Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman

16 apr 2013, 08:27

werewoef schreef::?: :?: :?:
Welk verband ?? Werewoef
Die aap zou het verband wel zien. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

fotofant

16 apr 2013, 08:53

werewoef schreef:Fotant, jouw versie van de olifant heb ik niet gelezen, maar ik heb wel deze uit één van de parabels van Sri Ramakrishna ( de heilige van Bengalen - 1836-1886 )

""""Vier blinden bekeken een olifant .
De eerst betastte diens poot en sprak ; " De olifant lijkt op een pilaar;' De tweede voelde aan de slurf en sprak ; ' De olifant heeft de gestalte van een dikke knuppel.' De derde raakte zijn buik aan en verklaarde; ' De olifant heeft de vorm van een grote kruik ' De laatste pakte de oren beet en verklaarde ; De olifant komt overeen met de vorm van een zeef '.

Hierop ontwikkeld zich een dispuut betreffende de ware aard van de olifant Een voorbijganger legde hen toen uit dat de olifant zelf de som is van dit alles .

Op dezelfde wijze twisten al degenen over de almachtige God die slechts een een enkel aspect van zijn wezen aanschouwd .

Nog iets om over na te denken, ook van lering nr 49 van dezelfde Sri Ramakrishna :

de wind van Gods genade waait zonder onderbreking . Op de levenszee zijn het de luie zeilers welke hier niet hun voordeel mee doen . de zoekenden en standvastigen daarentegen houden de zeilen van hun geest dag en nacht gehesen om iets van deze gunstige wind te onderscheppen en daardoor sneller het eindpunt te bereiken .

Mooi niet ? Komt uit zijn het boekje Sri Ramakrishna -Mens en boodschap .
Uitgeverij Ankh-Hermes bv- Deventer

Ook goed om weten is dat Swami Vivikananda een begaafde leerling van hem was en meer bekend was in Europa voor zijn basiswerken over Yoga .
Yoga wordt nog steeds beschouwd als de wetenschap van de religie .

groetjes ,

werewoef
Werewoef,
Het verhaal dat ik over de blinden en de olifant op het forum had gezet is gelijkluidend, alleen een beetje uitgebreider. Ik heb de tekst niet uit de Upanisad of Veda, maar het verhaal werd we lang geleden vertelt door een Hindoe.

Het vers van 49 van Ramakrishna doet me aan Aether denken, Aether is in de lucht :wink:
elk moment is belangrijk

cappa

20 apr 2013, 11:27

En hoe past dit in onze huidige wetenschappelijke kijk op de natuur?
Volgens welke natuurwetten worden deze wonderlijke figuren gevormd?

http://www.demorgen.be/dm/nl/8076/cultu ... mera.dhtml
(15 foto's. Klik op de foto om verder te gaan)
Jawatte

talisman

20 apr 2013, 12:50

cappa schreef:En hoe past dit in onze huidige wetenschappelijke kijk op de natuur?

Waw! Pure Kunst !

ebenhaezer

20 apr 2013, 17:12

socrates schreef:
ebenhaezer schreef: Ik zie door alles heen , een levende God aan het werk , die bij alles wat sommige van Zijn schepselen hier uitspoken , heel wat pijn en verdriet moet aanvoelen .
Stel u even voor dat u, door alles heen, een dode god aan het werk zou zien, dat zou pas een wonder zijn toch ?
Kunnen superwezens ook pijn en verdriet aanvoelen ???? Waaruit bestaat dan hun superioriteit ?

Zo , ben net terug van een bezoekje aan de zee , dit , om de eerste lentezon te eren !

SOCRATES , waarom zouden superwezens geen pijn en verdriet kunnen aanvoelen ? Ieder mens heeft gevoelens , is toch normaal !
Maar een God die mensen schiep , zoals u en ik , met gevoelens dus , hoe zou Hij gevoelens kunnen geven als Hijzelf geen gevoelens had ? Hij schiep hen trouwens naar Zijn gelijkenis ! Dat had je toch kunnen weten , of was het als grap bedoeld ? Sorry dan hoor !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer

24 apr 2013, 15:30

cappa schreef:En hoe past dit in onze huidige wetenschappelijke kijk op de natuur?

Ja CAPPA , volgens de natuurwetten die de Schepper zelf in een klein druppeltje water gelegd heeft ! Zonder de speciaal ontwikkelde camera zou men dit nooit ontdekt kunnen hebben . Ook daarom kregen we hersenen en verstand ! Dit zijn heel mooie beelden die men achter zo'n druppeltje niet zou verwachten . Zo zitten waarschijnlijk nog heel veel mooie dingen verborgen in dit heelal , zoals ook de sneeuwvlok die al eerder ontdekt was . Dit bewijst nogmaals te meer , hoe groot en wijs Schepper God wel is !

ebenhaezer

07 mei 2013, 15:05

Er zijn zo'n 100 milliard melkweg stelsels , waarvan onze aarde het kleinst is , en op deze aarde leven zo'n 7 milliard mensen !
Te meer een bewijs hoe groot de Schepper wel is !
We zijn slechts een klein miertje tegenover dit alles , en toch gebruiken we vaak zo'n grote mond over deze grote Schepper !
Al eens over nagedacht heren ?

rolija

07 mei 2013, 15:20

Schepper schepper, commerciële fabeltjes ja :lol: :lol:
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."
Fazal

07 mei 2013, 15:29

Enne ..., 'waarom' had die grote schepper zoveel sterrenstelsels nodig?
Staat daar soms iets over in de bijbel? :roll:

talisman

07 mei 2013, 15:42

Fazal schreef:Enne ..., 'waarom' had die grote schepper zoveel sterrenstelsels nodig?
Dat wist ge niet he Fazal, dat onze aarde een melkweg is. Niet voor niks is die ' de witte motor ' van G. De Schepper.
Er zijn zo'n 100 milliard melkweg stelsels , waarvan onze aarde het kleinst is

ebenhaezer

07 mei 2013, 15:57

Fazal schreef:Enne ..., 'waarom' had die grote schepper zoveel sterrenstelsels nodig?

Ja jongen , vraag het Hem ! Ik denk dat Hij al eeuwen vroeger nog veel meer geschapen heeft , waar wij met ons verstand waarschijnlijk niet eens bij kunnen ! En ik denk , als we eenmaal bij Hem zullen zijn , wij nog grote ogen zullen open trekken , over Zijn oneindige grootheid !
Ben blij dat jij er toch over nadacht , ook al is het niet te doorgronden !
Sommigen zeggen dat wij hier op aarde alleen de onderkant van het hemels borduursel kunnen zien , maar eens zullen we ook de bovenkant mogen zien , dan zullen de schelpen van onze ogen vallen denk ik .
Fazal

08 mei 2013, 12:40

ebenhaezer schreef:

Ja jongen , vraag het Hem !
Ik ken hem niet, maar jij blijkbaar wel!?
Waarom vraag jij het hem niet??? Of interesseert u dat niet? :roll:
ebenhaezer schreef:Ik denk dat Hij al eeuwen vroeger nog veel meer geschapen heeft , waar wij met ons verstand waarschijnlijk niet eens bij kunnen ! En ik denk , als we eenmaal bij Hem zullen zijn , wij nog grote ogen zullen open trekken , over Zijn oneindige grootheid !
Sommigen zeggen dat wij hier op aarde alleen de onderkant van het hemels borduursel kunnen zien , maar eens zullen we ook de bovenkant mogen zien , dan zullen de schelpen van onze ogen vallen denk ik.
Dus al wat niet in de bijbel is voorzien, wordt door de bij(bel)gelovigen als zgn ondoorgrondbare 'god's wegen' beschouwd.
't Is al goed ebenhaezer, droom maar verder! :roll:

ebenhaezer

10 mei 2013, 18:20

ebenhaezer schreef:Er zijn zo'n 100 milliard melkweg stelsels , waarvan onze aarde het kleinst is , en op deze aarde leven zo'n 7 milliard mensen !
Te meer een bewijs hoe groot de Schepper wel is !
We zijn slechts een klein miertje tegenover dit alles , en toch gebruiken we vaak zo'n grote mond over deze grote Schepper !
Al eens over nagedacht heren ?

Even verbeteren voor de heer TALISMAN , ... van de 100 milliard melkweg stelsels , is de aarde één van de kleinste planeten .... Zo , is het nu beter te verstaan Talis ? Dat komt er van , als je steeds zoekt naar foutjes van EB. , inplaats van de zin te begrijpen van de posting ! Maar men is nooit te oud om te leren hoor !

ebenhaezer

10 mei 2013, 18:31

Fazal schreef:
ebenhaezer schreef:

Ja jongen , vraag het Hem !
Ik ken hem niet, maar jij blijkbaar wel!?
Waarom vraag jij het hem niet??? Of interesseert u dat niet? :roll:
ebenhaezer schreef:Ik denk dat Hij al eeuwen vroeger nog veel meer geschapen heeft , waar wij met ons verstand waarschijnlijk niet eens bij kunnen ! En ik denk , als we eenmaal bij Hem zullen zijn , wij nog grote ogen zullen open trekken , over Zijn oneindige grootheid !
Sommigen zeggen dat wij hier op aarde alleen de onderkant van het hemels borduursel kunnen zien , maar eens zullen we ook de bovenkant mogen zien , dan zullen de schelpen van onze ogen vallen denk ik.
Dus al wat niet in de bijbel is voorzien, wordt door de bij(bel)gelovigen als zgn ondoorgrondbare 'god's wegen' beschouwd.
't Is al goed ebenhaezer, droom maar verder! :roll:

Jawel FAZAL , ik ken de Heer , al is het nog maar een klein beetje , maar ik heb geen behoefte om Hem dergelijke vragen te stellen , omdat ik Hem vertrouw en weet dat Hij voor alles Zijn reden heeft . Daar komen we later wel achter !

talisman

10 mei 2013, 18:55

ebenhaezer schreef: Even verbeteren voor de heer TALISMAN , ... van de 100 milliard melkweg stelsels , is de aarde één van de kleinste planeten .... Zo , is het nu beter te verstaan Talis ? Dat komt er van , als je steeds zoekt naar foutjes van EB. , inplaats van de zin te begrijpen van de posting ! Maar men is nooit te oud om te leren hoor !
Lees dan zelf eerst eens wat je schrijft, of doe je dat nooit ? 't Is te merken !
En nu je het er toch hebt... dat moet ginder dan nogal een gewemel van volk zijn als er hier al 7 miljard van die rondlopen en onze aarde dan nog een kleintje is. Lijkt er op dat Christus dan wel een handelsreiziger is in bijbels.
:lol: