dienstplichtigen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

lofty

20 aug 2013, 16:57

Beste,

Vermoede al dat u ervaring had met leger materiaal :) .
Zelf heb ik een prachtige dienst gehad bij de staf 2e Bn Ttr in 68/69 sectie 3A1.
Onze sectie overste was 1e sgt Raeymaekers (wellicht hebt u die nog gekend?).
Een creme van een vent maar na al die jaren is er heel wat sleet op ons geheugen.
zo dacht ik dat een mede milicien op de zelfde kamer lag NIET dus!.
Van de AN/Grc9 dacht ik dat we die enkel gebruikten in opleiding te Mechelen!
En van die Ek tegenboogTelefunken ontvanger die recent te koop is aangeboden dzcht ik dat die deel uitmaakte van de uitrusting van onze shelter en het T400 radiostation?
Die ontvanger gebruikten we ook als vaste post op ons luisterstation.
Zelf gebruik ik nu twee Kenwood R5000 ontvangers, want ik ben nog altijd luister amateur
:lol:
Die regenboog ontvanger had ik wel willen aankopen maar gezien het gewicht en de prijs ben ik het maar gelaten
:roll: :roll:

73 de Mgo

stevens-willy

20 aug 2013, 17:11

Afbeelding

De deze heb ik ook.

Ik heb nooit in deze kazernes gekazerneerd geweest, was van de lichting 1963
Hier dus.
http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=47615

Willy

lofty

20 aug 2013, 17:19

Dag Willy,

Ja die R5000's doen het nog altijd hé.
Weet nog dat mijn eerste gekochte ontvanger een Bc348 was (voordien al wat ontvangers in mekaar geknutseld met buizen, radiobuizen uiteraard :D en spoelen van MBLE).
Daarna een HRO 5T A1 een Trio pr59 of zoiets dan een Kenwood R5000 en zovoorts.
Het spannends (woordspeling :lol: ) is nog altijd het experimenteren met alle soorten draden en buizen hé!
Ja moderator we zijn even off topic :?

Grtz,

Marcel

stevens-willy

20 aug 2013, 17:42

Hier meer informatie over de R5000

http://www.jvgavila.com/wb2.htm

Willy

Aap

20 aug 2013, 18:52

Beste vrienden, strijdmakkers...,

Het is toch niet de bedoeling om elkaars verhalen te controleren. Alle verhalen zijn, wat mij betreft, welkom, en er mag (want dat is onvermijdelijk na al die jaren)) een flinke schep op...

De troetelnaam "boefer", die ik ook 8 mdn met fierheid heb gedragen, komt van het werkwoord (... :lol: ...) "boefen, dwz eten (of vreten), hoewel die kerels meer dronken dan aten... :lol:
En mijn nicknaam ? Kort, vooraan in abc, vlot in de mond, bekend, enige gelijkenis met de soortgenoten is louter toeval. Alhoewel... :lol: :lol:

Hugo. :D
Ειδεναι μεν μηδεν πλην αυτο τουτο.(Socrates).

Danny.

20 aug 2013, 20:46

@ Marcel, of topic? Het gaat toch nog steeds over legerdienst hé (en daarover lees ik onder andere dat je herinneringen kunt ophalen) , wel ik had het daar effekes moeilijk met wat ik daar van onzin kon lezen, dit was nog niet eens iets dat bij Seniorennet café kon gebracht worden, had ik op mijn eerste tussenkomst gewoon een antwoord zoals dit van Aap kunnen lezen, dan was dit voor mij ok.

@Marcel en Willy, is die radiomicrobe bij het leger ontstaan? Ik zie dat Julie beiden daar met ontvangst materiaal zitten, ik ben nog een stapje verder gegaan
Afbeelding
Over een van de verbindingen die ik gemaakt heb daar krult mijn neus nu nog van
Afbeelding
Ik had namelijk het geluk in 1972 Koning Hussein van Jordanië te spreken, allee, spreken is veel gezegd, buiten het uitwisselen van RST en QTH werd er niet veel gezegd, daar was de pile up reeds van de rest van de wereld, maar we hebben toch de QSL kaarten uitgewisseld.

Nu heb ik een Yaesu FT450D maar ben niet zeer radioactief meer (radioactiviteit heeft wel een halveringstijd :wink: ).

@Aap, ter aanvulling, het was ook nog gamellen boefer :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

lofty

21 aug 2013, 17:25

Dag Danny,

Ik was al voor mijn legerdienst luisteraar, ook in morse.
Geleerd van mijn grootvader (mijn peter) die telegrafist was in het zogenaamde zeestation te Oostende.
Tot zenden heb ik me ook nooit aangetrokken gevoeld, je komt meer te weten door goed te luisteren :lol:
Zelfs op de dienst in Dellbruck beperkte onze activiteit zich tot meeluisteren, (je kent die sectie wel hé :wink: )
En na de dienst ging het luisteren gewoon verder, toen ik nog niet gehuwd was zat ik tot stukken in de nacht achter mijn ontvanger.
Onder andere de Amerikaanse middengolf zenders heb ik gelogd en zelfs verschillende QSL's van ontvangen.
Nu is dat luisteren heeeeel wat minder, alhoewel als je ouder wordt kan je met minder slaap en kon ik de tijd dat ik wakker ben beter toch terug beter besteden op de kg en andere banden.
Allez goed een soortgenoot tegen te komen!

Bye,

Marcel

Danny.

23 aug 2013, 06:33

lofty schreef:... Ik was al voor mijn legerdienst luisteraar, ook in morse.
Geleerd van mijn grootvader (mijn peter) die telegrafist was in het zogenaamde zeestation te Oostende.
Oonstende radio begot, dat waren mannen die nogal konden goochelen met de seinsleutel, en wat een antennepark daar te zien is, door het tegenwoordige gebruik van de sateliet GSM is de werking van die dienst wel verminderd
Tot zenden heb ik me ook nooit aangetrokken gevoeld, je komt meer te weten door goed te luisteren :lol:
Zelfs op de dienst in Dellbruck beperkte onze activiteit zich tot meeluisteren, (je kent die sectie wel hé :wink: )
Was dat niet de ASSU, of heb ik het daar verkeerd? :oops:
En na de dienst ging het luisteren gewoon verder, toen ik nog niet gehuwd was zat ik tot stukken in de nacht achter mijn ontvanger.
Onder andere de Amerikaanse middengolf zenders heb ik gelogd en zelfs verschillende QSL's van ontvangen.
Nu is dat luisteren heeeeel wat minder, alhoewel als je ouder wordt kan je met minder slaap en kon ik de tijd dat ik wakker ben beter toch terug beter besteden op de kg en andere banden.
Dus ook minder radioactief :wink:
Allez goed een soortgenoot tegen te komen!

Bye,

Marcel
Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

lofty

24 aug 2013, 14:32

Dag Danny,

Klein misverstand in verband met mijn grootvader.
Hij werkte niet voor de radio maritieme diensten (RMD) wel voor de RTT.
In het kaaistation, er waren toen twee stations in Oostende, was ook een telegraafkantoor.
Die werkten voor de goederendienst van de spoorwegen voor zover ik me nog kan herinneren.
Onze dienst bij het leger een sectie van de staf 2TTR was de radio veiligheid of iets in die aard, tenminste dat stond op onze deur van ons zolderlokaal.
En ja de activiteit is fel verminderd, maar radio is dan ook niet mijn enige hobby, ik doe ook nog aan familiekunde.
Voila, dat was dan een update.

Bye,

Marcel