TWEE VERSCHILLENDE GODEN ?
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Als we zeggen dat Jezus nooit bestaan heeft, is dat om te zeggen dat het ook een kwantumcorrelatie was en de waarheid veel dieper zit dan het literalistische geloof in het personage van Jezus. Hetzelfde zie je overigens in de Islam, daar mag Mohammed niet eens afgebeeld worden, finaal is dat hetzelfde als dat wat 'Jezus' zei. Gandy en Freke zeggen dat toch ook, of niet soms?talisman schreef:En wat denk je dat ik hier al jaren probeer duidelijk te maken ???YYZ schreef:
Ook de mystiek streeft overigens naar ervaarde godskennis. Het verschil met de gnostiek is dat in de mystiek een ik-Gij relatie gehandhaafd wordt. God blijft daarin de Ander. De mystiek beschrijft de ervaarde ontmoeting met het goddelijke als een liefdesrelatie van twee niet-identieke partners, zie bijvoorbeeld het Geestelijk Hooglied van de mysticus Juan de la Cruz. In de gnostiek is God echter niet de gans Andere, maar identiek aan het zelf en daarmee geheel samenvallend, co-substantieel dus. In de geloofsbelijdenis van Nicea zoals die in 325 werd vastgelegd wordt gezegd dan Jezus één in wezen is met de Vader. Voor gnostici geldt dat voor elk mens. En dat is het fundamentele verschil tussen de traditioneel christelijke opvatting en de gnostiek: niet alleen Jezus is wezensgelijk aan de Vader, maar elk mens. Het wezen van God in de mens doet zich kennen in de vorm van liefde. De liefde is de inwoning Gods in de mens.
Heb jij dan nooit enig post van mij gelezen ???
Maar dit wil niet zeggen dat de gnostici het bestaan van Jezus ontkenden. Dat deed Paulus toch ook niet, noch de evangelisten, en dat waren allen gnostici. Ze hebben van de historische Jezus een mythe gemaakt, een mysterie-religie wat toen zeer in trek was.
Elaine Pagels al gelezen, om er eentje te noemen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Elaine_Pagels
of Konrad Dietzfelbinger, T. Freke & P.Gandy , R.Lane Fox e.a.
-
Sorry, nu geen tijd voor, er blijkt een economische crisis te zijn die we nog even moeten oplossen. Als dat maar goed komt.carpinus schreef:YYZ schreef:Als dat maar goed komt, iemand die aan Godswaan lijdt zal alle andere Goden uit de weg trachten te ruimencarpinus schreef:Je mag dus ophouden met jouw pontificerend optreden op dit forum. Daar heb ik schoon genoeg van. Het is al welletjes geweest. Je bent nog steeds geen paus. En zeker niet onfeilbaar. Ook al ben je daar heilig van overtuigd.Verwacht je nu een godsdienstoorlog?
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Dat is de gnostische benadering. En dan ? Ik kom hier geen geloof preken als sommigen hoor. En jij leest ook enkel je eigen postings zeker ?YYZ schreef:Lees je die teksten dan niet? Jezus bestond als manifestatie van God maar was God zelf, net zoals jij dat bent. De lokroep van God (ic het zoeken naar waarheid) is hetzelfde als het verwerven van zelfkennis waardoor de gemanifesteerde Talisman een bedachte constructie blijkt te zijn waar jij je mee verbindt en het zoeken naar jezelf (cfr de zondeval) kan beginnen. Het was duidelijk dat ik er niets van begreep omdat ik deed alsof ik jou was. Als je het nu nog niet begrijpt, weet ik het ook niet meer, jij bent immers de expert die de teksten aanlevert.talisman schreef:Nee, ik begrijp het nog steeds niet.Enfin, een gnosticus is iemand die je zal duidelijk maken dat Jezus nooit bestaan heeft en dat het allemaal verzinsels zijn, net zoals hij/zij dat zelf is, net zoals jij. Begrijp je?
-
Toch niet, we waren ondertussen met andere problemen bezig maar dat is voor jou 'Fuck de economische crisis', veel minder belangrijk dan je met sprekende slangen bezig te houden. Hoe dom kan een mens worden hé, men heeft je goed liggen, dat wel.talisman schreef:Dat is de gnostische benadering. En dan ? Ik kom hier geen geloof preken als sommigen hoor. En jij leest ook enkel je eigen postings zeker ?
-
Hou je dan in het vervolg maar verder bezig met de wereldcrisis.YYZ schreef:Toch niet, we waren ondertussen met andere problemen bezig maar dat is voor jou 'Fuck de economische crisis', veel minder belangrijk dan je met sprekende slangen bezig te houden. Hoe dom kan een mens worden hé, men heeft je goed liggen, dat wel.talisman schreef:Dat is de gnostische benadering. En dan ? Ik kom hier geen geloof preken als sommigen hoor. En jij leest ook enkel je eigen postings zeker ?
-
Volgens sommigen ...talisman schreef:Hou je dan in het vervolg maar verder bezig met de wereldcrisis.YYZ schreef:Toch niet, we waren ondertussen met andere problemen bezig maar dat is voor jou 'Fuck de economische crisis', veel minder belangrijk dan je met sprekende slangen bezig te houden. Hoe dom kan een mens worden hé, men heeft je goed liggen, dat wel.talisman schreef:Dat is de gnostische benadering. En dan ? Ik kom hier geen geloof preken als sommigen hoor. En jij leest ook enkel je eigen postings zeker ?
Het moet mogelijk zijn een normaal menselijk brein zodanig te upgraden dat de resulterende geest een tegenwoordig bestaande menselijke ziel in intelligentie overtreft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Technologi ... gulariteit
-
OF TOPIC !YYZ schreef:Volgens sommigen ...talisman schreef:Hou je dan in het vervolg maar verder bezig met de wereldcrisis.YYZ schreef:Toch niet, we waren ondertussen met andere problemen bezig maar dat is voor jou 'Fuck de economische crisis', veel minder belangrijk dan je met sprekende slangen bezig te houden. Hoe dom kan een mens worden hé, men heeft je goed liggen, dat wel.talisman schreef:Dat is de gnostische benadering. En dan ? Ik kom hier geen geloof preken als sommigen hoor. En jij leest ook enkel je eigen postings zeker ?
Het moet mogelijk zijn een normaal menselijk brein zodanig te upgraden dat de resulterende geest een tegenwoordig bestaande menselijke ziel in intelligentie overtreft.
-
Je kan niet meer volgen?talisman schreef:OF TOPIC !YYZ schreef:Volgens sommigen ...talisman schreef:Hou je dan in het vervolg maar verder bezig met de wereldcrisis.YYZ schreef:Toch niet, we waren ondertussen met andere problemen bezig maar dat is voor jou 'Fuck de economische crisis', veel minder belangrijk dan je met sprekende slangen bezig te houden. Hoe dom kan een mens worden hé, men heeft je goed liggen, dat wel.talisman schreef:Dat is de gnostische benadering. En dan ? Ik kom hier geen geloof preken als sommigen hoor. En jij leest ook enkel je eigen postings zeker ?
-
carpinus - Lid geworden op: 14 mei 2012, 09:56
Daar hebben we dus talisman zijn "mission statement". U getuigt van een heilig vuur. U zou eigenlijk op uw plaats geweest zijn onder de nomenclatura van de Sovjet-Unie. Die wilden ook de religie te vuur en te zwaard bestrijden. In het begin althanstalisman schreef: Zolang er hier religie-fanaten onzin verkopen op dit forum zal ik weerwoord geven. En zo moeilijk is dit niet, gezien die meestal zelf niet inzien wat voor een onzin die uitkramen.
Dan zou ik toch wel even uw aandacht willen vestigen op de benaming van dit forum: "Religie – Psychologie – Filosofie". Wat impliceert dat hier zowel mensen die zich vóór als mensen die zich tegen religie opstellen, aan bod mogen komen. Bijgevolg zou u er goed aan doen eerst eens goed na te denken en uw mond te spoelen met zeepwater vooraleer u hier uw denigrerend taaltje uitbraakt.
-
OFF TOPIC !!carpinus schreef:Daar hebben we dus talisman zijn "mission statement". U getuigt van een heilig vuur. U zou eigenlijk op uw plaats geweest zijn onder de nomenclatura van de Sovjet-Unie. Die wilden ook de religie te vuur en te zwaard bestrijden. In het begin althanstalisman schreef: Zolang er hier religie-fanaten onzin verkopen op dit forum zal ik weerwoord geven. En zo moeilijk is dit niet, gezien die meestal zelf niet inzien wat voor een onzin die uitkramen.. Ik begin zo een beetje te voelen uit welke hoek de wind bij u waait, talisman.
Dan zou ik toch wel even uw aandacht willen vestigen op de benaming van dit forum: "Religie – Psychologie – Filosofie". Wat impliceert dat hier zowel mensen die zich vóór als mensen die zich tegen religie opstellen, aan bod mogen komen. Bijgevolg zou u er goed aan doen eerst eens goed na te denken en uw mond te spoelen met zeepwater vooraleer u hier uw denigrerend taaltje uitbraakt.
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Hoe zo christelijke versies ? Waar heb je het over ?talisman schreef: Eu... ja. Dat zijn de christelijke versies. maar ik dacht dat de 10 geboden iets was wat de joden werd gegeven.![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/10_geboden ... e_indeling
Zo schiet je niet veel op he meiske ?
Ik citeer uit de bijbel, niet uit de catechismus of brevier, of uit Hollywood films, of uit Wiki ..... mijn beste man
God sprak tot de natie Israël dewelke Hij uit het land Egypte heeft geleidt..... waar lees jij over Joden ?
In Deut. hoofdstuk 5 worden dezelfde verzen van Exodus nogmaals herhaald aan geheel Israël.
Geeft dus maar nederig toe dat je GEEN al te beste kenner bent van de bijbel !
-
Over de 10 geboden die de Mozes zou ontvangen hebben en niet de latere christelijke varianten. Nog eens linken ?bluevelvet schreef: Hoe zo christelijke versies ? Waar heb je het over ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/10_geboden ... e_indeling
Is het leesbaar ? O.K.
En daar zit jouw vergissing, beste vrouw.Ik citeer uit de bijbel, niet uit de catechismus of brevier, of uit Hollywood films, of uit Wiki ..... mijn beste man![]()
Tja, het zijn de joden die nog steeds die 10 geboden gebruiken. Vlaanderen behoorde toen nog niet tot de natie Israël.God sprak tot de natie Israël dewelke Hij uit het land Egypte heeft geleidt..... waar lees jij over Joden ?
Geeft dus maar nederig toe dat je GEEN al te beste kenner bent van de bijbel !