IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)
-
Fazal
En gij peinst dadde Talis!?talisman schreef: Een stommer wicht (BV bedoelend) als jij hebben ze hier niet op sennet.
Ik zal de rest hier maar niet vernoemen zekerst ...!?
Dat zou ik zo nog niet durven zeggen.Talis schreef:Liegen of het gedrukt staat !
Ik zou eerder durven zeggen dat zij van niet beter weten.
Door zichzelf, én door anderen, tot in in het diepste van hun ziel geïndoctrineerd.
Hieruit durf ik dus ook te concluderen, dat zij van 'niet' beter 'willen' weten.
'Die' leugens, zijn hen als het ware met gouden lepeltjes als 'waarheid' voorgeschoteld.
Ze hoeven niet eens meer te kauwen, want in de hemel hebben ze toch geen tanden meer.
Ze zijn hier op aarde dan eigenlijk dus wel al goed voorbereid.
Voor 'die' mensen is 'de' leugen dan ook niets anders dan de waarheid.
Een waarheid dat dan 'de' 'ènige' 'wèrkelijke' 'leugen' is!
Dat zij dat niet (willen) beseffen, dat lijkt mij gewoon een gebrek aan werkelijkheidszin te zijn.
Maja ..., dat komt ervan, daar kan ik dan eerder medelijden dan begrip voor opbrengen.
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Dat is het ! Zeer kernachtig samengevat.fotofant schreef:Therapie is alleen mogelijk als er ziektebesef is bij de patienttalisman schreef: Lijkt er op dat zulke gevallen niet therapeutisch behandelbaar zijn of toch ?
en alleen noodzakelijk als normaal functioneren binnen de maatschappij niet mogelijk is.
Alle gekheid op een stokje. Maar de passage van Paul Verhaeghe geeft stof tot nadenken over de toename van fundamentalisme, welke vorm dan ook.
-
Fazal
Dat schreef ik toch, namelijk, dat zij het niet 'willen' weten.
En fotofant, heeft natuurlijk ook overschot van gelijk.
Maar toch, heb ik de neiging om sommigen 'hier' het voordeel van de twijfel te gunnen.
Die 'sommigen' beseffen blijkbaar zelf niet, hoe gevaarlijk ze eigenlijk wel zijn.
En fotofant, heeft natuurlijk ook overschot van gelijk.
Maar toch, heb ik de neiging om sommigen 'hier' het voordeel van de twijfel te gunnen.
Die 'sommigen' beseffen blijkbaar zelf niet, hoe gevaarlijk ze eigenlijk wel zijn.
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Ik denk dat ieder mens een bepaalde graad van bewustzijn heeft. Dat verklaart het verschil in het kunnen aanvaarden en/of verwerpen van onderwerpen die anderen aandragen binnen het forum., of op z'n minst te kunnen zeggen ik heb er geen oordeel over omdat het nog niet tot mij spreekt of kennis aangaande het..... ontbreekt mij.
Neem bijvoorbeeld het onderwerp reincarnatie, juist dat is de oorzaak van de grote verschillen onderling tussen de mensen is mijn gedachte. De ene heeft een langere evolutie achter de rug dan de andere. Ik weet het wel tegen deze gedachte is nog veel verzet, maar denk je dat een ieder met gelijke mogelijkheden qua denken of een zelfde gevoelsgraad wordt geboren? Dit even los van de levens omstandigheden.
Er wordt veelal gezegd van waarom weet ik niets van mij vorige levens? Mijn vraag, weet je dan ook altijd precies wat er voorvalt in je slaap periode? En weet je nog alles van je baby jaren? De meesten zullen dit niet meer weten. En zo is het ook als je een leven beëindigd, en je moet nog weer een leven hebben dan is daar tijd mee gemoeid en wel zodanig dat je geen dag bewustzijn meer bezit van het geleefde leven, echter wel het gevoel en bij je nieuwe geboorte moet alles weer als het ware ontwaken van je gevoel. Taalvaardigheid heb je niet meer dat moet je weer aanleren en zeker als je weer geboren wordt bij ouders met een totaal andere cultuur en taal anders dan je laastste geleefde leven.
Trouwens taal is niets anders dan gevoelens overbrengen hetzij in klank of via tekens of beelden. In mijn beleving is de mens zelf een levensgraad in opgaande evolutie die niet eindigt.
Hm ... moet ik nu ook in therapie?
Neem bijvoorbeeld het onderwerp reincarnatie, juist dat is de oorzaak van de grote verschillen onderling tussen de mensen is mijn gedachte. De ene heeft een langere evolutie achter de rug dan de andere. Ik weet het wel tegen deze gedachte is nog veel verzet, maar denk je dat een ieder met gelijke mogelijkheden qua denken of een zelfde gevoelsgraad wordt geboren? Dit even los van de levens omstandigheden.
Er wordt veelal gezegd van waarom weet ik niets van mij vorige levens? Mijn vraag, weet je dan ook altijd precies wat er voorvalt in je slaap periode? En weet je nog alles van je baby jaren? De meesten zullen dit niet meer weten. En zo is het ook als je een leven beëindigd, en je moet nog weer een leven hebben dan is daar tijd mee gemoeid en wel zodanig dat je geen dag bewustzijn meer bezit van het geleefde leven, echter wel het gevoel en bij je nieuwe geboorte moet alles weer als het ware ontwaken van je gevoel. Taalvaardigheid heb je niet meer dat moet je weer aanleren en zeker als je weer geboren wordt bij ouders met een totaal andere cultuur en taal anders dan je laastste geleefde leven.
Trouwens taal is niets anders dan gevoelens overbrengen hetzij in klank of via tekens of beelden. In mijn beleving is de mens zelf een levensgraad in opgaande evolutie die niet eindigt.
Hm ... moet ik nu ook in therapie?
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Geleerden zijn het nog niet eens onderling waar de berg van Sinaï zou kunnen liggen. Er zouden wel 12 pistes zijn. Discussies zullen nog altijd blijven bestaan. Josephus schreef dat de berg Sinaï de hoogste berg was in Midjan.
Paulus schreef dat de berg Sinaï in Arabië ligt. Waar kunnen we nog iets lezen over Arabië in de bijbel ?
In Jesaja 21 : 13, 14 "Uitspraak over Arabië:
‘Breng de nacht door in het kreupelhout van Arabië, karavanen van de Dedanieten. Breng de dorstigen water, bewoners van Tema, ga de vluchtelingen met brood tegemoet.
Tema ligt in het huidige Arabië, Dedan waarschijnlijk ten zuidwesten daarvan.
In Jeremia met de profetieën over de volken :
25 : 17 Ik nam de beker uit de hand van de heer en liet alle volken tot wie Hij mij zond eruit drinken..... verzen 23-24 : Dedan, Tema en Buz, en alle volken met kaalgeschoren slapen; de koningen van Arabië en de koningen van de andere volken die in de woestijn woonden.....
Dedan, Tema en Buz : dit zijn noord-Arabische nomadenstammen.
Er zouden sinds 1978 archeologische vondsten gedaan zijn die bevestigen dat de doortocht door de golf van Aqaba heeft plaats gegrepen en dat de berg Sinaï zich in Saoedi-Arabië bevindt.
Lees er meer over....
Paulus schreef dat de berg Sinaï in Arabië ligt. Waar kunnen we nog iets lezen over Arabië in de bijbel ?
In Jesaja 21 : 13, 14 "Uitspraak over Arabië:
‘Breng de nacht door in het kreupelhout van Arabië, karavanen van de Dedanieten. Breng de dorstigen water, bewoners van Tema, ga de vluchtelingen met brood tegemoet.
Tema ligt in het huidige Arabië, Dedan waarschijnlijk ten zuidwesten daarvan.
In Jeremia met de profetieën over de volken :
25 : 17 Ik nam de beker uit de hand van de heer en liet alle volken tot wie Hij mij zond eruit drinken..... verzen 23-24 : Dedan, Tema en Buz, en alle volken met kaalgeschoren slapen; de koningen van Arabië en de koningen van de andere volken die in de woestijn woonden.....
Dedan, Tema en Buz : dit zijn noord-Arabische nomadenstammen.
Er zouden sinds 1978 archeologische vondsten gedaan zijn die bevestigen dat de doortocht door de golf van Aqaba heeft plaats gegrepen en dat de berg Sinaï zich in Saoedi-Arabië bevindt.
Lees er meer over....
-
Een stukje uit : http://www.triumphpro.com/exodus.pdf waarin te lezen staat dat er heel wat bewijzen zijn gevonden voor de doortocht door de Rode Zee. Skeletten van mensen, dieren, paarden, strijdwagens en wielen, overwoekerd door koralen. Het moet gaan om een gebeurtenis van duizenden jaren geleden.....
THE EXODUS - MERE MYTH OF HISTORICAL FACT ?
"Finally, the actual site of the Red Sea crossing has been shown to have
a number of marine archeological remains, from some sort of disaster.
This disaster included a large number of animals, horses, human beings,
chariots and wheels, which are lying on the sea-bed of the underwater
bridge. Some skeletal parts are petrified which implies that the event
took place several thousand years ago. Possibilities of identifying
finds vary (because of the coral covering them), from being absolutely
certain that it is a gilt wheel, for example, to having great difficulty in
giving an opinion other than: these formations are different and curious.
The finds are scattered over a wide area, from the west side (the coast
of the Sinai peninsula) to the east side (the coast of north west
Saudi-Arabia) and imply a very extensive disaster. With a length
of approximately 14 km and a width of approximately 5 km, the
total area covers some 70 km.
“Altogether, these finds give a picture of a disaster that probably
occurred at the time of what the Bible calls the Exodus: the
departure of the people of Israel followed by the destruction of
the Egyptian army in the Red Sea” (The Exodus Case, p.229).
Het wordt hoog tijd dat historici en bijbelonderzoekers hun ogen en hun harten openen voor de waarheid over de Exodus.
Men kan niemand verplichten het boek 'The Exodus Case" aan te schaffen of online te lezen maar als iemand er geen kennis wil van nemen moeten ze ook geen kritiek uiten op de Exodus zoals beschreven in de bijbel en claimen dat de Exodus NOOIT heeft plaats gehad.
THE EXODUS - MERE MYTH OF HISTORICAL FACT ?
"Finally, the actual site of the Red Sea crossing has been shown to have
a number of marine archeological remains, from some sort of disaster.
This disaster included a large number of animals, horses, human beings,
chariots and wheels, which are lying on the sea-bed of the underwater
bridge. Some skeletal parts are petrified which implies that the event
took place several thousand years ago. Possibilities of identifying
finds vary (because of the coral covering them), from being absolutely
certain that it is a gilt wheel, for example, to having great difficulty in
giving an opinion other than: these formations are different and curious.
The finds are scattered over a wide area, from the west side (the coast
of the Sinai peninsula) to the east side (the coast of north west
Saudi-Arabia) and imply a very extensive disaster. With a length
of approximately 14 km and a width of approximately 5 km, the
total area covers some 70 km.
“Altogether, these finds give a picture of a disaster that probably
occurred at the time of what the Bible calls the Exodus: the
departure of the people of Israel followed by the destruction of
the Egyptian army in the Red Sea” (The Exodus Case, p.229).
Het wordt hoog tijd dat historici en bijbelonderzoekers hun ogen en hun harten openen voor de waarheid over de Exodus.
Men kan niemand verplichten het boek 'The Exodus Case" aan te schaffen of online te lezen maar als iemand er geen kennis wil van nemen moeten ze ook geen kritiek uiten op de Exodus zoals beschreven in de bijbel en claimen dat de Exodus NOOIT heeft plaats gehad.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Zware rampen hebben in de geschiedenis altijd plaatsgehad Blue Velvet...
Daar is niks heiligs aan verbonden, maar jij wil dat natuurlijk weer doen kloppen met de bijbel om je gelijk te halen.
Ik dacht dat Talis het een tijdje geleden al schreef: mogelijk een zware tsunami die alles verzwolg: het water dat zich eerst terugtrok, en dan met vernietigende kracht alles verwoestte.
We hebben het nu letterlijk kunnen zien toen het zich in deze tijd voordeed.
Inderdaad een echte exodus.
Een natuurramp, dat was het.
Daar is niks heiligs aan verbonden, maar jij wil dat natuurlijk weer doen kloppen met de bijbel om je gelijk te halen.
Ik dacht dat Talis het een tijdje geleden al schreef: mogelijk een zware tsunami die alles verzwolg: het water dat zich eerst terugtrok, en dan met vernietigende kracht alles verwoestte.
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Fundamentalisme en zoektocht naar eigen identiteit. Dat las ik bij Karen Armstrong. "De strijd om God" of zoiets, dacht ik. Zeer interessante visie.fotofant schreef:hier haal ik even een passage aan van Paul Verhaeghe uit "Einde van de psychotherapie" ivm fundamentalisme en de zoektocht naar een eigen identiteit
Geeft ook duidelijk de medeverantwoordelijkheid van het Westen aan in het ontstaan van het islamfundamentalisme, en de redenen van het ingebakken christenfundamentalisme in de Verenigde Staten.
Jawatte
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
denk je dat dit het is wat mij drijft? 'k Zou kunnen cappa, maar vertel eens is elk andere visie op het mens zijn, zowel in het ontkennende of bevestigende van wat dan ook, ook geen zoektocht? Is er eigenlijk wel een mens zonder een drive naar wat dan ook?Fundamentalisme en zoektocht naar eigen identiteit.
En wat is er mis met mijn denken over het leven? Zijn wij als mens daar niet een deel van. En is het leven zelf niet een aan één schakeling van zgn levenswetten hoe dan ook? Er is een oorzaak waar geen gevolg aan vast zit? Zelfs de wetenschap zegt toch ook elke actie geeft een reactie hoe dan ook hetzij vroeg of later? Wat is die drive van elke schrijver of schrijfster binnen dit forum? Enkel stilstand van geest? En is het niet zo dat als het lichaam het laat afweten dat de geest nog vaak zeer actief is? En als je levensgeest de verbinding met je lichaam verbreekt het lichaam gaat oplossen? Ik ken geen god die je van alles wil wijs maken of wat van je eist, je bent het zelf, het leven. Als je dat fundamentalistisch vind prima hoor. Het leven zelf is het fundament, de drive voor het denken en doen en dat is wat we kunnen leren beheersen zodat het geen leed naar welk ander leven toe brengt. Helemaal fout van mij om dit zo te zien en trachten te doen uitvoeren?
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Ik vind dit een zeer interessante vraagstelling en visie, waar ik met veel plezier ga op nadenken en antwoorden, maar je zult even geduld moeten hebben want ik sta op het punt om een 6-tal dagen op vakantie te gaan, misschien wel wat extra tijd om na te denkenjanx schreef:denk je dat dit het is wat mij drijft? 'k Zou kunnen cappa, maar vertel eens is elk andere visie op het mens zijn, zowel in het ontkennende of bevestigende van wat dan ook, ook geen zoektocht? Is er eigenlijk wel een mens zonder een drive naar wat dan ook?Fundamentalisme en zoektocht naar eigen identiteit.
En wat is er mis met mijn denken over het leven? Zijn wij als mens daar niet een deel van. En is het leven zelf niet een aan één schakeling van zgn levenswetten hoe dan ook? Er is een oorzaak waar geen gevolg aan vast zit? Zelfs de wetenschap zegt toch ook elke actie geeft een reactie hoe dan ook hetzij vroeg of later? Wat is die drive van elke schrijver of schrijfster binnen dit forum? Enkel stilstand van geest? En is het niet zo dat als het lichaam het laat afweten dat de geest nog vaak zeer actief is? En als je levensgeest de verbinding met je lichaam verbreekt het lichaam gaat oplossen? Ik ken geen god die je van alles wil wijs maken of wat van je eist, je bent het zelf, het leven. Als je dat fundamentalistisch vind prima hoor. Het leven zelf is het fundament, de drive voor het denken en doen en dat is wat we kunnen leren beheersen zodat het geen leed naar welk ander leven toe brengt. Helemaal fout van mij om dit zo te zien en trachten te doen uitvoeren?
lieve groetjes
elk moment is belangrijk
-
Eerst wordt er geroepen dat er geen bewijzen zijn voor de verdrinking van de farao en zijn leger bij de achtervolging van de Israëlieten ! Als er dan toch zaken gevonden worden die kunnen overeenstemmen met wat de bijbel beschrijft, wordt er een ander verhaal aan gegeven : MOGELIJK een zware tsunami ! Allez vooruit, zo'n verhaal opdissen is weer eigen aan talisman want al die ontdekkingen mogen in geen enkel geval kloppen met de Exodus nietwaar ? Bewijzen dat er toen een tsunami was kan hij niet ! Of toch ?Reini schreef:Zware rampen hebben in de geschiedenis altijd plaatsgehad Blue Velvet...
Heeft talisman een idee over de Egyptische aanwezigheid daar ? Want het is wel zo dat die gevonden strijdwagens en wielen dateren uit de periode van de Uittocht.
Wat deden die Egyptische strijdwagens daar ? Was het leger daar gestationneerd ? Hoelang ? Waarom .... ? ?
Eens even vragen aan talisman, hé Reini, aan jou moet ik dat niet vragen of toch ?
Benieuwd welk verhaal hij nu gaat opdissen. Die moet nogal wat boeken op zijn plank staan hebben om overal een mouw te kunnen aanpassen ? Er bestaat geen enkel boek zoals de bijbel die de geschiedenis van Israël gebundeld heeft in slechts EEN boek, dewelke eeuwen en eeuwen ONVERANDERLIJK blijft. Heel praktisch en tijdbesparend !
Ik denk dat talisman elk jaar zijn boekenplank moet aanpassen, want niet meer actueel
Dat het machtige Egyptische leger een ferme knak heeft gekregen is ons uit de geschiedenis duidelijk geworden door dat de Hyksos Egypte kunnen binnenvallen hebben zonder verzet, het leger lag immers op de bodem van de Rode zee, verzwolgen samen met hun koning ! Is ook bijna de enige farao waarvan het lichaam niet gevonden is.
Toch wel merkwaardig dat de ontdekkingen overeenkomen zoals in Exodus beschreven :
- Een oase met 12 waterputten (Exodus 15:27)
- Een gespleten rots van 18 m hoog met een waterbedding aan de voet van de rots (Ex. 17 : 6)
- De berg Sinaï met zwarte top (Ex. 19:28 )
- Een altaar aan de voet van de berg,
- Egyptische rotstekening van runderen,
- Een begraafplaats 6 km ten noorden van de berg (Ex. 32 : 28 )
Enz., enz....
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Je sleurt er weer vanalles bij waar ik niet over gesproken heb, janx. Laat staan dat ik er kritiek op zou gegeven hebben.janx schreef:denk je dat dit het is wat mij drijft? 'k Zou kunnen cappa, maar vertel eens is elk andere visie op het mens zijn, zowel in het ontkennende of bevestigende van wat dan ook, ook geen zoektocht? Is er eigenlijk wel een mens zonder een drive naar wat dan ook?Fundamentalisme en zoektocht naar eigen identiteit.
Maar mijn vraag of het ook niet op jou van toepassing was doelde op wat Fotofant weergaf:
" Je krijgt te horen wie je bent, waar de authoriteit ligt, hoe je moet omgaan met je eigen lichaam en met dat van een ander, wat het gemeenschappelijke doel is op langere termijn en hoe je zelf daartoe kan bijdragen. Eindelijk rust en zekerheid! "
Jawatte
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Over welke farao heb je het ?bluevelvet schreef: Dat het machtige Egyptische leger een ferme knak heeft gekregen is ons uit de geschiedenis duidelijk geworden door dat de Hyksos Egypte kunnen binnenvallen hebben zonder verzet, het leger lag immers op de bodem van de Rode zee, verzwolgen samen met hun koning ! Is ook bijna de enige farao waarvan het lichaam niet gevonden is.
Wat zijn je bronnen betreft die vondsten in de Rode zee ?