Om na te denken (vervolg ).
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Heel goed, echter het verlangen naar geluk is soms de motor naar verkeerde stappen omdat geluk voor ieder ander een andere betekenis kan hebben.ebenhaezer schreef:JANX had ook nog een vraag , wat volgens mijn inzicht het leven zelf is van de mens , en het doel daarvan ?
Het leven zelf is een werkelijkheid , een bewustzijn en verlangen om gelukkig te zijn , en vrede te hebben met jezelf en iedereen . Ik denk wel dat dit voor iedereen zo is
Het ligt er maar aan welk verlangen men bezit, en hoe dat uitpakt.ebenhaezer schreef: Door elke omstandigheid en ondervinding , leer je je eigen weg te kiezen , zwemmend door dik en dun ; het is een leerproces tot het einde toe .
Het doel hangt af van de keuze die je maakte , op eender welk gebied ; je levensweg gaat doelgericht naar wat je liefhebt , waarnaar je verlangt
Helaas beste Ebenhaezer is er geen heer als een persoon. Die heer kun je beter gaan zien als het leven zelf.ebenhaezer schreef: In mijn geval is mijn doel , de Heer die mij geschapen heeft liefhebben , ten volle waarderen en vertrouwen . Persoonlijk geloof ik in zijn beloften en daar ligt mijn doel , maar dat is voor iedereen persoonlijk anders.
Dan kun je gaan ontdekken dat alles wat de mens op aarde beleeft, dient om uit het dierlijke en grofstoffelijke, het geestelijke binnen te treden.
En als je je afvraagt, hoe kom ik aan al mijn eigenschappen van dit moment,
dan heeft het leven dat je bent, zich dat in vorige levens eigen gemaakt en
dat alles heeft tot doel om geestelijk te ontwaken.
Men moet zich alles eigen maken door het beleven en te leren en te bedenken dat al die eigenschappen niet in één kort aards leven te machtigen zijn.
Duizenden aardse jaren en dus vele levens zijn daarvoor nodig.
En wat zijn duizende jaren in een oneindigheid?
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Silver Wolf - Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Ja, waarom ook niet. Nieuwe borstels keren goed....Reini schreef:Het ene geloof vervangen door het andere.![]()
Boko Haram werft nog volgelingen aan, in het Noorden van Nigeria.
En hun "allah" is veel meer "akhbar" dan die van EB.
sw
-
Je vind het ook nooit iets ... alleen dat wat jij denkt dat er niet is dat is het dan?Reini schreef:Het ene geloof vervangen door het andere
Kijk naar het Oosten en bezie de mens daar. Velen moeten nog uit het dierlijk gedrag komen als ik het zo bekijk. Of denk je dat het daar beter gaat dan in jouw directe omgeving?
Maar dichterbij waarop b.v. Silver Wolf zo reageert, het gedrag van die zgn priesters en hun kindermisbruik. Daar zit toch ook nog dat dierelijke instinct van het bezitten in de vorm van wellust?
En beter geloof? Wat is er mis met wat ik schrijf?
Is het niet zo dat de mens zichzelf alles moet eigenmaken ,dus zelf al zijn verkeerde eigemschappen zal moeten overwinnen? Of kan jij dat tot stand brengen misschien?
En als de mens tot het besef is gekomen dat het leed toebrengen aan een ander niet een goede eigenschap is, is dat dan geen geestelijke ontwakking het komen tot besef van de betere normen en waardenzoals jij, beslist, al bezit?
Elk mens zal zich zelf dat alles eigen moeten maken niemand doet het voor hen wat ook niet mogelijk is.
Kijk dat je niet reincarnatie kan of wil aanvaarden dat maakt mij niets uit, dat weerhoud je niet om te leven zoals je leeft. En daar doe je niemand schade mee evenmin als dat ik daar wel in denk. Of denk je dat het schadelijk is voor mijn medemens dat ik wel reincarnatie als een vaststaand feit beschouw?
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Janx,
in ons allen zit nog dierlijk gedrag; hetgeen ons braaf doet lijken is dat kapseltje beschaving dat wij meekrijgen van jongs af aan.
Maar laten er maar eens slechte tijden aanbreken, zoals zo'n dikke 60 jaar geleden in Duitsland; werkloosheid, en daardoor armoede, soms honger..en dan een volksmenner die de gave heeft om de massa op te hitsen.
Dan is er van beschaving nog weinig te merken en zijn wij tot de meest bestiale dingen in staat.
Kom mij dus niet vertellen dat meerdere levens in staat zijn om de mens op een hoger niveau te tillen.
We blijven zoogdieren die iets meer geëvolueerd zijn dan de mensaap.
En we lopen hier slechts een beperkte tijd rond alvorens het mensdom verdwijnt.
Vanavond zag ik nog een zeer mooie en leerrijke doc over hoe onze planeet, geteisterd door allerlei rampen, steeds weer aanpassingen vereiste: Daardoor is het ook weer een enorm toeval dat wij er überhaupt zijn.
Niks geen reïncarnatie hoor. We komen en verdwijnen zoals alle dieren en andere wezens op deze aardbol.
Er is gewoon geen zin in het leven: die moeten we er zelf aan geven, of niet, zoals je zelf wil.
in ons allen zit nog dierlijk gedrag; hetgeen ons braaf doet lijken is dat kapseltje beschaving dat wij meekrijgen van jongs af aan.
Maar laten er maar eens slechte tijden aanbreken, zoals zo'n dikke 60 jaar geleden in Duitsland; werkloosheid, en daardoor armoede, soms honger..en dan een volksmenner die de gave heeft om de massa op te hitsen.
Dan is er van beschaving nog weinig te merken en zijn wij tot de meest bestiale dingen in staat.
Kom mij dus niet vertellen dat meerdere levens in staat zijn om de mens op een hoger niveau te tillen.
We blijven zoogdieren die iets meer geëvolueerd zijn dan de mensaap.
En we lopen hier slechts een beperkte tijd rond alvorens het mensdom verdwijnt.
Vanavond zag ik nog een zeer mooie en leerrijke doc over hoe onze planeet, geteisterd door allerlei rampen, steeds weer aanpassingen vereiste: Daardoor is het ook weer een enorm toeval dat wij er überhaupt zijn.
Niks geen reïncarnatie hoor. We komen en verdwijnen zoals alle dieren en andere wezens op deze aardbol.
Er is gewoon geen zin in het leven: die moeten we er zelf aan geven, of niet, zoals je zelf wil.
-
"Dust to dust, ashes to ashes"......
"Reïncarnatie"
Ach, ja 't is ook maar een (magere) troost om met de eindigheid van een mensenleven om te gaan.
Alleszins staat vast dat er o.a. energie en materie bestaat en die beiden deels omgezet worden van het ene naar het andere en/of onafscheidelijk verbonden zijn. Of het nu atomair wordt bekeken of interstellair.
Maar wanneer men het menselijke brein herleidt tot de werking van neuronentransmitters en aanverwante hormonen, die nodig zijn om lichaam en geest op elkaar af te stemmen en/of de werking van zowel het een als het ander te beïnvloeden - (de wisselwerking, dus) -, belandt men in een soort biologisch laboratorium.
Gewoon de werking van adrenaline, serotonine, monoamine-oxidase (dopamine en tyramine) even bekijken en men kan alleen vaststellen, dat een mens mét zijn psyche gestuurd wordt door allerlei lichaamseigen en uiteraard andere stoffen (uit de voeding).
Dus pakt de medische wetenschap heel wat ongemakken - (of wat als zodanig wordt ervaren) - aan, door er nog wat chemie tegenaan te gooien.
Om dan ervan uit te gaan dat men voor enkele bis-nummers, meermaals het schouwtoneel zou mogen betreden en dan nog wel als een kloon van de vorige uitgave, is eerder utopisch.
En dat reïncarneren past mooi in o.a. de Hindoe en andere culturen die er graag mee dwepen. Maar...in India drijft het heel onrechtvaardige en zelfs zwaar discriminerende kastesysteem op dit verhaaltje!
Zelfs zachtmoedige Boeddhisten aanvaarden nogal achteloos de tegenslagen die hun minder fortuinlijke medemensen beletten om hogerop te geraken, want dat zal dan wel aan het karma liggen en ieder zit op zijn eigen trede op weg naar het Nirwana.
Waarop het woord "waan" van "waanzin" kan gekleefd worden.
Het zoeken naar een balans met de natuur rondom ons kan al veel vrede in het hart brengen en daarbij wat menselijk mededogen en/of empathie, verheft de geestelijke eigenwaarde tot een peil waar een gezond geweten zich goed bij kan voelen. Zodat de noodzaak aan goden, met al dan niet een paradijs en hel of hemel best naar de afdeling sprookjes voor groot en klein wordt verwezen, waar die wartaal thuis hoort. En er ook al eens meewarig mee gelachen mag worden....
Denk daar maar eens over na....
sw
"Reïncarnatie"
Alleszins staat vast dat er o.a. energie en materie bestaat en die beiden deels omgezet worden van het ene naar het andere en/of onafscheidelijk verbonden zijn. Of het nu atomair wordt bekeken of interstellair.
Maar wanneer men het menselijke brein herleidt tot de werking van neuronentransmitters en aanverwante hormonen, die nodig zijn om lichaam en geest op elkaar af te stemmen en/of de werking van zowel het een als het ander te beïnvloeden - (de wisselwerking, dus) -, belandt men in een soort biologisch laboratorium.
Gewoon de werking van adrenaline, serotonine, monoamine-oxidase (dopamine en tyramine) even bekijken en men kan alleen vaststellen, dat een mens mét zijn psyche gestuurd wordt door allerlei lichaamseigen en uiteraard andere stoffen (uit de voeding).
Dus pakt de medische wetenschap heel wat ongemakken - (of wat als zodanig wordt ervaren) - aan, door er nog wat chemie tegenaan te gooien.
Om dan ervan uit te gaan dat men voor enkele bis-nummers, meermaals het schouwtoneel zou mogen betreden en dan nog wel als een kloon van de vorige uitgave, is eerder utopisch.
En dat reïncarneren past mooi in o.a. de Hindoe en andere culturen die er graag mee dwepen. Maar...in India drijft het heel onrechtvaardige en zelfs zwaar discriminerende kastesysteem op dit verhaaltje!
Zelfs zachtmoedige Boeddhisten aanvaarden nogal achteloos de tegenslagen die hun minder fortuinlijke medemensen beletten om hogerop te geraken, want dat zal dan wel aan het karma liggen en ieder zit op zijn eigen trede op weg naar het Nirwana.
Het zoeken naar een balans met de natuur rondom ons kan al veel vrede in het hart brengen en daarbij wat menselijk mededogen en/of empathie, verheft de geestelijke eigenwaarde tot een peil waar een gezond geweten zich goed bij kan voelen. Zodat de noodzaak aan goden, met al dan niet een paradijs en hel of hemel best naar de afdeling sprookjes voor groot en klein wordt verwezen, waar die wartaal thuis hoort. En er ook al eens meewarig mee gelachen mag worden....
Denk daar maar eens over na....
sw
-
Reini,
Inderdaad mooi geschreven waaruit blijkt dat jij, zoals je zelf zegt, iets verder bent geëvolueerd dus meer bewustzijn bezit dan het dierlijke.
Ik neem aan dat jij niet meer in staat bent om een mens te doden puur voor eigen gewin of kinderen te verhandelen laat staan te misbruiken.
Je hebt zelfs het besef om te zien dat de mensheid verkeert bezig is waardoor onze planeet het zwaar te verduren heeft. Hoe velen zijn het met je eens?
Het kunnen zien en schrijven zoals je doet geeft aan dat jij boven het dierlijke instinctieve gedrag uitsteekt en kunt denken, los of je wel of niet met de reincardinatie gedachte eens bent.
En je zegt het goed We komen en verdwijnen zoals alle dieren en andere wezens op deze aardbol.
(toch reincardinaties denk je onbewust?)
Heeft het leven geen zin? Waarom leef je nu dan niet als een dier?
Een dier volgt de weg van zijn aard de mens kan het zelf bepalen een enorm verschil maakt dat volgens mij.
Het is zo als je het zegt de zin van het leven;
die moeten we er zelf aan geven, of niet, zoals je zelf wil.
Dat maakt de mens en is zelfs het doel van dit leven daar ben je bezig hoe dan ook om bewust te worden van wie en wat je bent. Geen dier dus.
Inderdaad mooi geschreven waaruit blijkt dat jij, zoals je zelf zegt, iets verder bent geëvolueerd dus meer bewustzijn bezit dan het dierlijke.
Ik neem aan dat jij niet meer in staat bent om een mens te doden puur voor eigen gewin of kinderen te verhandelen laat staan te misbruiken.
Je hebt zelfs het besef om te zien dat de mensheid verkeert bezig is waardoor onze planeet het zwaar te verduren heeft. Hoe velen zijn het met je eens?
Het kunnen zien en schrijven zoals je doet geeft aan dat jij boven het dierlijke instinctieve gedrag uitsteekt en kunt denken, los of je wel of niet met de reincardinatie gedachte eens bent.
En je zegt het goed We komen en verdwijnen zoals alle dieren en andere wezens op deze aardbol.
(toch reincardinaties denk je onbewust?)
Heeft het leven geen zin? Waarom leef je nu dan niet als een dier?
Een dier volgt de weg van zijn aard de mens kan het zelf bepalen een enorm verschil maakt dat volgens mij.
Het is zo als je het zegt de zin van het leven;
die moeten we er zelf aan geven, of niet, zoals je zelf wil.
Dat maakt de mens en is zelfs het doel van dit leven daar ben je bezig hoe dan ook om bewust te worden van wie en wat je bent. Geen dier dus.
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Taisman schreef : mooie post Reini , mee eens !
en ik zeg : mooi verhaal , Reini , maar niet mee eens !
Reïncarnatie , of zoogdieren , of mensen met dierlijk gedrag en omkapselt ... , of er is NIETS meer na dit leven , ...
Wààr zijn de bewijzen daarvoor ?
Wie een glimpje zag in de BD ervaring , zag zijn familie terug !
Paulus zag in het Paradijs onbeschrijflijke dingen !
Dan geeft de Bijbel toch iets mooiers voor de toekomst , al blijft geloven er in , vrijblijvend . En al schijnt incarnatie wel ook in die richting te leiden , maar dan blijft nog de vraag of je na dit leven INDERDAAD een tweede leven krijgt ?
Wees nuchter en maak het beste van je leven nu , ook al zien anderen dat soms anders . Als we onze eigen verantwoordelijkheid dragen naar de wijsheid en verlangen die we zelf hebben , en met liefde en waardering voor iedereen , dan kan je dat alleen maar gelukkig maken !
Janx zegt dat één aards leven te kort is , om je alles eigen te maken , maar als men bedenkt hoeveel tijd er VERLOREN gaat in een mensenleven , dan is dat onze eigen schuld . Onze schooltijd kon ook niet verlengd worden , het is NU of NOOIT , dat is de werkelijkheid !
en ik zeg : mooi verhaal , Reini , maar niet mee eens !
Reïncarnatie , of zoogdieren , of mensen met dierlijk gedrag en omkapselt ... , of er is NIETS meer na dit leven , ...
Wààr zijn de bewijzen daarvoor ?
Wie een glimpje zag in de BD ervaring , zag zijn familie terug !
Paulus zag in het Paradijs onbeschrijflijke dingen !
Dan geeft de Bijbel toch iets mooiers voor de toekomst , al blijft geloven er in , vrijblijvend . En al schijnt incarnatie wel ook in die richting te leiden , maar dan blijft nog de vraag of je na dit leven INDERDAAD een tweede leven krijgt ?
Wees nuchter en maak het beste van je leven nu , ook al zien anderen dat soms anders . Als we onze eigen verantwoordelijkheid dragen naar de wijsheid en verlangen die we zelf hebben , en met liefde en waardering voor iedereen , dan kan je dat alleen maar gelukkig maken !
Janx zegt dat één aards leven te kort is , om je alles eigen te maken , maar als men bedenkt hoeveel tijd er VERLOREN gaat in een mensenleven , dan is dat onze eigen schuld . Onze schooltijd kon ook niet verlengd worden , het is NU of NOOIT , dat is de werkelijkheid !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
Hoe ijdel moet men zijn om "De Mens" te beschouwen als een soort super-wezen, uitverkoren door een scheppende god!? Terwijl we zelfs met meer dan 7 miljard tweevoetige zoogdieren op dit planeetje, een eerder toevallige gebeurtenis zijn, binnen het immense heelal.
HOE zou het komen, dat dit zogezegd "naar het evenbeeld van een god geschapen" wezen, begint met pampers te vullen, alvorens nog maar op een potje te gaan zitten? En dan nog jaren moet na-apen (kopiëren) wat wordt voor -gedaan -gezegd en -gekauwd. Om dan met al die kennis enkel binnen de eigen beperkte omgeving te kunnen overleven. Want zodra er wat grenzen worden overschreden, kan men zich zelfs niet verstaanbaar maken zonder weer eerst extra talen te studeren en botst men met andere normen en waarden.
Wie even het dagelijkse nieuws volgt kan meteen zien, hoe het vrome werk van leurders met goden en andere religieuze onzin, de explosieve basis heeft gelegd voor een ware volkerenmoord in heel wat Afrikaanse landen.
Propere business is dat.
Om over na te denken....
sw
HOE zou het komen, dat dit zogezegd "naar het evenbeeld van een god geschapen" wezen, begint met pampers te vullen, alvorens nog maar op een potje te gaan zitten? En dan nog jaren moet na-apen (kopiëren) wat wordt voor -gedaan -gezegd en -gekauwd. Om dan met al die kennis enkel binnen de eigen beperkte omgeving te kunnen overleven. Want zodra er wat grenzen worden overschreden, kan men zich zelfs niet verstaanbaar maken zonder weer eerst extra talen te studeren en botst men met andere normen en waarden.
Wie even het dagelijkse nieuws volgt kan meteen zien, hoe het vrome werk van leurders met goden en andere religieuze onzin, de explosieve basis heeft gelegd voor een ware volkerenmoord in heel wat Afrikaanse landen.
Propere business is dat.
Om over na te denken....
sw
-
fotofant - Lid geworden op: 28 jul 2009, 20:00
Silver Wolf schreef:"Dust to dust, ashes to ashes"......
"Reïncarnatie"![]()
Ach, ja 't is ook maar een (magere) troost om met de eindigheid van een mensenleven om te gaan.
Denk daar maar eens over na....![]()
sw
Beste Silver Wolf, en Janx en andere forumlezers
Ik heb hier al meermaals aangehaald dat "het boeddhisme" niet bestaat, je hebt 18 hoofdscholen en nog eens een hele resem bijscholen of sekten, noem het zoals je wil. In het westen weet men amper wat theravada boeddhisme is (om het simpel te zeggen, de leer van de ouden, een nogal egoïstische vorm op het eerste zicht, waar men vooral bezig is met zijn eigen verlichting en karma). Vele scholen gaan verder en betrekken alle mensen, en sommigen alle levende wezens bij het verhaal van verlichting en karma. Maar het is wel interessant om eens de 4 edele waarheden en het 8-voudige pad van het theravada te bekijken. Dan heb je al een hele ethische code om te volgen, dit is zonder enige speculatie over hierna-maals noch over het bestaan van enige godheid of hoger wezen.
Een zeer interessant boek, als je de zin en de moed hebt om het door te nemen, is "De monnik en de filosoof"(gesprekken over het westers denken en boeddhisme). De auteurs : Jean-François Revel : Frans filosoof en agnost en Matthieu Ricard : moleculair bioloog (staatsdoctoraat van frankrijk) en boeddhistisch monnik. Leuk om weten is dat Matthieu Ricard de zoon is van Jean-François Revel.
Als dit geen stof tot nadenken oplevert !!!
elk moment is belangrijk
-
QUOTE van ...EB
En al schijnt incarnatie wel ook in die richting te leiden , maar dan blijft nog de vraag of je na dit leven INDERDAAD een tweede leven krijgt ?
DIT
is iemand met ...7 (ZEVEN) levens
Dat vertelt tenminste mijn buurvrouw over haar kat(er).
En...als zij en die kat dat gelooft, staat het ook niet-katten vrij om in erin te trappen.
sw
En al schijnt incarnatie wel ook in die richting te leiden , maar dan blijft nog de vraag of je na dit leven INDERDAAD een tweede leven krijgt ?
DIT Dat vertelt tenminste mijn buurvrouw over haar kat(er).
En...als zij en die kat dat gelooft, staat het ook niet-katten vrij om in erin te trappen.
sw
-
En nog meer stof tot nadenken voor diegenen die niet zomaar een uitspraak over een of andere levensvisie doen, maar er iets serieus over willen lezen:
"Oneindig dichtbij" gesprekken tussen Matthieu Ricard (moleculair bioloog en boeddhistisch monnik) en Trinh Xuan Thuan (Vietnamees boeddhist en Astrofysicus: University of Virginia).
Er kruipt wel wat tijd in, want het is geen slogan-stijl boek, maar echt stof tot nadenken !!!
"Oneindig dichtbij" gesprekken tussen Matthieu Ricard (moleculair bioloog en boeddhistisch monnik) en Trinh Xuan Thuan (Vietnamees boeddhist en Astrofysicus: University of Virginia).
Er kruipt wel wat tijd in, want het is geen slogan-stijl boek, maar echt stof tot nadenken !!!
elk moment is belangrijk
-
Die kat lijkt me eerder een kruising tussen een rosse kater en een of ander merkSilver Wolf schreef:QUOTE van ...EB
DIT
is iemand met ...7 (ZEVEN) levens
![]()
Dat vertelt tenminste mijn buurvrouw over haar kat(er).
En...als zij en die kat dat gelooft, staat het ook niet-katten vrij om in erin te trappen.![]()
sw
elk moment is belangrijk