Het einde van het geld
-
jamaar - Lid geworden op: 30 aug 2013, 17:34
Uiteraard niet.YYZ schreef:De hypothese was een normale economie, blijft je antwoord dan hetzelfde?jamaar schreef:Als 1 werkende meer dan 5 niet werkenden, moet onderhouden, moeten we terug naar een arbeidsduur voor die ene werkende van meer dan 40 uren per week plus nog studiewerk te doen in het weekend enz. En geloof het of niet maar ik ken vlaamse ambtenaren die zoiets presteren (en de collegas verklaren die gek als workaholic)
Zoals ik reeds schreef, de normale westerse economie die steunde op een gereguleerd kapitalisme is ontspoord, vooral onder druk van de wereldoverbevolking en het primitief godsdienstdenken dat geen geboortebeperking toelaat.
De enige kans voor Europa, de immigratie van al die armoezaaiers die hier ieder jaar een kind op de wereld zetten, onmogelijk maken en het invoeren van een kapitalistsch systeem dat sterk gereguleerd wordt door de overheid maar waarvan de overheid geen deel uitmaakt.
En als de politici daar niet in slagen, zullen epidemies, natuurrampen, oorlogen, - miljarden mensen op een brutale wijze uitroeien.
We leven niet in het aards paradijs en 'life is not fair'.
-
Gast
Je ziet inderdaad die trend wel degelijk bij consumptieartikelen ( wasmachines met meer knopkes , domotica ) , maar een chip kan geen chemische reactie of het lassen van een stuk metaal versnellen. Dat men hiervoor nu moderne "slimme" robots inzet maakt niet veel uit , die kunnen en mogen per slot van rekening niet veel meer doen dan de domme machines van weleer. Wat wel door "slimme" robots in de industrie geoptimalisseerd wordt is het beheer en tranport van goederen ( bvb. stockage in magazijnen , container identificatie en vervoer , e.d. ).Rabbi Jacob schreef: Vroeger investeerde men in domme machines; sinds een tiental jaren ontwikkelen wij intelligente machines, en vandaag investeren "wij" (Pluralis majestatis uiteraard) in machines die zelf kennis vergaren en zich dagelijks ontwikkelen. Deze hogere vorm van automatisering heeft vandaag nog nood aan minder ontwikkelde menselijke interventie of man/vrouwkracht.
Nu , als die moderne automatisering er zou zijn , dan zou eigelijk de vraag naar lagergeschoold personeel moeten afnemen , en dat in plaats van de eis voor lagere arbeidskosten voor net die lager geschoolden. Iets klopt er niet ....
Laatst gewijzigd door Gast op 14 nov 2014, 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Gast
Als ik mag spreken uit eigen ervaring : de helft van de tijd ! Ik "presteerde" destijds 4 uur per dag effectief. Al de rest van de tijd werd gespendeerd aan koffieklets , nietszeggende vergaderingen , verjaardagsfeestjes , discussies met collega's ( lees : elloboogwerk ) , coaching , cigaretten roken , en ... WC gang .YYZ schreef:Ik kort even af, als je me toestaat. Hoeveel uur zou het dan wel zijn volgens jou? Kan slechts een schatting zijn uiteraard, een richtgetal.jamaar schreef:Uiteraard niet.
-
We waren inderdaad twintig jaar geleden goed op weg om nog nauwelijks te moeten werken. De ene leefde van de andere in een gesloten systeem en het geld draaide rond in een gesloten systeem.YYZ schreef:Ik kort even af, als je me toestaat. Hoeveel uur zou het dan wel zijn volgens jou? Kan slechts een schatting zijn uiteraard, een richtgetal.jamaar schreef:Uiteraard niet.
Maar nogmaals het boeltje is ontspoord. Nine eleven bepaalt de 21ste eeuw.
-
Fokke - Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Dat was ook mijn grote ergernis! Ik keek nogal veel naar de Duitse zenders en nu kan ik er geen enkele meer ontvangen (Ik kijk nog altijd analoog met nen oude tv)Rabbi Jacob schreef:Beste man of vrouw; Voor sommige forumleden, het zijn misschien uitzonderingen is het Duits de moedertaal. (reden waarom Belgacom destijds onmiddellijk zijn matten bij mij thuis heeft kunnen oprollen toen zij de Duitse kanalen van de antenne haalden)...Vesselin schreef:Ik zal het voor je samenvatten:
Prof. Hörmann heeft een partij opgericht: het ideologie-vrij platform "Human Way" waarin iedereen welkom is, om samen te werken en wegen te zoeken om een andere, ware democratische samenleving op te zetten met o.a. een volkomen nieuwe manier om geld te gebruiken. Er zijn zowel mensen lid van, die bekend staan om hun ultra-rechtse overtuigingen, als mensen die bekend staan voor hun ultra-linkse overtuigingen. Maar de bedoeling is dat ze hun ideologieën aan de deur laten en op een vernieuwende manier over democratie en samenwerking gaan nadenken.
In 2012 kwamen drie redacteuren voor het studententijdschrift "Standpunkte" om een interview af te nemen over het thema "Geldsysteem en economische crisis".
Plots stelt één van de studenten een vraag over de Holocaust.
Prof. Hörmann was onmiddellijk op zijn hoede, want hij voelde nattigheid en een poging om hem in de val te lokken. Hij vroeg wat dit te maken had met het onderwerp van het interview.
De student drong aan en vroeg zijn mening over het bestaan van de holocaust en de gaskamers. Hörmann bleef weigeren hier op in te gaan en zei dat dat niet tot zijn vakgebied behoorde en hij er dus geen mening over had. Zo dacht hij verbaal buiten schot te blijven. Maar hij heeft zich daarin vergist bleek later.
Hij heeft dus nooit gezegd: "Ik geloof niet in de holocaust en de gaskamers" maar enkel: "Ik geef er geen mening over want het behoort niet tot mijn vakgebied."
Bij nazicht van het interview bleek dat men, wat hij gezegd had, verdraaid had en hij weigerde de publicatie ervan.
Toch werden de zinnen die het over de holocaust hadden anoniem gelekt en gepubliceerd in "Der Standard".
Hij werd hierop door de Weense universiteit op het matje geroepen, gaf zijn uitleg en dacht dat de zaak van de baan was. Tot zijn stomme verbazing werd hij gesuspendeerd.
Het is duidelijk dat hij persona non grata is en dat men hem zoekt.
Niet moeilijk te begrijpen vermits hij de vuile was van politiek en monetair systeem heeft buiten gehangen en vele machthebbers op de tenen getrapt heeft.
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
-
Fokke schreef:Dat was ook mijn grote ergernis! Ik keek nogal veel naar de Duitse zenders en nu kan ik er geen enkele meer ontvangen (Ik kijk nog altijd analoog met nen oude tv)Rabbi Jacob schreef: Beste man of vrouw; Voor sommige forumleden, het zijn misschien uitzonderingen is het Duits de moedertaal. (reden waarom Belgacom destijds onmiddellijk zijn matten bij mij thuis heeft kunnen oprollen toen zij de Duitse kanalen van de antenne haalden)...
Tijdens mijn collegejaren kregen we vier of vijf uur Latijn en Grieks per week, denk ik.
En ook kregen we per week 5 uren Frans, denk ik. De taal van Molière spreek ik dan ook vloeiend.
Engels is wat minder. Engels heb ik door zelfstudie moeten leren en toen was ik wat ouder en dat was al moeilijker.
Duits heb ik nooit geleerd (en Spaans ook niet).
P.S. misschien de allochtonen en hun kinderen verplichten het onderwijsregime te volgen die wij hebben moeten volgen 50 jaar geleden.
Misschien zijn er wel een deel die naar een ander land verhuizen, wat mooi meegenomen zou zijn
-
Flashback - Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Meertaligheid moet je binnen Europa ten gelde maken, maar dan wel lezen & schrijven. Veel Vlaamse streekgenoten bouwen hier dank zij hun meertaligheid een mooie loopbaan uit, als tolk/vertaler voor het Europees parlement.jamaar schreef:Misschien zijn er wel een deel die naar een ander land verhuizen, wat mooi meegenomen zou zijn ...
Hun loon is vergelijkbaar met een 'volwaardig' Belgisch parlementslid en gemiddeld genomen werk je 32 uur.
Dus autochtoon of allochtoon ... talen leren ... en liefst talen met een Latijnse grondslag.
-
Rabbi Jacob - Lid geworden op: 15 nov 2009, 14:40
Als Telenet stopt, hetgeen mij op korte termijn niet zou verbazen; vliegen ze ook buiten en zijn wij verplicht om over te schakelen op Astra.Fokke schreef: Dat was ook mijn grote ergernis! Ik keek nogal veel naar de Duitse zenders en nu kan ik er geen enkele meer ontvangen (Ik kijk nog altijd analoog met nen oude tv)
-
Ik ben bij Telenet!Rabbi Jacob schreef:Als Telenet stopt, hetgeen mij op korte termijn niet zou verbazen; vliegen ze ook buiten en zijn wij verplicht om over te schakelen op Astra.Fokke schreef: Dat was ook mijn grote ergernis! Ik keek nogal veel naar de Duitse zenders en nu kan ik er geen enkele meer ontvangen (Ik kijk nog altijd analoog met nen oude tv)
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!
-
YYZ - Lid geworden op: 11 feb 2013, 09:50
En over de ware toedracht daarvan bestaat nog steeds de grootste twijfel, niet waar? Komt de aap nu uit de mouw?jamaar schreef:We waren inderdaad twintig jaar geleden goed op weg om nog nauwelijks te moeten werken. De ene leefde van de andere in een gesloten systeem en het geld draaide rond in een gesloten systeem. Maar nogmaals het boeltje is ontspoord. Nine eleven bepaalt de 21ste eeuw.
-
En vandaag hebben we alle informatie en middelen om het dit te herstellen, waarom doet politiek dit niet? Kijk je ook naar de sociale gevolgen? Hoeveel uur zou het dan kunnen zijn/worden?jamaar schreef:We waren inderdaad twintig jaar geleden goed op weg om nog nauwelijks te moeten werken. De ene leefde van de andere in een gesloten systeem en het geld draaide rond in een gesloten systeem.
-
In dit geval spreek je over effectieve uren prestatie binnen een volledige dagtaak, ben ik hierin correct? Enkel op basis daarvan zouden we de arbeidstijd al kunnen halveren, zo blijkt.The Spirit of Flanders schreef:Als ik mag spreken uit eigen ervaring : de helft van de tijd ! Ik "presteerde" destijds 4 uur per dag effectief. Al de rest van de tijd werd gespendeerd aan koffieklets , nietszeggende vergaderingen , verjaardagsfeestjes , discussies met collega's ( lees : elloboogwerk ) , coaching , cigaretten roken , en ... WC gang .
-
De Strangers waren visionair en hebben lang geleden al een voorzet gegeven voor "de 45 minutendag"!YYZ schreef:En vandaag hebben we alle informatie en middelen om het dit te herstellen, waarom doet politiek dit niet? Kijk je ook naar de sociale gevolgen? Hoeveel uur zou het dan kunnen zijn/worden?jamaar schreef:We waren inderdaad twintig jaar geleden goed op weg om nog nauwelijks te moeten werken. De ene leefde van de andere in een gesloten systeem en het geld draaide rond in een gesloten systeem.
https://www.youtube.com/watch?v=M0gYXSfI_vQ
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Ik ga mij de moeite besparen jongens!
Ik heb Hörmann's oplossing nog een paar keer zorgvuldig doorgelezen. Het gaat hier alleen maar op hoongelach onthaald worden. Het is té utopisch.
Zijn systeem is perfect logisch en werkbaar als... luister goed... als de ganse wereldbevolking als één geheel samenwerkt en alle conflicten opzij zet... Tja....
Ik heb Hörmann's oplossing nog een paar keer zorgvuldig doorgelezen. Het gaat hier alleen maar op hoongelach onthaald worden. Het is té utopisch.
Zijn systeem is perfect logisch en werkbaar als... luister goed... als de ganse wereldbevolking als één geheel samenwerkt en alle conflicten opzij zet... Tja....
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain