Men wilt alles begrijpen

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ

15 sep 2013, 20:36

fotofant schreef:Beste YYZ,
ik volg Talisman helemaal, alé toch in zijn antwoord aan u.
Zielig, en héél erg voor u om zo door het leven te gaan.
Hoe denk jij iets te kunnen veranderen !!! Utopia bestaat niet !
Ik ben iemand die heel pragmatisch is ingesteld, word voldoende met miserie in mijn omgeving geconfronteerd, ik hoef het dus niet te gaan zoeken in een "ver van mijn bed" show.
Persoonlijk denk ik dat ik mijn steentje bijdraag tot het "welzijn" van mensen dichtbij, maar toch verder dan mijn eigen familie. Zoals zovele anderen in onze mooie gemeente doe ik vrijwilligerswerk, waardoor we echt het verschil maken voor sommige mensen. Als iedereen een beetje wil werken (binnen zijn mogelijkheden) aan het welzijn in zijn omgeving, dan dekken we de ganse wereld of zoals een chinees spreekwoord zegt, de moeilijkste of de langste weg begint bij de eerste stap (en die moet je zetten vóór je het einde kunt bereiken.
Ik voel me dus helemaal niet schuldig omdat ik genoten heb van mijn fikse wandeling, langs het water, waarbij het bonken van de zee mij rust in mijn hoofd geeft, en daarna heb ik nog meer genoten van een gratis concert (taptoe) gegeven door vrijwilligers gratis en voor niks op onze makrt. Door jezelf depressief te maken help je niemand.
En verder hoort dit niet thuis op dit topic maar bij politiek en/of economie
Groetjes
Geniet er nog van

talisman

15 sep 2013, 21:29

YYZ schreef:
talisman schreef:@ XYZ, ik heb deze namiddag in een paar uurtjes een flinke wandeling gemaakt in een mooi stukje natuur en kan er weer tegen. En, heb jij ondertussen nog een wereldprobleem kunnen oplossen of iets in die stijl ?
Zeveraar, je ontkent alles
Wat ontken ik ?? Ik vroeg je of je ondertussen, terwijl ik een gezonde uitstap gedaan heb, je al een probleem hebt kunnen oplossen. Waar ontken ik hier iets ? Ik denk dat net jij een zeveraar bent. Eentje dat schreeuwt om aandacht. Gelukkig nu ?

YYZ

16 sep 2013, 08:00

talisman schreef:
YYZ schreef:
talisman schreef:@ XYZ, ik heb deze namiddag in een paar uurtjes een flinke wandeling gemaakt in een mooi stukje natuur en kan er weer tegen. En, heb jij ondertussen nog een wereldprobleem kunnen oplossen of iets in die stijl ?
Wat ontken ik ?? Ik vroeg je of je ondertussen, terwijl ik een gezonde uitstap gedaan heb, je al een probleem hebt kunnen oplossen. Waar ontken ik hier iets ? Ik denk dat net jij een zeveraar bent. Eentje dat schreeuwt om aandacht. Gelukkig nu ?
Sorry, je kan niet iets ontkennen dat je niet eens ziet, noch begrijpt. Het staat er nochtans.

talisman

16 sep 2013, 08:58

YYZ schreef:
talisman schreef:
YYZ schreef:
Sorry, je kan niet iets ontkennen dat je niet eens ziet, noch begrijpt. Het staat er nochtans.
Wil je zo goed zijn om op het POLITIEK te gaan zeuren ?

janx

16 sep 2013, 10:23

fotofant schreef:En verder hoort dit niet thuis op dit topic maar bij politiek en/of economie
Ik denk dat het meer thuis hoort onder het topic psychologie en dus best op z'n plaats. En door het te bagatelliseren met, overigens goed bedoelde (?), algemene aanwijzingen zoals, wandelen, clubjes enz, is het niet op te lossen of te verbeteren denk ik.
De oplossing ligt in YYZ zelf. Zijn wereld en levens beeld is vertroebeld door het gedrag, en het doorzien van de maatschappelijke systemen, waardoor vele mensen niet als mens maar als middel wordt ingezet. En, niet te vergeten zoals ik het zie, heeft het met zijn innerlijke gevoelsleven te maken. Daar waar de kern ligt van alles.
Alles is Één en die Éne is Alles.

talisman

16 sep 2013, 10:43

janx schreef:
fotofant schreef:En verder hoort dit niet thuis op dit topic maar bij politiek en/of economie
Ik denk dat het meer thuis hoort onder het topic psychologie en dus best op z'n plaats. En door het te bagatelliseren met, overigens goed bedoelde (?), algemene aanwijzingen zoals, wandelen, clubjes enz, is het niet op te lossen of te verbeteren denk ik.
De oplossing ligt in YYZ zelf. Zijn wereld en levens beeld is vertroebeld door het gedrag, en het doorzien van de maatschappelijke systemen, waardoor vele mensen niet als mens maar als middel wordt ingezet. En, niet te vergeten zoals ik het zie, heeft het met zijn innerlijke gevoelsleven te maken. Daar waar de kern ligt van alles.
Daar zijn anders wel betere kanalen voor waar zelfs een sofa staat.

fotofant

16 sep 2013, 10:50

Beste Janx,
Het gaat infeite om een complex probleem. Als je wat wilt veranderen aan de gangbare "wereldsystemen" dan zit je bij politiek. Voor de perceptie ervan en voor wat je er mee doet zit je bij psychologie en persoonlijkheidsstructuur. Als je al, zoals ik, in je jonge jaren hebt proberen te vechten tegen de bierkaai en dacht dat je directe invloed zou kunnen hebben op het systeem als dusdanig dan loop je met je kop tegen de muur! (en dat kan zeer doen ;-) ), tenslotte wordt je dan pragmatisch, en houdt het leuteren, of voor de nederlanders onder ons "het ouwehoeren" op en als je dan nog wat idealisme over hebt dan doe je iets in je onmiddellijke omgeving waar toch een aantal mensen mee geholpen zijn (of is dat ook maar een illusie van een naieveling).
Ik denk niet dat ik de problemen die er zijn bagatelliseer, alleen heb ik begrepen (spijtig genoeg door ervaring) dat ik niet in staat ben om daar iets wezenlijks aan te veranderen (cfr. Vivant). Ik heb ook begrepen dat erom zitten janken niets helpt, dat vreet alleen je energie op, dus ... ben ik nu wie ik ben. Misschien vind je dat "schizofreen", maar ik heb er zelf geen last van en mijn onmiddellijke omgeving ook (nog) niet ;-)
elk moment is belangrijk

talisman

16 sep 2013, 11:01

fotofant schreef:Beste Janx,
Het gaat infeite om een complex probleem. Als je wat wilt veranderen aan de gangbare "wereldsystemen" dan zit je bij politiek. Voor de perceptie ervan en voor wat je er mee doet zit je bij psychologie en persoonlijkheidsstructuur. Als je al, zoals ik, in je jonge jaren hebt proberen te vechten tegen de bierkaai en dacht dat je directe invloed zou kunnen hebben op het systeem als dusdanig dan loop je met je kop tegen de muur! (en dat kan zeer doen ;-) ), tenslotte wordt je dan pragmatisch, en houdt het leuteren, of voor de nederlanders onder ons "het ouwehoeren" op en als je dan nog wat idealisme over hebt dan doe je iets in je onmiddellijke omgeving waar toch een aantal mensen mee geholpen zijn (of is dat ook maar een illusie van een naieveling).
Ik denk niet dat ik de problemen die er zijn bagatelliseer, alleen heb ik begrepen (spijtig genoeg door ervaring) dat ik niet in staat ben om daar iets wezenlijks aan te veranderen (cfr. Vivant). Ik heb ook begrepen dat erom zitten janken niets helpt, dat vreet alleen je energie op, dus ... ben ik nu wie ik ben. Misschien vind je dat "schizofreen", maar ik heb er zelf geen last van en mijn onmiddellijke omgeving ook (nog) niet ;-)
Volkomen mee eens. Vechten tegen de bierkaai heb ik ook jaren gedaan en zelfs in het bestuur van Vivant gezeten. Niks gekort als het volk er niet rijp voor is. Voor mijn part mogen ze verder aanmodderen naar believen tot de boel in elkaar stuikt of zoals men nu al jaren bezig is met schaamlapjes uit te delen ( loonlastverlaging, laat me niet lachen! ).
En nu terug on topic en de rest op therapie.

janx

16 sep 2013, 11:07

Daar zijn anders wel betere kanalen voor waar zelfs een sofa staat.
Die sofa zelf doet niets beste talisman. En wie weet, ligt YYZ zelf al op een sofa jouw berichten te lezen en denk je dat die enige bijdrage kan opleveren tot verandering van het gevoelsleven in positieve zin?
Ik bedoel dit niet negatief maar meer om te proberen aan te geven dat men soms niet die makkelijke kant van het doorverwijzen kan of moet kiezen. Jij bent een wetenschapper in de historie en ontstaan van de bijbel mijn respekt daarvoor, maar soms hebt je een kort lontje voor andere zaken, je goed recht hoor, maar ook dat komt voort uit je gevoelsleven.

janx

16 sep 2013, 11:21

Heel goed omschreven en zeer goed van je gedacht en gehandeld. Best wel waar YYZ iets aan kan hebben als hij het wil toe laten in zijn innerlijk denken.
Zelf denk en handel ik ook zo als jij het omschrijft. Doen wat je zelf kan doen naar beste kunnen wat past bij je eigen gevoelsleven. En niemand heeft een gelijke ruimte daarin. Een ieder zal dat zelf moeten creëren en opbouwen..

YYZ

16 sep 2013, 11:52

talisman schreef:
YYZ schreef:
talisman schreef:
YYZ schreef:
Wil je zo goed zijn om op het POLITIEK te gaan zeuren ?
Zie je, geen verhaal behalve ontkenning en trachten ruimte te scheppen om te vluchten.

YYZ

16 sep 2013, 11:56

Zo je het zegt, nog niet? Valt het niet op dat miljoenen mensen allerhande nonsens wordt wijsgemaakt die een zware hypotheek leggen op het algehele welzijn? En niemand die iets kan doen? Het enige dat volgt is een reeks clichés en allerhande rationaliseringen, de gevolgen zullen dan navenant worden.

YYZ

16 sep 2013, 11:58

janx schreef:
Heel goed omschreven en zeer goed van je gedacht en gehandeld. Best wel waar YYZ iets aan kan hebben als hij het wil toe laten in zijn innerlijk denken.
Zelf denk en handel ik ook zo als jij het omschrijft. Doen wat je zelf kan doen naar beste kunnen wat past bij je eigen gevoelsleven. En niemand heeft een gelijke ruimte daarin. Een ieder zal dat zelf moeten creëren en opbouwen..
Als je het tegenwoordig hoort is iedereen bezig met dat innerlijke denken, om dan rustig verder te slapen of het als een nieuwe vluchtweg te zien. Maar we mogen dat niet zeggen natuurlijk, how how ...
Laatst gewijzigd door YYZ op 16 sep 2013, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

talisman

16 sep 2013, 11:59

janx schreef:[..] maar soms hebt je een kort lontje voor andere zaken, je goed recht hoor, maar ook dat komt voort uit je gevoelsleven.
Zoals je het spreekwoord kent : ' zachte heelmeesters maken stinkende wonden' ben ik ook iemand die een hekel heeft aan hypocrieten. Als je even zou terugscrollen zal je merken dat ik nooit enige opmerking gemaakt heb in de topic van XYZ, zelfs voor het feit dat deze op dit forum niet thuis hoorde. Je zal dan ook merken dat het pas nadat XYZ een zeer negatieve reactie naar Fotofant gaf, mijn lontje was opgebrand. Iemand het verwijt maken dat die zomaar gewetenloos een wandeling kon maken, terwijl er elders op de wereld arme kindjes dit noodgedwongen moeten doen om aan drinkwater te komen. Kan dit nog erger ?? Lontje opgebrand. Een welgemeende goede raad van Fotofant gaat een griezel dit interpreteren als gemis aan empathie. Had je daar geen bedenkingen bij Janx ? Waar was jou gevoelsleven dan ? Hebben we niet allemaal ons deel gehad ? Geeft dit ons het recht om hierover op dit forum te komen jammeren? Er zijn in de herfst reeds genoeg donkere wolken. Een goedbedoelde poging om er een straaltje licht in te brengen mag enkel worden toegejuicht, en dat zien we niet bij XYZ. Ben ik duidelijk genoeg ?

YYZ

16 sep 2013, 12:03

talisman schreef:
janx schreef:[..] maar soms hebt je een kort lontje voor andere zaken, je goed recht hoor, maar ook dat komt voort uit je gevoelsleven.
Zoals je het spreekwoord kent : ' zachte heelmeesters maken stinkende wonden' ben ik ook iemand die een hekel heeft aan hypocrieten. Als je even zou terugscrollen zal je merken dat ik nooit enige opmerking gemaakt heb in de topic van XYZ, zelfs voor het feit dat deze op dit forum niet thuis hoorde. Je zal dan ook merken dat het pas nadat XYZ een zeer negatieve reactie naar Fotofant gaf, mijn lontje was opgebrand. Iemand het verwijt maken dat die zomaar gewetenloos een wandeling kon maken, terwijl er elders op de wereld arme kindjes dit noodgedwongen moeten doen om aan drinkwater te komen. Kan dit nog erger ?? Lontje opgebrand. Een welgemeende goede raad van Fotofant gaat een griezel dit interpreteren als gemis aan empathie. Had je daar geen bedenkingen bij Janx ? Waar was jou gevoelsleven dan ? Hebben we niet allemaal ons deel gehad ? Geeft dit ons het recht om hierover op dit forum te komen jammeren? Er zijn in de herfst reeds genoeg donkere wolken. Een goedbedoelde poging om er een straaltje licht in te brengen mag enkel worden toegejuicht, en dat zien we niet bij XYZ. Ben ik duidelijk genoeg ?
Fuck het economische herstel, ik ga lekker wandelen en dat de slachoffers hun plan maar trekken. Vervolgens een beetje hypocriet tekstjes schrijven over gevoelsleven? Blijf alles gewoon maar ontkennen en je verschuilen achter een berg clichés, we zijn benieuwd wat het nog worden zal.