Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

talisman

06 aug 2014, 06:20

Men leze beter een paar verzen eerder om de oorzaak te kennen van deze feiten (Jozua 10, vanaf vers 1)

De vijf koningen waarvan sprake in Jozua 10 hadden samengespannen om de Gibeonieten aan te vallen omdat zij een vredesakkoord gesloten hadden met Jozua en daarom liet Jozua hen in leven. Toen de 5 koningen dan met hun legers tegen Gibeon ten strijde trokken, vroegen de Gibeonieten hulp aan Jozua. Het was de God van Israël die voor hen de strijd opnam en er was een grote slachting onder de legerscharen, maar de vijf koningen konden vluchtten. Ze hadden niet gerekend op de God van Israël, hun eigen (af)goden konden hen immers niet redden ! Zij werden alle vijf gedood zoals beschreven vanaf vers 23.

De koningen van het Noorden dachten dat ze sterker waren maar ondergingen het zelfde lot. Zij wilden ook geen vrede sluiten met Israël en trokken gezamenlijk ten strijde tegen hen, lees Jozua hoofdstuk 11.

Alleen Gibeon, een kleine stad, had vrede gesloten met Israël (weliswaar op een zeer listige manier), maar bleef gespaard !

Men moet begrijpen waarom die dingen gebeurd zijn, dan pas oordelen !
Hoe ziek moet je al zijn om dit nog te rechtvaardigen. En diezelfde zieke geesten gaan het dan nog opnemen voor de zionisten. En die durven hun bek dan nog opentrekken over moraal.. :roll: :evil:

YYZ

06 aug 2014, 08:48

talisman schreef:Hoe ziek moet je al zijn om dit nog te rechtvaardigen. En diezelfde zieke geesten gaan het dan nog opnemen voor de zionisten. En die durven hun bek dan nog opentrekken over moraal.
Moraal? Vandaag raden mensen aan om het woord 'ethiek' netjes in de schuif te leggen, elk debat hierover lijkt meer op een vluchtweg om toch maar niet onze morele verantwoordelijkheid te moeten nemen.

Wil.

06 aug 2014, 10:49

bluevelvet schreef:
Wil. schreef:Laat me even een fragment voorlezen uit het boek Jozua (OT) 10:22-28

Men leze beter een paar verzen eerder om de oorzaak te kennen van deze feiten (Jozua 10, vanaf vers 1)

De vijf koningen waarvan sprake in Jozua 10 hadden samengespannen om de Gibeonieten aan te vallen omdat zij een vredesakkoord gesloten hadden met Jozua en daarom liet Jozua hen in leven. Toen de 5 koningen dan met hun legers tegen Gibeon ten strijde trokken, vroegen de Gibeonieten hulp aan Jozua. Het was de God van Israël die voor hen de strijd opnam en er was een grote slachting onder de legerscharen, maar de vijf koningen konden vluchtten. Ze hadden niet gerekend op de God van Israël, hun eigen (af)goden konden hen immers niet redden ! Zij werden alle vijf gedood zoals beschreven vanaf vers 23.

De koningen van het Noorden dachten dat ze sterker waren maar ondergingen het zelfde lot. Zij wilden ook geen vrede sluiten met Israël en trokken gezamenlijk ten strijde tegen hen, lees Jozua hoofdstuk 11.

Alleen Gibeon, een kleine stad, had vrede gesloten met Israël (weliswaar op een zeer listige manier), maar bleef gespaard !

Men moet begrijpen waarom die dingen gebeurd zijn, dan pas oordelen !
Ik begrijp het volgende heel goed:
Jozua had op dezelfde dag Makkeda ingenomen en de koning en alle inwoners gedood. Hij bracht iedereen die er woonde om, hij liet geen mens in leven.
Jozua is een massamoordenaar. De ISIS-troepen zullen nog veel moeten moorden eer ze Jozua bijgebeend hebben.

De ISIS-troepen worden blijkbaar geruggesteund door de God-van-Isis want de anderen worden in de pan gehakt. Hun afgoden konden hen niet helpen. Bij die in de pan gehakten waren al heel wat christenen.

Verkeerde God gekozen, zeker ?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

bocuse

08 aug 2014, 21:31

Gevaarlijke zotten....zoals alle godsdienstfanatiekelingen....

Silver Wolf

09 aug 2014, 17:49

Ik volg toevallig een mini-serie op 2BE.
's Zondags ...en morgen is aflevering twee.
"World Without End...."

Toegegeven het speelt zich af in het Engeland van de 14 de eeuw, maar is een schoolvoorbeeld van hoe wereldlijke én geestelijke macht in elkaars schaduw de burgers uitbuitten en misbruikten.

Dat men zich vandaag nog altijd niet schaamt om dat fanatisme verder in te zetten, om de burger van de 21 ste eeuw te misleiden, grenst aan het ongelofelijke.

sw

ebenhaezer

09 aug 2014, 20:41

Silver Wolf schreef:Ik volg toevallig een mini-serie op 2BE.
"World Without End...."

Toegegeven het speelt zich af in het Engeland van de 14 de eeuw, maar is een schoolvoorbeeld van hoe wereldlijke én geestelijke macht in elkaars schaduw de burgers uitbuitten en misbruikten.

Dat men zich vandaag nog altijd niet schaamt om dat fanatisme verder in te zetten, om de burger van de 21 ste eeuw te misleiden, grenst aan het ongelofelijke.

sw

SILVER WOLF , jij moet absoluut eens dat boek lezen : " God bewijzen " , dan zul je beter kunnen onderscheiden de verschillen en gelijkheden , van al de soorten menselijke overtuigingen die er zijn en vanwaar hun ontstaan komt . Ik ben dat boek aan het lezen en dat geeft ook mij een betere kijk op die dingen .
Niemand hoeft zich te schamen voor zijn overtuiging , dat recht heeft ieder mens op zich . Maar dat zo'n groepen of fanatiekelingen zich zo vreselijk te buiten gaan , dan hebben die grondig reden om zich ten diepsten te schamen en met recht !
Maar noem die stommelingen dan bij HUN naam , en sleur niet alle anderen er bij !
Ook onder de beste mensen en overtuigingen , gelovig of ongelovig , werelds of geestelijk , kom je zulke fanaten tegen . Hou die zaken uit elkaar aub. , want dàt grenst pas aan het ongelofelijke !
Zie de zaken zoals ze zijn , dat lijkt mij oprechter .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Silver Wolf

10 aug 2014, 16:16

ebenhaezer schreef:
Silver Wolf schreef:Ik volg toevallig een mini-serie op 2BE.
"World Without End...."
sw
SILVER WOLF , jij moet absoluut eens dat boek lezen : " God bewijzen " , dan zul je beter kunnen onderscheiden de verschillen en gelijkheden , van al de soorten menselijke overtuigingen die er zijn en vanwaar hun ontstaan komt . Ik ben dat boek aan het lezen en dat geeft ook mij een betere kijk op die dingen .
Niemand hoeft zich te schamen voor zijn overtuiging , dat recht heeft ieder mens op zich . Maar dat zo'n groepen of fanatiekelingen zich zo vreselijk te buiten gaan , dan hebben die grondig reden om zich ten diepsten te schamen en met recht !
Maar noem die stommelingen dan bij HUN naam , en sleur niet alle anderen er bij !
Ook onder de beste mensen en overtuigingen , gelovig of ongelovig , werelds of geestelijk , kom je zulke fanaten tegen . Hou die zaken uit elkaar aub. , want dàt grenst pas aan het ongelofelijke !
Zie de zaken zoals ze zijn , dat lijkt mij oprechter .
Ik heb eind de jaren "60 het arbeidsreglement gelezen op mijn eerste werkstek.
En daar stond geheel bovenaan;
"De werknemers worden eraan gehouden op het werk niet te praten over seks, politiek en...godsdienst.
Toen wist die werkgever al dat daar ambras van kon komen.

Ik ondervond dat dit klopte, omdat in de buurt waar ik opgroeide nogal wat Tsjeven woonden en de enkelingen die niet ter kerke gingen met de vinger nawezen.
Ook wie koos voor een niet-kerkelijke begrafenis werd honend en smadelijk nagegaapt.
Begin de jaren "70 was zelfs crematie nog een taboe.
En euthanasie botste helemaal met de religieuze inzichten.

Dus, die vrijheid blijheid, die EB hier nu al ettelijke weken en maanden predikt werkt allicht in één richting!?

Doorheen de geschiedenis en helaas ook nog vandaag zorgt heel dat gegoochel met religie voor tweedracht, waar ook ter wereld.

Denk daar maar eens over na.

sw
Fazal

10 aug 2014, 16:53

En gezien EB beweert dat de mensen (hetgeen juist is) verantwoordelijk zijn voor al die miserie, mag het nu duidelijk wezen, dat het vooral de massa klein grut is, dat zich in een of andere religie laat meeslepen, met alle gevolgen van dien. Want zij, schijnen helemaal niet te weten waar ze mee bezig zijn! Ze geven zichzelf zgz aan god, en beseffen niet dat ze het eigenlijk aan hun zgn geestelijke leiders geven.

Dat heeft dus geenszins met god iets te maken. God is er niet, is er nooit geweest, en zal er nooit zijn! Het is dus allemaal gewoon demagogie, gebruikt door enkele slimmeriken, die heel goed weten waar de macht (èn het geld) te rapen valt, èn ... hoe ..., zij daarvoor te werk moeten gaan!

socrates

10 aug 2014, 17:31

Voor de Christelijke volgers van Jezus van Nazareth was dat de Romeinse officier Paulus. Een man met een visie. Dank zij zijn visionaire strategie bestaat zijn bedrijf, oorspronkelijk kleinschalige vissers KMO ondertussen al meer dan 2000 jaar. Dergelijke visionairen zouden de wereld kunnen regeren, maar die worden blijkbaar niet meer geboren. Zou god er zo maar eentje hebben kunnen scheppen ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

YYZ

11 aug 2014, 15:16

socrates schreef:Voor de Christelijke volgers van Jezus van Nazareth was dat de Romeinse officier Paulus. Een man met een visie. Dank zij zijn visionaire strategie bestaat zijn bedrijf, oorspronkelijk kleinschalige vissers KMO ondertussen al meer dan 2000 jaar. Dergelijke visionairen zouden de wereld kunnen regeren, maar die worden blijkbaar niet meer geboren. Zou god er zo maar eentje hebben kunnen scheppen ?
Met spijkers van Van Leeuwen hangt Jezus daar al eeuwen, nu snap ik het pas. :wink:

Silver Wolf

11 aug 2014, 16:37

socrates schreef:Voor de Christelijke volgers van Jezus van Nazareth was dat de Romeinse officier Paulus. Een man met een visie. Dank zij zijn visionaire strategie bestaat zijn bedrijf, oorspronkelijk kleinschalige vissers KMO ondertussen al meer dan 2000 jaar. Dergelijke visionairen zouden de wereld kunnen regeren, maar die worden blijkbaar niet meer geboren. Zou god er zo maar eentje hebben kunnen scheppen ?
Uit een doorgaans goed ingelichte bron heb ik eens vernomen, dat die Paulus begon in te zien dat het Romeinse Rijk in verval was.
En...dat het interessanter zou kunnen zijn om de Christenen niet langer te vervolgen, maar voor de eigen kar te spannen.
In hoeverre dat nu klopt laat ik aan de echte kenners over, maar blijkbaar wordt die tactiek van "het voor de eigen kar spannen van goedgelovigen" nog altijd toegepast. Met wisselend succes weliswaar.

sw

Reini

11 aug 2014, 16:41

Die was dus niet op zijn hoofd gevallen (van zijn paard) zoals altijd wordt beweerd. 8)

ebenhaezer

12 aug 2014, 16:11

Enkele punten om over na te denken , geschreven door Wetenschappers uit het boek " God bewijzen " . Dat er veel tegenstanders zijn tegen gelovigen , heeft naar het idee van deze schrijvers , veel te maken met de slechte reputatie van religie in het Westen ( P. 23 ) .

P. 27 : Religie is een van de normaalste dingen in de wereld . Pakweg 80 procent van de mensheid is religieus .

P. 28 : Religie is van alle tijden , en komt in alle culturen voor , en het houdt de overweldigende meerderheid van de mensheid bezig . Het ligt dan voor de hand dat religie een natuurlijk verschijnsel is , iets wat bij mensen hoort - ongeveer zoals taal , kunstzinnigheid , geweld en moraliteit bij mensen horen . .....
Filosofen en theologen hebben al eeuwenlang gespeculeerd over dit oermenselijk religieus besef . Modern empirisch onderzoek heeft dit alleen maar bevestigd .

P.29 : het is inmiddels algemeen aanvaard dat godsgeloof een ' natuurlijk ' gegeven is . Het zit in ons systeem , wie nu nog wil beweren dat religieus besef een product is van indoctrinatie , moet opboksen tegen een voortdurend groeiende berg van onderzoek .

P.35 : Onze religieuze aanleg staat , wetenschappelijk gezien , op dezelfde hoogte als onze aanleg voor kunst , taal , geweld , moraal , fantasie of romantiek . Natuurlijk is dat geen bewijs vóór of tegen het bestaan van God . Het is wat het is : geloven in hogere machten is ' normaal ' , even normaal als zingen , moppen vertellen , boosheid , fantaseren of seks . .....
Als wetenschappelijk onderzoek iets duidelijk maakt , dan is het dat atheïsme de ' afwijking ' is en geloof de normaalstand van het menselijk leven .

Dat religie goed voor je is :
P. 48 : Het probleem is dat er geen wetenschappelijk argument is om dat te ondersteunen . Het is vooral de verouderde atheïstische retoriek , merendeels beïnvloed door de pseudowetenschap van Sigmund Freud . Modern onderzoek naar de relatie tussen religie enerzijds en mentale en fysieke gezondheid anderzijds , neemt hier afstand van . Natuurlijk zijn er ziekmakende vormen van religie , maar dat is geen argument . Alles kan ontaarden , verslavend worden , of zelfs gevaarlijk - inclusief atheïsme . Maar dat betekent nog niet dat religie als zodanig slecht voor je is . Het tegendeel is waar , er is een lange reeks onderzoeken die aantonen dat religieus geloof meestal positieve effecten heeft op je gezondheid . Dit geldt in het bijzonder bij ' intrinsiek ' geloof .

P. 55 : En wat niet-historici betreft : onlangs nog schreef Frans de Waal , wereldvermaard primatenonderzoeker , over de ondenkbaarheid van een samenleving zonder religie . Zelfs de meest verstokte atheïst , zei hij , is doordrenkt met de basisbeginselen van het christendom . ......
Jürgen Habermas , de duitse cultuurfilosoof , zegt eveneens dat religieuze tradities nog altijd belangrijk zijn voor onze samenlevingen . Hij meent dat ons morele besef , inclusief mensenrechten , democratie , individuele autonomie , en zo meer , de erfenis zijn van de joodse ethiek van rechtvaardigheid en de christelijke ethiek van liefde . Hij cocludeert : Tot op heden is hiervoor geen alternatief .

Tot zover wat ik gelezen heb .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

Silver Wolf

12 aug 2014, 17:47

QUOTE EB :roll:
P. 28 : Religie is van alle tijden , en komt in alle culturen voor , en het houdt de overweldigende meerderheid van de mensheid bezig . Het ligt dan voor de hand dat religie een natuurlijk verschijnsel is , iets wat bij mensen hoort - ongeveer zoals taal , kunstzinnigheid , geweld en moraliteit bij mensen horen . .....
Filosofen en theologen hebben al eeuwenlang gespeculeerd over dit oermenselijk religieus besef . Modern empirisch onderzoek heeft dit alleen maar bevestigd .

EINDE CITAAT en/of dwaas geblaat.

BIJGELOOF is van alle tijden en zoals ik al vaker heb herhaald is dit ontsproten aan de onwetendheid van de primitieve mensheid. Omdat er wel altijd bij kuddedieren en dus ook het zoogdier de mens, een leider zich instinctief opdringt, was dat veelal ofwel diegene die met zijn fysieke kracht en desnoods gebruik van geweld, ontzag afdwong of diegene, die in de schaduw van zo'n heerser allerlei geheimzinnige hocus pocus aanwendde om zijn medemensen bang te maken of te overbluffen.

Daardoor werd lang aangenomen, dat de aarde plat was (een schijf) en zelfs het middelpunt van het heelal waarrond al de rest en dus ook de zon rondjes maakte. Door de opgedrongen en onverdraagzame religie kon de ontkenning van zo'n foute bewering, de brandstapel betekenen wegens ketterij!

De huidige verkondigers van het eigen éne en ware geloof ofte religie blijven anderen een rad voor de ogen draaien. En tot welke excessen dat kan leiden hebben we recent met z'n allen op het TV-nieuws gezien, waar men die gekken van IS(is) vertoonde.
In bepaalde Afrikaanse landen laten evangelistische zendelingen nu hun invloed gelden, om de mensen ertoe te brengen hun homofiele medemensen de dood in te jagen. En ineens is zelfs een minirok taboe geworden en worden vrouwen de kleren van het lijf gerukt door al dat religieuze fanatisme. En dat in een continent waar voor de bemoeienissen van religieuzen, de autochtonen nagenoeg naakt rondliepen.

Denk daar maar eens over na...

sw