IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Talisman beseft nog altijd niet hoe de geschiedenis zoals in de bijbel beschreven al aan menig onderzoeker meer kennis heeft bijgebracht wat voor hen lange tijd fictie of obscuur leek. Het zijn de bijbelcritici die door nieuwe ontdekkingen HUN geschiedenisboeken moeten resetten in het licht van de bijbel.dhr.antoon schreef:een keer resetten helpt echt, Talisman zijn grappen gaan omhoog in kwaliteit
De gevonden Dode Zee-rollen bewijzen dat onze huidige bijbels in niets moeten veranderd worden, toch niet wat het O.T. betreft, gezien de vele gevonden rollen van bijna alle schrijvers van het O.T.
Niets te resetten
Dat de Schrift een baken is bij het bestuderen van de chronologie der oudheid wordt door seculiere historici met deze bron weinig of geen rekening gehouden.
VOORBEELD EEN : (zoals je reeds aangaf)
De hongersnood ten tijde van de regering van farao Djoser die nauwkeurig zeven jaar duurde is dezelfde tijdspanne die in Genesis wordt vermeld voor de hongersnood van Jozef, vizier van Egypte. In de Nijldelta kwam hongersnood haast niet voor. In de Egyptische bronnen leest men van een periode van 7 jaar. Het verband is duidelijk, behalve dan voor de wetenschap der orthodoxe Egyptologie !!!
VOORBEELD TWEE :
Exodus geeft de farao van de verdrukking ten tijde van Mozes een
regeerperiode van meer dan de som van 2 x 40 jaar. Er zou slechts één farao met zulk een lange regeerperiode in aanmerking kunnen komen, farao Pepi II.
Twee interacties tussen de Bijbelse geschiedschrijving en die van Egypte.
Voor een oprechte onderzoeker een sterke aanwijzing, zo niet het bewijs dat de geschiedenis van Genesis en Exodus met die van het Oude Rijk van Egypte contemporain was.
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Wel merkwaardig dat daar niks van terug te vinden is, niets van Mozes, niets over een volksverhuizing van 800.000 mensen, terwijl zelfs een troepenverplaatsing van ....12 soldaten reeds opgeschreven staat. Laten we eens de volgende oefening maken:bluevelvet schreef: We vinden hier echter niets van terug in de traditionele geschiedschrijving van Egypte
- Wie was Mozes.
- Wanneer vond deze volksverhuizing plaats ( Datum !! )
- Wanneer is volgens het O.T. de eerste Tempel gebouwd.
Da's nie moeilijk, da's gemakkelijk.
-
dhr.antoon - Lid geworden op: 24 mei 2007, 19:55
Talisman vroeg hoe we aan datums komen, dit is een uitkomst
539 is een sleuteljaar waarover overeenstemming is de verovering van Babylon door Cyrus de Pers oktober
2 jaar later 537 keren de Ballingen terug naar hun land terug, 537 daar extrapoleren we mee...
De ballingschap heeft 70 jaar, geduurd, bijbel ( dat wordt ook 6 maal bevestigd door Flavius Josephus) , dan komen we op 607 voor het eerste jaar van de ballingschap, dan gaan we 390 jaar terug voor het eerste jaar van Rehabeam en Jerobeam(Noordelijk)
In Ezechiël hoofdstuk 4 schrijft de profeet op dat dat 390 jaar was (vers 5), die 390 jaar is conform ook de optelling van regeringsjaren van koningen
Dus het eerste jaar van Rehabeam en Jerobeam(Noordelijk) is 997
Dan tellen we 36 jaar terug voor de regeringsjaren van Salomo na de tempelbouw wordt 1034 1 koningen 6:37,38 en 1 koningen 6:1
dus 480 jaar terug brengt ons bij het jaar van de uittocht 1513 door telling van de aartsvaders weten we de datering van de schepping
4026 Schepping van Adam Genesis 2:7
2370 Begin van de vloed Genesis 7:11
539 is een sleuteljaar waarover overeenstemming is de verovering van Babylon door Cyrus de Pers oktober
2 jaar later 537 keren de Ballingen terug naar hun land terug, 537 daar extrapoleren we mee...
De ballingschap heeft 70 jaar, geduurd, bijbel ( dat wordt ook 6 maal bevestigd door Flavius Josephus) , dan komen we op 607 voor het eerste jaar van de ballingschap, dan gaan we 390 jaar terug voor het eerste jaar van Rehabeam en Jerobeam(Noordelijk)
In Ezechiël hoofdstuk 4 schrijft de profeet op dat dat 390 jaar was (vers 5), die 390 jaar is conform ook de optelling van regeringsjaren van koningen
Dan tellen we 36 jaar terug voor de regeringsjaren van Salomo na de tempelbouw wordt 1034 1 koningen 6:37,38 en 1 koningen 6:1
dus 480 jaar terug brengt ons bij het jaar van de uittocht 1513 door telling van de aartsvaders weten we de datering van de schepping
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
BV en Toon hanteren zonder enige twijfel dezelfde soort logica.
Iets waar de redelijke mens paf door staat en gewoon niet weet wat erop te antwoorden....waarschijnlijk de werkwijze van elke religie.
Geschiedenis en fictie kneden tot één grote prop.
Iets waar de redelijke mens paf door staat en gewoon niet weet wat erop te antwoorden....waarschijnlijk de werkwijze van elke religie.
-
Ik heb jou niks gevraagd koning Pipo.dhr.antoon schreef:Talisman vroeg hoe we aan datums komen, dit is een uitkomst
Rechabeam : 931-914 v.C.539 is een sleuteljaar waarover overeenstemming is de verovering van Babylon door Cyrus de Pers oktober
Jerobeam I : 931-909 v.C.
Zo zie je maar weer dat jouw telraampje voor geen cent deugd.In Ezechiël hoofdstuk 4 schrijft de profeet op dat dat 390 jaar was (vers 5), die 390 jaar is conform ook de optelling van regeringsjaren van koningen
En dan hebben we nog koning Salomon en zijn VERMEENDE Tempel, die zou niet vroeger kunnen gebouwd zijn dan in de 10e eeuw v.C.
Eu... niet volgens jouw boekje of jouw telraampje wel te verstaan, gewoon archeologisch gezien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Solomon%27s_Temple
En volgens wetenschappelijke gegevens komen we dan uit in de helft van de 14 e eeuw v.C. Beetje moeilijk voor jouw Set nog ergens tussen te wurmen.dus 480 jaar terug brengt ons bij het jaar van de uittocht 1513
Ach die JG's, 't is me een zootje. En wat hieronder staat is al helemaal te gek voor woorden:
door telling van de aartsvaders weten we de datering van de schepping
-
Niet zo moeilijk te begrijpen. De ene is JG en de andere Mormoon. Beide producten worden aan huis geleverd.Reini schreef:BV en Toon hanteren zonder enige twijfel dezelfde soort logica.
-
De berekeningen waar jij van uitgaat zijn verankerd met de Egyptische chronologie, een chronologie die niet deugd, we hebben het er eerder overgehad.
zelf studeren en een mening vormen is beter dan op broodschrijvers, theologen kwakzalvers en zgn. wetenschappers af te gaan.
-
dhr.antoon schreef:De berekeningen waar jij van uitgaat zijn verankerd met de Egyptische chronologie, een chronologie die niet deugd, we hebben het er eerder overgehad.
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Voor Dhr. Antoon en andere bijbelgetrouwen, maar ook voor iedereen die een beetje interesse heeft in de geschiedschrijving en de geschiedenis van de periode van Koning Salomo of van de Intocht/uittocht uit Egypte hieronder een link waar er duidelijk uitleg gegeven wordt en waardoon men moeilijk kan volhouden dat de bijbelchronologie wetenschappelijk juist istalisman schreef:dhr.antoon schreef:De berekeningen waar jij van uitgaat zijn verankerd met de Egyptische chronologie, een chronologie die niet deugd, we hebben het er eerder overgehad.![]()
![]()
Ha ja, dan komt je sprookje niet uit. Onderbouw jou Egyptische chronologie maar eens met wetenschappelijke gegevens pipo !!
http://www.kennislink.nl/publicaties/op ... lse-glorie
elk moment is belangrijk
-
Er zit geen enkele onderbouwing in, men gaat domweg van de Egyptische chronologie uit, wat dan nog een beetje positief is dat ze zeggen ruwwegOmdat Shoshenq inderdaad ruwweg in deze tijd regeerde, hebben we een ruwe bevestiging van het jaar 930, dat voor ons verdere betoog van cruciaal belang zal zijn.
in mijn bijbelse chronologie geef ik onderbouwing van het waarom, laat ze dat weerleggen dan zijn het knappe koppem
ik hoef niet ruwweg te zijn ik kom op het juiste jaar uit, met een marge dan van 2 jaar, dat is het verschil.
-
Dank je voor deze link die vrij aardig in de buurt komt met wat ik hier al jaren probeer duidelijk te maken.fotofant schreef:Voor Dhr. Antoon en andere bijbelgetrouwen, maar ook voor iedereen die een beetje interesse heeft in de geschiedschrijving en de geschiedenis van de periode van Koning Salomo of van de Intocht/uittocht uit Egypte hieronder een link waar er duidelijk uitleg gegeven wordt en waardoon men moeilijk kan volhouden dat de bijbelchronologie wetenschappelijk juist istalisman schreef:dhr.antoon schreef:De berekeningen waar jij van uitgaat zijn verankerd met de Egyptische chronologie, een chronologie die niet deugd, we hebben het er eerder overgehad.![]()
![]()
Ha ja, dan komt je sprookje niet uit. Onderbouw jou Egyptische chronologie maar eens met wetenschappelijke gegevens pipo !!
http://www.kennislink.nl/publicaties/op ... lse-glorie
-
En nog steeds heb jij geen wetenschappelijke onderbouw van jouw ' Egyptische chronologie ' gegeven. Derhalve beschouw ik je als een leugenaar en een bedrieger en slippendrager van jouw sekte. Hoepel hier maar op met je onzin.dhr.antoon schreef: Er zit geen enkele onderbouwing in, men gaat domweg van de Egyptische chronologie uit, wat dan nog een beetje positief is dat ze zeggen ruwweg
in mijn bijbelse chronologie geef ik onderbouwing van het waarom, laat ze dat weerleggen dan zijn het knappe koppem
ik hoef niet ruwweg te zijn ik kom op het juiste jaar uit, met een marge dan van 2 jaar, dat is het verschil.
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Graag gedaan en zo zien ze dat wat je hier met heel veel geduld probeert uit te leggen ook bij anderen te lezen is, maar ik betwijfel of de JG en andere bijbelgetrouwen ooit een ander boek of bron met aandacht lezentalisman schreef: Dank je voor deze link die vrij aardig in de buurt komt met wat ik hier al jaren probeer duidelijk te maken.
elk moment is belangrijk
-
Beste Fotofant ik ben een beetje hard misschien maar je zet jezelf voor schutDe door Mazar geraadpleegde catalogus dateert deze aardewerksoort na ongeveer 1000-980 v.Chr.(‘hoge chronologie’), wat betekent dat de ‘large stone structure’ er al kan hebben gestaan in de tijd van koning Salomo.
de site geeft gewoon weer wat ik ook beweer.
Talisman gaat wel ontigelijk af, die snapt er geen jota van en loopt te trollen hier.
Of hij snapt het wel en loopt uit te dagen.
KLOPT OMDAT ZIJ DE VERKEERDE CHRONOLOGIE HANTERENDit wil dus zeggen dat gebouwen als die in Jeruzalem niet gebouwd kunnen zijn door Salomo, wiens regering immers rond 930 ten einde liep
in ieder geval hadden ze het over ruwweg