Om na te denken (vervolg ).
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Maar wat als je maar een minimum aan hersenmassa bezit? Echter wel met een goed IQ kan functioneren?socrates schreef:Ik bedoelde met mijn parabel van hand en duim, dat volgens mij het geheugen integraal deel is van het brein. Alleen is het geheugen niet zo duidelijk afgetekend als de duim, het zit verspreid over diverse zones in de hersenen.
uit: www.mysteries.pwp.blueyonder.co.uk/6,2.htm

De 44-jarige man
Bij een 44-jarige man werd bij toeval ontdekt dat zijn hersenpan hoofdzakelijk gevuld was met vloeistof. Een CT-scan wees uit dat hij over niet meer dan een paar millimeter grijze materie beschikte. De man heeft een IQ van 126 en is universitair geschoold.
Professor John Lorber van de universiteit van Sheffield stelt dat er geen relatie is met de hoeveelheid grijze materie en het IQ. Zijn onderzoek wees uit dat individuen met slechts 5% van de normale herseninhoud een gemiddelde of zelfs bovengemiddelde intelligentie vertonen. Hun lege hersenpannen weerhoudt deze medische anomalieën er niet van om een normaal leven te leiden en universitaire diploma’s te behalen.
De wetenschap kiest er voor dit soort onderzoeken te negeren.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Als er al een verband zou zijn tussen IQ en hersenmassa, waarbij IQ trouwens een onpreciese graadmeter is; dan zouden olifanten, als ze konden lezen en schrijven, wellicht een hoger IQ halen dan 126 ! Ook de dolfijnen zouden dan allicht hoge scores halen. Uit het experiment zou men kunnen besluiten dat de eigenschappen van de hersenmaterie en haar structuur, de belangrijkste factor zijn in het al of niet handig met het leven te kunnen omspringen. Intelligentie zoals u wel weet is inderdaad veel meer dan opgestapelde kennis en duidelijk niet rechtstreeks afhankelijk van de hersenomvang.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Silver Wolf - Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51

Daarbij onderscheidt men een aantal psychische functies, die niet alleen bij de mens, maar ook bij de meeste dieren voorkomen. Onder deze functies rangschikt men: bewustzijn, herinnering, denken, voelen en willen. Menselijk gedrag is een samenspel van alle onderscheiden functies. Er is weinig bekend over de wijze waarop de functies samenwerken, evenmin of alle onderscheiden functies zinvolle aspecten van de menselijke persoonlijkheid zijn en of misschien nog meer functies werkzaam zijn. Vaststaat dat zintuigen en zenuwstelsel de plaats zijn waar deze functies zich afspelen.
Bewustzijn is een moeilijk te definiëren begrip. Er zijn niveaus van bewustzijn te onderscheiden : het kan helemaal niet of op een laag niveau functioneren. Het niveau van bewustzijn hangt af van de mate van stimulering uit de omgeving. Weinig prikkels kunnen een verlaging van het bewustzijnsniveau veroorzaken en veel een verhoging. Herinnering is een functie die de mens in staat stelt prikkels die kort of lang geleden in het geheugen zijn vastgelegd terug te halen. Het geheugen stelt de mens in staat de door waarneming binnengekomen informatie lange tijd vast te houden. Van alle prikkels die het centrale zenuwstelsel in eerste instantie opneemt, wordt een deel permanent in het geheugen opgeborgen.
Denken bestaat uit een voortdurende stroom van opeenvolgende gedachten die enerzijds worden opgeroepen door prikkels van buitenaf, namelijk vanuit het geheugen. Denken kan in bepaalde situaties heel gericht zijn, zoals bij het oplossen van een probleem. Wat precies het denken richt, is niet bekend. Voelen is aan de ene kant eenvoudige waarneming van onder andere tastprikkels en aan de andere kant het begrip gevoelens of emoties.
EINDE CITAAT uit de les biologie voor senioren.....
Ps.: Over één of andere "god" stond daar niks bij....
sw
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Daarom is mijn kijk op, dat de hersenen (indien je ze hebt) functioneert als verbinding visa versa tussen dat "onbekende" je lichamelijke sensoren en de eventuele uitvoering in geluid, uitdrukking en of bewegings resultaten van het lichaam welke het "onbekende" als uitkomst van haar verwerking geeft, niet zo verkeert.silver wolf schreef:Wat precies het denken richt, is niet bekend.
Dit los van die niet bewust gestuurde lichamelijke reflexen, die opgeroepen kunnen worden in lichamelijke gevaar situaties.
Wellicht is het zo dat bij geboorte en het ontbreken van hersenen, bij voldoende levenskracht, alle functies kunnen worden overgenomen door het gehele zenuwstelsel van het lichaam.
Maar ja ... waarschijnlijk is dit volkomen onzin, wat ik schrijf, voor de geachte forumschrijvers/lezers.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
De hele kwestie van georganiseerde godsdiensten, met hun heilige boeken - die het woord van god zouden bevatten - en hun ontelbare sektes, die allemaal beweren gelijk te hebben, draait rond het psychologisch verlangen van de mens om zich veilig te voelen. Maar ze schenken geen veiligheid, integendeel, dat heeft de geschiedenis bewezen, en het is nog altijd aan de gang.
Dus is de vraag: is psychologische veiligheid voor de mens mogelijk?
Fysiek is er geen veiligheid, dat is overduidelijk.
Het feit - het blote onverbiddelijke feit - dat er fysiek helemaal geen veiligheid bestaat, volkomen aanvaarden is paradoxaal genoeg een absolute vereiste om je psychisch veilig te kunnen voelen.
Het is niet alleen de religiositeit die niet werkt. Je vastklampen aan het materiële in al zijn vormen, economisch, commercieel, politiek, macht, rijkdom, werkt niet. Alles is gedoemd spoorloos te verdwijnen.
Als de angst een einde neemt, is innerlijke vrijheid mogelijk en kun je genieten van het interval tussen geboorte en dood.
Dus is de vraag: is psychologische veiligheid voor de mens mogelijk?
Fysiek is er geen veiligheid, dat is overduidelijk.
Het feit - het blote onverbiddelijke feit - dat er fysiek helemaal geen veiligheid bestaat, volkomen aanvaarden is paradoxaal genoeg een absolute vereiste om je psychisch veilig te kunnen voelen.
Het is niet alleen de religiositeit die niet werkt. Je vastklampen aan het materiële in al zijn vormen, economisch, commercieel, politiek, macht, rijkdom, werkt niet. Alles is gedoemd spoorloos te verdwijnen.
Als de angst een einde neemt, is innerlijke vrijheid mogelijk en kun je genieten van het interval tussen geboorte en dood.
-
Je gewoon neerleggen bij het feit dat je dood gaat. Zo zie ik het ook. Die wetenschap ontkennen heeft toch geen zin. Daarom is het ook zo belangrijk NU te leven. (dwz. op een verstandige, doordachte manier, genieten van alles wat een levend wezen kan ervaren aan (levens)lust.)
-
OOIT maakte men de kleine kinderen wijs, dat een baby uit de kolen kwam, of werd gebracht met een vliegtuig of de kindjesboot enz...
Intussen weten zelfs peuters al, dat ze uit Mama haar buik kwamen...
Nu dat hoofdstuk een beetje is uitgeklaard, blijf ik me afvragen waarom er nog altijd zo'n mythe hangt om en rond de dood.
Mogelijk is er altijd wel een of andere instantie die grof geld verdient door dat onbekende in een eigen fabeltje te slijten. En/of al dat verdriet exploiteert door bloemen en andere toestanden te verkopen zodat ook die kassa rinkelt.
En het is zo simpel als de natuur zelf.
De mens is de wegwerpverpakking van het DNA. Dat laatste kan men indien gewenst doorgeven aan de volgende generatie(s).
Dus...meer bewust hier en nu leven. En niet langer in dat fabeltje stappen dat men nu moet boeten en sober zijn, om dat zogenaamde hiernamaals te verdienen. Dat was wat de rijke hautaine kaste aan het plebs wijsmaakte. Met hulp van de pastoors.
Die rijke adel met de titel van graaf en/of baron, mestte zichzelf vet op de kap van en het zweet der armen en leefde er lustig op los in een dolce vita. Op hun sterfbed deden ze soms een schenking aan de kerk, om toch nog hun ticketje naar de hemel af te kopen. De bewijzen liggen in heel wat kerken, dicht bij het altaar.
sw
Intussen weten zelfs peuters al, dat ze uit Mama haar buik kwamen...
Nu dat hoofdstuk een beetje is uitgeklaard, blijf ik me afvragen waarom er nog altijd zo'n mythe hangt om en rond de dood.
Mogelijk is er altijd wel een of andere instantie die grof geld verdient door dat onbekende in een eigen fabeltje te slijten. En/of al dat verdriet exploiteert door bloemen en andere toestanden te verkopen zodat ook die kassa rinkelt.
En het is zo simpel als de natuur zelf.
De mens is de wegwerpverpakking van het DNA. Dat laatste kan men indien gewenst doorgeven aan de volgende generatie(s).
Dus...meer bewust hier en nu leven. En niet langer in dat fabeltje stappen dat men nu moet boeten en sober zijn, om dat zogenaamde hiernamaals te verdienen. Dat was wat de rijke hautaine kaste aan het plebs wijsmaakte. Met hulp van de pastoors.
Die rijke adel met de titel van graaf en/of baron, mestte zichzelf vet op de kap van en het zweet der armen en leefde er lustig op los in een dolce vita. Op hun sterfbed deden ze soms een schenking aan de kerk, om toch nog hun ticketje naar de hemel af te kopen. De bewijzen liggen in heel wat kerken, dicht bij het altaar.
sw
-
Klaartje - Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Vooral zich proberen te "onthechten" en niet teveel met het materiële bezig zijn.... een comfortabel leven is mooi, maar vaak uiterlijke schijn.
Het is perfect mogelijk eenvoudiger te leven.... op het einde van de rit moeten we toch alles achterlaten, gewoon genieten van eenvoudige zaken en ook DAT is leven

Het is perfect mogelijk eenvoudiger te leven.... op het einde van de rit moeten we toch alles achterlaten, gewoon genieten van eenvoudige zaken en ook DAT is leven
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
-
Het ervaren van (levens)lust behoeft ook geen dure of complexe voorzieningen. Het gaat erom bewust te leven en te genieten van alles wat genietbaar is en vaak binnen handbereik gratis voor het grijpen ligt. Bijvoorbeeld iemand oprecht liefhebben en samen bewust van die wetenschap genieten, kost niets en is zeer gezond want een basisbehoefte van een sociaal dier wat elke mens in wezen is.Klaartje schreef:Vooral zich proberen te "onthechten" en niet teveel met het materiële bezig zijn.... een comfortabel leven is mooi, maar vaak uiterlijke schijn.
Het is perfect mogelijk eenvoudiger te leven.... op het einde van de rit moeten we toch alles achterlaten, gewoon genieten van eenvoudige zaken en ook DAT is leven![]()
-
Dat sociale (dier) in de mens is helaas bijna helemaal verdrongen door de (Multi)-MEDIA.
Overal loopt, fietst en zit men achter het stuur...met dat bakje (Smart-Phone) in de hand!
Alsof het leven daarvan afhangt.
En op straat of in restaurant en winkels LUID praten tegen dat (on)-ding, alsof men alleen op de wereld is.
En daar wringt het schoentje.
Geen aandacht meer (en/of tijd) voor die andere mensen, dichtbij.
Zodat vereenzaming stilaan de nieuwe ziekte is geworden.
De senioren "oma en/of opa" zullen wel weten, hoe zelden ze hun kinderen en zeker de kleinkinderen nog horen of zien.
sw
Overal loopt, fietst en zit men achter het stuur...met dat bakje (Smart-Phone) in de hand!
En op straat of in restaurant en winkels LUID praten tegen dat (on)-ding, alsof men alleen op de wereld is.
De senioren "oma en/of opa" zullen wel weten, hoe zelden ze hun kinderen en zeker de kleinkinderen nog horen of zien.
sw
-
Klaartje - Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
De "jeugd" groeit op met en in de digitale wereld, gemakkelijk en snel.... overal bereikbaar zonder veel moeite enz enz.... het is als een besmetting en verspreidt zich "in no time". Een bezoek van een kleinkind gehad.... en op amper 5 min. een gesprek gestart "face to face" gezellig in het salon, en om de haverklap onderbroken door belgerinkel en worden berichtjes uitgewisseld die meer belangrijk zijn. Dus verbale communicatie alle 5 voet stilgelegd.... erg gezelligSilver Wolf schreef:Dat sociale (dier) in de mens is helaas bijna helemaal verdrongen door de (Multi)-MEDIA.
De senioren "oma en/of opa" zullen wel weten, hoe zelden ze hun kinderen en zeker de kleinkinderen nog horen of zien.![]()
sw
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
-
De lepe markt-manipulators beweren dat kinderen niet agressief worden van die "games"... 
Ps.: Een generatiekloof is niks nieuw, maar zoals die jongeren nu opgroeien, ben ik al blij dat mijn horizon stilletjes dichterbij komt en ik erachter verdwenen zal zijn, alvorens het hier volledig ontspoort.
Want wat die maffe IS in de Arabische wereld heeft ontketend kan overal uitgelokt worden.
GOED dat EB ons dan een houvast aanreikt....
sw
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Niet ' ik ' geef die houvast ( lol ) , ik reik het alleen maar aan !
Weet iemand waarom op zoveel plaatsen een kruis aanwezig is ? Vb. in vele huizen , aan vele halzen , op vele hoge rotsen en bergen , en nog meer ...
Ik wil het uitleggen aan de hand van een waar gebeurd verhaal :
Een jongetje van ongev. 8 jaar , was met zijn oude opa gaan wandelen , 't was winter , er lag sneeuw , en de vijvertjes waren bevroren .
Bij zo'n vijvertje huppelde de jongen vol plezier op en neer , maar opa zei : niet zo hard jongen , het ijs is nog niet zo dik ! Maar de jochie vond het juist zo prettig en deed maar rustig door , tot ... opeens het ijs brak , en de jongen alle moeite deed om er uit te klimmen , maar tevergeefs ...
hij werd bang en schreeuwde om hulp !
Oude opa stak zijn wandelstok uit naar zijn kleinzoon en probeerde voorzichtig wat dichterbij te komen , zodat hij de stok kon grijpen .
Opa was oud en had niet veel krachten meer , maar deed zijn uiterste best om vol te houden . Na een lange worstelpartij lukte het de jongen toch , om er koud en verzopen uit te geraken , beiden waren zo blij , en wat later deed een warm kacheltje de rest !
Opa die zijn laatste krachten gegeven had , haalde het niet meer en stierf enkele dagen later , tot verdriet van allen .
Enige tijd later , werden de spullen van opa weggedaan , ook de wandelstok kwam aan de beurt , maar toen de jongen dit zag , schreeuwde hij verbeisterd : NEE NEE NEE , die stok mag niet weg , die stok heeft mij gered , hij is van mijn opa , die stok is van mij !
Die wandelstok is net als het kruis een cymbool van redding , iedereen weet wat dat kruis betekent , en Wie er mee te maken had !
Dààrom ziet men het op zoveel plaatsen , het heeft een betekenis en bracht idd. redding , voor allen die dat willen aanvaarden .
Het kruis van Christus is onze HOUVAST .
Weet iemand waarom op zoveel plaatsen een kruis aanwezig is ? Vb. in vele huizen , aan vele halzen , op vele hoge rotsen en bergen , en nog meer ...
Ik wil het uitleggen aan de hand van een waar gebeurd verhaal :
Een jongetje van ongev. 8 jaar , was met zijn oude opa gaan wandelen , 't was winter , er lag sneeuw , en de vijvertjes waren bevroren .
Bij zo'n vijvertje huppelde de jongen vol plezier op en neer , maar opa zei : niet zo hard jongen , het ijs is nog niet zo dik ! Maar de jochie vond het juist zo prettig en deed maar rustig door , tot ... opeens het ijs brak , en de jongen alle moeite deed om er uit te klimmen , maar tevergeefs ...
hij werd bang en schreeuwde om hulp !
Oude opa stak zijn wandelstok uit naar zijn kleinzoon en probeerde voorzichtig wat dichterbij te komen , zodat hij de stok kon grijpen .
Opa was oud en had niet veel krachten meer , maar deed zijn uiterste best om vol te houden . Na een lange worstelpartij lukte het de jongen toch , om er koud en verzopen uit te geraken , beiden waren zo blij , en wat later deed een warm kacheltje de rest !
Opa die zijn laatste krachten gegeven had , haalde het niet meer en stierf enkele dagen later , tot verdriet van allen .
Enige tijd later , werden de spullen van opa weggedaan , ook de wandelstok kwam aan de beurt , maar toen de jongen dit zag , schreeuwde hij verbeisterd : NEE NEE NEE , die stok mag niet weg , die stok heeft mij gered , hij is van mijn opa , die stok is van mij !
Die wandelstok is net als het kruis een cymbool van redding , iedereen weet wat dat kruis betekent , en Wie er mee te maken had !
Dààrom ziet men het op zoveel plaatsen , het heeft een betekenis en bracht idd. redding , voor allen die dat willen aanvaarden .
Het kruis van Christus is onze HOUVAST .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Ingehamerd gedurende zoveel eeuwen van indoctrinatie. Later wordt dit hersenloos voortgezet.ebenhaezer schreef:Weet iemand waarom op zoveel plaatsen een kruis aanwezig is ? Vb. in vele huizen , aan vele halzen , op vele hoge rotsen en bergen , en nog meer ...
"Enige tijd later , werden de oude spullen weggedaan , ook het kruis kwam aan de beurt , maar toen Ebenhaezer dit zag , schreeuwde zij 'verbeisterd' (?) : NEE NEE NEE , dat kruis mag niet weg , dat kruis heeft mij gered ,het is van mijn opa , dat kruis is van mij !"
Jawatte