Om na te denken (vervolg ).
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
YYZ schreef:Bedoel je de kwade of de verzoenende God? God komt in alle vormen, bij welk kamp hoor jij?Fazal schreef:En wie is volgens jou die GOD ? Al met hem gesproken? En wat zei hij dan?
YYZ , ik ken maar één God , namelijk de Schepper, en Hij is een verzoenende God , aangezien Hij zijn Zoon stuurde , om ons , zondige mensen te helpen , en bij dit kamp behoor ik !
Maar nu weet ik nog niet , wie die GODOT is ? of was dat een uitvinding van jou ? Nog een godje er bij !
Je zegt , God komt in alle vormen voor , die vormen zijn dan de verschillende religies met hun opperste leiders ? Of bedoel je dat God zich in allerlei vormen vertoont ? Volgens mijn geloof is dat dan als de Vader , de Zoon en de H. Geest .
Bij mijn weten is dat alleen de God van de christenen , het is trouwens de énige die hemel en aarde schiep , ook de énige die als mens op de aarde kwam met een doel , en ook de énige die duidelijk zoveel tegenstand kreeg , eeuwenlang en wereldwijd ! Toch wel een unieke God dacht ik !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
Zoals je aangeeft met 'bij mijn weten' kan dat weten beperkt zijn, vanuit jouw standpunt heeft God ook de Islamitsche God geschapen, God is immers de schepper van alles, zeg je. Het mag duidelijk zijn dat God dan ook zoiets als onwetendheid heeft geschapen, net zoals mensen begiftigd zijn met een vrije wil en verstand. Wat zou dan de reden zijn om dat verstand niet te gebruiken en alsmaar in strijd te leven? Al die anderen die hun verstand niet gebruiken? Godot zit in je, dat ben je.ebenhaezer schreef:Maar nu weet ik nog niet , wie die GODOT is ? of was dat een uitvinding van jou? Nog een godje er bij! Je zegt , God komt in alle vormen voor , die vormen zijn dan de verschillende religies met hun opperste leiders ? Of bedoel je dat God zich in allerlei vormen vertoont ? Volgens mijn geloof is dat dan als de Vader , de Zoon en de H. Geest .
Bij mijn weten is dat alleen de God van de christenen , het is trouwens de énige die hemel en aarde schiep , ook de énige die als mens op de aarde kwam met een doel , en ook de énige die duidelijk zoveel tegenstand kreeg , eeuwenlang en wereldwijd ! Toch wel een unieke God dacht ik!
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Allez, Eb, hier een antwoordje . Toneelstuk van Samuel Beckett.
Godot
Het is onduidelijk wie Godot nu is. Er zijn theorieën dat Godot gebaseerd is op God (God-ot), maar hier wordt aan getwijfeld aangezien het stuk geschreven is in het Frans en Dieu (het Franse woord voor God) niet erg veel gelijkenissen toont met God.
Vladimir en Estragon wachten op Godot omdat hij hen zal verlossen, antwoorden zal geven, hen zal verlichten. Godot kan dus ook staan voor zingeving. Vladimir en Estragon wachten op Godot die zin zal komen geven aan hun leven (Wachten op Godot is, zolang ze op hem wachten, de enige zin in hun leven, zonder dat wachten zou het zinloos zijn, al is het nu ook zinloos). Misschien wilde Beckett gewoon duidelijk maken dat het leven zinloos is, en dat men er zelf zin aan dient te geven, hoe zinloos of absurd de hele zaak ook is.
Een andere opvatting zou dus kunnen zijn dat 'Godot' het object voorstelt dat, door de aandacht van de wachtenden op zich te vestigen, de handeling van het wachten zelf op afstand van het bewustzijn plaatst. De ondraaglijkheid van het wachten kan dankzij het veronderstelde bestaan van een 'Godot' geweten worden aan diens uitblijven, in plaats van aan de onverdraaglijkheid per se van een 'handeling' (het wachten) die deze benaming nauwelijks waardig is.
Godot
Het is onduidelijk wie Godot nu is. Er zijn theorieën dat Godot gebaseerd is op God (God-ot), maar hier wordt aan getwijfeld aangezien het stuk geschreven is in het Frans en Dieu (het Franse woord voor God) niet erg veel gelijkenissen toont met God.
Vladimir en Estragon wachten op Godot omdat hij hen zal verlossen, antwoorden zal geven, hen zal verlichten. Godot kan dus ook staan voor zingeving. Vladimir en Estragon wachten op Godot die zin zal komen geven aan hun leven (Wachten op Godot is, zolang ze op hem wachten, de enige zin in hun leven, zonder dat wachten zou het zinloos zijn, al is het nu ook zinloos). Misschien wilde Beckett gewoon duidelijk maken dat het leven zinloos is, en dat men er zelf zin aan dient te geven, hoe zinloos of absurd de hele zaak ook is.
Een andere opvatting zou dus kunnen zijn dat 'Godot' het object voorstelt dat, door de aandacht van de wachtenden op zich te vestigen, de handeling van het wachten zelf op afstand van het bewustzijn plaatst. De ondraaglijkheid van het wachten kan dankzij het veronderstelde bestaan van een 'Godot' geweten worden aan diens uitblijven, in plaats van aan de onverdraaglijkheid per se van een 'handeling' (het wachten) die deze benaming nauwelijks waardig is.
-
Interessant Reini, heel wat over Godot. Mensen die op Godot wachten gebruiken Godot als excuus om zelf geen verantwoordelijkheid te moeten nemen. Het is als wachten op Jezus die verwacht wordt en neerdaalt tot de aarde, misschien zat hij per toeval in dat vliegtuig in Oekraïne, hij is er dus al.Reini schreef:Allez, Eb, hier een antwoordje . Toneelstuk van Samuel Beckett.
Godot
-
Silver Wolf - Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Onweders boven West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen hebben maandag her en der voor wateroverlast gezorgd, onder meer in de regio rond Ieper, de streek van Roeselare, Lichtervelde en Wingene, en het Meetjesland. In Pittem en Lichtervelde is het gemeentelijk rampenplan afgekondigd.
EINDE CITAAT
Men kan maar beter voorbereid zijn
met zo'n nieuwe zondvloed in de maak...
Als dé HEER z'n hemelsluizen opent, is er geen houden meer aan
sw
Onweders boven West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen hebben maandag her en der voor wateroverlast gezorgd, onder meer in de regio rond Ieper, de streek van Roeselare, Lichtervelde en Wingene, en het Meetjesland. In Pittem en Lichtervelde is het gemeentelijk rampenplan afgekondigd.
EINDE CITAAT
Men kan maar beter voorbereid zijn Als dé HEER z'n hemelsluizen opent, is er geen houden meer aan
sw
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
YYZ schreef:
Interessant Reini, heel wat over Godot. Mensen die op Godot wachten gebruiken Godot als excuus om zelf geen verantwoordelijkheid te moeten nemen. Het is als wachten op Jezus die verwacht wordt en neerdaalt tot de aarde, misschien zat hij per toeval in dat vliegtuig in Oekraïne, hij is er dus al.
Het zou dan zijn. God : over en o(u)t
Interessant Reini, heel wat over Godot. Mensen die op Godot wachten gebruiken Godot als excuus om zelf geen verantwoordelijkheid te moeten nemen. Het is als wachten op Jezus die verwacht wordt en neerdaalt tot de aarde, misschien zat hij per toeval in dat vliegtuig in Oekraïne, hij is er dus al.
Het zou dan zijn. God : over en o(u)t
-
Silver Wolf - Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
-
Bardot heb je ook, weer wat andersSilver Wolf schreef:GODOT
1) Persoon die nooit komt
Gevonden op
http://www.encyclo.nl/begrip/godot
sw
-
En plots ook in de syndroomversieSilver Wolf schreef:GODOT
Gevonden op
sw
Het syndroom van Godot is een verschijnsel uit de psychiatrie. Het is een vorm van angststoornis waarbij de persoon zich ernstige zorgen maakt over gebeurtenissen in de (nabije) toekomst. De angst en spanning worden voornamelijk geuit door het doorlopend stellen van vragen over deze gebeurtenissen. Het aanhoudende karakter van de aandoening kan leiden tot spanning met de omgeving.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Godotsyndroom
-
Blijkt zonder t te zijn, heb me vergistYYZ schreef:Bardot heb je ook, weer wat andersSilver Wolf schreef:GODOT
Gevonden op
sw
Bar do (Tibetaans, in het Sanskriet: antarabhãva, sambbavesi, wat letterlijk 'tussen twee' betekent) is een term uit het Tibetaans boeddhisme. Om de betekenis te omschrijven worden in Nederlandse vertalingen verschillende begrippen gebruikt: overgangstoestand, overgangsstadium, tussenstaat of tussentoestand. In het westen denkt men meestal dat met Bardo alleen de drie overgangstoestanden bedoeld worden, waar iemand doorheen moet gaan tussen zijn sterven en zijn wedergeboorte en die gedetailleerd beschreven worden in het Tibetaans Dodenboek; (Tibetaans: Bardo Thodöl).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bardo_(boeddhisme)
-
YYZ schreef:Welke zonden heb je dan op je geweten?ebenhaezer schreef:YYZ , ik ken maar één God , namelijk de Schepper, en Hij is een verzoenende God , aangezien Hij zijn Zoon stuurde , om ons , zondige mensen te helpen , en bij dit kamp behoor ik!
Dezelfde als bij jou YYZ , heb jij het al gedaan gekregen om één dagje geen fouten te maken ? Dan ben je werkelijk een heilige ! Toch even je geweten raadplegen jo !
Voor God bestaan geen kleine of grote zonden , elke ongehoorzaamheid tegenover om het even welke wet , is zonde .
-
YYZ schreef:Zoals je aangeeft met 'bij mijn weten' kan dat weten beperkt zijn, vanuit jouw standpunt heeft God ook de Islamitsche God geschapen, God is immers de schepper van alles, zeg je. Het mag duidelijk zijn dat God dan ook zoiets als onwetendheid heeft geschapen, net zoals mensen begiftigd zijn met een vrije wil en verstand. Wat zou dan de reden zijn om dat verstand niet te gebruiken en alsmaar in strijd te leven? Al die anderen die hun verstand niet gebruiken? Godot zit in je, dat ben je.ebenhaezer schreef:Maar nu weet ik nog niet , wie die GODOT is ? of was dat een uitvinding van jou? Nog een godje er bij! Je zegt , God komt in alle vormen voor , die vormen zijn dan de verschillende religies met hun opperste leiders ? Of bedoel je dat God zich in allerlei vormen vertoont ? Volgens mijn geloof is dat dan als de Vader , de Zoon en de H. Geest .
Bij mijn weten is dat alleen de God van de christenen , het is trouwens de énige die hemel en aarde schiep , ook de énige die als mens op de aarde kwam met een doel , en ook de énige die duidelijk zoveel tegenstand kreeg , eeuwenlang en wereldwijd ! Toch wel een unieke God dacht ik!
Ik weet idd. niet alles YYZ , maar uit Zijn Woord weet ik wel dat Hij alleen GOEDE dingen geschapen heeft , de mensen kregen hersenen , hoefden dus ook niet onwetend te blijven , alleen ons verstand gebruiken was voldoende , en niemand houd ons daarvan tegen .
Nu begrijp ik wat GODOT is , bedankt allemaal ! Het komt ook een beetje overeen met bang zijn voor iets dat niet bestaat . Maar voor mij geldt , dat God LIEFDE is , en daar hoeft men dus niet bang voor te zijn , zelfs niet als Hij in je woont ! Voor mij is dat zo , omdat ik in Hem geloof .
-
Reini schreef:Allez, Eb, hier een antwoordje . Toneelstuk van Samuel Beckett.
Godot
Bedankt REINI voor je uitleg , maar als je iets zéker weet , hoef je niet te wachten , en dan is je leven pas zinvol .