Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

Silver Wolf

29 apr 2014, 16:55

@ FOTOFANT (zie vorige blz. onderaan)

Ik had i.p.v. "vrijzinnig" allicht beter "atheïst" gebruikt.

QUOTE: Het atheïsme is een levensbeschouwing of filosofische stroming die het bestaan en het kunnen bestaan van goden ontkent. Ook kan het worden beschreven als het afwezig zijn van een religieus gevoel.
Van oorsprong is atheïsme een uit het Grieks afkomstig woord (‘a’ betekent: niet en ‘theos’ betekent: god of godheid). Het oorspronkelijke woord geeft dan ook precies aan wat atheïsme inhoudt. Het atheïsme is een actieve ontkenning van welke goddelijke werkelijkheid dan ook. Daarmee is het nadrukkelijk geen religie die het geloof in een godheid centraal stelt. Een synoniem van atheïsme is goddeloosheid. Atheïsten gaan ervan uit dat er van het allereerste begin van het bestaan geen oorzaak is. Zij wijzen daarom de idee van een goddelijke schepper van het universum stellig af.
EINDE CITAAT.

Ps.: Het is al erg genoeg dat ik als kind tot mijn 12de - en toen nog onmondig - werd verplicht om die kerkuilen te vervoegen.
Het sadistische gedrag van enkele belegen nonnen in de kleuterklas, - die mogelijk in het pijnigen van weerloze kleuters een soort bevrediging zochten en er zichtbaar van konden genieten - was mijn eerste confrontatie met die onbeschaamde sekte.
Ook door mijn moeder gedwongen ging ik bij een knapenkoor (met mijn toenmalig sopraanstemmetje) tot het eindelijk tot mij doordrong dat de pater uit dat klooster die het koor leidde - ("E.P. Plechelm een Kapucijner") - de kinderen stiekem zat te bepotelen en met zij erectie tegen onze buikjes wreef. Maar helaas pas jaren later eindelijk op heterdaad werd betrapt met duidelijk pedofiele handelingen. Idem dito voor "onderpastoor Tits" van parochie het "Heilig hart (geilig voor hem?) in BOOM, die er altijd op aandrong, dat hij de meisjes cathechese-lessen kon geven en als meisjesgek stond aangeschreven, tot ook hij - veel te laat - werd betrapt bij het seksueel misbruiken van een chiro-meisje.

Logisch dat ik na mijn 12de in de lessen moraal een heel andere kijk kreeg op een menslievend gedrag vanuit humanistisch standpunt, wars van al die fantasietjes en grove leugens over duivels en engelen en andere zever in pakskes.

sw
Gast

29 apr 2014, 20:37

Een pastoor van 55 werd geschorst omdat hij een zoon van 9 heeft! :roll: :lol: 8O
Tja, welk gezicht trek je best bij zo'n bericht!! :?:

Klaartje

29 apr 2014, 21:54

*leah* schreef:Een pastoor van 55 werd geschorst omdat hij een zoon van 9 heeft! :roll: :lol: 8O
Tja ... van twee walletjes eten kan soms lastig zijn en dan wil hij nog Pastoor blijven :roll:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Silver Wolf

30 apr 2014, 06:41

:roll: Dat "zingen voor de kerk uit is" zal (hopelijk) toch met wederzijdse instemming geweest zijn :!: :?:

Nu, ja ik moet discreet blijven, maar ken in m'n dorpje gehuwde ex-pastoor, die 2 kinderen heeft. Zijn vrouw had bij de eerste zwangerschap gedreigd om naar de bisschop te stappen, als hij niet uittrad en met haar huwde.
Maar..."wie had dan de grootste zonde begaan"?
Och die "madam" (?) is er zeker niet slechter van geworden want...
die ex-pastoor erfde heel wat bouwgrond en andere bezittingen van twee steenrijke en erg godvruchtige nonkels, die allebei jonkman gebleven waren. :lol:
"God"s wegen zijn ondoorgrondelijk" zal die moderne versie van "Maria Magdalena" gedacht hebben.

Ook in (net zoals buiten) de kerk, geldt het spreekwoord;
"Om de smeer likt de kat de kandeleer".
En..."de kermis is een geseling waard" (zal die ex-paster gedacht hebben!?

Om ...over na te denken :wink:

sw

fotofant

30 apr 2014, 09:54

*leah* schreef:Een pastoor van 55 werd geschorst omdat hij een zoon van 9 heeft! :roll: :lol: 8O
Lichtjes blij om te zien dat pastoors ook mensen zijn en geen buitenaardse wezens die voor hun 18e hebben moesten beslissen wat ze gingen worden en waarvan het onmogelijke gevraagd wordt ;-).
Verder : wie zonder zonde is werpe de eerste steen (dacht dat dat ook in het nt staat).
Misschien ook eens op zoek gaan wie die "Maria van Magdala" eigenlijk was !

Moet er nog stof tot nadenken zijn ? ;-)
elk moment is belangrijk

Reini

30 apr 2014, 10:06

Klaartje schreef:
Tja ... van twee walletjes eten kan soms lastig zijn en dan wil hij nog Pastoor blijven :roll:
Die mens geeft naar mijn mening het goede voorbeeld, Klaartje.
Afschaffen dat celibaat !
Van mij mag ie gerust van 2 walletjes blijven eten. :wink:
Veel veiliger voor al de kinderen die in hun nabijheid vertoeven...de natuur moet je niet tegenwerken.
Enne, in ons dorp was er ook al pastoor die een zoon had. Als ie op bezoek kwam bij zijn lief, gingen de gordijnen toe...midden op de dag. Schaamte was er dus niet bij, je zou toch verwacht hebben dat ze wat discreter waren, is al wel wat jaartjes geleden. Voelde zich wel wat verhevener dan zijn "onderdanen".
@ sw ; moest de paster gezongen hebben alvorens de kerk uit was, liep dat knulletje van 9 hier toch niet rond, niet? :)

fotofant

30 apr 2014, 10:08

Silver Wolf schreef: Idem dito voor "onderpastoor Tits" van parochie het "Heilig hart (geilig voor hem?) in BOOM, die er altijd op aandrong, dat hij de meisjes cathechese-lessen kon geven en als meisjesgek stond aangeschreven, tot ook hij - veel te laat - werd betrapt bij het seksueel misbruiken van een chiro-meisje.

Logisch dat ik na mijn 12de in de lessen moraal een heel andere kijk kreeg op een menslievend gedrag vanuit humanistisch standpunt, wars van al die fantasietjes en grove leugens over duivels en engelen en andere zever in pakskes.

sw
Uiteraard is het héél erg als je zelf als kind slachtoffer waart van sexueel misbruik (door een priester, of door iemand anders).
Ik was als kind (tot +- 15 jaar) bij de Chiro, daar ben ik zelf getuige geweest van hoe een meisje van ook +- 15 jaar er alles aan deed om onze proost (pastoor) "binnen te draaien", idem dito op het lyceum waar sommige dames van het voorlaatste jaar of laatste jaar er zich op toelegden en alles deden om een van onze knappe leraars te verleiden (niet iedereen is altijd even onschuldig, maar het is niet meer politiek correct om dat nu nog te zeggen). Sommigen deden zelfs weddenschappen dat ze in hun opzet zouden lukken binnen een bepaalde termijn !!! :roll:
Ik weet het, het voorgaande is geen excuus voor sexueel misbruik van wie dan ook, maar soms is er meer dan ene schuldig (als je toch over schuld en boete wilt spreken). En nogmaals : dit is geen voorrecht van de kerk, je vindt misbruik overal in de maatschappij
elk moment is belangrijk
Gast

30 apr 2014, 20:48

Dat is zeker waar fotofant, misbruik komt in alle lagen van de maatschappij voor, maar het is zoals Reini schrijft, eer en deugd en kuisheid prediken en zelf grote rotzakken zijn, die schijnheiligheid van de kerk is onvoorstelbaar.

Ik ga eveneens akkoord met Reini als ze schrijft dat priesters beter een geheime relatie hebben met een volwassen vrouw dan kinderen lastig te vallen.
Ze kunnen het ook doen met de meid maar dat zijn mijn woorden.

Jonge meisjes die uitdagend doen tegenover leraren en priesters, heb ik ook gezien in het middelbaar onderwijs, maar kinderen die hun eerste communie nog moeten doen, die zijn werkelijk nog heel onschuldig hoor.

Silver Wolf

01 mei 2014, 12:13

QUOTE Reini
@ sw ; moest de paster gezongen hebben alvorens de kerk uit was, liep dat knulletje van 9 hier toch niet rond, niet? :)

KLOPT, uiteraard moest dat volgens het vocabularium van ex-Agalev Pater Luc Versteylen,
"juichen" zijn (na...euh... "de diepste draai") :oops:

sw

OPGELET....seffens wordt dat hier nog een topic met "voorlichting"...
om over na te denken

Reini

01 mei 2014, 12:48

Als je zoals die Versteylen zo'n onnozel vocabularium gebruikt, moet er haast voorlichting bij :roll:
Wordt er ooit gejuicht bij sex, en waaraan of waarmee wordt er gedraaid?
Ik verwacht geen antwoord hoor. :wink:

Silver Wolf

01 mei 2014, 16:44

:roll: dit is géén antwoord hoor.... Reini.

Maar ja, Urbanus zong in "Poesje stoei"....
"mijne selder staat in bloei".

En nu weer terug naar...
wat de heer en schepper bezielde, toen hij tweevoeters ontwierp,
die via vreemde hersenkronkels, er soms bizarre gedachten op na kunnen (durven) houden.

Zoals... over deze topic nadenken :?

sw

ebenhaezer

05 mei 2014, 13:46

fotofant schreef:
Silver Wolf schreef: Idem dito voor "onderpastoor Tits" van parochie het "Heilig hart (geilig voor hem?) in BOOM, die er altijd op aandrong, dat hij de meisjes cathechese-lessen kon geven en als meisjesgek stond aangeschreven, tot ook hij - veel te laat - werd betrapt bij het seksueel misbruiken van een chiro-meisje.

sw
Uiteraard is het héél erg als je zelf als kind slachtoffer waart van sexueel misbruik (door een priester, of door iemand anders).
Ik was als kind (tot +- 15 jaar) bij de Chiro, daar ben ik zelf getuige geweest van hoe een meisje van ook +- 15 jaar er alles aan deed om onze proost (pastoor) "binnen te draaien", idem dito op het lyceum waar sommige dames van het voorlaatste jaar of laatste jaar er zich op toelegden en alles deden om een van onze knappe leraars te verleiden (niet iedereen is altijd even onschuldig, maar het is niet meer politiek correct om dat nu nog te zeggen). Sommigen deden zelfs weddenschappen dat ze in hun opzet zouden lukken binnen een bepaalde termijn !!! :roll:
Ik weet het, het voorgaande is geen excuus voor sexueel misbruik van wie dan ook, maar soms is er meer dan ene schuldig (als je toch over schuld en boete wilt spreken). En nogmaals : dit is geen voorrecht van de kerk, je vindt misbruik overal in de maatschappij

Volkomen met je eens FOTOFANT , want bijna altijd ligt de schuld aan BEIDE kanten ! Dat is dan de zwakke tegen de sterke , en wie verliest is de BOEF ! Gelukkig ziet God dwars door de ziel heen , en kan Hij onpartijdig oordelen .
Ook ik ben van oordeel dat deze en andere rotheden , OVERAL in de maatschappij aanwezig zijn .
Regels en normen zijn nu eenmaal onmisbaar , wil het goed gaan onder de mensen . Maar als het aan de top van regeringen al fout loopt , hoe zal de massa zich dan gedragen ? Gelukkig zijn er ook altijd nog mensen die hun verstand weten te gebruiken .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Fazal

05 mei 2014, 14:32

EB schreef:Gelukkig ziet God dwars door de ziel heen , en kan Hij onpartijdig oordelen .
Ik denk dat uw god toe is aan een brilletje! Zo eentje van minimum + 5!
Gast

05 mei 2014, 15:33

Ebenhaezer

Welke schuld heeft volgens u een kind van 7 dat door meneer pastoor misbruikt wordt??

Jammer dat zo'n kind op die leeftijd het besef nog niet heeft om haar voetje op te heffen en de goede herder keihard in z'n kroonjuwelen te stampen!!!

kitten

05 mei 2014, 15:49

God die onpartijdig oordeelt, nu dat is nieuw!
Alle ongelovigen zijn varkens!
Alle heidenen op de brandstapel!
De heksen proef of godsgericht.
De vrouwen zijn de schuld van alles.
Biecht maar en je zonden zijn vergeven.
etcetera, etcetera.