Om na te denken (vervolg ).
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Het is natuurlijk voor rekening van de heer Ritchie of hij dat al dan niet uit zijn duim gezogen heeft... maar daar gaat het niet om.
Op een forum van oudere mensen (ik ben zelf op mijn 61ste) verwacht ge toch een zekere wijsheid?
Maar ik tref hier vooral een zeer negatieve, materialistische, cynische, bekrompen dogmatische tot nihilistische sfeer aan.
Hebben jullie dan, zoals ik, geen kinderen of kleinkinderen?
Wat vertelt ge hen?... dat de wereld geen toekomst heeft?... dat het leven geen zin heeft?
Vertelt ge hen dat het beter is een angstige egoïst te zijn dan een goed, liefdevol mens?
Ik vertel ze in ieder geval dat het meest lonende dat laatste is... je krijgt wat je geeft.
Op een forum van oudere mensen (ik ben zelf op mijn 61ste) verwacht ge toch een zekere wijsheid?
Maar ik tref hier vooral een zeer negatieve, materialistische, cynische, bekrompen dogmatische tot nihilistische sfeer aan.
Hebben jullie dan, zoals ik, geen kinderen of kleinkinderen?
Wat vertelt ge hen?... dat de wereld geen toekomst heeft?... dat het leven geen zin heeft?
Vertelt ge hen dat het beter is een angstige egoïst te zijn dan een goed, liefdevol mens?
Ik vertel ze in ieder geval dat het meest lonende dat laatste is... je krijgt wat je geeft.
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Daar ging het hem WEL om !Vesselin schreef:Het is natuurlijk voor rekening van de heer Ritchie of hij dat al dan niet uit zijn duim gezogen heeft... maar daar gaat het niet om.
Geef eens een voorbeeld.Op een forum van oudere mensen (ik ben zelf op mijn 61ste) verwacht ge toch een zekere wijsheid?
Maar ik tref hier vooral een zeer negatieve, materialistische, bekrompen dogmatische tot nihilistische sfeer aan.
Waar slaat dat nu weer op ! Mijn kinderen en kleinkinderen zullen die toekomst wel invullen en daar hebben ze mij niet voor nodig.Hebben jullie dan, zoals ik, geen kinderen of kleinkinderen?
En daar hebben we dan weer geen Amerikaanse gestoorde zieleknijper voor nodig die zijn religie komt slijten onder de mom van een BDE. Dit is nu net iets wat ik mijn kinderen en kleinkinderen niet ga wijs maken. We hebben al genoeg relidioten die de vrede verstoren.Vertelt ge hen dat het beter is een angstige egoïst te zijn dan een goed, liefdevol mens?
-
talisman schreef:Geef eens een voorbeeld.
En wat BDE's betreft:
miljoenen mensen hebben die gehad en het heeft hun kijk op het leven veranderd.
Ge moogt zeker zijn dat er mensen zijn, die dit forum lezen, die ook een BDE gehad hebben.
Maar geen haar op hun hoofd dat er aan denkt om te proberen de authenticiteit van hun ervaring aan te tonen aan cynische dwazen!
Het enige dat men kan hopen is dat de cynische dwaas zelf een BDE meemaakt.
Dat is vele malen gebeurd. En die cynische dwazen vertellen meestal dat ze na hun ervaring onmiddellijk ophielden een cynische dwaas te zijn!
-
Laat ze dat eerst eens lezen voor ze afkomen met Jezus gepraat te hebben.Vesselin schreef:talisman schreef:Geef eens een voorbeeld.![]()
![]()
![]()
En wat BDE's betreft:
miljoenen mensen hebben die gehad en het heeft hun kijk op het leven veranderd.
Ge moogt zeker zijn dat er mensen zijn, die dit forum lezen, die ook een BDE gehad hebben.
Maar geen haar op hun hoofd dat er aan denkt om te proberen de authenticiteit van hun ervaring aan te tonen aan cynische dwazen!
Het enige dat men kan hopen is dat de cynische dwaas zelf een BDE meemaakt.
Dat is vele malen gebeurd. En die cynische dwazen vertellen meestal dat ze na hun ervaring onmiddellijk ophielden een cynische dwaas te zijn!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijna-doodervaring
Het is niet omdat de meesten hier de 60 voorbij zijn dat ze automatisch seniel zijn hoor.
-
Leven als een goed en liefdevol mens heeft niets te maken met religiositeit of BDE. (Wat uw link betreft: ik ben zeer goed op de hoogte van de wetenschappelijke discussie rond BDE).
Het is het beste wat men kan doen om de toekomst mogelijk te maken.
Dat je krijgt wat je geeft is een ijzeren wet waar niemand kan aan ontkomen.
Verder: Waar er zelfkennis is, is er geen bekrompenheid.
Maar waar er bekrompenheid is, is er geen zelfkennis, laat staan zelfkritiek.
Dat is zeer goed zichtbaar op dit forum!

Het is het beste wat men kan doen om de toekomst mogelijk te maken.
Dat je krijgt wat je geeft is een ijzeren wet waar niemand kan aan ontkomen.
Verder: Waar er zelfkennis is, is er geen bekrompenheid.
Maar waar er bekrompenheid is, is er geen zelfkennis, laat staan zelfkritiek.
Dat is zeer goed zichtbaar op dit forum!
-
bluevelvet - Lid geworden op: 28 aug 2005, 02:10
Moet je weeral de mensen misleiden en ontkennen wat vroegere kerkvaders of geleerden schreven over het evangelie van Mattheus !talisman schreef:Nonsens! Geen enkel evangelie is in het Hebreeuws geschreven. Het N.T. was trouwens helemaal niet naar de vrome joden gericht, maar naar de gehelleniseerde joden in de diaspora.bluevelvet schreef:Met uitzondering van Mattheus, die in Hebreeuws schreef (later vertaald in het Grieks) zijn alle andere boeken van N.T. in het Grieks geschreven, (Koiné) omdat Grieks toen de wereldtaal was.
In welke 'geschiedkundige boeken' lees jij
Volgens PAPIAS (65-130 n. Chr) en tijdgenoot van de apostel Johannes, is het evangelie van Mattheus oorspronkelijk in het Hebreeuws geschreven.
EUSEBIUS citeerde Papias als volgt: " Mattheus heeft de uitspraken van Jezus in de Hebreeuwse taal bijeengebracht.
Ook ORIGENES (3de eeuw) verwees naar Mattheüs verslag in de Hebreeuwse taal , die eens een belastinginner maar later een apostel van Jezus Christus was. (Historia Ecclesiastica).
Tenslotte nog een verslag van HIERONYMUS (4de-5de eeuw n. Chr.) die schreef in zijn "De viris illustribus" : "Mattheüs stelde in Judea een Evangelie van Christus op in de Hebreeuwse taal en lettertekens ten behoeve van de besnedenen die gelovigen waren geworden......"
Hij heeft waarschijnlijk zijn evangelie geschreven vóór 70 omdat hij niets vermeld van de verwoesting van Jeruzalem en de tempel in 70 n. Chr.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Wat is er mis mee, Vesselin, dat de dood het absolute einde is , gewoon plaats maken voor nieuw leven .Vesselin schreef:En wat houdt dat verstand dan volgens u in?
Ieder voor zich? Ikke, ikke en de rest kan stikke?
Het leven gaat nergens over? De dood is het absolute einde?
Vertel het me, brave ouderling!
Is het mogelijk dat het steeds dat verwaande ikje is dat zich te goed voelt om te verdwijnen in stof en as ?
Dood zijn : rust, van niks meer weten, geen pijn , geen mentale smart, gewoon weg.
Leven : miljoenen mensen die hongeren en dorsten, gemarteld worden, in oorlogen verzeilen, depressief zijn ook al hebben ze geen tekorten.....
Wat is dan de hemel en de hel ?
-
@Reini
Of er iets na de dood is weet ik ook niet!
In ieder geval is de hypothese dat het bewustzijn samen valt met het brein nog altijd een onbewezen hypothese, wat men u ook probeert wijs te maken.
Wat ik wil zeggen is: als ieder van ons wat liefdevoller met de ander zou omgaan, kan het hier toch leefbaarder worden?
Vertelt ge, wat ge hierboven aan mij vertelt, ook aan uw kleinkinderen?
Wat een vooruitzicht voor die arme schapen zeg!
Of er iets na de dood is weet ik ook niet!
In ieder geval is de hypothese dat het bewustzijn samen valt met het brein nog altijd een onbewezen hypothese, wat men u ook probeert wijs te maken.
Wat ik wil zeggen is: als ieder van ons wat liefdevoller met de ander zou omgaan, kan het hier toch leefbaarder worden?
Vertelt ge, wat ge hierboven aan mij vertelt, ook aan uw kleinkinderen?
Wat een vooruitzicht voor die arme schapen zeg!
Laatst gewijzigd door Vesselin op 25 aug 2014, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
En allen, zij dwaalden ( of logen ).bluevelvet schreef: Volgens PAPIAS (65-130 n. Chr) en tijdgenoot van de apostel Johannes, is het evangelie van Mattheus oorspronkelijk in het Hebreeuws geschreven.
EUSEBIUS citeerde Papias als volgt: " Mattheus heeft de uitspraken van Jezus in de Hebreeuwse taal bijeengebracht.
Ook ORIGENES (3de eeuw) verwees naar Mattheüs verslag in de Hebreeuwse taal , die eens een belastinginner maar later een apostel van Jezus Christus was. (Historia Ecclesiastica).
Tenslotte nog een verslag van HIERONYMUS (4de-5de eeuw n. Chr.) die schreef in zijn "De viris illustribus" : "Mattheüs stelde in Judea een Evangelie van Christus op in de Hebreeuwse taal en lettertekens ten behoeve van de besnedenen die gelovigen waren geworden......"
Ook al niet juist. Marcus is de de oudste en schreef dit evangelie in 71 n.C.Hij heeft waarschijnlijk zijn evangelie geschreven vóór 70 omdat hij niets vermeld van de verwoesting van Jeruzalem en de tempel in 70 n. Chr.
Mattheus en Lukas hebben zelfs delen letterlijk overgeschreven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Marcus
En welke boeken had je al gelezen zeg je ?
Laatst gewijzigd door talisman op 25 aug 2014, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.