ZOEKTOCHT IN ONS LANDJE
-
Valentijn65 - Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:57
Nederland

Toegegeven, hij is niet makkelijk. (Wél mooie foto.) Twee kleine hints: Hij bevindt zich in mijn woonplaats en is wereldberoemd in Nederland.

Toegegeven, hij is niet makkelijk. (Wél mooie foto.) Twee kleine hints: Hij bevindt zich in mijn woonplaats en is wereldberoemd in Nederland.
-
Héél goed! Kleine kanttekening: Het is de zgn. keizerskroon. Geschenk van keizer Maximiliaan van Oostenrijk aan Amsterdam. Foto genomen tijdens de restauratie van de keizerskroon, bovenop de Westertoren.
-
chérie - Lid geworden op: 16 apr 2008, 14:52
nu heb ik vorig jaar amsterdam bezocht, en de westertoren gezien (vaak ook in 'baantjer'...i) k zag NOOIT die blauwe kroonkoepel! 'k had me al suf gezocht 
een vriend is als een ruwe diamant, alleen jij kan hem doen schitteren
-
Ik zal jullie uit de droom helpen. Twee tot drie jaar geleden werd de toren gerestaureerd. Om de één of andere reden is wat vroeger geel was opeens blauw geworden. Waarom? Ik weet 't niet!
Hieronder een stukje uit de Wikipedia.
Keizerskroon
Kroon Westertoren
De toren wordt bekroond met de keizerskroon. In 1489 gaf Maximiliaan I, die in 1508 tot keizer werd gekroond, de stad het recht de heraldische kroon in het wapen van Amsterdam te voeren als dank voor de steun die de stad hem betoonde gedurende de Hoekse en Kabeljauwse twisten.[3] Op de torenspits en boven de wapenschilden zijn de kronen vormgegeven naar het model van de Rudolfinische keizerskroon. Sinds het Rembrandtjaar 1906 was de kroon op de spits goudgeel. Bij de restauratie in het Rembrandtjaar 2006 zijn deze kroon en de siervazen die de wijzerplaten van het uurwerk flankeren en de ornamenten rond de wapenschilden in de oorspronkelijke kleur blauw geschilderd.
Hieronder een stukje uit de Wikipedia.
Keizerskroon
Kroon Westertoren
De toren wordt bekroond met de keizerskroon. In 1489 gaf Maximiliaan I, die in 1508 tot keizer werd gekroond, de stad het recht de heraldische kroon in het wapen van Amsterdam te voeren als dank voor de steun die de stad hem betoonde gedurende de Hoekse en Kabeljauwse twisten.[3] Op de torenspits en boven de wapenschilden zijn de kronen vormgegeven naar het model van de Rudolfinische keizerskroon. Sinds het Rembrandtjaar 1906 was de kroon op de spits goudgeel. Bij de restauratie in het Rembrandtjaar 2006 zijn deze kroon en de siervazen die de wijzerplaten van het uurwerk flankeren en de ornamenten rond de wapenschilden in de oorspronkelijke kleur blauw geschilderd.
-
Het afgelopen jaar ben ik zowel in Antwerpen als in Luik geweest. Beide stations bezocht. Beide prachtig! Maar zó verschillend van elkaar dat -vind ik- ieder vergelijk tekort schiet. Kiezen kan ik niet. Appels, Peren?niavlys schreef:Juist. Ik vindt dit een mooi maar te modern station. Antwerpen is mooier !