Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet

27 jul 2013, 18:15

ebenhaezer schreef:
Fazal schreef:
ebenhaezer schreef: In elk geval bewonderenswaardig voor dat ' IETS ' , dat dieren tot stand gebracht heeft , dat heeft toch wel met wijsheid te maken , dacht ik zo !
Jawel, maar dan met dierenwijsheid, dacht ik zo. :wink:

Zo FAZAL , dat is dan wel om na te denken hoor ! Volgens jou heeft dat ' IETS ' ( of de scheppende kracht , of God de Schepper ) , alleen maar dierenwijsheid ? Zou zo'n wijsheid , dat machtige werk van de sterrenwereld , en de volmaaktheid van mens en dier , tot stand gebracht hebben ? Zal zeker wel als grapje bedoeld zijn , want jij weet beslist wel beter !
Voor wanneer de eerste 'dieren-premier' ? :lol: :lol:

Waar WETENschappers zich allemaal mee bezig houden :roll:

Het is toch geweten dat bv. tussen dieren van hetzelfde ras een soort van communicatie bestaat !

Je moet maar eens twee honden observeren die van op een zekere afstand mekaar in het oog krijgen, of het nu gaat om kleine of grote honden ze 'spreken' dezelfde taal ! Trekken en sleuren aan de leiband, blaffen....... het heeft iets magnetisch zou ik zeggen.

Je zult dat niet zien doen tussen kat en hond.

Hoe weten ze wanneer om hetzelfde ras gaat of niet ?
Wat maakt het dat ze aangetrokken worden door het zelfde ras ?

Enz, enz....
Fazal

27 jul 2013, 20:32

ebenhaezer schreef: Zo FAZAL , dat is dan wel om na te denken hoor ! Volgens jou heeft dat ' IETS ' ( of de scheppende kracht , of God de Schepper ) , alleen maar dierenwijsheid ? Zou zo'n wijsheid , dat machtige werk van de sterrenwereld , en de volmaaktheid van mens en dier , tot stand gebracht hebben ?
Ik had het helemaal niet over dat 'IETS' lieve EB!
En verder ..., is er eigenlijk 'NIETS' dat volmaakt te noemen is!
Dus, als uw aanbeden 'IETS' daar voor 'IETS' tussen zit, is zelfs 'hij' niet volmaakt!
De bewijzen, zie je gestadig zomaar dagelijks rondom u!
Als je dat NIET ziet ..., dan ben je (gewild) stekeblind!
En dan ben je zelf ook al zeker verre van volmaakt.
Dus laat dat gezever over die zgn 'volmaakte' scheppende kracht ('uw' god de schepper) maar voor wat het is!

En verder ..., hoe zit dat met die sterrenwereld?
Is dat soms gemaakt om de nacht mooier te maken voor zijn schepselen?
Neen dus, want o.a. hier in België, hebben we al geluk als we onze eigen dag-ster (eventjes) hebben kunnen zien.
Want meestal is het bewolkt, en ziet men ook niets van die mooie nachtelijke 'hemel' (beeldspraak natuurlijk).
Straks ga je ons nog (proberen te) vertellen dat het eigenlijk geen sterren zijn, maar spotjes en- of ledjes, welke 'uw' god aan zijnen hemel heeft gehangen.
Voor wienzen heilige zou hij dat hebben gedaan?
Haja ..., misschien voor de mensen die ergens in het zuiden of ergens in Arabië leven, omdat zij oh, toch zo braaf zijn langs ginder!?
Ik vraag mij af wat dat 'IETS' tegen ons hier mag hebben!?
Kijk maar weer eens vannacht, en vertel ons morgen eens of je die (goddelijke) sterren hebt gezien!?
Het kan natuurlijk zijn, dat je van de trap bent gedonderd, en daardoor misschien 'sterrekes' zoudt hebben gezien! :roll:

fotofant

27 jul 2013, 22:46

Aan Bluevelvet en Reini: Misschien toch eens héél aandachtig de tekst van de link lezen die ik heb doorgegeven, en BV het is héél normaal dat biologen zulk onderzoek doen en dan hun bevindingen meedelen.

Aan Ed.
Je hebt een prachtige hond. Ik heb vroeger een Golden Retriever gehad, en vier poezen. De hond :Lara had een baasje en we verstonden mekaar, en onze poezen hadden "personeel", en we verstonden mekaar ook héél goed. Eigenaardig was wel dat onze oudste kater "Tyl" altijd aangaf wanneer mijn echtgenoot ging thuiskomen, die had héél onregelmatige uren (dus het kon niet de ingebouwde klok van onze kater zijn), maar ongeveer 10 minuten voor mijn man ging thuiskomen ging hij op de trap aan de voordeur zitten wachten op zijn "lekkere hapjes leverancier" (van mij kreeg hij gewoon kattevoer, zoals onze andere poezen, maar van mijn man kreeg hij altijd een extra lekker hapje, een gewoonte van toen hij als jonge kater erg ziek geweest was en zo zijn medicijn kreeg). Eigenlijk zijn dieren héél fascinerend, zeker als je er mee leeft.
elk moment is belangrijk

Reini

27 jul 2013, 23:09

Fotofant, ik heb de link gelezen hoor, maar ik vond het er wat over.
We weten toch dat dieren op hun eigen manier communiceren met elkaar, en als de schrijver daar graag wat romantisch over doet, tja....

fotofant

28 jul 2013, 16:49

Reini,
volgens mij heeft dat niets met romantiek te maken en alles met onderzoeken die gebeuren, hier nog eens de engelse versie !

http://www.pnas.org/content/early/2013/07/17/1304459110
elk moment is belangrijk

bluevelvet

28 jul 2013, 17:27

fotofant, Je hoeft echt geen bioloog te zijn om vast te stellen hoe dieren met elkaar omgaan of op te merken hoe 'intelligent' ze wel kunnen zijn !
De meesten onder ons hebben wel een kat, een hond, een vogel, een cavia of misschien wel van die hangbuikvarkentjes in hun huis (of ooit gehad).
En ieder kan zich vergewissen wat een menselijke trekjes ze zelfs hebben. Verhaaltjes genoeg van 'jan met de pet' dus !

Wat ik wel kan appreciëren is dat men tot de vaststelling komt dat mensen die de zorg voor een dier op zich nemen tijdens bv. een ziekte, een opsluiting, een verlies van een dierbare, enz.... dat dat 'wonderen' kan verrichten voor al deze categorieën van mensen. En dat kan gaan van genezing, tot een langer leven, tot vermindering van agressiviteit...
Geef lastige kinderen bv. de zorg voor een dier, dat kan zelfs een paard zijn, en dat kan een hele ommekeer te weeg brengen in hun gedrag.

Iemand de film gezien met Burt Lancaster en 'the prisoner of Alcatraz' - weet niet of het de juiste titel is - waarin hij een vogeltje 'adopteert' ?
Schitterend !

Hoe komt het toch dat een dier zo'n verbondenheid kan hebben met de mens ?
Door evolutie ? Ach, laat me niet lachen !

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Jesaja predikt "dat eens de wolf bij het lam zal liggen, een zuigeling zal spelen bij het hol van een gifslang, en de leeuw zal stro eten zoals de os...... " Jesaja hoofdstuk 11.

ED.

28 jul 2013, 20:16

Wat bleuvelvet daar schreef, is méér dan juist. Vele mensen vinden dikwijls troost bij hun dier. Van films gesproken: "The green mile" was er ook zo ene. Wie die film zonder emotie kon bekijken, moet een hart van beton hebben gehad!

Nb. Die reus die de hoofdrol speelde is op 54 jarige leeftijd overleden.

Mister Jingels ook!
. :wink:

bluevelvet

28 jul 2013, 21:36

Ja Ed, die film heb ik gezien, naar een romanserie van Stephen King. Prachtig gespeeld door beide hoofdrolspelers Michael Clarke Duncan en Tom Hanks.
Won in 1996 de Bram Stoker Award (= literatuurprijs voor het horror-genre) voor beste roman. Alhoewel mij dat nu niet een horrorfilm leek. Had meer iets van paranormaal, typisch ook voor Stephen King dacht ik.

fotofant

29 jul 2013, 22:46

Nog een toemaatje om over na te denken, ik dacht het eerst te plaatsen bij "Is de Bijbel een mythe" maar denk dat het hier beter thuishoort.
Eens iets ter afwisseling van de eeuwige discussie over de Bijbel, hoewel ... :

de toespraak van Seattle bij Wounde knee :

De hemel daarboven die al ontelbare eeuwen tranen van compassie heeft vergoten over onze vaders, zou wel eens bewolkt kunnen raken. Mijn woorden zijn als sterren die nooit ondergaan. Wat Seattle zegt daar kan het Grote Opperhoofd in Washington op vertrouwen, zo zeker als onze broeders met bleek gezicht kunnen vertrouwen op de terugkeer van de seizoenen.

De Zoon van het Blanke Opperhoofd zegt dat zijn vader ons vriendelijk groet en van goede wil is. Dit is heel aardig van hem, want hij heeft weinig behoefte aan onze vriendschap op zijn beurt omdat er zo velen zijn van zijn mensen, en zo weinig van de onze. Het Grote – en naar ik aanneem – Goede Blanke Opperhoofd deelt ons mee dat hij ons land wil kopen, maar bereid is om voldoende te reserveren voor ons om comfortabel op te leven.
Dit lijkt heel genereus, want de Rode Man heeft niet langer rechten die hij moet respecteren, en het aanbod kan wijs zijn, ook omdat wij niet langer behoefte hebben aan veel land.

Maar hoe kunnen we broeders worden? Hoe kan jullie God onze God worden en ons weer voorspoed geven en in ons dromen van terugkerende grootheid wakker roepen? Jullie God ziet er partijdig uit. Hij kwam tot de blanke. Wij zagen Hem nooit en hoorden nooit zijn stem.

Nee. Wij zijn twee aparte rassen, en moeten dat altijd blijven, met een verschillende oorsprong, en een verschillende bestemming. We hebben weinig gemeen met elkaar.Voor ons is de as van onze voorouders heilig en onze laatste rustplaats is heilige grond, terwijl jullie je ver verwijderen van de graven van jullie voorouders en klaarblijkelijk zonder enige spijt.

Jullie godsdienst werd op steen gebeiteld door de ijzeren vinger van een boze God, zodat jullie het niet zouden vergeten.

Onze godsdienst is de traditie van onze voorvaders, de dromen van onze oude mannen, die hen in plechtige nachtelijke uren gegeven werd door de Grote Geest, en in de visioenen van de mensen, en is geschreven in de harten van onze mensen.

Maar waarom zou ik opnieuw klagen? Waarom mompelen over het lot van mijn volk? Stammen worden gemaakt door individuen en zijn niet beter dan zij. Mensen komen en gaan zoals de golven van de zee. Het is de wet van de natuur. Zelfs de blanke wiens God met hem liep en praatte als vriend tot vriend, wordt niet uitgesloten van dit gemeenschappelijke lot. Misschien worden we toch nog broeders. We zullen zien.Elk deel van dit land is heilig voor mijn volk. Elke heuvel, elk dal, en elke vlakte is gewijd door een of andere gekoesterde herinnering of een of andere droevige gebeurtenis van mijn stam. Zelfs de stenen, die dom lijken te zijn terwijl ze in de zon baden langs de stille zeekust in plechtige grootsheid vibreren met herinneringen van voorbije gebeurtenissen in verband met de levens van mijn mensen. Zelfs de stof onder jullie voeten reageert liefdevoller op onze voetstappen dan op die van jullie, omdat het hier gaat om de as van onze voorvaderen en onze blote voeten zijn zich bewust van de sympathieke aanraking, want de grond is rijk met het leven van onze soort.

En als de laatste Rode man vergaan is en de herinnering aan hem een mythe is geworden bij jullie, zullen deze kusten zwermen van de onzichtbare doden van mijn stam; en als de kinderen van jullie kinderen denken dat ze alleen zijn in de velden, of in de winkels, zullen ze niet alleen zijn. Op de hele aarde is er geen plek gewijd aan alleen zijn. S nachts, als de straten van jullie steden stil zijn, zullen deze vol zitten met de terugkerende geesten van hen die eens dit prachtige land liefhadden en dat nog steeds doen. De blanke man zal nooit alleen zijn. Laat hem rechtvaardig zijn en vriendelijk handelen jegens mijn volk, want de doden zijn niet zonder macht.

Dood- zei ik dat? Er is geen dood, alleen een verwisseling van wereld
.

Het is een tekst die me altijd nauw aan het hart heeft gelegen.

ED.

30 jul 2013, 15:18

Om stil bij te worden!
Gast

30 jul 2013, 15:29

Inderdaad...ED.
Daar wordt men stil van.

Silver Wolf

30 jul 2013, 17:19

@bluevelvet
. . . / . . Je moet maar eens twee honden observeren die van op een zekere afstand mekaar in het oog krijgen, of het nu gaat om kleine of grote honden ze 'spreken' dezelfde taal ! Trekken en sleuren aan de leiband, blaffen....... het heeft iets magnetisch zou ik zeggen.

Je zult dat niet zien doen tussen kat en hond.

Hoe weten ze wanneer om hetzelfde ras gaat of niet ?
Wat maakt het dat ze aangetrokken worden door het zelfde ras ?

EINDE CITAAT

Met alle respect, maar dieren worden vaker fout geïnterpreteerd.
Sommigen geloven dat hetgeen ze ertegen zeggen ook wordt begrepen.
Zo'n beest HOORT (gevoeliger dan de mens) enkel de toonhoogte van de stem maar begrijpt geen enkel woord mensentaal. Daarom is het geven van een korte naam aan een huisdier ook belangrijk. En het geven van korte bevelen helpt ook om iets aan te leren.
Honden zien minder goed wie of wat er nadert want ze hebben, net als vele andere zoogdieren, maar 2 kegeltjes in hun ogen. Deze kegeltjes vangen de kleuren geel en blauw/paars op. Mensen hebben 3 soorten kegeltjes en 2 staafjes en daarom kunnen wij meer kleuren zien dan een hond.
Hun scherpe reukzin compenseert veel! En qua soortgenoten herkennen ...een loops teefje wordt door alle rassen besprongen.(Groot of klein).
In de Italiaanse Alpen, hebben al honden met wolven gepaard, wat wel een gevaarlijke soort jongen oplevert. De hond is niet mensenschuw.

Wat kat & hond betreft. Ze hebben andere signalen. Als een kat haar staart beweegt is dat eerder vijandig en bij de hond is dat kwispelen een mengeling van onzekerheid, maar die wel vriendschappelijk is bedoeld.
SAMEN opgevoed, komen hond & kat best overeen.

Ps.: Als natuurminnaar bewonder ik graag het dierlijke gedrag, maar zo edel(moedig) als hier werd beschreven zijn ze nu ook niet.
Je zal maar eens te laat buitenspringen om een pas uit het nest gekipte vogel te willen beschermen en te moeten zien hoe een ekster onbarmhartig eerst de ogen uitpikt van dat hulpeloze diertje.
Meeuwen storten zich op een gekwetste soortgenoot en rukken de ingewanden eruit terwijl dat beest nog leeft.
En wat ik zoal in de jungle heb meegemaakt (o.a. in Zuid-Afrika, Thailand, Myanmar, Philippijnen e.d....) laat ik hier achterwege. Niets voor gevoelige zielen!
Ook in Alaska en Canada waar ik dichtbij o.a. Grizzlyberen kwam, kreeg ik kippenvel van hun bloeddorstige gedrag. De romantiek over die mooie natuur gaat dan wel een beetje wankelen.
Maar, ja de mens is nu ook niet altijd erg zachtzinnig nietwaar.

SW

Reini

30 jul 2013, 19:32

Ik lees je altijd graag SW.
Getuigt steeds van realiteitszin en gezond verstand, en je kan het knap verwoorden.
En inderdaad, Moeder Natuur is een wrede madam.
Waar honger is wordt onbarmhartig "gemoord".
Terwijl onze voldane kat en hond in mekaars armen slapen en de kat zelfs in de hondenoren mag bijten....

cappa

31 jul 2013, 08:50

Silver Wolf schreef:Honden zien minder goed wie of wat er nadert want ze hebben, net als vele andere zoogdieren, maar 2 kegeltjes in hun ogen. Deze kegeltjes vangen de kleuren geel en blauw/paars op. Mensen hebben 3 soorten kegeltjes en 2 staafjes en daarom kunnen wij meer kleuren zien dan een hond.
Inderdaad. Ik las ook ooit dat koeien in een gele wei staan met blauwe margrietjes! :D

En zijn de kleuren die wij zien wel de echte kleuren van de wereld rondom ons? Of worden ze alleen bepaald door de eigenschappen van ónze ogen? Vogels zien een andere wereld, want ze detecteren een factor méér dan wij: ultraviolet. Zien zij dan de echte wereld?

Maar eigenlijk weet men helemaal niet of de wereld waarin we leven sowieso wel kleuren heeft!! Experimenten schijnen uit te wijzen dat dat niet het geval is. :o
Jawatte