Sepa Domiciëlering

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Paca

05 mar 2014, 17:47

Wil heeft een punt! Zelf betaal ik een minimum, steeds terugkerende vaste kosten met een domiciliëring. Deze manier van doen wordt uiteraard steeds me Argusogen bekeken en gevolgd. Tot nu toe geen probleem, alles verloopt zoals voorzien. Persoonlijk heb nooit problemen gehad met de bank waar ik nu bij ben. Indien dit ooit zou veranderen ... er zijn banken genoeg die uw kalandizie willen behartigen.

nete

05 mar 2014, 18:47

Paca schreef:Wil heeft een punt! Zelf betaal ik een minimum, steeds terugkerende vaste kosten met een domiciliëring. Deze manier van doen wordt uiteraard steeds me Argusogen bekeken en gevolgd. Tot nu toe geen probleem, alles verloopt zoals voorzien. Persoonlijk heb nooit problemen gehad met de bank waar ik nu bij ben. Indien dit ooit zou veranderen ... er zijn banken genoeg die uw kalandizie willen behartigen.
Wil heeft hier inderdaad een post geschreven met tenminste argumenten i.p.v. zomaar wat in het rond slaan.

Toch even een vraag aan jou Paca:

Hoeveel van de bedrijven waar je een DOM hebt hebben je op voorhand verwittigd dat ze gingen overschakelen (wettelijk verplicht volgens de SEPA voorschriften) ?
Bij zij die het niet zouden gedaan hebben zijn zowel die bedrijven als de beide banken in fout. Dat was de reden dat ik het in 2012 voor bekeken hield met de nieuwe SEPA.

Het is dat kompleet negeren van voorschriften dat me mateloos stoort.

Maar uiteraard is iedereen vrij te kiezen voor wat hem het beste en veiligste lijkt.

wanton

05 mar 2014, 19:54

Ik heb toch van heel wat bedrijven - misschien niet allemaal - bericht gekregen dat ze overschakelden op SEPA. Zou nete daar een uitzondering zijn?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Prima Vera

05 mar 2014, 20:03

wanton schreef:Ik heb toch van heel wat bedrijven - misschien niet allemaal - bericht gekregen dat ze overschakelden op SEPA. Zou nete daar een uitzondering zijn?
Bedrijven zijn verplicht dit te melden en dat doen ze ook. Dat is gewoon een automatisme dat ingebouwd is.
Maar hoe zou Nete dat bericht kunnen krijgen aangezien hij geen sepa heeft schijnbaar?
Afgeven en zagen op iets dat je niet hebt; je moet het maar kunnen! :lol:

nete

05 mar 2014, 23:24

wanton schreef:misschien niet allemaal
Daar gaat het nu net over.

nete

05 mar 2014, 23:30

Prima Vera schreef:
wanton schreef:Ik heb toch van heel wat bedrijven - misschien niet allemaal - bericht gekregen dat ze overschakelden op SEPA. Zou nete daar een uitzondering zijn?
Bedrijven zijn verplicht dit te melden en dat doen ze ook.
Een aantal wel, inderdaad. Maar "een aantal" is niet genoeg. Ik lees legio overtredingen.

Om te beginnen heeft Electrabel me in 2012 NOOIT verwittigd. Als toenmalig pilootproject kon dat tellen.

Ik heb er inderdaad geen last van, maar ik vind die laksheid zo wraakroepend dat ik er wil voor verwittigen.
En dat heb ik hier al ten treure herhaald, maar de "bankiers" hier WILLEN het blijkbaar niet lezen.

pastoor

05 mar 2014, 23:40

Bedrijven zijn verplicht dit te melden en dat doen ze ook. Dat is gewoon een automatisme dat ingebouwd is.

Telenet heeft in de periode 2012-2013, van al de klanten waarvan ze een
domicilie hadden, de bankrekeningnummers aan de banken gevraagd en gekregen en bij die klanten hebben ze een sepa-domiciliering geplaatst in 2013, en dit zonder iemand een vraag te stellen of op de hoogte te brengen.

Er is een theorie en een praktijk Prima Vera.

Ik wacht nu al een 3-tal weken op terugbetalingen
ter waarde van ongeveer € 400.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

gerarda

06 mar 2014, 00:53

van zodra ik hoorde van die domicilieringen heb ik mijn domicilieringen bij de bank opgezegd.
Nu gebruik ik zoomit om die betalingen te doen. En dat is dus betalen als ik zie dat de rekening klopt en dat heb ikzelf in de hand.
Dit vind ik gemakkelijk.

groetjes gerarda
Laatst gewijzigd door gerarda op 06 mar 2014, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Paca

06 mar 2014, 02:11

nete schreef: Toch even een vraag aan jou Paca:

Hoeveel van de bedrijven waar je een DOM hebt hebben je op voorhand verwittigd dat ze gingen overschakelen (wettelijk verplicht volgens de SEPA voorschriften) ?
Wel Nete, het zal sommigen misschien wat verwonderen dat alleen mijn verscheidene verzekeringscontracten (bvb auto, brand, familiale...) en de automatische mazoutlevering voor de centrale verwarming langs een domiciliëring betaald worden. Voor al de rest (water, elektriciteit, Telenet...) krijg ik gewoonweg een factuur met overschrijving. Ik ga niet in op uitnodigingen om deze langs een domiciliëring te betalen. Ik zal ook zeggen waarom. Mensen kunnen zich vergissen en ik heb er geen behoefte aan een vergissing te betalen die ik zelf niet gemaakt heb. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat men zich nog nooit vergist heeft wat persoonlijke aanrekeningen betreft maar ken, uit het verleden, wel een paar gevallen waar kennissen een onterechte exorbitante factuur voorgeschoteld kregen. Ik wil gewoonweg de controle zelf in handen hebben. En zolang ik nog niet gaga begin te worden zal dat zo blijven.
Men zegt wel eens "men moet meegaan met zijn tijd", wel ... ik ga mee met MIJN tijd. Deze is minstens even belangrijk als die van eender welke firma. Onbewust of bewust speelt er nog iets anders een rol. Het is namelijk zo dat ik, in mijn jeugdigere jaren, een paar jaren in een aankoopdienst van een tamelijk groot bedrijf gewerkt heb met bijhuizen in Gaillon (Frankrijk) en Hernani (Spanje). Eén van mijn taken daar was het vergelijken van offertes met de uiteindelijke factuur. Ik kan u verzekeren dat dit niet altijd klopte. Eén van de belachelijke doch onwettelijke probeersels was gauwgauw een postje te laten betalen voor het opmaken van de factuur. Men ziet dat nu niet meer maar er was een tijd dat soms persoonlijke facturen ook zulke probeersels vermeldden. Het eerste wat men deed was dat van de totale som aftrekken natuurlijk.
Het is een beetje zoals mijn vader zaliger placht te zeggen: "L'amitié va jusqu'au portefeuille!". Men kan zich vergissen en ik ben de laatste om dat te veroordelen maar er zijn limieten, die limieten bepaalt men zelf.
Hoe ging het spreekwoord ook al weer? "Als de vos de passie preekt, boer pas op uw ganzen!".
Nete, ik begrijp u en ... "begrijpen is vergeven".
Ik zou verdorie nog vergeten om op de initiële vraag te antwoorden. Geen enkel bedrijf heeft mij ooit verwittigd van Sepa of andere brol!

paullamb

06 mar 2014, 07:51

Pastoor, hier schrijft u toch weer wat anders dan vorige keer.
Toen had Telenet in Febr een rekening aangeboden. Hoe rijmt u dit allemaal.

Aan Nete zou ik eens willen vragen om een concreet voorbeeld te geven van een malafide handeling ( niet dat van spaargids of Belgium Digital)

nete

06 mar 2014, 08:23

paullamb schreef:
Aan Nete zou ik eens willen vragen om een concreet voorbeeld te geven van een malafide handeling ( niet dat van spaargids of Belgium Digital)
Laatse regel van uw tweede laatste post. Malafide is niet het juiste woord, het is eerder een loopje nemen met geldende regels.
En als ik voor malafide praktijken moet wachten tot hier iemand een malafide bedrijf aanklaagt, dan zal ik wel héééééééééél lang moeten wachten.

paullamb

06 mar 2014, 08:51

Voor mij persoonlijk zijn Alle geldende regels gerespecteerd.
Telenet, Luminus,Watergroep, Mediahuis en P&V

Prima Vera

06 mar 2014, 08:53

pastoor schreef:

Telenet heeft in de periode 2012-2013, van al de klanten waarvan ze een
domicilie hadden, de bankrekeningnummers aan de banken gevraagd en gekregen en bij die klanten hebben ze een sepa-domiciliering geplaatst in 2013, en dit zonder iemand een vraag te stellen of op de hoogte te brengen.

Er is een theorie en een praktijk Prima Vera.

Ik wacht nu al een 3-tal weken op terugbetalingen
ter waarde van ongeveer € 400.
Praktijk leert mij dat firma's zoals Telenet mij ook verwittigd hebben naar de overgang van dom naar Sepa. Dit jaar zullen zij dat zelfs niet meer verplicht zijn omdat er geen dom meer bestaat, enkel nog Sepa.
Nogmaals, deze meesten die problemen hebben/hadden met dom en sepa hebben daar zelf de hand in.

pastoor

06 mar 2014, 12:06

Paullamb,
hier schrijft u toch weer wat anders dan vorige keer. Toen had Telenet in februari een rekening aangeboden. Hoe rijmt u dit allemaal.

Ik wacht op de SEPA-terugbetaling

* Telenet, ongeveer € 60
* Bank Card Company, ongeveer € 340.

Ik gok dat ze het inhouden, ondanks de beloften, voor de volgende afrekening.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Prima Vera

06 mar 2014, 16:13

pastoor schreef:Paullamb,
hier schrijft u toch weer wat anders dan vorige keer. Toen had Telenet in februari een rekening aangeboden. Hoe rijmt u dit allemaal.

Ik wacht op de SEPA-terugbetaling

* Telenet, ongeveer € 60
* Bank Card Company, ongeveer € 340.

Ik gok dat ze het inhouden, ondanks de beloften, voor de volgende afrekening.
Raar dat het twee afzonderlijke bedrijven zijn die niets met elkaar te maken hebben en beiden hun beloften breken en inhouden.