dienstplichtigen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Aap

10 aug 2013, 20:40

Oproep aan alle soldaten van de klas '72, meer bepaald die van de TTr, met opleiding in Mechelen, Baron Michel. Meer specifiek: 24RT2, kamer 20, zich te melden op dit appel. (Niet aan bed...).

:D :D Bij leven en welzijn.
Ειδεναι μεν μηδεν πλην αυτο τουτο.(Socrates).

lofty

12 aug 2013, 16:35

Dag beste,

Ik zie dat je geen reactie krijgt van je jaargenoten dus een antwoordje van een 68/69 er.
In 68 in Baron Michel met de gekende rosse Csm 3 maand in opleiding radio.
Daarna, naar Dellbruck naar het toen nog 2e Bn Ttr en in april 69 toen het Bn verdween bij de 20e cie op dezelfde plaats en afgezwaaid in mei 69.
Ik zie nu dat de 2e cie naar Neheim is vertrokken.
Heb je dan ook 1e sgt "de smalle" Raeymaekers gekend die in het bn de sectie 3A1 waarvan ik deel uitmaakte onder zijn (bevel :roll: ) had.).
De radio microbe had ik al van voor mijn dienstplicht en die is er nog altijd niet uit.
Alhoewel er nu veel te veel digitale bucht in de lucht zit.

Groeten,

marcel

Aap

12 aug 2013, 18:17

Dank voor de reactie.
Helaas, de personen die je opsomt zijn me onbekend. Ja, die boefers muteerden regelmatig...
Radio, met morse was toch fantastisch, en veel "veiliger" dan al die moderne rommel... De teletype van toen ( Siemens en/of Coquelet) was toch zowaar de voorloper van de Pc, wat betreft mailen. En chatten dat we deden, hoewel verboden...
Ik kan nog steeds morse opnemen, band 15. Er zijn apps in de Google-store, voor op de tablet... Leuk.
Kijk ook even naar mijn foto's van mijn "3 dagen"...

lofty

13 aug 2013, 15:22

Dag,

Ben hier nog eens, ja die telexen waren fantastisch, heb na mijn afzwaai nog zoiets in een legerdump kunnen kopen maar door het lawaai dat dat produceerde heb ik ze moeten weg doen.
Zie nu ook op 2de hands.be dat er een telefunken regenboog ontvanger te koop is.
Wellicht heb je daar ook nog mee gewerkt dat maakte als ik het goed voor heb deel uit van de T400 eenheid.
Zelf luister ik nog altijd ik heb hier twee R5000 van Kenwood ook niet zo jong meer maar veeeel lichter dan die Telefunken.
Had wel zin om ze aan te kopen maar ze weegt rond de 40 kg en de aanbieder vraagt €225.
Voordeel is natuurlijk dat het een buizen toestel is (lampen) en ik er dus zelf zou kunnen aan herstellen bij eventueel defect.
Allez ben weer weg, kon het niet laten van nog eens te reageren.

All the best,

Marcel

Aap

13 aug 2013, 17:44

Prachtig.
Wij werkten als Radio's (op manoeuver, in de shelters) met station ANVRC10, dat was de ANGRC9 verbonden met de TP Coquelet. Dat station T400 werd gebruikt voor de P9, dagelijkse verbindingen vanuit "het peloton" in de kazerne, dat was wel mijn favoriete bezigheid, (2TTr was hoofdpost).

Ik was zo dol op die radio dat ik na enkele jaren ben weergekeerd als vrijwilliger, zelfde standplaats in Neheim. Helaas werd dat een fiasco... Tijdens een cursus (voor brevet) van 6 weken in Peutie, gebeurde er iets in Neheim, dat mij ertoe bracht ontslag te nemen na 8 maanden...
Achteraf gezien was dat, wat betreft mijn latere loopbaan, het grootste geluk dat me kon overkomen !
Groet.

flupke2

14 aug 2013, 15:29

Ik zat in die tijd ( mei 66 tot april 69 ) ook in Dellbruck bij 2TTr en werkte op het HK 1 Div in Bensberg , kwartier Burkel , in het Ctr (transmissiecentrum) .Ik deed daar de SDS (militaire post) of het bureel (inschrijven en doorgeven van telexberichten) , en af en toe zat ik ook achter de telex.Een collega van ons was echter de crack op die telex : hij typte zo snel dat de telx geregeld fouten maakte omdat hij de aanslagsnelheid van de typist niet kon volgen.Die man had namelijk voor hij bij het leger kwam als typist gewerkt bij de RTT in Antwerpen waar hij de telegrams verstuurde en daar met blijkbaar veel snellere telexen te doen had.

Aap

14 aug 2013, 19:45

Dank voor reactie.
Als ik het goed begrijp is 2ttr kort na uw sessie verhuist naar Neheim.
Ja, die TP's (waarschijnlijk de Siemens) hadden "tiptoetsen", dus wie gewoon was te typen had het daarmee veel gemakkelijker om snelheid te halen. Maar wat ik vooral fijn vond was die ponsband (gele strook met gaatjes) die je, eventueel op voorhand kon intypen, zodat je helemaal niet moest typen...
:lol:
Vooral handig tijdens openingsuren van de cantine... :lol: :lol:

lofty

16 aug 2013, 17:42

Dag mannen van de transmissie en in het bijzonder aan Flupke 2 al hele tijd niet meer van u gehoord.
Ja Aap het 2e Bn is in inderdaad in april 1969 gesplitst naar 2 cie's. De 20e die toen ik afzwaaide einde mei nog in Dellbruck was en de 2e die naar ik nu hoor naar Neheim vertrok.
Ik wist niet dat die ANGRC9 nog effectief in gebruik was rond de periode waar je over schrijft.
Wel kregen we in Mechelen onze opleiding op die toestellen.
Weet je nog wie in de periode toen je daar was de instructeurs waren en wat er met de "rosse" was gebeurd, wie was de csm in uw periode?
Ook de angrc9 kom ik regelmatig tegen op 2e hands.be maar de prijzen vind ik veeel te hoog!
Laat je nog iets van jullie horen?

Groeten,

marcel

Aap

16 aug 2013, 19:13

Beste Marcel,
Wat betreft die instructeurs in OCTTR: onze lichting (Juli'72) was niet zo happig op die kerels, we wilden ze gewoon niet kennen. Bovendien kregen we "instructie-richtlijn-blaadjes", ons lesrooster dus, met daarop alleen afkortingen van de naam van de lesgever. Die rosse CSM meen ik me wel te herinneren, maar vooral de RSM, die de compagniedrill gaf en die we "Dolfke" noemden , vanwege verregaande gelijkenis met...

Ge weet dat ge met die ANGRC9 een antenne moet hebben ? Een "whip" is nogal matig. Wij gebruikten (op manoeuver) een lange draadantenne, hoog een boom in, te regelen door "onderbrekingen" of "schakels" in te pluggen of te ontpluggen naargelang de frequentie die werd gebruikt. Vergeet niet dat er ook accessoires bijhoren , zoals een seinsleutel, een luidspreker, en vooral voeding: hij kan niet zomaar in het stopcontact, dacht ik. Voorzie u dus ook maar van een groep 3KVA of een PE BWOK 10KVA(volkswagenmotor)... :lol:

Hugo.

lofty

17 aug 2013, 09:08

Beste,

Wat die angrc9 aan gaat ja ik ben bekend met het fenomeen antenne, dat is het liefste dat ik doe experimenteren met antennes soms tot wanhoop van mijn echtgenote :roll:
Voor de rest zou ik ook wel een oplossing weten ik heb indertijd nog voor radio technieker geleerd :lol:
Maar ik was niet van plan dat toestel te kopen ik had eerder zin in die telefunken.
Wat die instructeurs betreft er zaten in mijn tijd wel een paar goeie mensen tussen.
Onder andere ene Geirnaert was een soort vaderfiguur een gemoedelijk mens.

Alllez tot daar,

73 de Mgo

flupke2

17 aug 2013, 13:47

aap schreef : "hij kan niet zomaar in het stopcontact, dacht ik. Voorzie u dus ook maar van een groep 3KVA of een PE BWOK 10KVA(volkswagenmotor)..."
Het apparaat kan wél gewoon in het stopkontact.De 3KVA of de 10KVA die je opnoemt leveren ook maar gewoon stroom 220 volt , de 3KVA aan 3000 ampere en de 10KVA aan 10000 ampere .De laatste is dus veel zwaarder en kan meer toestellen van stroom voorzien.

stevens-willy

17 aug 2013, 14:51

3000 en 10000 Amper, U bedoelt watt.

Willy

flupke2

17 aug 2013, 15:01

stevens-willy schreef:3000 en 10000 Amper, U bedoelt watt.

Willy
inderdaad watt , had me even laten misleiden door de A in KVA :lol:

Danny.

17 aug 2013, 17:38

De AN/GRC-9 kreeg wel zijn verschillende noodwendige spanningen door middel van zijn speciale voeding DY-88, dus zal die niet zomaar vanuit een stopcontact kunnen gevoed worden zonder daar een noodzakelijke spanningsomvormer voor te schakelen, benodigde spanningen 580V/100mA, 120V/45mA, 6,9V/575mA, 6,5V/2A en 1,5V/500mA.

De voeding van de ontvanger kon ook vanuit een droge batterij (waarvan het BA nummer mij nu ontsnapt :oops: ) gehaald worden, en voor het zenden was er dan de met de hand gedreven GN-58, voor de geïnteresseerden, hier klikken

De DY-88 voeding haalde zijn noodzakelijk vermogen meestal uit een batterij van 12V (de DY-88 kon ook voor 6 en ook voor 24V gevonden worden), voor de geïnteresseerden, klik hier.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Aap

17 aug 2013, 18:08

Inderdaad Danny, ik herinner me dat in onze "shelter" zo'n omvormer (?) ingebouwd was. (Die shelters werden gebouwd in de werkplaats/kazerne in Vilvoorde). Het was ook geen gewoon stopkontakt dat uit de "groep" kwam maar zo'n cilinderaansluiting naar de zijkant van het voertuig (Unimog) en ik meen dat de batterijsleutel moest worden ingeschakelt...
Gelukkig was de oorlog koud... :lol: