Om na te denken (vervolg ).

hier is plaats voor alle wereldreligies

Vesselin

25 aug 2014, 14:32

talisman schreef:Man man, kun jij zagen zeg !
Ja hé! Ge hoort het niet graag hé en ge gaat er niet op in!
Ge houdt liever vrijblijvende academische discussies met bvb bluevelvet.
Maar dit is ook een filosofie-forum.
We kunnen dus discussiëren over waar het in het leven echt op aan komt.
Maar dan moet ge u kwetsbaar opstellen!
Fazal

25 aug 2014, 14:37

Vesselin schreef: Wat ge zegt zijt ge zelf
Wat een kinderachtige uitdrukking. :roll:

Vesselin

25 aug 2014, 14:50

't Was wel humoristisch bedoeld hé! Ge haalt het uit de context!

Hier zitten wij op een filosofie-forum... oudere mensen, waarvan ge verwacht dat ze levenservaring hebben en dat ze wijsheid bezitten en zinvolle dingen gaan zeggen!
Maar wat ziet ge hier? Elkaar afkatten, belachelijk maken en discussie uit de weg gaan... Tragisch, om niet te zeggen: diep tragisch!
Wat moeten onze kinderen en kleinkinderen daarvan denken?
Dat de ouderen dwazen zijn in plaats van wijzen!
Fazal

25 aug 2014, 14:55

Vesselin schreef:'t Was wel humoristisch bedoeld hé! Ge haalt het uit de context!
Oké dan, sorry. :oops:

Silver Wolf

25 aug 2014, 15:38

Beste Vesselin,

Over die BDE toch even dit...
Bekende neurologen hebben dat ook onderzocht en heel dat geval is gebaseerd op de werking van de neuronen in de hersenen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijna-doodervaring

ZELF heb ik regelmatig een R.E.M.-slaap waaruit ik door m'n relatief trage hartslag plots helder kan ontwaken en me dan nog veel herinner, wanneer ik me er direct op concentreer!
Maar... als ik alles dan ontleed zijn het enkel de hersenen, die de voorbije ervaringen aan het klasseren zijn in de geheugencentra.

Ps.: Als je uw adem lang blokkeert en eventueel ook nog wat druk op uw bloed zet ga je ook schijnbaar een wemeling van sterren zien, zoals soms na een lichte hersenschudding.
Maar... dat zegt nog niet dat je ergens tussen hemel en aarde zweefde.
Soms kan je in de slaap een gevoel van gewichtloosheid ervaren alsof je in de diepte tuimelt en/of zweeft.
Niet altijd eenvoudig om direct daaruit te ontwaken.
Maar het is gewoon uw hart dat even stopte met kloppen.

Druggebruikers ervaren nog meer bizarre zaken, doordat ze de werking van hun hersenen intoxiceren. En een BDE kan best ook de gevolgen vertonen zoals van een "vergiftiging" van de hersenen, als was het maar door zuurstofgebrek. Daarom zijn er ook gekken die zich half opknopen om deze gewaarwording te beleven. Bij sommigen mislukt het en blijven ze dood hangen.

sw

Vesselin

25 aug 2014, 16:17

@Silverwolf,
Bedankt voor uw informatie.
Maar ik beschouw het hoofdstuk BDE als afgesloten. ik ga er verder niet op in.

Reini

25 aug 2014, 17:03

Zo gaat het nu altijd als mensen met de waarheid geconfronteerd worden.
Als wetenschappers klaar en duidelijk kunnen bewijzen dat deze belevenis beperkt blijft tot werking van het brein, waarom dit dan niet aanvaarden ???
Omdat je graag gelooft in ...?
Ter plaatse blijven trappelen heeft de mens nog nooit vooruit geholpen V.
Maar zweef rustig voort hoor.
ps. Wat kinderen en kleinkinderen betreft , en waar u graag mee schermt ; zij bezitten die wijsheid nog niet waarover velen van ons beschikken.
We laten hen volop het leven leiden waar ze recht op hebben. Alles op zijn tijd.

Vesselin

25 aug 2014, 17:11

Ma très chère Reini,
BDE's is iets waar ik heel veel over weet, vooral wat de wetenschap er over te zeggen heeft.
Maar als ik lees wat SW schrijft dan weet ik dat het geen zin heeft om er verder op in te gaan.

Ik scherm nergens mee...
Zelf een goed en liefdevol mens zijn in het dagelijks leven, is de beste opvoeding die je de kinderen kunt geven.

Reini

25 aug 2014, 17:18

Vesselin schreef:Ma très chère Reini,
BDE's is iets waar ik heel veel over weet, vooral wat de wetenschap er over te zeggen heeft.
Maar als ik lees wat SW schrijft dan weet ik dat het geen zin heeft om er verder op in te gaan.

Ik scherm nergens mee...
Zelf een goed en liefdevol mens zijn in het dagelijks leven, is de beste opvoeding die je de kinderen kunt geven.
Met dat laatste ben ik uiteraard volkomen akkoord V.
Het is waarschijnlijk zelfs de enige zin die we aan ons leven kunnen geven.
Doe nooit aan een ander wat niet wil dat u geschiedt.
Maar vertel dat maar eens aan al die gehersenspoelde gelovigen.
" Als god het bevel geeft moeten de slechten gestraft worden" .
Hoor je ze komen ?

socrates

25 aug 2014, 18:41

Ik houd enorm veel van mezelf, ben ik dan niet liefdevol? Of ik ook goed ben weet ik niet; dat veronderstelt immers een norm, een maatstaf. "Doe niet aan anderen..." Sommige mensen willen net dat aan hen datgene wordt gedaan, dat de daders nooit aan zichzelf zouden willen doen. Elke mens is een uniek exemplaar, stellingen die voor ons allemaal opgaan ken ik niet.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Reini

25 aug 2014, 19:55

Sommige mensen willen net dat aan hen datgene wordt gedaan, dat de daders nooit aan zichzelf zouden willen doen.

Geef eens een voorbeeld Soc .

socrates

25 aug 2014, 20:39

Sadisten versus Masochisten.

Reini

26 aug 2014, 09:24

Als er normen gehanteerd worden, is dat geldig voor de grote groep mensen die er niet zulke extreme ideeën op nahouden.
Dat wordt dan meestal ook in een wet vervat.
Die wel kan verschillen van land tot land, vooral als religie wat in de pap te brokken heeft.
Voor mij, als doodgewoon vrouwmens, vind ik die leuze een mooie maatstaf om de medemens goed te behandelen.
Het vergt uiteraard beschaving, waar men niet als wilden de behoefte heeft om elkaar het hoofd in te slaan uit honger en dorst....

socrates

26 aug 2014, 09:36

Iemand zou ooit hebben gezegd "Geef aan César wat César toekomt". Ik geef aan César en aan mijn medemensen wat zij graag krijgen, de kans dat ik dan terugkrijg wat ik graag heb, is op die manier veel groter.
Wie niet tot de grote normconforme groep behoort heeft toch ook behoeften en waarom dan niet evenveel rechten ? Dat normen bovendien zoals alles hier op aarde relatief zijn is de jongste decennia ten overvloede aangetoond toch ?

Reini

26 aug 2014, 09:43

Om eens over na te denken.
Voor mij blijft die stelling toch overeind .