Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer

17 jun 2014, 16:08

Paca schreef:Ik heb mijn deel van de wereld gezien. Ik heb mijn deel van verscheidene en verschillende godsdiensten gezien en er me zelfs over bevraagd. Ik ben tot de vaststelling gekomen dat er godsdiensten en filosofiën bestaan.
Voor mij niet gelaten maar ... er is geen enkel menselijk individu dat mij eender welke godsdienst kan aanpraten. Diegenen die menen wat te moeten verkondigen wat hun overtuiging hun weergeeft hebben niets meer als hun eigen overtuiging. Natuurlijk moeten ze mij, of anderen, niet scheef bekijken of veroordelen omdat hun (voor mij kortzichtige) visie niet gevolgd wordt.
We leven niet meer in de middeleeuwen ... sommige godsdiensten wel!
Ben geen Marxist maar weet wel dat 'godsdienst' je reinste opium voor het volk is dat niet voor zichzelf kan nadenken.
Sprookjes en saga's vertellen kan eenieder. De realiteit bewijzen is geen enkele godsdienst gegeven ... prul voor de geëvolueerde ... twijfel voor diegene die niet in staat was/is de realiteit te aanschouwen. DAT en de nog steeds aanwezige stammenmentaliteit in het Midden Oosten, uitgebuit door multinationals, is de oorzaak en continuïteit van een middeleeuwse visie opgedrongen door imams die enig aanzien wensen te verwerven of te behouden. Ze zouden eens extra goed bij de ballen moeten genepen worden ... gewoon om eens uit te leggen wat normale mensen zouden kunnen denken van hun komedie.

PACA , geloof moet niet aangepraat worden , daar moet je persoonlijk zelf naar zoeken ! Echt geloof is een persoonlijke zaak , daar ben je zelf verantwoordelijk voor . Dat is mijn mening en persoonlijke ondervinding .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
Gast

17 jun 2014, 20:14

Mevrouw Ebenhaezer, hebt u een fijne vakantie gehad? Ik hoop het alleszins!

fotofant

18 jun 2014, 08:33

ebenhaezer schreef:
Wel YYZ , dat resultaat zal eenmaal zijn , een NIEUWE HEMEL EN EEN NIEUWE AARDE , waar gerechtigheid heerst ! Maar ... daar zal eerst heel veel water bij de wijn gevoegd moeten worden , vooraleer ALLE knie zich zal buigen voor de Almachtige Schepper !
Dat staat er al eeuwenlang geschreven , en inderdaad :
_ WORDT BELACHELIJK GEMAAKT ,
_ KRACHTDADIG TEGENGEWERKT ,
_ EN TENSLOTTE ALS VANZELFSPREKEND AANGENOMEN !

Beste Ebenhaezer,
Noch eender welke godsdienst met of zonder fanatieke uitwassen, noch een filosofische visie omgezet in politiek zoals het communisme zullen deze "Nieuwe Hemel en Nieuwe Aarde" vestigen, daar is de geschiedenis van de mensheid getuige van.

De enige hoop en mogelijkheid om hier en nu een "nieuwe aarde" te creëren is mensen zover te krijgen dat ze ongeacht godsdienst, filosofie of politiek, mekaar met liefde en mededogen (=humanisme) zouden bejegenen. Als mensen zich niet meer zouden laten opfokken en om de tuin leiden door ideeën of personen, ter eer en glorie van een of ander organisatie of persoon. We zitten niet om voorbeelden verlegen : de inquisitie, de politieke moorden in Rusland in naam van de Revolutie, alle gruwelen van de tweede wereldoorlog, de wandaden van de culturele revolutie in China, de gruwelen van de Taliban en zoveel meer voorbeelden van misleiding en misgebruik van mensen in naam van godsdienst of (politieke)filosofie.
Maar ook dat zal wel een eeuwige droom van sommige mensen blijven en bij het besef van de hopeloosheid van die droom kan ik best begrijpen dat sommigen bovennatuurlijke krachten ter hulp roepen, maar tot hiertoe hebben die toch nog niet efficiënt ingegrepen.
elk moment is belangrijk

YYZ

18 jun 2014, 09:07

ebenhaezer schreef:
YYZ schreef:
Paca schreef:We leven niet meer in de middeleeuwen ... sommige godsdiensten wel!
Als 'dogmatisme' eigen is aan 'godsdiensten' dan lijkt het er sterk op dat we nog steeds in de middeleeuwen leven, het is bang afwachten wat het resultaat daarvan gaat worden.

Wel YYZ , dat resultaat zal eenmaal zijn , een NIEUWE HEMEL EN EEN NIEUWE AARDE , waar gerechtigheid heerst ! Maar ... daar zal eerst heel veel water bij de wijn gevoegd moeten worden , vooraleer ALLE knie zich zal buigen voor de Almachtige Schepper !
Idd, dat fenomeen speelt zich af op verschillende niveaus binnen de samenleving, ter getuigenis hoe we dat van wikipedia kunnen aflezen ...

Een waarheid die andere ogenschijnlijk tegenstrijdige waarheden op een hoger niveau met elkaar verzoent is een "overkoepelende waarheid". Stellingen kunnen als waar bewezen worden en toch strijdige axioma's opleveren, die alleen met de grootste moeite in een overkoepelende inzicht met elkaar in overeenstemming gebracht kunnen worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waarheid

Kort gezegd, als bevolking worden we bestookt met berichten waarvan we (mits een beetje aandacht) makkelijk kunnen zeggen dat ze helemaal niet kloppen wanneer je ze bekijkt vanuit die 'overkoepelende waarheid' die het conflict overstijgt en ons tot 'verzoening' brengt. Door dit niet te doen treffen we letterlijk miljoenen mensen maar toch blijft (oa) politiek de bevolking verdelen met in het verlengde allerhande twisten en meningsverschillen. Voor 'religies' geldt hetzelfde, men verbindt (cfr re-ligie) niet maar men doet net andersom, men cultiveert 'afgescheidenheid' en bijhorende 'tumult' daarover.

ebenhaezer

18 jun 2014, 14:35

*leah* schreef:Mevrouw Ebenhaezer, hebt u een fijne vakantie gehad? Ik hoop het alleszins!

Bedankt LEAH , jawel het was een mooie vakantie , alleen een vijftal dagen er van , veel te warm , 32 ° binnen , en buiten reeds 40 ° s' middags en dat werd nog zo'n 54 ° in de namiddag ! Dat was even puffen , maar dat maakte de mooie natuur er niet minder om . Alles is nog niet bedorven , we moeten er het beste uithalen , zo is dat nu .

YYZ

18 jun 2014, 15:00

ebenhaezer schreef:... s' middags en dat werd nog zo'n 54 ° in de namiddag !
Blankenberge?

ebenhaezer

18 jun 2014, 15:01

fotofant schreef:
ebenhaezer schreef:

Beste Ebenhaezer,
Noch eender welke godsdienst met of zonder fanatieke uitwassen, noch een filosofische visie omgezet in politiek zoals het communisme zullen deze "Nieuwe Hemel en Nieuwe Aarde" vestigen, daar is de geschiedenis van de mensheid getuige van.

De enige hoop en mogelijkheid om hier en nu een "nieuwe aarde" te creëren is mensen zover te krijgen dat ze ongeacht godsdienst, filosofie of politiek, mekaar met liefde en mededogen (=humanisme) zouden bejegenen. Als mensen zich niet meer zouden laten opfokken en om de tuin leiden door ideeën of personen, ter eer en glorie van een of ander organisatie of persoon. We zitten niet om voorbeelden verlegen : de inquisitie, de politieke moorden in Rusland in naam van de Revolutie, alle gruwelen van de tweede wereldoorlog, de wandaden van de culturele revolutie in China, de gruwelen van de Taliban en zoveel meer voorbeelden van misleiding en misgebruik van mensen in naam van godsdienst of (politieke)filosofie.
Maar ook dat zal wel een eeuwige droom van sommige mensen blijven en bij het besef van de hopeloosheid van die droom kan ik best begrijpen dat sommigen bovennatuurlijke krachten ter hulp roepen, maar tot hiertoe hebben die toch nog niet efficiënt ingegrepen.

Beste FOTOFANT , juist die geschiedenis van de mensheid is er getuige van hoe die mensheid gefaald heeft ! En ik heb zo de indruk dat jij slimmer en vooruitziender bent dan de machtige Schepper God !
Oké , dat zullen we dan maar afwachten hé !
Ik zei ook niet dat een zekere Godsdienst die vrede zou vestigen , dat kan niemand ! Maar dat zegt de Bijbel , en de God van de Bijbel is neutraal , heeft geen aanziens des persoons , God houdt van ALLE mensen ; dat men Hem en zijn Woord misbruikt en verdraaid heeft , is niet Zijn schuld , maar de dwaasheid van de tegenstanders en de zogenaamde meelopers om er winst uit te halen !
Verder heb je gelijk , liefde en mededogen zouden al een goede poging zijn , om één en ander te herstellen ! En ik voeg er nog aan toe , wat meer verdraagzaamheid en begrip zou ook niet mis zijn !

ebenhaezer

18 jun 2014, 15:06

YYZ schreef:
ebenhaezer schreef:... s' middags en dat werd nog zo'n 54 ° in de namiddag !
Blankenberge?

Nee , niet Blankenberge ! Wel een stukje verder , maar daar loop ik niet mee te koop ! Ja , vraagtekens kunnen anbetant zijn hé ?

YYZ

18 jun 2014, 15:33

ebenhaezer schreef:Nee , niet Blankenberge ! Wel een stukje verder , maar daar loop ik niet mee te koop ! Ja , vraagtekens kunnen anbetant zijn hé ?
Ik heb ook net een pizza gegeten maar dat is al lang geleden.

ebenhaezer

18 jun 2014, 16:01

YYZ schreef:
ebenhaezer schreef:Nee , niet Blankenberge ! Wel een stukje verder , maar daar loop ik niet mee te koop ! Ja , vraagtekens kunnen anbetant zijn hé ?

Ik houd gelukkig niet van pizza's , dus dat was het ook weer niet , maar dat we op de Rein gevaren hebben , dat mag je toch wel weten , dan kan je al wat beter slapen vannacht !

YYZ

18 jun 2014, 16:12

ebenhaezer schreef:'NET ' , is toch niet ' LANG GELEGEN ' ??? Of is de tijd hier soms stilgevallen ? Mijn puddingkje die ik zojuist smulde , was heel lekker , en die was niet van gisteren !
Zo we nu weten verandert niets constant, 'net' en 'lang geleden' zijn dan praktisch in het kader van deze verandering maar het blijft niets. Ook zonder vraagtekens verkrijgbaar. :wink:

YYZ

18 jun 2014, 16:14

ebenhaezer schreef:
YYZ schreef:

Ik houd gelukkig niet van pizza's , dus dat was het ook weer niet , maar dat we op de Rein gevaren hebben , dat mag je toch wel weten , dan kan je al wat beter slapen vannacht !
Vreemd dat je bericht er net anders uitzag, zo snel gaat de tijd. Dank, de nacht zal me genoegdoening schenken!!!

ebenhaezer

21 jun 2014, 16:33

YYZ schreef:
ebenhaezer schreef:
YYZ schreef:

Vreemd dat je bericht er net anders uitzag, zo snel gaat de tijd. Dank, de nacht zal me genoegdoening schenken!!!

YYZ , weet je , jij bent zo'n vluggert , dat je mijn berichtje al beantwoordde , nog vóór ik het verbeterde en uiteindelijk toch nog een andere tekst schreef ! Inderdaad , zo snel gaat de tijd !!!

En zo zijn we vandaag de ZOMERTIJD ingegaan ! Nu moet het maar eens NIET TE VLUG gaan hoor ! want we hebben de tijd nodig om er van te genieten .

Als de Rode Duivels morgen winnen , mogen ze hun naam veranderen in Witte Engelen ! Zou toch mooier klinken , naar mijn gevoel ! Maar ik gun het hen hoor ! toch oppassen want die Russen zijn geen klein bier , op alle terein ! Even afwachten dus .

YYZ

21 jun 2014, 17:38

ebenhaezer schreef:YYZ , weet je , jij bent zo'n vluggert , dat je mijn berichtje al beantwoordde , nog vóór ik het verbeterde en uiteindelijk toch nog een andere tekst schreef ! Inderdaad , zo snel gaat de tijd !!! En zo zijn we vandaag de ZOMERTIJD ingegaan ! Nu moet het maar eens NIET TE VLUG gaan hoor ! want we hebben de tijd nodig om er van te genieten. Als de Rode Duivels morgen winnen , mogen ze hun naam veranderen in Witte Engelen ! Zou toch mooier klinken , naar mijn gevoel ! Maar ik gun het hen hoor ! toch oppassen want die Russen zijn geen klein bier , op alle terein ! Even afwachten dus .
Bliksemsnelheid heeft iets van beiden, met The Red Angels komen we een heel eind en dat in hoeverre dat de anderen geen gebruik maken van dezelfde competenties maar nog net iets beters. Speelt toeval morgen ook mee of toevallig geblesseerd? :wink:

ebenhaezer

22 jun 2014, 16:32

YYZ schreef:
ebenhaezer schreef:YYZ , weet je , jij bent zo'n vluggert , dat je mijn berichtje al beantwoordde , nog vóór ik het verbeterde en uiteindelijk toch nog een andere tekst schreef ! Inderdaad , zo snel gaat de tijd !!! En zo zijn we vandaag de ZOMERTIJD ingegaan ! Nu moet het maar eens NIET TE VLUG gaan hoor ! want we hebben de tijd nodig om er van te genieten. Als de Rode Duivels morgen winnen , mogen ze hun naam veranderen in Witte Engelen ! Zou toch mooier klinken , naar mijn gevoel ! Maar ik gun het hen hoor ! toch oppassen want die Russen zijn geen klein bier , op alle terein ! Even afwachten dus .
Bliksemsnelheid heeft iets van beiden, met The Red Angels komen we een heel eind en dat in hoeverre dat de anderen geen gebruik maken van dezelfde competenties maar nog net iets beters. Speelt toeval morgen ook mee of toevallig geblesseerd? :wink:

Goed YYZ , rode engelen dan !
Ja TOEVAL ? , of is het soms BIJ geval ? Wat mij betreft , of liever mijn overtuiging : er bestaat geen toeval , want alles heeft zijn doel ! en dat zal dan ook wel zo zijn met geblesseerdheid , en met verlies of overwinning behalen ! Hopelijk wordt het dat laatste , want ons klein Belgenlandeke zou dat goed kunnen gebruiken ! We zullen wel zien , nog een klein paar uurtjes . Kijken dus .