IS DE BIJBEL EEN MYTHE ?(deel1)

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ

11 jul 2014, 20:31

Reini schreef:YYZ, u kan alvast nooit een groep vormen; uw denkwijze is zo speciaal dat u al even uniek bent. Zo uniek dat je door velen niet begrepen wordt. Niet altijd positief, noch voor u, noch voor de ander.
Misschien staat u zelfs al op een hoger evolutie-niveau :) Of bent u een robot, die zouden mogelijk, hoorde ik onlangs, zelfs de mens gaan overheersen.
Vreemd dat je dat zegt, de robottheorie is waar ik het soms over heb maar dat is iets anders. Het wil zeggen dat wij - mensen - als robotten behandeld worden in functie van een geldmachine maar dat we dat allemaal gewoon ondergaan, we vinden dat blijkbaar normaal. Ik heb daar gewoon even over nagedacht en kom dan tot heel andere bevindingen, er is helemaal geen economische crisis, dat is enkel een staaltje van economische onkunde. Blijkbaar mag je dat niet zeggen in deze wereld, iedereen met een beetje gezond verstand begrijpt dat wel, dat is het probleem niet. De vraag is of we er ook iets aan willen doen, dat is de vraag van vandaag.

socrates

11 jul 2014, 20:33

Bedoelt u misschien dat Het Volk moet opstaan en het roer zelf in handen nemen ? Dan komen we opnieuw bij het fenomeen "groep" uit.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
Fazal

11 jul 2014, 20:49

YYZ schreef:Ik heb daar gewoon even over nagedacht en kom dan tot heel andere bevindingen, er is helemaal geen economische crisis, dat is enkel een staaltje van economische onkunde.
Er is wel degelijk een economische crisis, als gevolg van economische onkunde!

YYZ

11 jul 2014, 20:55

socrates schreef:Bedoelt u misschien dat Het Volk moet opstaan en het roer zelf in handen nemen ? Dan komen we opnieuw bij het fenomeen "groep" uit.
Dat lijkt me redelijk vijandig te zijn en dat bedoel ik niet. Denk dat het veel vreedzamer is om de beschikbare alternatieven mee op te nemen in het maatschappelijke besluitvormingsproces. Je kan hiervoor zelfs teruggaan naar net voor WOII, toen heeft men dat genegeerd. Een kritische massa kan dat proces een handje helpen, dat wel.

YYZ

11 jul 2014, 20:57

Fazal schreef:
YYZ schreef:Ik heb daar gewoon even over nagedacht en kom dan tot heel andere bevindingen, er is helemaal geen economische crisis, dat is enkel een staaltje van economische onkunde.
Er is wel degelijk een economische crisis, als gevolg van economische onkunde!
Je kan dat zo stellen inderdaad, er zijn ook economen die dat begrijpen maar die blijken in de minderheid. Op die manier heeft democratie z'n tekortkomingen natuurlijk, het resultaat is dan ook navenant.
Fazal

11 jul 2014, 21:05

Ik zou het eerder zo stellen: die economen begrijpen dat maar al te goed, en weten ook maar al te goed wat zij doen. Dat wij hen onkundige verwijten, hebben ze liever, dan dat wij hen voor bedriegers verslijten. Maar ik denk dat vooral dat laatste, door iedereen is geweten. Daar is namelijk niet veel begrijpen aan.
Laatst gewijzigd door Fazal op 11 jul 2014, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

socrates

11 jul 2014, 21:06

Economie is geen wetenschap. Het is misschien een kunst. Het gaar erom een zo goed mogelijk evenwicht te betrachten tussen schaarse, niet onbegrensde middelen en onbegrensde behoeften.
Als het onevenwicht daarin te groot wordt spreekt men van een economische crisis. Dat betekent dus dat teveel middelen naar een kant gaan.

YYZ

11 jul 2014, 21:11

socrates schreef:Economie is geen wetenschap. Het is misschien een kunst. Het gaar erom een zo goed mogelijk evenwicht te betrachten tussen schaarse middelen en onbegrensde behoeften.
Als het onevenwicht te groot wordt spreekt men van een economische crisis. Dat betekent dus dat teveel middelen naar een kant gaan.
Economie is de kunst van het redelijke evenwicht waarbinnen het menselijke groeipotentieel centraal staat. We zijn maar een aantal dingen vergeten en dat is die 'mens' en dat 'redelijke evenwicht'. En hiermee is ook de 'kunst' weg, logischerwijs kom je dan uit bij 'onkunde', men weet het dus echt niet meer.
Laatst gewijzigd door YYZ op 11 jul 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

YYZ

11 jul 2014, 21:13

Fazal schreef:Ik zou het eerder zo stellen: die economen begrijpen dat maar al te goed, en weten ook maar al te goed wat zij doen. Dat wij hen onkundige verwijten, hebben ze liever, dan dat wij hen voor bedriegers verslijten. Maar ik denk dat vooral dat laatste, door iedereen is geweten. Daar is namelijk niet veel begrijpen aan.
Aan verklaringen is geen gebrek, de ene nog mooier dan de andere. Ook aan alternatieven geen gebrek, ook hier geen probleem. Maar hoe lang gaan we dat blijven zeggen zonder dat er iets gebeurt, dat is mi de vraag. Ik maak me echt wel zorgen over wat het nu worden zal, jij niet?

YYZ

11 jul 2014, 21:43

Fazal schreef:Ja hoor, ik net zoveel als jij.
De vraag is 'wat' wij er kunnen aan doen!? :roll:
De verkiezingen zijn nog maar net voorbij, 'en al' die kiezers 'hebben (de meeste zelfs met volle overtuiging) geprobeerd'(sic!) er iets aan te doen. :? :wink:
Ik ben net een stage gestart bij de Vlaamse Overheid (dienst wetenschap en economie), ik tracht een en ander bespreekbaar te stellen. Ik hoop dat men er aandacht voor wil hebben, veel mensen maken zich zorgen (al zeggen ze dat niet met zoveel woorden). Het is me zeer duidelijk dat het zo niet verder kan, op deze manier tracht ik iets te doen. Heb ook nog andere plannen ingediend, het is wachten of er iemand wil meehelpen. Een mens kan wel z'n verantwoordelijkheid trachten te nemen maar op je eentje brengt dat niet veel op natuurlijk, daar lachen ze zelfs eens mee.

talisman

11 jul 2014, 23:28

YYZ schreef:
talisman schreef:Neem je medicatie en ga eens vroeg naar bed. En vooral: zoek een andere topic om te spelen. :evil:
De gnosticus aan het woord, zou je niet beter eerst volwassen worden alvorens mensen hier telkens belachelijk te willen maken? Als mensen zich terecht zorgen maken over de toekomst dan heeft men je prietpaat echt wel niet nodig, je hebt zelfs geen idee wat respect, ethiek en liefde wil zeggen maar toch probeer je elke vorm van waarachtige samenhorigheid hier telkens te verpesten door je interventies. En als men je daar een vraag over stelt dan kan je slechts reageren met een post zoals je er nu weer eentje plaatst. En als mensen geloven in een god dan is dat hun volste recht, in het beste geval worden ze niet telkens lastig gevallen door mensen zoals jezelf die niet eens de diepgang van het leven kunnen vatten, toch pretendeer je alles te weten. Schaamteloos, je hoeft zelfs niet te reageren, je antwoorden zijn te voorspelbaar en totaal ontdaan van elke medevoelendheid.
Kun je écht nergens meer elders terecht ? Wat zielig.

ebenhaezer

12 jul 2014, 16:25

socrates schreef:Wat is het verband tussen seks en de moraal van het NT ?
Ik ken de precieze pedagogische redenen niet waarom kleuters al moeten worden vertrouwd gemaakt met de verschillen tussen de seksen. Maar ik ga ervan uit dat dit wel wetenschappelijk zal gefunfeerd zijn. Of weet u wel beter ?

Zo , dat was echt een interessant gesprekje hier , ( moest af en toe wel eens gniffelen ) !
Behalve dat laatste natuurlijk , maar dat was te verwachten van onze wijze Talis !

Ja SOCRATES , om het verband tussen seks en de moraal van het NT. te zien , zul je zelf toch eens dat NT. moeten lezen hoor . Heel het 33 jarig leven van Jezus getuigt van een oprecht reine moraal , ik denk dat ' zedig gedrag ' , en ' je lichaam rein bewaren ' , wel iets met seks te maken heeft , al was het zijdelings .
Toch maar eens nalezen hoor !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer

12 jul 2014, 16:40

Reini schreef:Ik vraag me toch af in welke school dat op die manier zou onderwezen worden , Ebenhaezer. Of dit nu kinderen van 6 of 8 zouden zijn, maakt niet zoveel uit;
Zoals Socrates dat al schreef zijn er op die leeftijden zeker geen hormonen aan het werk die zorgen dat die delen "gevoelig " worden.
Begrijp me goed: voor mij hoeft daar geen enkele naaktheid aan te pas te komen, het zou alleen mogelijke pedofilie nog meer kansen geven.
Maar ernstige uitleg op een schoolbord met wat documentatie moet kunnen, veel beter dan kinderen sprookjes wijs te maken.
Voortplanting is een natuurlijk gegeven, dat met mondjesmaat kan onderwezen worden.

REINI , dat werd tot vandaag nog niet onderwezen ( tenminsten niet in België ) , maar de plannen zijn er voor de nabije toekomst . Als je ergens een Schooldirecteur kent , vraag er eens naar .

Wannéér hormonen werkzaam worden om lichamelijk gevoelig te zijn , weet ik niet , maar op TV. werden al programma's gezien , waar testen gedaan werden om dat uit te meten bij peuters !
Jij weet blijkbaar nog niet hoe laat het in deze wereld al is ?
En inderdaad , ernstige mensen zien het niet meer zitten , op àlle gebied , want hoe gaat het straks eindigen met Israël en de Gaza ?
Toch spreekt de Bijbel van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde ! die Bijbel die GEEN MYTHE is .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

talisman

12 jul 2014, 16:50

ebenhaezer schreef: Zo , dat was echt een interessant gesprekje hier , ( moest af en toe wel eens gniffelen ) !
Behalve dat laatste natuurlijk , maar dat was te verwachten van onze wijze Talis !
Wat had je verwacht als ik tot tweemaal toe vraag om on topic te blijven ? Hier gaat het om " Is de Bijbel een mythe ? " , en daar heeft economisch gehaspel niks mee te maken.

En nu mijn gegniffel :
Heel het 33 jarig leven van Jezus getuigt van een oprecht reine moraal , ik denk dat ' zedig gedrag ' , en ' je lichaam rein bewaren ' , wel iets met seks te maken heeft , al was het zijdelings.
Zedig gedrag is niet nieuw, ook niet ten tijde van Jezus. " Je lichaam rein houden " is een joods voorschrift wat staat in de Torah en slaat op hygiëne en niet op wat jij bedoelt .
Toch maar eens nalezen hoor !
Lezen is één, maar begrijpelijk lezen is niet je sterkste kant zo te merken. :lol:

socrates

12 jul 2014, 20:01

Elke haan weet trouwens ook dat ze niet blijven werken. :lol: