Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies
Fazal

18 mei 2013, 11:30

Kan het nog gekker? Blijkbaar wel!
Lees dat hier maar eens.
Dit vind ik wel de moeite om even "na te denken" over de geestelijke vermogens van mensen, waarvan sommigen zich gelovigen noemen. :roll:

cappa

18 mei 2013, 13:57

janx schreef:Ik vroeg of jij ook gewoon was omdat je schreef ;
cappa schreef:En de gewone man slikt het.
Hieruit proefde ik een zekere vermoeidheid om actie te nemen je komt niet verder dan het constateren en je bent hier niet alleen in.
Net als velen, zie ik ook dagelijks hoe die graai cultuur instand wordt gehouden door de niet gewone mannen en vrouwen die de hongerzucht naar geld willen bevredigen.
Maar vertel eens welke maatregelen jij neemt zodat we je kunnen volgen hierin.
Dus mijn opmerking was meer van, slikt jij het ook als gewone man of behoor jij daar niet toe?
Wat verwacht je nu dat ik antwoord?
- Ik ben speciaal?
- Of, ik heb juist een AK47 gekocht om die uitbuiters eens een lesje te leren?
- Of, ik heb een nieuwe politieke partij opgericht: Alexander, alles voor mij en niks voor een ander! Oei, da's juist omgekeerd.

Neen, het is eigenlijk verbijsterend dat er niet of zo weinig op gereageerd wordt. Of toch? In Italië verrijst een partij uit het niets, ongeorganiseerd, die ineens 25% haalt. In Duitsland is er ook zo'n partij ontstaan die door de gevestigde politiek angstig in 't oog wordt gehouden voor de komende verkiezingen. Beide initiatieven geven dezelfde stroming aan: er is iets dat de mensen beu zijn. Geef ze een handvat en ze grijpen de kans. Er broeit toch iets, maar het is nog niet rijp.

Ik zie, of ervaar, geen vermoeidheid. Ik volg de feiten en plaats wat ik ervaar in mijn leven. Daarin zie ik geen mogelijkheden een concrete actie te nemen (toch niets zinnig). Hoeft ook niet als het niet in mijn lijn ligt.
Wil dat zeggen dat ik niets doe. Neen, dat denk ik niet. Ik doe wat past binnen mijn mogelijkheden. De zaken volgen bijvoorbeeld. En erover spreken om te horen hoe anderen er tegenover staan. En erover schrijven op forums.

Uw antwoord geeft m.i. blijk van meer gelatenheid. Al dat je toch reageert; dat is positief. Je bent blijkbaar de enige hier. Is dit forumpje zo'n klein groepje passievelingen?
Jawatte

janx

18 mei 2013, 17:08

Hi.. Hi.. zo geweldadig?
cappa schreef: -Of, ik heb juist een AK47 gekocht om die uitbuiters eens een lesje te leren?
- Of, ik heb een nieuwe politieke partij opgericht:
nee hoor dat heb ik helemaal niet verwacht. Eerlijk gezegd verwachte ik helemaal geen opzienbarende handelingen van je.

Echter, ik ben het met je eens dat meer en meer mensen gaan inzien dat het anders moet en kan. En natuurlijk heeft het tijd nodig om daadwerkelijk wat te kunnen veranderen . Het wachten is op een grotere verzameling van gelijkgestemden om een verandering te kunnen inzetten.
Wil dat zeggen dat ik niets doe. Neen, dat denk ik niet. Ik doe wat past binnen mijn mogelijkheden. De zaken volgen bijvoorbeeld. En erover spreken om te horen hoe anderen er tegenover staan. En erover schrijven op forums.

En dat is inderdaad niet niks! Het openbaar maken van graai gedrag en financiële beerputten open trekken dat zijn de mogelijkheden. Leve het internet!
Uw antwoord geeft m.i. blijk van meer gelatenheid.
Juist ja, jouw inziens. :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer

19 mei 2013, 19:02

Dat het allemaal misloopt is goed te voorspellen , als men weet dat de machthebbers en geldbezitters in handen zijn van duistere machten , waar mens noch regeringen nog vat op hebben ; daar hebben ze de teugels te stevig voor in handen . Deze weten goed wat ze willen : de wereldmacht in handen krijgen !
Ik hoorde vorige week , dat waarschijnlijk al volgend jaar , de ouders en kinderen geen schoolkeuze meer zullen hebben , ieder kind MOET naar de dichtsbijzijnde school , basta ! Dat heeft zijn voordelen misschien , akkoord , maar beknot weldegelijk de vrijheid van keuze !
En wat wordt dan de volgende dwangwet ? En waar eindigt dat ?
Opstanden en stakingen kunnen hun zaak wel vertragen , maar niet tegenhouden vrees ik . Alleen een machtig God kan stokken in de wielen steken ! Daarom is gebed een goed middel , dat helpen kan en gelatenheid tegenhoudt .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

janx

19 mei 2013, 23:36

vanuit topic ïs bijbel een mythe:
cappa schreef:
janx schreef:Hm ... moet ik nu ook in therapie?
Hm ... zou bovenvermelde theorie ook niet een beetje op jou van toepassing zijn, janx? :oops:
Volgens mij koppelde jij mij toch wel aan die bovenvermelde theorie ook al was het gericht naar fotofant.
cappa schreef:Je sleurt er weer vanalles bij waar ik niet over gesproken heb, janx. Laat staan dat ik er kritiek op zou gegeven hebben.
je geeft aan waar je op doelde n.l.:
" Je krijgt te horen wie je bent, waar de authoriteit ligt, hoe je moet omgaan met je eigen lichaam en met dat van een ander, wat het gemeenschappelijke doel is op langere termijn en hoe je zelf daartoe kan bijdragen. Eindelijk rust en zekerheid! "
En heb ik iets anders gezegt wat je nu zelf aanbrengt?
Mijn autoriteit is het leven zelf er is geen machtiger het beheerst de kosmos waar wij ook deel van uitmaken.
Ik weet hoe ik kan omgaan met mijn lichaam al luister ik er soms niet naar. En zeker ik heb respect voor elk ander lichaam omdat daar ook leven in huist, al ben ik het soms niet eens met die karaktertrekken. En natuurlijk zie ik een gemeenschappelijk doel op de langer termijn. Een toename van bewustzijn die al het leven kan respecteren. En als we dat kunnen bereiken ja ... dan is er rust en zekerheid van wie en wat je bent.
Kijk, nu kan je zeggen dat ik er wat bij sleur, maar mijn denken is niet gelijk aan die van jou en daarom niet juist voor mij?

Reini

20 mei 2013, 10:38

Was dat flitsje soms "reïncarnatie" Cappa?
Ach we weten toch al langer hoe Janx daarvan bezeten is.
Als we onze volmaaktheid, onze eigenheid, ons hoger bewustzijn pas na vele levens bereiken,,wat zijn wij dan nu ?
Dikke sukkelaars. :cry:

cappa

20 mei 2013, 11:00

OOIT zul je het allemaal bereiken.
De eeuwige zoethouder en hoopgever.

Ik zei het vroeger reeds: zonder hoop zou de mensheid misschien al veel verder zijn. Men zou niet blijven staan en hopen. :(

(als dàt geen pracht van een tegenspraak is.
heu, welke?)
Jawatte

cappa

20 mei 2013, 11:08

Imagination was given to man to compensate him for what he is not, and a sense of humor was provided to console him for what he is.

— Oscar Wilde
Jawatte

angelica

20 mei 2013, 14:25

Deze laatste vind ik een mooie uitspraak. En die "sense of humor" als we ons bewust worden van hoe wij werkelijk zijn, hebben we misschien ook nodig? :wink:
Janx verwoordde het anders ook mooi, en wat heeft dat met "hoop of reïncarnatie" te maken? Die bewustwording, waar hij over spreekt, die begint bij de persoon zelf, die is individueel. En wat heeft dat met hoop te maken en ligt dat in een verre toekomst? Dit is toch iets dat we zelf in de hand hebben : bewustwording door zelfreflectie, zelfonderzoek? Wat heeft dat met reïncarnatie te maken? Dit hebben we toch zelf in de hand, in ons huidige leven, hoezo wachten op een ander leven? En dit bewust worden van zichzelf, brengt dat niet sowieso een hogere vorm van bewustzijn met zich mee? Toch wel, mijns inziens. Dus : conclusie : de wereld veranderen begint bij jezelf.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

janx

20 mei 2013, 16:15

cappa schreef:Jaja, 't is al goed, mijn beste janx.
Ik reageerde gewoon even omdat er iets door mijn hoofd flitste toen ik je post las.
Niet zo snel in je gat gebeten zijn. Dat hoeft niet.
Ik wist niet dat mijn geschreven woorden die kracht hadden om in je hoofd flitsten te doen ontstaan. Zo zie je maar weer wat een mens vermag zonder het zelf te weten. (grapje hoor) Ene ja .... ik kan alweer zonder ongemak op mijn gemak zitten. Met dank voor je goedheid cappa , wat ten zeerste wordt apprecieer door mij.

janx

20 mei 2013, 16:33

Reini schreef:Was dat flitsje soms "reïncarnatie" Cappa?
Ach we weten toch al langer hoe Janx daarvan bezeten is.
Als we onze volmaaktheid, onze eigenheid, ons hoger bewustzijn pas na vele levens bereiken,,wat zijn wij dan nu ?
Dikke sukkelaars. :cry:
Bezetenheid is heel wat anders Reini, anders zou ik ook kunnen zeggen, Reini is bezeten door de drive om alles wat haar niet bekend is of niet voldoet aan haar kijk op iets een beetje van haar humor te voorzien.
Juist door dat je al vele levens hebt doorgemaakt kun je nu denken en doen zoals je nu doet ongeacht of het juistheid betreft of onwetenheid.
Hoezo dik Reini? en heb je ook loop problemen er bij? Gewoon proberen wat gewicht te verliezen dan gaat het lopen ook beter.( Dat versta ik onder dikke sukkelaars) je bedoeld meer van, we zijn nog niet alwetend. Dat klopt ten volle. :wink:

janx

20 mei 2013, 16:39

angelica schreef:Dit hebben we toch zelf in de hand, in ons huidige leven, hoezo wachten op een ander leven? En dit bewust worden van zichzelf, brengt dat niet sowieso een hogere vorm van bewustzijn met zich mee? Toch wel, mijns inziens.
Zo is het, het hier en nu verruimd je bewustzijns evolutie. :wink:

Reini

20 mei 2013, 19:37

In die twee woorden: "bewustzijns evolutie" ligt alles besloten hoe jij denkt Janx.
Kan Angelica dan eens duidelijk uitleggen wat jij daarmee bedoelt zonder dat er meerdere levens aan te pas moeten komen, of ben je plots een andere mening toegedaan ????
En beter wat humor dan een potje gescheld, nietwaar Jan?

angelica

20 mei 2013, 20:43

Wel Reini, ik bedoel dat als je bent hoe je denkt, voelt, handelt, spreekt enz.... en als je ook weet hoe het komt dat je op die manier denkt, voelt.... enz. dan komt automatisch het verlangen naar boven om het anders of beter te willen doen. Als voorbeeld : iemand die steeds van zichzelf denkt dat hij een eerlijk persoon is, als hij er werkelijk op gaat letten, constateert hij dat hij wel niet altijd zo eerlijk is als hij tot nu toe aangenomen heeft. Het verlangen om er bewust op te letten om voortaan eerlijker te zijn, komt in hem naar boven.

Het is zo, dat wij ons toch allemaal door een gekleurde bril bekijken. Zien we onszelf zoals we in werkelijkheid zijn? Is het beeld dat wij van onszelf hebben helemaal in overeenstemming met de werkelijkheid?
Zelfkennis kan best confronterend zijn (hoeft niet altijd), maar het is net doordat je bewust wordt hoe je werkelijk bent, dat je dikwijls automatisch een verlangen hebt om het beter te doen, om hogere waarden en normen te gaan hanteren. Bij voorbeeld : iemand die heel erg vanuit een emotie reageert kan misschien zijn best gaan doen om eerst even te kalmeren alvorens te handelen, of iemand die constateert dat hij te snel beoordeelt, kan misschien een objectievere kijk op de dingen trachten aan te nemen.

Zelfkennis door zelfreflectie, onderzoek, leidt als dusdanig naar een hogere bewustzijnsvorm. Daarom : iedere verandering op grote schaal, begint eerst bij jezelf.
Zo zie ik het toch en ik denk dat Janx het ook zo bedoelt, of zit ik ernaast Janx?

Vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

janx

20 mei 2013, 21:24

Bij voorbeeld : iemand die heel erg vanuit een emotie reageert kan misschien zijn best gaan doen om eerst even te kalmeren alvorens te handelen, of iemand die constateert dat hij te snel beoordeelt, kan misschien een objectievere kijk op de dingen trachten aan te nemen.

Zelfkennis door zelfreflectie, onderzoek, leidt als dusdanig naar een hogere bewustzijnsvorm. Daarom : iedere verandering op grote schaal, begint eerst bij jezelf.
Zo zie ik het toch en ik denk dat Janx het ook zo bedoelt, of zit ik ernaast Janx?
Ik kan er enkel aan toevoegen dat zelfkennis mede ontstaat door het zelf ervaren van ..... vul maar in.
Door ondervinding van vervelende situaties, en leed makend gedrag van een ander naar je zelf toe, weet je hoe het aanvoelt en dan kun je besluiten dat doe ik zeker geen ander aan.
Dan ben je meer bewust geworden op dat gebied.
Daarom, actie geeft reactie, en het is aan je zelf hoe je dat wilt verwerken maar uiteindelijk zal het een evoluerende werking hebben op alles wat je bent , doet of nalaat, dat maakt die persoonlijkheid die je bent. Met of zonder maskers. :wink: