus de Grote, maar niet omtrent de sterfdatum van Jezus, gezien ze zich enkel kan baseren op het N.T., en dat geen historische verslaggeving. Ik heb aangetoond dat 33 n.C. onmogelijk de juiste datum kan zijn, maar wél 30 n.C. Als we de nieuwe datum van Herodus nemen en twee jaar teruggaan is Jezus geen 33 geworden, maar 32 jaar. Hiermee schuift ook alles met drie jaar op. Als ik dan afkom met een tombe waar alle namen aanwezig zijn die we terugvinden in het N.T. is dit het enige tastbaar mogelijk bewijs voor het ooit bestaan van Jezus. Probleem is dat gelovigen dan weer op het achterste poten gaan staan, gezien ze geloven dat Jezus verrezen is ( en later heeft men dit ook aan zijn moeder toegedicht ). Er zal natuurlijk alle middelen gebruikt worden deze site in diskrediet te brengen om reden die je wel zelf kunt bedenken. Op deze wijze zal zoals je je afvraagt deze geschiedenis nooit nooit boven water komen.
De link die ik onlangs plaatste i.v.m. het Jakobus ossuarium is het 10e ossuarium dat verdwenen was, kort na de opgraving.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
DE OPSTANDING (vervolg)
Talisman zijn beweringen houden nog altijd geen steek.
Net zoals zovelen vergeet talisman dat er een groot verschil is met onze tijden en de tijden van bijna tweeduizend jaar geleden en dat de Joden ieder deel van een dag rekenden als een hele dag. Ik gaf het voorbeeld van Esther toen zij op de derde dag bij de koning binnen kwam, was het vasten beëindigd. (4:16) De derde dag werd er slechts een gedeelte gevast.
Er zijn er nog die deze fout maken wanneer ze proberen de bijbel te analyseren. Omdat Jezus in de vrijdagmiddag in zijn graf werd gelegd, zich daar de gehele zaterdag bevond, en iets voor de dageraad op de zondag opstond, kan er geen twijfel zijn dat hij in het graf was voor een periode van drie dagen. Ook al gaat het om gedeelten van twee dagen.
Deels is er nog bij velen de onwetendheid over de joodse eigentijdse uitdrukkingen en maken dezelfde fout over zijn profetie dat hij ook drie nachten in 'het hart van de aarde' zou zijn.
Een uitspraak op de manier van 'drie dagen en drie nachten' gebruiken wij hedendaags niet. Dat waren alledaagse gebruiken in de eerste eeuw. Wij zijn niet vertrouwd met deze uitdrukkingen het is dus aan ons om de betekenis vast te stellen in de context van die tijden.
De scholen hebben nu 'veertien dagen' Paasvakantie en velen trekken op vakantie! Niemand gaat zeggen dat hij veertien dagen en veertien nachten op vakantie gaat toch ? Gaat het dan om evenveel dagen en nachten ? Neen hé ! Ik ga bv. drie dagen naar Oostende. Aankomst vrijdag 15 uur en vertrekken zondag 10 uur. Maar ik vertel toch dat ik DRIE dagen aan zee gezeten heb, met toch maar twee keer een gedeelte van een dag.
Merken we nog op dat het altijd om dezelfde aantal dagen en nachten gaat :
- Mozes vastte veertig dagen en veertig nachten
- Jona was in de vis drie dagen en drie nachten .
- Jobs vrienden zaten zeven dagen en zeven nachten bij hem.
De Joden spreken nooit van "drie dagen en twee nachten", of "zeven dagen en 6 nachten".......
Is het nog niet duidelijk genoeg ?
Net zoals zovelen vergeet talisman dat er een groot verschil is met onze tijden en de tijden van bijna tweeduizend jaar geleden en dat de Joden ieder deel van een dag rekenden als een hele dag. Ik gaf het voorbeeld van Esther toen zij op de derde dag bij de koning binnen kwam, was het vasten beëindigd. (4:16) De derde dag werd er slechts een gedeelte gevast.
Er zijn er nog die deze fout maken wanneer ze proberen de bijbel te analyseren. Omdat Jezus in de vrijdagmiddag in zijn graf werd gelegd, zich daar de gehele zaterdag bevond, en iets voor de dageraad op de zondag opstond, kan er geen twijfel zijn dat hij in het graf was voor een periode van drie dagen. Ook al gaat het om gedeelten van twee dagen.
Deels is er nog bij velen de onwetendheid over de joodse eigentijdse uitdrukkingen en maken dezelfde fout over zijn profetie dat hij ook drie nachten in 'het hart van de aarde' zou zijn.
Een uitspraak op de manier van 'drie dagen en drie nachten' gebruiken wij hedendaags niet. Dat waren alledaagse gebruiken in de eerste eeuw. Wij zijn niet vertrouwd met deze uitdrukkingen het is dus aan ons om de betekenis vast te stellen in de context van die tijden.
De scholen hebben nu 'veertien dagen' Paasvakantie en velen trekken op vakantie! Niemand gaat zeggen dat hij veertien dagen en veertien nachten op vakantie gaat toch ? Gaat het dan om evenveel dagen en nachten ? Neen hé ! Ik ga bv. drie dagen naar Oostende. Aankomst vrijdag 15 uur en vertrekken zondag 10 uur. Maar ik vertel toch dat ik DRIE dagen aan zee gezeten heb, met toch maar twee keer een gedeelte van een dag.
Merken we nog op dat het altijd om dezelfde aantal dagen en nachten gaat :
- Mozes vastte veertig dagen en veertig nachten
- Jona was in de vis drie dagen en drie nachten .
- Jobs vrienden zaten zeven dagen en zeven nachten bij hem.
De Joden spreken nooit van "drie dagen en twee nachten", of "zeven dagen en 6 nachten".......
Is het nog niet duidelijk genoeg ?
-
bluevelvet schreef:DE OPSTANDING (vervolg)
Net zoals zovelen vergeet talisman dat er een groot verschil is met onze tijden en de tijden van bijna tweeduizend jaar geleden en dat de Joden ieder deel van een dag rekenden als een hele dag.
Zo heeft men ook maanden die als jaren aangerekend worden.. weten er weinig. Neem nu de leeftijd van Matusalem. Aha !Er zijn er nog die deze fout maken wanneer ze proberen de bijbel te analyseren.
En nog een 'chanse' dat het geen week eerder gebeurd is, of het waren er 4 dagen geweest... 't zomeruur. Niet aan gedacht he ?Omdat Jezus in de vrijdagmiddag in zijn graf werd gelegd, zich daar de gehele zaterdag bevond, en iets voor de dageraad op de zondag opstond, kan er geen twijfel zijn dat hij in het graf was voor een periode van drie dagen. Ook al gaat het om gedeelten van twee dagen.
Eigenlijk is dat zoals de Vlamingen spreken over ' in het hol van de Leeuw '. Dat is een uitdrukking, maar dat begrijpen de Walen natuurlijk niet. Die spreken Frans.Deels is er nog bij velen de onwetendheid over de joodse eigentijdse uitdrukkingen en maken dezelfde fout over zijn profetie dat hij ook drie nachten in 'het hart van de aarde' zou zijn.
Nu hebben we het gewoon over ' De carnaval van Aolst '. ( Maar daar is het de maandag dat ze daar opstaan uit de doden )Een uitspraak op de manier van 'drie dagen en drie nachten' gebruiken wij hedendaags niet. Dat waren alledaagse gebruiken in de eerste eeuw. Wij zijn niet vertrouwd met deze uitdrukkingen het is dus aan ons om de betekenis vast te stellen in de context van die tijden.
En ? Hebt ge wat bekeerlingen weten maken ?De scholen hebben nu 'veertien dagen' Paasvakantie en velen trekken op vakantie! Niemand gaat zeggen dat hij veertien dagen en veertien nachten op vakantie gaat toch ? Gaat het dan om evenveel dagen en nachten ? Neen hé ! Ik ga bv. drie dagen naar Oostende. Aankomst vrijdag 15 uur en vertrekken zondag 10 uur. Maar ik vertel toch dat ik DRIE dagen aan zee gezeten heb, met toch maar twee keer een gedeelte van een dag.
Als talisman en co. deze feiten willen negeren mij goed hoor, maar zoals men kan zien is, voor wie zich de moeite wil doen dit na te gaan, de bijbel nog maar eens zelfverklarend en keer op keer kan hij critici de mond snoeren.
Zijn er nog vragen ?
-
DE OPSTANDING
Nog een laatste bewijs in de bijbel is dat de hogepriesters en Farizeeën op de dag na zijn dood, na slechts één nacht, zij al naar Pilatus gingen en zeiden :
Heer, wij hebben ons herinnerd, dat die verleider bij zijn leven gezegd heeft: Na drie dagen word Ik opgewekt. Geef daarom bevel het graf te verzekeren tot de derde dag. (Matteüs 27:63-64)
De Joden wisten dat de uitdrukking "na drie dagen" dit naar de derde dag verwees volgens de manier van spreken die zij in die tijd gebruikten. Daarom waren ze niet bezorgd om het graf gedurende drie volle nachten verzegeld te houden maar alleen tot de DERDE DAG dag na slechts TWEE nachten ! Kan het nog duidelijker
Als talisman en co. al voornoemde feiten willen negeren mij goed hoor, maar zoals men kan zien is, voor wie zich de moeite wil doen dit na te gaan, de bijbel nog maar eens zelfverklarend en keer op keer kan hij critici de mond snoeren.
Nog een laatste bewijs in de bijbel is dat de hogepriesters en Farizeeën op de dag na zijn dood, na slechts één nacht, zij al naar Pilatus gingen en zeiden :
Heer, wij hebben ons herinnerd, dat die verleider bij zijn leven gezegd heeft: Na drie dagen word Ik opgewekt. Geef daarom bevel het graf te verzekeren tot de derde dag. (Matteüs 27:63-64)
De Joden wisten dat de uitdrukking "na drie dagen" dit naar de derde dag verwees volgens de manier van spreken die zij in die tijd gebruikten. Daarom waren ze niet bezorgd om het graf gedurende drie volle nachten verzegeld te houden maar alleen tot de DERDE DAG dag na slechts TWEE nachten ! Kan het nog duidelijker
Als talisman en co. al voornoemde feiten willen negeren mij goed hoor, maar zoals men kan zien is, voor wie zich de moeite wil doen dit na te gaan, de bijbel nog maar eens zelfverklarend en keer op keer kan hij critici de mond snoeren.
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Als je graag een joodse kalender en joodse dagen wilt bereken kun je misschien beter navraag doen bij de betrokkenen zelf.
Ik vond deze site die ook een verduidelijking van de data geeft. Ik wou de tekst hier zelf zetten, maar gezien er auteursrechten op de site staan is het aan jullie om het daar te gaan lezen
http://www.bethhatefilah.org/pages/sub/ ... leer_.html
Ik denk dat het niet duidelijker kan
Ik vond deze site die ook een verduidelijking van de data geeft. Ik wou de tekst hier zelf zetten, maar gezien er auteursrechten op de site staan is het aan jullie om het daar te gaan lezen
elk moment is belangrijk
-
Talisman, spijtig dat ik het je moet zeggen maar je bent geen bijbelkenner zoals je wel eens beweerd. Dan zou je de manier van leven en gebruikelijke uitdrukkingen van de Joden beter moeten kennen.
Je hebt zelf kunnen vaststellen dat er genoeg bijbelverzen zijn om iets duidelijk te maken. Je weet waarschijnlijk niet dat er ongeveer een 40-tal verzen zijn die het hebben over 'de derde dag'
Het valt je zeker heel erg tegen dat de bijbel je om de oren slaat. Maar troost je dat gebeurt bij ieder die er tegen in wil gaan
Je hebt zelf kunnen vaststellen dat er genoeg bijbelverzen zijn om iets duidelijk te maken. Je weet waarschijnlijk niet dat er ongeveer een 40-tal verzen zijn die het hebben over 'de derde dag'
Het valt je zeker heel erg tegen dat de bijbel je om de oren slaat. Maar troost je dat gebeurt bij ieder die er tegen in wil gaan
-
fotofant schreef:Als je graag een joodse kalender en joodse dagen wilt bereken kun je misschien beter navraag doen bij de betrokkenen zelf.
http://www.bethhatefilah.org/pages/sub/ ... leer_.html![]()
Talisman gaat uit van het jaar 30 n. Chr.
Mijn berekeningen zijn gebaseerd op het jaar 33 n Chr., de reden heb ik gegeven.
Tja, dan zijn wij uitgepraat zeker
-
Voor mij is dit zeer duidelijk. Weer eens een waardevolle site erbij. Thanksfotofant schreef:Als je graag een joodse kalender en joodse dagen wilt bereken kun je misschien beter navraag doen bij de betrokkenen zelf.
http://www.bethhatefilah.org/pages/sub/ ... leer_.html![]()
-
bluevelvet schreef:Die site kan mij niets bijleren. Zij gaan uit van het jaar 31 n. chr. voor het sterftejaar van Jezus.
Talisman gaat uit van het jaar 30 n. Chr.
Mijn berekeningen zijn gebaseerd op het jaar 33 n Chr., de reden heb ik gegeven.
Tja, dan zijn wij uitgepraat zeker
Zou je nu ook geen ban verdienen BV ?
PS: Vooral deze is een goeie:
-
dhr.antoon - Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55
Talisman je word met alle kanten om de oren geslagen met data, en net als Bleuvelvet schrijft het overkomt iedereen die tegen de bijbel ingaat en ik zal je nog iets zeggen wat wij hebben laten zien is maar een fractie.
Je wint dit nooit ,je hebt de bijbel tegen maar dat niet alleen ook de ondersteunende data uit de wetenschap.
Je wint dit nooit ,je hebt de bijbel tegen maar dat niet alleen ook de ondersteunende data uit de wetenschap.
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
-
Het gaat niet eens om tijdschriften alleen, ook uit de geschiedschrijving, wetenschap en nog meer expertises komt steeds opnieuw ondersteunend materiaal.
Talisman kom toch uit die vicieuze cirkel en stel gericht vragen aan Bleuvelvet, ook ik kan het mogelijk met chronologie aanvullen.
Moeilijk kan zijn maar je loopt dan wel de kans eer te krijgen en je doet wel kennis op.
Talisman kom toch uit die vicieuze cirkel en stel gericht vragen aan Bleuvelvet, ook ik kan het mogelijk met chronologie aanvullen.
Moeilijk kan zijn maar je loopt dan wel de kans eer te krijgen en je doet wel kennis op.
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
-
Maar Pipo, ik heb net met verve aangetoond dat jullie fout zitten. Dit is nog een erfenis van de Roomse kerk wat in jullie strot zit. En dit gaat hem hier niet om winnen jij domoor, maar aantonen dat jullie interpretatie fout zit. Moeilijk om verteren, maar leer er mee leven.dhr.antoon schreef:Talisman je word met alle kanten om de oren geslagen met data, en net als Bleuvelvet schrijft het overkomt iedereen die tegen de bijbel ingaat en ik zal je nog iets zeggen wat wij hebben laten zien is maar een fractie.
En hoepel nu maar op jij clown.
-
De site gaat van 31 uit
ik wil dit best beschouwen

De chronologie van de suite is dan:Laatste Avondmaal: op DINSDAGAVOND! Daarna wordt Yeshua gevangen genomen, wanneer Hij ’s avonds in Gethsemané aan het bidden is. De nacht brengt Hij door bij de Sanhedrin / Hoge Raad. WOENSDAGOCHTEND 6 uur (12 uur onze tijd) brengen deze schriftgeleerden Hem bij Pilatus. Later deze dag laat deze Hem naar Herodes brengen, die Hem vervolgens weer terug stuurt naar Pilatus. ’s WOENSDAGMIDDAG om 15 uur (rond 9 uur onze tijd) volgt de kruisiging en rond 18 uur (12 uur onze tijd) valt de duisternis in, het 6e uur. Rond 21 uur (15 uur onze tijd) geeft Yeshua de Geest en sterft aan het kruis. Vóórdat de SABBAT van donderdag aanbreekt MOET Hij in het graf liggen.
ik kom erop terug
ik wil dit best beschouwen

De chronologie van de suite is dan:Laatste Avondmaal: op DINSDAGAVOND! Daarna wordt Yeshua gevangen genomen, wanneer Hij ’s avonds in Gethsemané aan het bidden is. De nacht brengt Hij door bij de Sanhedrin / Hoge Raad. WOENSDAGOCHTEND 6 uur (12 uur onze tijd) brengen deze schriftgeleerden Hem bij Pilatus. Later deze dag laat deze Hem naar Herodes brengen, die Hem vervolgens weer terug stuurt naar Pilatus. ’s WOENSDAGMIDDAG om 15 uur (rond 9 uur onze tijd) volgt de kruisiging en rond 18 uur (12 uur onze tijd) valt de duisternis in, het 6e uur. Rond 21 uur (15 uur onze tijd) geeft Yeshua de Geest en sterft aan het kruis. Vóórdat de SABBAT van donderdag aanbreekt MOET Hij in het graf liggen.
ik kom erop terug
Laatst gewijzigd door dhr.antoon op 03 apr 2013, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
rolija - Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41
Het wordt tijd dat die reclame campagne van die getuigen hier eens gestopt wordt, die gasten denken dat ze alles mogen en kunnen doen. Ik heb hier onlangs ook zo een paar pipo's aan de deur gehad. Niet te doen......
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."